Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

44 minuter sedan, Telly82 säger:

Bot och bättring? :fundersam: 

Ordet har en vidare betydelse än din nämnda specifika. Men jag förstår din undran, jag är ju ökänd för att vara dålig på svenska och vet inte vad jag skriver... :totaltgalen:

 

Skämt åsido, ordet finns i uttryck som ”det finns ingen bot” och liknande. Vad gäller Poca hoppas vi förstås på det motsatta. :) 

 

dump.png.5ead1634cb6009b539e6d2392f640049.png

 

https://svenska.se/tre/?sok=bot&pz=1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Ordet har en vidare betydelse än din nämnda specifika. Men jag förstår din undran, jag är ju ökänd för att vara dålig på svenska och vet inte vad jag skriver... :totaltgalen:

 

Skämt åsido, ordet finns i uttryck som ”det finns ingen bot” och liknande. Vad gäller Poca hoppas vi förstås på det motsatta. :)

Jag vet, jag kunde bara inte låta bli att (miss)tolka. :)

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
4 timmar sedan, mikaellq säger:

Lyckades sova 10 timmar inatt. Inget som störde. SKÖNT. En anledning till träning idag som måste vara trött för att kunna sova nästa natt.
Har käkat, druckit litervis med vatten och tagit en Ipren som gjort att det känns bättre nu samt blindheten börjar gå över. Mycket skönt det också.

Ska strax gå ut en sväng med kameran på en promenad. Sitta inne hela dagen är INTE nyttigt! :) 

Blindhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, Alix säger:

Okej, jag tänkte inte så, jag tänkte mer på mekaniken/anatomin/muskelrörelserna i kroppen. Jag har alltid kunnat gå uppför backar då jag har god kondition och starka ben, men nu upplever jag det ännu lättare, som om överkroppens muskler hjälper till. Jag ska fråga min sjukgymnast vid tillfälle.

Aha, jag vet inte om det är rätt ord, men ”muskelkoordination”, vet inte om det har med att hjärnan lär sig och och skickar ut nervimpulser så muskelgrupper anpassar sig bättre och används på ett smartare sätt så att man orkar mer. Osäker..

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, mikaellq säger:

Lyckades sova 10 timmar inatt. Inget som störde. SKÖNT. En anledning till träning idag som måste vara trött för att kunna sova nästa natt.
Har käkat, druckit litervis med vatten och tagit en Ipren som gjort att det känns bättre nu samt blindheten börjar gå över. Mycket skönt det också.

Ska strax gå ut en sväng med kameran på en promenad. Sitta inne hela dagen är INTE nyttigt! :) 

Nej är man inne för länge blir man paranoid och hjärnan får inte den input den behöver. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2019-07-04 på 22:32, iMarc säger:

Aha, jag vet inte om det är rätt ord, men ”muskelkoordination”, vet inte om det har med att hjärnan lär sig och och skickar ut nervimpulser så muskelgrupper anpassar sig bättre och används på ett smartare sätt så att man orkar mer. Osäker..

Det handlar väl till viss del om nerverna strax utanför hjärnan, exempelvis ryggraden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Det handlar väl till viss del om nerverna strax utanför hjärnan, exempelvis ryggraden?

Är osäker på om det handlar om det autonoma nervsystemet i detta fall. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har knappt fått sova något alls inatt. Oro kanske. Trött som som en klubbad gris efter ett maratonlopp med tio hungriga tigrar efter mig. Suck! :gaspar:

 

65862375_1588237427975004_3354154645386690560_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
13 timmar sedan, iMarc säger:

Är osäker på om det handlar om det autonoma nervsystemet i detta fall. 

Vet inte heller, men om jag minns rätt så nöjer sig själva hjärnan (den  ovanför halsen) med att exempelvis besluta att du ska går, sedan sköts själva placerandet av en fot framför den andra en bit ner i ryggraden.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag postar detta i hur jag mår idag-tråden därför att det har helt med hur jag mår idag att göra. Hyfsat intensiv träning av hela kroppen med fullt av insekter som attackerade och löpare som sprang förbi, för att avslutas med ett dopp i den lilla sjön.

Mycket skönt i vattnet och efteråt av en ömmande och nerkyld kropp. Rekommenderas! :ThumbsUp:

Det var i övrigt nästan helt folktomt, helt säkert mest på grund av vädret. Det duggregnar ute som även det kändes skönt att röra sig i.
?

 

Träning.jpg

Pankasjön1.jpg

Pankasjön2.jpg

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrade vad det är som kliade i skägget och har listat ut att det är en svinkoppa (impetigo). Drabbar oftast barn. Jag har haft längre skägg än vanligt i år (önskemål från mina barn) och gissar att det har blivit för fuktigt och varmt. Men jag ska behandla den och se om den försvinner. Enkel behandling; tvål och vatten och klorhexidinlösning. Skägget lär jag också klippa till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, Alix säger:

Undrade vad det är som kliade i skägget och har listat ut att det är en svinkoppa (impetigo). Drabbar oftast barn. Jag har haft längre skägg än vanligt i år (önskemål från mina barn) och gissar att det har blivit för fuktigt och varmt. Men jag ska behandla den och se om den försvinner. Enkel behandling; tvål och vatten och klorhexidinlösning. Skägget lär jag också klippa till...

Ska du bleka skägget?

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Ska du bleka skägget?

Nej, åldern ser ändå till att göra det jobbet.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Alix säger:

Nej, åldern ser ändå till att göra det jobbet.

Kanske ser yngre ut utan det grå skägget men trivs för bra i det. :) 

9C34C7E0-8670-4F58-BE8E-C435F09DC2E6.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, mikaellq säger:

Kanske ser yngre ut utan det grå skägget men trivs för bra i det. :) 

 

Spoiler

9C34C7E0-8670-4F58-BE8E-C435F09DC2E6.jpeg

 

:yeahbaby:

 

Apropå det så protesterade sonen när jag sade att jag hade grått skägg. ”Nej, pappa, du har vita och svarta skäggstrån blandat!” Och han har helt rätt. Han är intellektuellt som en hund som håller ögonen på bollen, man kan inte dribbla med honom... :D 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Svolder säger:

Rätt skönt att jag har fått ordning på blodsockret nu. Jag lade av med insulinet för två veckor sedan och börjar trappa ner metforminet nu. Kostomläggningen har varit genomgripande, men funkar :)

Vad då för kost om jag får fråga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdelös natt med ångest och bisarra tankar. Tur det finns behovsmedicin. Bra på sätt och vis att påminnas om att sjukpension ytterst är en fråga om liv och död för mig. Nu ser jag dock fram emot lugna och varma dagar med fint väder.

  • Gilla 1
  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick åka in akut å ta prover, har ankelödem och värk i vaderna. Tog massor med prover. Ska på återbesök nästa vecka. Blir väl en kortisonkur om inte något annat pajat i kroppen. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Värdelös natt med ångest och bisarra tankar. Tur det finns behovsmedicin. Bra på sätt och vis att påminnas om att sjukpension ytterst är en fråga om liv och död för mig. Nu ser jag dock fram emot lugna och varma dagar med fint väder.

Ja jag tycker det är ett rent helvete att vara sjukpensionär. Så mycket ensamhet. 

Varje dag känns som en kamp. Å bara för att jag är hemma hela dagarna så tar folk för givet att man ska finnas tillgänglig hela tiden för att lösa deras problem, såväl fysiskt och vara som en kurator. Inte lätt när man mår skit för det mesta. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, iMarc säger:

Ja jag tycker det är ett rent helvete att vara sjukpensionär. Så mycket ensamhet. 

Varje dag känns som en kamp. Å bara för att jag är hemma hela dagarna så tar folk för givet att man ska finnas tillgänglig hela tiden för att lösa deras problem, såväl fysiskt och vara som en kurator. Inte lätt när man mår skit för det mesta. 

Nej, folk är ofta sympatiska och förstående men egentligen kan de inte ta in att någon som ser frisk ut skulle kunna vara väldigt skör. Inte så konstigt eftersom jag själv tenderar att glömma bort det de dagar jag mår bra.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen
51 minuter sedan, Alix säger:

Värdelös natt med ångest och bisarra tankar. Tur det finns behovsmedicin. Bra på sätt och vis att påminnas om att sjukpension ytterst är en fråga om liv och död för mig. Nu ser jag dock fram emot lugna och varma dagar med fint väder.

 

46 minuter sedan, iMarc säger:

Fick åka in akut å ta prover, har ankelödem och värk i vaderna. Tog massor med prover. Ska på återbesök nästa vecka. Blir väl en kortisonkur om inte något annat pajat i kroppen. 

 

Inte roligt.....önskar er all bättring som finns.

 

:kramis::kramis:

  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Värdelös natt med ångest och bisarra tankar. Tur det finns behovsmedicin. Bra på sätt och vis att påminnas om att sjukpension ytterst är en fråga om liv och död för mig. Nu ser jag dock fram emot lugna och varma dagar med fint väder.

Ja ut med dig! Studera naturen eller vadhelst som kan vara av intresse.

Själv ska jag fara ner till Ulricehamn imorgon. Det blir nog ett eller två dopp i någon skogssjö. Härligt! :galetglad:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska idag och kommande dagar sluka vatten som en häst. Mina njurar protesterar annars. Hoppas ni alla gör detsamma. Vad gör några extra besök på WC om man mår bra?! :) 

7C9D33C4-7A72-423D-B74D-FF75F7C81A4C.jpeg

Redigerad av mikaellq
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, mikaellq säger:

Ska idag och kommande dagar sluka vatten som en häst. Mina njurar protesterar annars. Hoppas ni alla gör detsamma. Vad gör några extra besök på WC om man mår bra?! :) 

Missade att sluka vatten en varm dag för några år sedan och fick njursten. INTE något jag vill ha tillbaka.

Eller som man brukar säga:

Tandsten, gallsten, njursten, gravsten.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...