Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

54 minuter sedan, Svolder säger:

Varit hos läkaren idag gällande min diabetes. Intressant upplevelse. Han frågade hur jag mådde och ville inte acceptera svaret "Bra". OK, jag har vissa hälsoproblem, jag står trots allt på gränsen till pensionen, men diabetesen är inte längre ett av dem. Det var först efter provtagning poletten verkade trilla ner, att jag faktiskt hanterar den sjukdomen på ett vettigt sätt. Långtidssocker (HbA1c) var 34 idag. Det låg på 133 för ett halvår sedan. Friska värden är under 42, diabetiska över 48.

Grattis till ett väl utfört värv! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Jag har rätt mycket skinn på näsan men något som jag har svårt att värja mig för är att jag blir åthutad när jag försöker hjälpa till. Så skedde tidigare i kväll när jag anmälde regelbrytande inlägg i en Facebookgrupp. Moderatorn hörde av sig och beklagade sig över att ha tidsbrist, att regelbrotten inte varr så farliga (?), och att om det inte passade så kunde jag lämna gruppen. Det sista gjorde jag givetvis. Jag kastar inte pärlor för svin.

Sådana här händelser triggar mitt psykiska illabefinnande på djupet. Men man kan ändå inte leva i ett vakuum. Ett sådant liv är outhärdligt.

 

2. Varje år känner jag att det ska bli helt fantastiskt att det är typ den 10 januari för då har alla djävla helger passerats...

Samma helger som i grunden orsakade min personlighetsstörning och min PTSD och därmed ett livslångt psykiskt lidande. Men eftersom det går upp och ned så känns det jättebra i januari jämfört med nu och några veckor framåt...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller FB så blev jag hackad en gång. Skickade bildbevis och beskrivning men de gjorde ingenting. 
Mannen ifråga använde mitt konto, hade min avatar kvar, tog bort vänner osv. Det jag fick göra var att köra en massa procedurer med glömt lösenordet, men då hade han hackat min mail som var relaterat till mitt FB konto, där hade han sedan tagit över mitt XBOX live konto och spelade på min profil. Jag löste det på något sätt via Microsoft med originalutskriften av emailkontot, en massa säkerhetsfrågor. Till slut kom jag in på mailen och fick ändrat lösenord och ställde in tvåstegsverifiering. Då kunde jag lösa det med XBOX-kontot. Sen fick jag köra recover på FB med nya lösenordet. Kom in, fixade säkerheten där också. Killen visade sig ha 5 olika FB-profiler, fick tag i hans telefonnr tom. Anmälde till FB igen men de gjorde inget. Så det blev till att blocka alla hans profiler. Tog två veckor med den härvan. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det ska bli skönt att krypa till kojs snart. Jag har haft en hel del kroppsvärk på sistone. Den enda förklaringen jag har är att jag numera lyfter marklyft. Jag tar Alvedon men de hjälper inte så mycket. Jag har starkare smärtmedicin men vill inte ta den. Det räcker att den finns tillgänglig. Annars mår jag rätt så bra. Tja, allt är relativt förstås. Med mina diagnoser är det en omöjlighet att säga att jag mår rätt så bra i absolut mening. Men det relativa är gott nog i en sådan sits! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mår som en prins.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, iMarc säger:

Efter kalkonen så skrapar nog magen mot marken när jag går

Gå med skottkärra framför så kan du ha magen på den. :D 
Allvarligt skämtat så är ju detta Yuletide är till för, må gott i värmen och äta upp sig lite inför nästa år. Kalkon är dessutom både god och nyttig mat så... ?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, iMarc säger:

Efter kalkonen så skrapar nog magen mot marken när jag går

Bildbevis? ;) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Usch. Jag fick nyss en längre stunds hjärtrusning. Maxpuls i kanske 20 sekunder, en halvminut. Det är inte första gången, och jag har metoprolol (”Seloken”) mot det. Så jag tog det inklusive lugnande medicin, diazepam (”Stesolid”). Hjärtrusningen beror ytterst på stress, och jag tål ingen stress alls. Jag har sovit dåligt några nätter på grund av att jag inte hittar lämplig kudde. Så jag var iväg med sonen idag och köpte en ny kudde. Hur det funkar med den vet jag förstås inte än, och det är också ett stressmoment, i sig. Nu tänker jag se lite tv tills medicinen börjar verka, sedan är det dags att nanna. Jag hoppas kudden funkar bra. Annars får jag skaffa en annan...

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Usch. Jag fick nyss en längre stunds hjärtrusning. Maxpuls i kanske 20 sekunder, en halvminut. Det är inte första gången, och jag har metoprolol (”Seloken”) mot det. Så jag tog det inklusive lugnande medicin, diazepam (”Stesolid”). Hjärtrusningen beror ytterst på stress, och jag tål ingen stress alls. Jag har sovit dåligt några nätter på grund av att jag inte hittar lämplig kudde. Så jag var iväg med sonen idag och köpte en ny kudde. Hur det funkar med den vet jag förstås inte än, och det är också ett stressmoment, i sig. Nu tänker jag se lite tv tills medicinen börjar verka, sedan är det dags att nanna. Jag hoppas kudden funkar bra. Annars får jag skaffa en annan...

Jag har samma problem, så fort jag blir stressad så har jag puls på ca 120 slag/minut och jag känner mig typ stressad nästan jämt. När jag ska sova så slår hjärtat så snabbt att jag inte kan somna. Börjar bli rejält oroad över detta och ska nog ta upp det med doktorn. 
Har någon form av PTSD sa läkaren sist därav stressen, men någon terapi eller medicin mot stressymtom fick jag inte då. 

Redigerad av iMarc
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, iMarc säger:

Jag har samma problem, så fort jag blir stressad så har jag puls på ca 120 slag/minut och jag känner mig typ stressad nästan jämt. När jag ska sova så slår hjärtat så snabbt att jag inte kan somna. Börjar bli rejält oroad över detta och ska nog ta upp det med doktorn. 
Har någon form av PTSD sa läkaren sist därav stressen, men någon terapi eller medicin mot stressymtom fick jag inte då. 

Medicin mot hjärtklappning borde du kunna få. Det är inga konstigheter. Lycka till!

Min läkare har också satt PTSD på mig. Men det gjorde inte den utredande psykiatern så jag vet inte så noga.

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, iMarc säger:

Jag har samma problem, så fort jag blir stressad så har jag puls på ca 120 slag/minut och jag känner mig typ stressad nästan jämt. När jag ska sova så slår hjärtat så snabbt att jag inte kan somna. Börjar bli rejält oroad över detta och ska nog ta upp det med doktorn. 
Har någon form av PTSD sa läkaren sist därav stressen, men någon terapi eller medicin mot stressymtom fick jag inte då. 

Dessvärre känner jag mig, med tanke på vad du har berättat, nödgad att upplysa om detta angående hjärtklappning:

 

”Vad kan jag göra själv?
Drick mindre kaffe, te och alkohol om du gör det. Undvik också att röka eller snusa.”

 

Säkert lättare sagt än gjort, men en läkare måste ju ta hänsyn till dina ovanor, antar jag.

 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/hjartrytm/hjartklappning/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Dessvärre känner jag mig, med tanke på vad du har berättat, nödgad att upplysa om detta angående hjärtklappning:

 

”Vad kan jag göra själv?
Drick mindre kaffe, te och alkohol om du gör det. Undvik också att röka eller snusa.”

 

Säkert lättare sagt än gjort, men en läkare måste ju ta hänsyn till dina ovanor, antar jag.

 

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/hjarta-och-blodkarl/hjartrytm/hjartklappning/

Verkar som kaffe och snus är boven dagtid, på kvällen blir jag ofta orolig att jag får en sömnlös natt och då tar jag en snus för att ”lugna” mig, men lurar mig själv då det ger hjärtklappning. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bakat kanelbullar idag och känner mig nöjd med resultatet. Finns inget bättre till kaffet. :ThumbsUp:

 

Den tidigare inflammerade vänsteraxeln verkar ha läkt och har därför kört på i några dagar med den lite tuffare träningen utan att känna smärta. 

Det är nog bra nu men ska ändå ta det lugnt i någon månad till för att vara helt säker på att vara helt återställd.

 

Den gamla styrkan återvänder snabbt vilket känns väldigt bra. ??

 

image.gif.e0f67ef845da26593afaca5c02d87a90.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I fredags ökade jag skivstången med fem kilo och samma vikt klarade jag idag, nästan helt utan anmärkning. I bänkpress tog jag sex reps i sista omgången med bara en kvar. Den sista tog jag inom 20 sekunder efter kort vila. Stående rodd gick galant. Okej, de sista tre var lite tröga, men ändå. ??

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

I fredags ökade jag skivstången med fem kilo och samma vikt klarade jag idag, nästan helt utan anmärkning. I bänkpress tog jag sex reps i sista omgången med bara en kvar. Den sista tog jag inom 20 sekunder efter kort vila. Stående rodd gick galant. Okej, de sista tre var lite tröga, men ändå. ??

Hur mycket tar du i bänkpress?

Själv är det 50kg jag tränar med just nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, iMarc säger:

Hur mycket tar du i bänkpress?

Själv är det 50kg jag tränar med just nu. 

Ingen aning, jag vågar inte maxa själv. Men jag hade inga problem med 60 kilo i höstas. Nu tränar jag 3 x 7 på 55 kilo.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dåligt. Loggade in på journalen igår och en ny diagnos dök upp: 300.9  

Bekräftad 2018 av en läkare jag aldrig träffat. :cry:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sovit mycket gott inatt, som konsekvens av hård träning tror jag. Var helt slut i kroppen igår kväll. Ska ändå köra på hårt ikväll också trots en känsla av behov av mera sömn. 

 

Fördelen med att ha köket som gym och kroppen som träningsredskap ger mig friheten att vara aktiv när jag själv vill.

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tränat stenhårt idag, 20sek pauser mellan repsen. Nu intagit protein och magnesium och massa vatten, sen middag om en stund. Går framåt orkar mer och mer. 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, iMarc säger:

Tränat stenhårt idag, 20sek pauser mellan repsen. Nu intagit protein och magnesium och massa vatten, sen middag om en stund. Går framåt orkar mer och mer. 

 

Skärmavbild 2020-01-16 kl. 14.27.15.jpg

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, iMarc säger:

Tränat stenhårt idag, 20sek pauser mellan repsen. Nu intagit protein och magnesium och massa vatten, sen middag om en stund. Går framåt orkar mer och mer. 

Jag har även jag kört på hårt idag. Men nöjer mig med mängder av vatten.
25+15 hindu pushups. De sista fem skakade hela jag våldsamt så gränsen var nära nådd.

En tanke kommer om hur full av skit åtminstone min tankevärld är (alltid någon som nappar men det bjuder jag på). Har varit trött och hängig hela dan till den grad att jag tänkte strunta i träningen. Men nu efteråt är jag pigg!

Så det är bara att sätta fart och göra det nyttiga i vetskap om att kroppen är som en maskin av stål och orkar makalöst mycket. Det är bara i den pladdriga skallen man är liten och orkeslös.
 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Vaknade 04:15 av nackvärk. Tur man har tabletter. Därför att omedelbart står jag intill avgrundens rand. Jag har ingen distans dit överhuvudtaget. Trots att gårdagen var trevlig med umgänge med min fine son, som kom förbi med egenbakade bullar. Men med hjälp av piller och ett par timmars sömn på soffan i morse är det bara att ge sig i kast med livet igen. Ta stående räkning, men gå sedan in i matchen igen!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...