Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

Försökt konfigurera androiden men systemet gillar inte tredjeparts appar och ändrar hela tiden tillbaka till systemets bloatware appar. Nu har en högtalare lagt av dessutom och det ljud som finns är brusigt, svajar, skärmen flimrar till emellanåt också. Imorgon ska jag bokstavligen kassera skiten med en hammare, aldrig mer en Android!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaknade plötsligt 01:14. Hade ångest och hjärtklappning/palpitationer. Gårdagen var lite för tuff, antar jag. Årsmöte, där jag blev vald till suppleant i styrelsen och mötesprotokolljusterare. Men framför allt diskussioner kring eländig kommunal handläggning av miljöfrågor (politikerna talar om vad de vill ha så skriver konsulter eller tjänstemän riggade utredningar där kontroversiella uppgifter utelämnas). Sedan pratade jag med min yngsta dotter som inte mår bra. Hon har det jobbigt med hormoner, PMS och smärtor, och medicineringen misstänker hon förvärrar det psykiska. Jag klarar inte stressen, påfrestningen, sammantaget. Ändå är det ett innehåll värt att engagera sig i! Tur det att jag har min lugnande medicin, som jag väntar på (dess effekt är magisk). Jag har gjort en kopp örtte och ska se Top Gear. En lisa för själen (bara knasigheter de sysslar med).

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Alix säger:

Vaknade plötsligt 01:14. Hade ångest och hjärtklappning/palpitationer. Gårdagen var lite för tuff, antar jag. Årsmöte, där jag blev vald till suppleant i styrelsen och mötesprotokolljusterare. Men framför allt diskussioner kring eländig kommunal handläggning av miljöfrågor (politikerna talar om vad de vill ha så skriver konsulter eller tjänstemän riggade utredningar där kontroversiella uppgifter utelämnas). Sedan pratade jag med min yngsta dotter som inte mår bra. Hon har det jobbigt med hormoner, PMS och smärtor, och medicineringen misstänker hon förvärrar det psykiska. Jag klarar inte stressen, påfrestningen, sammantaget. Ändå är det ett innehåll värt att engagera sig i! Tur det att jag har min lugnande medicin, som jag väntar på (dess effekt är magisk). Jag har gjort en kopp örtte och ska se Top Gear. En lisa för själen (bara knasigheter de sysslar med).

Du med? Vaknade kl 02 med ångest, fick ta lugnande men blev sömnlös hela natten. Har massor av problem i min omgivning och måste ställa upp för alla och stötta alla. Skapar en slags inre kronisk stress, så lite egen tid, så stressigt och splittrat liv, kan aldrig slappna av. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

Du med? Vaknade kl 02 med ångest, fick ta lugnande men blev sömnlös hela natten. Har massor av problem i min omgivning och måste ställa upp för alla och stötta alla. Skapar en slags inre kronisk stress, så lite egen tid, så stressigt och splittrat liv, kan aldrig slappna av. 

Jag känner igen minsta kommatecken i det du skriver. Jag dagdrömmer om en tillvaro där jag mer blir omhändertagen än tar om hand. Det är mer i paritet med mina egentliga behov. Det kan jag fortsätta drömma om... :rolleyes:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Alix säger:

Jag känner igen minsta kommatecken i det du skriver. Jag dagdrömmer om en tillvaro där jag mer blir omhändertagen än tar om hand. Det är mer i paritet med mina egentliga behov. Det kan jag fortsätta drömma om... :rolleyes:

ditto

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det slog mig plötsligt. Jag hjälper folk. Nästan ingen hjälper mig. Inte med mycket. Egentligen är jag nöjd om jag får ta hand om mig själv. Och hjälpa andra mindre. Jag lovar mig själv att jag ska jobba på det. 2020-talet ska bli mitt decennium. B) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
15 minuter sedan, Alix säger:

Det slog mig plötsligt. Jag hjälper folk. Nästan ingen hjälper mig. Inte med mycket. Egentligen är jag nöjd om jag får ta hand om mig själv. Och hjälpa andra mindre. Jag lovar mig själv att jag ska jobba på det. 2020-talet ska bli mitt decennium. B) 

Vill du ha hjälp?

Vad gäller saker som datorer och telefoner verkar du klara dig ganska bra själv.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-02 på 08:10, iMarc säger:

Har massor av problem i min omgivning och måste ställa upp för alla och stötta alla. 

Inte konstigt att du upplever stress. Men, läs din text en gång till. Tänk efter, analysera. Borde det inte vara punkt efter omgivning. Du upplever problem i din omgivning. Punkt. Men logiskt betyder det inte att du måste ställa upp för alla. Du kan tänka: jag VILL ställa upp. Analysera igen, vad är dina resurser? Vad kan du bidraga med? Är det vad som efterfrågas? Om du ger/gör mer än du orkar så försämras du, din förmåga att stötta minskar och din omgivning får allt mindre stöttning av dig.  Så: bekräfta för din omgivning att du ser deras problem, att du känner med dem i sina svårigheter. Visa dina möjligheter att stödja, erbjud den kvantitet du orkar!  Ingen kan kräva att du ska ”ställa upp för alla och stötta ALLA”.  Var glad för att du är en sådan inkännande person, öva dig att hjälpa på ett uthålligt sätt.

Sven

  • Tack 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vill du ha hjälp?

Vad gäller saker som datorer och telefoner verkar du klara dig ganska bra själv.

Tack, men jag reder mig, är van ungkarl. Jag skulle dock vilja ägna mindre tid åt andra. Jag talar då om barn, syskon, andra anhöriga, föreningsfolk, grannar och dylikt som behöver hjälp i mer eller mindre utsträckning.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, sefr säger:

Inte konstigt att du upplever stress. Men, läs din text en gång till. Tänk efter, analysera. Borde det inte vara punkt efter omgivning. Du upplever problem i din omgivning. Punkt. Men logiskt betyder det inte att du måste ställa upp för alla. Du kan tänka: jag VILL ställa upp. Analysera igen, vad är dina resurser? Vad kan du bidraga med? Är det vad som efterfrågas? Om du ger/gör mer än du orkar så försämras du, din förmåga att stötta minskar och din omgivning får allt mindre stöttning av dig.  Så: bekräfta för din omgivning att du ser deras problem, att du känner med dem i sina svårigheter. Visa dina möjligheter att stödja, erbjud den kvantitet du orkar!  Ingen kan kräva att du ska ”ställa upp för alla och stötta ALLA”.  Var glad för att du är en sådan inkännande person, öva dig att hjälpa på ett uthålligt sätt.

Sven

Tack, det där behöver jag också ta till mig.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
12 minuter sedan, Alix säger:

Tack, men jag reder mig, är van ungkarl. Jag skulle dock vilja ägna mindre tid åt andra. Jag talar då om barn, syskon, andra anhöriga, föreningsfolk, grannar och dylikt som behöver hjälp i mer eller mindre utsträckning.

Påminner lite om mig, jag har insett att jag är dålig på att be om hjälp men har lätt för att svara "ja".

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, sefr säger:

Inte konstigt att du upplever stress. Men, läs din text en gång till. Tänk efter, analysera. Borde det inte vara punkt efter omgivning. Du upplever problem i din omgivning. Punkt. Men logiskt betyder det inte att du måste ställa upp för alla. Du kan tänka: jag VILL ställa upp. Analysera igen, vad är dina resurser? Vad kan du bidraga med? Är det vad som efterfrågas? Om du ger/gör mer än du orkar så försämras du, din förmåga att stötta minskar och din omgivning får allt mindre stöttning av dig.  Så: bekräfta för din omgivning att du ser deras problem, att du känner med dem i sina svårigheter. Visa dina möjligheter att stödja, erbjud den kvantitet du orkar!  Ingen kan kräva att du ska ”ställa upp för alla och stötta ALLA”.  Var glad för att du är en sådan inkännande person, öva dig att hjälpa på ett uthålligt sätt.

Sven

Problemet är skuldkänslor, om jag inte ger allt jag kan, får jag dåligt samvete. Jag lever mig in väldigt mycket i hur mina närstående har det, när de har problem, sjukdomar etc så ”bär” jag på det, och gör allt i min makt för att stötta, lyssna, hjälpa osv, det ligger och gnager i bakhuvudet och jag får ingen ro då jag känner mig otillräcklig ändå. Tidigare intalade jag mig själv att min livsuppgift är att offra mig själv och ställa upp för mina anhöriga 24h-♾. Som sagts så är det väldigt mycket i min närstående krets som händer, alldeles för mycket, men jag inser nu, tack vare ditt svar, att om jag fortsätter så här så kommer jag kanske stryka med. Jag har märkt den senaste tiden hur utmattad, energilös och nedstämd jag blivit, och det håller ju inte, inte på något sätt alls, då finns jag inte till för någon snart. Jag måste bygga upp mitt egna liv igen. Ditt svar betyder oerhört mycket. Tusen tack. 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen på gymmet kom jag att prata med en kvinna. Vi kom bland annat in på mående och jag berättade då att jag var sjukpensionär och varför. Då säger hon att hon säljer ett naturläkemedel och att alla blir bra av det. Jag försöker förklara att mina problem är djupgående men jag ser att hon bara skakar av sig det och utmanar mig med att jag inte har testat hennes medel. Att ta del av en sådan aggressiv arrogans är så skakande att jag först nu inser vad som hände. Men att jag har varit förbannad sedan dess. I grund och botten menar hon att min ohälsa är självvald. Känslomässigt anser jag att [självcensurerat]. Förnuftsmässigt inser jag förstås att hon i grunden vill väl men har gått vilse. Jag hoppas att hon inte är där nästa gång, dock.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Häromdagen på gymmet kom jag att prata med en kvinna. Vi kom bland annat in på mående och jag berättade då att jag var sjukpensionär och varför. Då säger hon att hon säljer ett naturläkemedel och att alla blir bra av det. Jag försöker förklara att mina problem är djupgående men jag ser att hon bara skakar av sig det och utmanar mig med att jag inte har testat hennes medel. Att ta del av en sådan aggressiv arrogans är så skakande att jag först nu inser vad som hände. Men att jag har varit förbannad sedan dess. I grund och botten menar hon att min ohälsa är självvald. Känslomässigt anser jag att [självcensurerat]. Förnuftsmässigt inser jag förstås att hon i grunden vill väl men har gått vilse. Jag hoppas att hon inte är där nästa gång, dock.

Kvacksalvare, blir inte förvånad, finns så mycket knepigt folk på gym så vissa får man hålla kort eller inte prata med alls. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, iMarc säger:

Kvacksalvare, blir inte förvånad, finns så mycket knepigt folk på gym så vissa får man hålla kort eller inte prata med alls. 

Hon var där men pratade lyckligtvis (för mig) med en annan. Bland annat att hon hade anlitat medier för att få veta om hennes katt var död eller bortsprungen... :pinch:

Jag får göra som många andra, skaffa over ear-hörlurar och skärma av mig. :P 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Hon var där men pratade lyckligtvis (för mig) med en annan. Bland annat att hon hade anlitat medier för att få veta om hennes katt var död eller bortsprungen... :pinch:

Jag får göra som många andra, skaffa over ear-hörlurar och skärma av mig. :P 

Jaha den sorten tom, ja då finns det otaliga örter som nattskatta mfl, det där patrasket borde hålla sin dynga för sig själva. Jag vet ett medium som odlade spikklubba och sålde fröna i sin nätbutik, toxiskt och ger hallisar av värsta sorten tydligen. 
Usch å fy. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag får göra som många andra, skaffa over ear-hörlurar och skärma av mig. :P 

Jag kör med in-ear. Kanon då ingen stör mig under träningen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-03-04 på 14:59, Svolder säger:

Fördelen med mitt lilla lantisgym i arla morgonstund är att jag oftast är näst intill ensam, och när det dyker upp andra så är de också pensionärer som har en rätt avspänd attityd till hela grejen. Efter några månader nu så "känner" jag samtliga andra morgontränare.

Så har jag det vanligtvis också. Det blir inga hörlurar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och väntar på att lugnande medicin ska kicka in. Intill dess dricker jag örtte och ser på en gammal Top Gear. Det är inte alltid helt lätt att känna igen ångest. Ibland manifesterar sig den mest fysiskt. Exempelvis som nu spänningar i kroppen och extraslag på hjärtat. Jag skulle tro att jag också har reagerat på att Borås har fått sitt första fall med coronavirus. Jag oroar mig inte för att bli sjuk men däremot hur det kan påverka vardagen på olika sätt. Att ha psykisk ohälsa är knepigt eftersom gränserna suddas ut mot vardagens prövningar.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Natten blev gräslig trots medicin. Vaknade flera gånger av groteska mardrömmar. Bultande hjärta et c. Nåja, har ändå fått minimum av sömntimmar. Nu dricker jag kaffe och ska lyfta skrot. Sedan blir det lunch i stan med en vän. Life goes on. :bultandehjarta:

  • Gilla 2
  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för att vara nojig. 
Slutar köpa och äta ”oskyddad” frukt i affären. (Äpple, päron) får bli banan och apelsin... och skyddsmak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hos farbror doktorn idag (Borås) och blev hemskickad med en OK-stämpel i pannan. Känns skönt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, BjornS säger:

Var hos farbror doktorn idag (Borås) och blev hemskickad med en OK-stämpel i pannan. Känns skönt.

Härligt! :skondans:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt med den styrketräning jag just har avklarat. Plus att jag har sovit alldeles utmärkt några dygn nu. ^_^ 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...