Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur jag mår idag-tråden


Alix
 Share

Rekommendera Poster

4 timmar sedan, Svolder säger:

What a drag it is getting old... 

Du får tänka på alternativet. Att INTE bli gammal.  :devil: 

 

Eller som Sven-Bertil Taube berättade att en vän till honom sagt: Att bli gammal är inget för lipsillar. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Svolder säger:

Alla (i stort sett) klienterna är i sina hemländer på långsemester (det har varit så i de decennier jag har arbetat på soc).

Bra för dig, men bedrövligt i sak... ”Alternativt skyddsbehövande”, jojo... :armskeptisk:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Telly82 säger:

Du får tänka på alternativet. Att INTE bli gammal.  :devil: 

 

Eller som Sven-Bertil Taube berättade att en vän till honom sagt: Att bli gammal är inget för lipsillar. :) 

Mycket vackert formulerat. Håller med. Ser fram emot ålderdomen. Tiden dit för dock gärna gå i snigeltempo. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Svolder säger:

Det gäller även de som har direkt flyktingstatus. Bara för att det är krig i en del av landet kan det finnas andra delar där livet fortgår som vanligt. Ja, just det, vi har låga krav på vad som krävs för ett medborgarskap så det finns knappast någon utom nyanlända som inte är svenska medborgare.

Får de vara utomlands utan avdrag på försörjningsstödet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Svolder säger:

Ibland är väl bästa svaret på det. Kan de betala resan själv har vi svårt att finna lagstöd för att säga nej, men då kan det betyda att de inte får försörjningsstöd under tiden de är utomlands. Ibland blir vi ålagda att betala resan och då får de naturligtvis bistånd också. Ibland meddelar de inte oss att de är utomlands och då är det svårt att kolla om de inte gör någon tabbe, som den där som ringde mig och meddelade att han inte kunde komma på eftermiddagen samma dag eftersom han var sjuk. Han hade fått resa snabbt om han skulle komma eftersom han ringde från en fast telefon på balkan. Struntar de bara i att dyka upp skickar vi en ny kallelse.

Intressant. Tack! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Svolder säger:

Jag tog ett stur-piller när jag var ung. Jag är bittert besviken på att effekten verkar avta ju äldre jag blir :(

"Stur" som i "envis"? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, mikaellq säger:

"Stur" som i "envis"? :fundersam:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pippi_Långstrump_i_Söderhavet

Pippi plockar fram tre krumelurpiller och om man äter dem i mörker och säger "Fina lilla krumelur, jag vill inte bliva stur", ja, då blir man aldrig stor.

 

EDIT: Svolder hann före.

Redigerad av Telly82
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Ja, just det, "krumelurpiller" var det ju de hette.

Du köpte väl Martin Ljungs Sepåfan-piller när du ändå var igång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är starkare än någonsin. Att ha mer muskler på överkroppen gör det faktiskt lättare att gå snabbt uppför backar. Vad det nu beror på. Nu gäller det bara att kroppen håller. Jag får inse att det är lättare att skada sig. Och anpassa mig därefter.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jag är starkare än någonsin. Att ha mer muskler på överkroppen gör det faktiskt lättare att gå snabbt uppför backar. Vad det nu beror på. Nu gäller det bara att kroppen håller. Jag får inse att det är lättare att skada sig. Och anpassa mig därefter.

Jag får alltid ont i sätesmuskulaturen och i ryggen när jag går, jag gillar stavgång på det viset att jag kan avlasta benen och arbeta då mer istället med axlarna och ryggen. Jag rasar lätt i vikt med denna träningsmetod samt att rygg och axlar mår bra av det. Problemet är ändå att sätesmuskulaturen drabbas en del ändå och korsryggen, jag har MB Bechterew kan tilläggas. Det bästa är simning och styrketräning för mig. Men jag önskar så att jag kunde gå längre sträckor utan att få muskelskador alternativt utlöser ett skov Bechterew. Känner mig  deppig av detta då det isolerar mig lite. 

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-06-30 på 12:53, Alix säger:

Jag är starkare än någonsin. Att ha mer muskler på överkroppen gör det faktiskt lättare att gå snabbt uppför backar. Vad det nu beror på. Nu gäller det bara att kroppen håller. Jag får inse att det är lättare att skada sig. Och anpassa mig därefter.

Du är mer vältränad och syresättningen är därmed högre i blodet vilket gör att du orkar mer öht. ?? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, iMarc säger:

Du är mer vältränad och syresättningen är därmed högre i blodet vilket gör att du orkar mer öht. ?? :)

Jo, men jag tänkte mer specifikt vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Brukar inte gnälla om mina krämpor, men det jag nu tycks dragit på mig, artros i båda händerna "kom bara över  en natt".

Gör förbannat ont...

Vaknade en morgon för dryg månad sedan, värk och varma handleder, även nacken verkar vara drabbad, smärtor när jag vrider på skallen..

Gick och var mest förbannad över att inte kunna jobba som jag alltid gör, med allt..trädgård och bina...mycket nu denna årstiden.

Höll ut i tre veckor efter att ha sett ett program SVT1 en söndag vid 18-tiden, ett läkarlag på tre personer  tävlar mot tre amatörer  om att ställa diagnoser på patiener som är med i programmet.  Läkarlaget får bara använda sin erfarenhet och inlärda kunskap, amatörererna får googla på det patienten beskriver han har eller har varit drabbad av. 

 

Slötittade, men skärpte till mig när jag hörde en patient beskriva precis de besvär jag nämnde..sedan hade han några mer symptom som jag inte sett eller känt av.. Nåväl amatörerna (politiker) var snabbare än läkarna och sa att det var något som heter Sarkoidos.

En rubbning i immunförsvaret...  

Blev ju naturligtvis "orolig" och googla jag med...usch... ringde vårdcentralen nästa dag.. fick tid hos en "arbetsterapeut" som mer trodde på artros..  frågade även om jag blivit fästingbiten... blir jag ju ofta, men  inte sett några av de rodnader som som man ska ge akt på.. 

 

Sen fick jag två stödskenor, en till vardera handleden, och en broschyr med vilka rörelser jag ska göra med handleden flera ggr  om dagen..

Nacken gav hon mig en tid till sjukgymnasten, några veckor fram i tiden... 

Värken blev bara värre, så nu ska jag få träffa en läkare nästa fredag..hoppas hon kan svenska...av hennes namn att döma.. 

 

Får dra på mig lite mer bistick, brukar lindra... kroppen producerar kortisol (kroppseget kortison) när man får sticken.. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Pocahontas säger:

Brukar inte gnälla om mina krämpor, men det jag nu tycks dragit på mig, artros i båda händerna "kom bara över  en natt".

Gör förbannat ont...

Vaknade en morgon för dryg månad sedan, värk och varma handleder, även nacken verkar vara drabbad, smärtor när jag vrider på skallen..

Gick och var mest förbannad över att inte kunna jobba som jag alltid gör, med allt..trädgård och bina...mycket nu denna årstiden.

Höll ut i tre veckor efter att ha sett ett program SVT1 en söndag vid 18-tiden, ett läkarlag på tre personer  tävlar mot tre amatörer  om att ställa diagnoser på patiener som är med i programmet.  Läkarlaget får bara använda sin erfarenhet och inlärda kunskap, amatörererna får googla på det patienten beskriver han har eller har varit drabbad av. 

 

Slötittade, men skärpte till mig när jag hörde en patient beskriva precis de besvär jag nämnde..sedan hade han några mer symptom som jag inte sett eller känt av.. Nåväl amatörerna (politiker) var snabbare än läkarna och sa att det var något som heter Sarkoidos.

En rubbning i immunförsvaret...  

Blev ju naturligtvis "orolig" och googla jag med...usch... ringde vårdcentralen nästa dag.. fick tid hos en "arbetsterapeut" som mer trodde på artros..  frågade även om jag blivit fästingbiten... blir jag ju ofta, men  inte sett några av de rodnader som som man ska ge akt på.. 

 

Sen fick jag två stödskenor, en till vardera handleden, och en broschyr med vilka rörelser jag ska göra med handleden flera ggr  om dagen..

Nacken gav hon mig en tid till sjukgymnasten, några veckor fram i tiden... 

Värken blev bara värre, så nu ska jag få träffa en läkare nästa fredag..hoppas hon kan svenska...av hennes namn att döma.. 

 

Får dra på mig lite mer bistick, brukar lindra... kroppen producerar kortisol (kroppseget kortison) när man får sticken.. 

Jag tror mer på borrelios i ditt fall. Citat:

 

”Hos cirka hälften av fallen utvecklas en ringformad rodnad på platsen för fästingbettet, som efterhand sprider sig cirkelformat (erythema migrans). Infektionen kan efter ett par veckor till månader sedan utvecklas vidare med symtom från centrala nervsystemet; hjärnhinneinflammation, utstrålande smärtor, förlamning (främst i ansiktet). Även ledbesvär och i sällsynta fall påverkan på hjärtat kan förekomma.”

 

Bara hälften får alltså de utslag du letade efter, och i övrigt stämmer symtomen. Sök läkare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Pocahontas säger:

Brukar inte gnälla om mina krämpor, men det jag nu tycks dragit på mig, artros i båda händerna "kom bara över  en natt".

Gör förbannat ont...

Vaknade en morgon för dryg månad sedan, värk och varma handleder, även nacken verkar vara drabbad, smärtor när jag vrider på skallen..

Gick och var mest förbannad över att inte kunna jobba som jag alltid gör, med allt..trädgård och bina...mycket nu denna årstiden.

Höll ut i tre veckor efter att ha sett ett program SVT1 en söndag vid 18-tiden, ett läkarlag på tre personer  tävlar mot tre amatörer  om att ställa diagnoser på patiener som är med i programmet.  Läkarlaget får bara använda sin erfarenhet och inlärda kunskap, amatörererna får googla på det patienten beskriver han har eller har varit drabbad av. 

 

Slötittade, men skärpte till mig när jag hörde en patient beskriva precis de besvär jag nämnde..sedan hade han några mer symptom som jag inte sett eller känt av.. Nåväl amatörerna (politiker) var snabbare än läkarna och sa att det var något som heter Sarkoidos.

En rubbning i immunförsvaret...  

Blev ju naturligtvis "orolig" och googla jag med...usch... ringde vårdcentralen nästa dag.. fick tid hos en "arbetsterapeut" som mer trodde på artros..  frågade även om jag blivit fästingbiten... blir jag ju ofta, men  inte sett några av de rodnader som som man ska ge akt på.. 

 

Sen fick jag två stödskenor, en till vardera handleden, och en broschyr med vilka rörelser jag ska göra med handleden flera ggr  om dagen..

Nacken gav hon mig en tid till sjukgymnasten, några veckor fram i tiden... 

Värken blev bara värre, så nu ska jag få träffa en läkare nästa fredag..hoppas hon kan svenska...av hennes namn att döma.. 

 

Får dra på mig lite mer bistick, brukar lindra... kroppen producerar kortisol (kroppseget kortison) när man får sticken.. 

 

Läste någonstans att man kan bromsa förloppet ibland helt genom intag av 50-70 mikrogram Vitamin D, kombinerat med Kalcium och högkvalitativ Omega-3 fiskolja. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Alix säger:

Jo, men jag tänkte mer specifikt vad som händer.

Det som händer är att din blodcirkulation har ökat och blodet är mer syremättat. Ju mer syre desto mer orkar man. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, iMarc säger:

Det som händer är att din blodcirkulation har ökat och blodet är mer syremättat. Ju mer syre desto mer orkar man. 

Hur kan du ens tycka att det där är specifikt? Det är en självklarhet och det var inte vad jag undrade över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Alix säger:

Hur kan du ens tycka att det där är specifikt? Det är en självklarhet och det var inte vad jag undrade över.

Okej, jag har glömt en del när jag läste Medicin, men mitokondrierna i cellerna i kroppen är cellernas energikälla, de ger alltså energi till cellerna, och när man är vältränad och äter korrekt så förser man cellerna med mer syre och glukos, mitokondrierna gillar detta och producerar mer energi till cellerna, kallas cellandning. Och när då cellerna är mer syremättade så är de mer effektiva på att transportera bort koldioxiden i från blodet som vi sedan andas ut, vilket gör att man orkar mer. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, iMarc säger:

Okej, jag har glömt en del när jag läste Medicin, men mitokondrierna i cellerna i kroppen är cellernas energikälla, de ger alltså energi till cellerna, och när man är vältränad och äter korrekt så förser man cellerna med mer syre och glukos, mitokondrierna gillar detta och producerar mer energi till cellerna, kallas cellandning. Och när då cellerna är mer syremättade så är de mer effektiva på att transportera bort koldioxiden i från blodet som vi sedan andas ut, vilket gör att man orkar mer. 

Okej, jag tänkte inte så, jag tänkte mer på mekaniken/anatomin/muskelrörelserna i kroppen. Jag har alltid kunnat gå uppför backar då jag har god kondition och starka ben, men nu upplever jag det ännu lättare, som om överkroppens muskler hjälper till. Jag ska fråga min sjukgymnast vid tillfälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades sova 10 timmar inatt. Inget som störde. SKÖNT. En anledning till träning idag som måste vara trött för att kunna sova nästa natt.
Har käkat, druckit litervis med vatten och tagit en Ipren som gjort att det känns bättre nu samt blindheten börjar gå över. Mycket skönt det också.

Ska strax gå ut en sväng med kameran på en promenad. Sitta inne hela dagen är INTE nyttigt! :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
6 timmar sedan, Alix säger:

Jag tror mer på borrelios i ditt fall. Citat:

 

”Hos cirka hälften av fallen utvecklas en ringformad rodnad på platsen för fästingbettet, som efterhand sprider sig cirkelformat (erythema migrans). Infektionen kan efter ett par veckor till månader sedan utvecklas vidare med symtom från centrala nervsystemet; hjärnhinneinflammation, utstrålande smärtor, förlamning (främst i ansiktet). Även ledbesvär och i sällsynta fall påverkan på hjärtat kan förekomma.”

 

Bara hälften får alltså de utslag du letade efter, och i övrigt stämmer symtomen. Sök läkare. 

Jo har gjort så, svårt få tider nu under sommaren, men ska dit den 12:e

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Pocahontas säger:

Jo har gjort så, svårt få tider nu under sommaren, men ska dit den 12:e

Det låter bra. Hoppas du får bot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Hoppas du får bot.

Bot och bättring? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäcker fler och fler problem med mitt amputerade pekfinger, eller rättare sagt det som är kvar av det.
Nu har det gått så pass lång tid (drygt 6 veckor) att jag inte hela tiden tänker på mitt skadade finger längre. Har inte någon naturlig rörlighet i fingrets yttersta (tidigare mellersta) led ännu, utan måste tänka på varje rörelse om jag ska böja fingret. Om jag inte tänker på rörelsen så böjer sig inte den "yttersta" leden utan bara den inre. Det har sina nackdelar som att jag stöter emot fingret (med vedervärdig smärta som följd) eller försöker greppa saker, på rutin, vilka obönhörligen åker i golvet då mitt pekfinger inte längre når tummen när jag försöker greppa. Om jag tänker på det så greppar jag mellan tumme och långfinger istället och det fungerar fint men när reflexrörelserna sätter in så är jag körd...

 

Jag är extremt överkänslig i den "nya " fingertoppen, har ont i leden och fingret är fortfarande svullet men de som förstår sig på så'nt här säger att det bara är att röra på fingret med den andra handen för att "härda" fingertoppen. Svullnaden kommer att ge sig när ärrvävnaden mjuknar allt efter som och leden får jag hålla koll på så att det inte blir värre. De kunde inte se några skador på röntgen iaf.

Skönt att jag har semester två veckor till iaf.

  • Ledsen 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...