Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Klarar sig Södermalm?

Södermalm, Sthlm? Tveksamt... Men det kanske finns ngn höjdpunkt där som är 66möh?

 

Om du inte lever riktigt länge :hihihi:

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Citerat ur NE:

 

"Höstvete är ett exempel på en möjlig energigröda. Halmen har ungefär samma sammansättning som ved och kan användas som fastbränsle. Den stärkelserika kärnan kan ge etanol för inblandning i bensin eller för ren etanoldrift. Som biprodukt erhålls ett proteinrikt foder, och sannolikt kan härtill användbara kemitekniska produkter utvinnas."

 

Jaha, vad stoppar detta då? EU?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Etanol som drivmedel är en flopp. Nu blir det elbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl Rapport igår så eftersom det finns så många etanolbilar och etanol är så relativt mindre miljöfarligare än de andra fossila bränslerna så skulle det utgöra en stor miljönytta om alla de tankade etanol istället, för det finns inte så många elbilar idag och i nära framtid så miljönyttan av dem får vi vänta på. Så var kritiken ungefär om jag kommer ihåg rätt.

Själv tankar jag oftare bensin istf etanol för bensin är lite billigare men framförallt har man läst på nätet om hur det skadar motorer, det är ju dyrt en ny motor så det vill man ju inte chansa på, även om de säger att det idag inte ska va nåt problem men vågar man lita på det? Vad är skillnaden idag mot för några år sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enl Rapport igår så eftersom det finns så många etanolbilar och etanol är så relativt mindre miljöfarligare än de andra fossila bränslerna så skulle det utgöra en stor miljönytta om alla de tankade etanol istället, för det finns inte så många elbilar idag och i nära framtid så miljönyttan av dem får vi vänta på. Så var kritiken ungefär om jag kommer ihåg rätt.

Själv tankar jag oftare bensin istf etanol för bensin är lite billigare men framförallt har man läst på nätet om hur det skadar motorer, det är ju dyrt en ny motor så det vill man ju inte chansa på, även om de säger att det idag inte ska va nåt problem men vågar man lita på det? Vad är skillnaden idag mot för några år sen?

 

Etanol är normalt sett inte ett fossilbränslen. Ett problem, som var det stora problemet, var om jag minns rätt att vissa slängar (plast/gummi) i bränslesystemet inte gillade etanol. Då problemet är känt sedan länge vore det inte förvånande om motorproducenterna har bytt relevanta material i nyare motorer. Sedan innehåller väl mer eller mindre all bilbensin en skvätt etanol idag? Mer på sommaren och mindre på vintern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höstvete var ju användbart till mer än bilbränsle, så frågan kvarstår. Odlas det överhuvudtaget som energigröda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höstvete var ju användbart till mer än bilbränsle, så frågan kvarstår. Odlas det överhuvudtaget som energigröda?

Höstvete sår man väl normalt sett under gynnsamma år för att kunna få en tidigare skörd på våren - mer avkastning. Den måste hinna slå tillräckligt med rot för att överleva vintern sen. Men på så sätt får ju bonden 2 skördar.

 

Här var lite: “I Sverige är höstvete numera vanligare än vårvete. Sedan 1995 har höstvete varit den vanligaste svenska spannmålsgrödan, och ungefär 40 procent av spannmålsåkrarna odlas med höstvete.” »»

 

Så jag antar att det allra mesta går till våra frukost mackor (spannmål). Det är väl bara om det är nåt fel el håller låg kvalitet som man gör bränsle på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Det är väl bara om det är nåt fel el håller låg kvalitet som man gör bränsle på det.

Jag tänkte närmast på det jag skrev om halmen, som liknar ved till sin sammansättning. I den referens som finns via Wikipediasidan kan citeras:

 

"Av den redovisade skörden på uppemot 2 miljoner ton totalt under de senaste åren så används ungefär häften till foder, en knapp fjärdedel för livsmedelsändamål i Sverige och ungefär en fjärdedel exporteras."

 

Så vetet blir inte bränsle. Inte så mycket människoföda heller. Fast det står inget om halmen. Det måste bli en djäkla massa halm.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Etanol är normalt sett inte ett fossilbränslen. Ett problem, som var det stora problemet, var om jag minns rätt att vissa slängar (plast/gummi) i bränslesystemet inte gillade etanol. Då problemet är känt sedan länge vore det inte förvånande om motorproducenterna har bytt relevanta material i nyare motorer. Sedan innehåller väl mer eller mindre all bilbensin en skvätt etanol idag? Mer på sommaren och mindre på vintern.

 

Jag är osäker, jag körde på biogas med två bilar på jobbet, de motorerna tog mycket stryk den ena av dem brann fullkomligen upp inuti och fick bytas ut hela motorn alltså, kolvar å allt såg för jäkligt ut gick inte att laga, det berodde på att bensinen kyler å smörjer motorn på ett sätt som inte biogasen gör så därför "brann" den upp, därför ställer jag frågan kyler och smörjer etanol exakt lika bra motorn som bensin? Min privata nuvarande etanolbil lät motorn på ett annat sätt när jag köpte den än vad den gör nu efter att gått på bensin mestadels i två år, är det slumpen, är min hörsel förändrad eller har jag "tvättat" ren motorn? Jag vet inte, frågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Etanol är normalt sett inte ett fossilbränslen. Ett problem, som var det stora problemet, var om jag minns rätt att vissa slängar (plast/gummi) i bränslesystemet inte gillade etanol. Då problemet är känt sedan länge vore det inte förvånande om motorproducenterna har bytt relevanta material i nyare motorer. Sedan innehåller väl mer eller mindre all bilbensin en skvätt etanol idag? Mer på sommaren och mindre på vintern.

 

Alla bilar som säljs som etanolbilar är konverterade till material som tål etanolen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är osäker, jag körde på biogas med två bilar på jobbet, de motorerna tog mycket stryk den ena av dem brann fullkomligen upp inuti och fick bytas ut hela motorn alltså, kolvar å allt såg för jäkligt ut gick inte att laga, det berodde på att bensinen kyler å smörjer motorn på ett sätt som inte biogasen gör så därför "brann" den upp, därför ställer jag frågan kyler och smörjer etanol exakt lika bra motorn som bensin? Min privata nuvarande etanolbil lät motorn på ett annat sätt när jag köpte den än vad den gör nu efter att gått på bensin mestadels i två år, är det slumpen, är min hörsel förändrad eller har jag "tvättat" ren motorn? Jag vet inte, frågar.

Etanol smörjer inte lika bra som bensin vad jag vet. Det är ett "torrt" bränsle. Det smiter gärna ner till oljan vilket gör att man måste byta olja dubbelt så ofta som om man kör bensin eller diesel. Vidare har många fått problem med igensatta spridare pga etanolen. Där skyller biltillverkare och bränsletillverkare på varandra och båda säger att de "uppfyller normen". Nyss när oljepriset rasade har folk nästan slutat att köpa etanolbränslet. Dessvärre har etanol som bränsle skjutit sig själv i foten. Som det ser ut kommer det troligen att fasas ut av sig självt till förmån för elbilar och kanske bränslecellsbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

I Kerala har man satsat på ekoturism | SVT Nyheter

*Kerala, Indien

- - -

 

Tror att det är där nere/borta allt sånt nytt kommer att utvecklas, som hela koncept - jmf med här där man tar in/testar olika delat av det bara. I de länderna har de inte grundstrukturen som vi har idag, så de kan gå på “det nya” direkt, utan att behöva att tänka på t ex omställningskostnader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...