Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Fiskar hjälper tomater i unik odling | SVT Nyheter

 

Det var ju lite koolt. B) Och bra, med tanke på att både tomater och lax ofta är importerade. :yeahbaby: Bra för Norrland med... Det borde dem kunna få lite bidrag för.

Otroligt smart. Nu kan de ju relaxa och bara kamma hem laxen! :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svea Skog har som tur är tagit sitt förnuft tillfånga och förbättrar rutinerna för att slippa bli påkomna med planerad avverkning av skyddad skog. Statliga bolag borde skämmas över att inte ha bättre koll!

Ursäkta, men jag skrattade lite när jag läste Svea Skog. Fick sinnebilden av en liten tant på landet som säljer rotposter. Sveaskog, heter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 5 months later...
Forskare på KTH hoppas kunna bryta ner miljöskadlig mikroplast.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Forskare på KTH hoppas kunna bryta ner miljöskadlig mikroplast.

 

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6758335

Såg på TextTV i morse att regeringen satsar 600 milj (2018) på rensa upp haven, 700 nåsta år och 800 året därpå. Det där kan säkert komma till nytta då. :crossfingers::yeahbaby:

 

Så vill regeringen göra Östersjön renare | SVT Nyheter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg på TextTV i morse att regeringen satsar 600 milj (2018) på rensa upp haven, 700 nåsta år och 800 året därpå. Det där kan säkert komma till nytta då. :crossfingers::yeahbaby:

 

Så vill regeringen göra Östersjön renare | SVT Nyheter

Ja, det är verkligen väl satsade pengar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
Ollie Williams

Jag fick lite högre men upplever nog att det är hur vi som grupp lever som är problemet mer än enskilda personer. Det tar naturligtvis inte bort ansvaret för att göra sitt eget bästa. Men vi har ett samhälle där det är väldigt svårt att leva efter ett jordklot.

 

Bilen var den största boven i mitt fall, men jag "måste" ju ta mig till jobbet, vilket tar timmar med lokaltrafik och en halvtimme med bil. Och så vidare när det kommer till andra punkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick lite högre men upplever nog att det är hur vi som grupp lever som är problemet mer än enskilda personer. Det tar naturligtvis inte bort ansvaret för att göra sitt eget bästa. Men vi har ett samhälle där det är väldigt svårt att leva efter ett jordklot.

 

Bilen var den största boven i mitt fall, men jag "måste" ju ta mig till jobbet, vilket tar timmar med lokaltrafik och en halvtimme med bil. Och så vidare när det kommer till andra punkter.

Jag tror att enbart det faktum att vi lever i Sverige gör att ingen enskild individ kan komma ned till ett jordklot. Det känns så till vida rätt hopplöst. Men sakligt sett är det förstås etter värre när verkligt folkrika nationer börjar leva som vi. Särskilt som vi gjorde på 60- och 70-talen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här så det ut härom dagen då jag skulle lämna av lite kartonger och tidningar.

Ska föreslå kommunen att stänga dessa stationer, plantera träd och växter samt hänvisa till kommunens två utmärkta återvinningsstioner.

 

Välidigt trist utveckling.

 

post-70154-0-47452500-1509785445_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här så det ut härom dagen då jag skulle lämna av lite kartonger och tidningar.

Ska föreslå kommunen att stänga dessa stationer, plantera träd och växter samt hänvisa till kommunens två utmärkta återvinningsstioner.

 

Välidigt trist utveckling.

 

attachicon.gifIMG_0005.jpg

 

 

Så var tror du dom kommer slänga skräpet någonstans dom som inte har ett fordon att frakta sig till återvinningscentralerna? Dessa stationer är till för dom som inte kan frakta sig. Tar vi bort dessa så går vi tillbaka i utvecklingen och folk kommer börja slänga skräp i skog och naturen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen bil men däremot en återvinningsstation drygt 100 meter bort. Visst är där ofta skitigt. Men jag ser helst att den är kvar. Man får se till att städa oftare. Arbetslösa kan anställas för ändamålet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen bil men däremot en återvinningsstation drygt 100 meter bort. Visst är där ofta skitigt. Men jag ser helst att den är kvar. Man får se till att städa oftare. Arbetslösa kan anställas för ändamålet.

F f a kan väl 2-beningarna lära sig hur man gör, istället för att skita ned på det sättet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F f a kan väl 2-beningarna lära sig hur man gör, istället för att skita ned på det sättet.

Då får man väl anställa arbetslösa som står vakt och berättar hur folk ska bete sig. Fast det blir nog dyrare med tanke på hur många stationer det finns. Med andra ord är det ickelösning att beskriva hur det borde vara. Problemet är hur det är.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F f a kan väl 2-beningarna lära sig hur man gör, istället för att skita ned på det sättet.

Kommer alltid finnas lata jävlar som inte bryr sig.

Spelar ingen roll om du spöar skiten ur dom så kommer dom aldrig lära sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer alltid finnas lata jävlar som inte bryr sig.

Ja, dessärre är det väl så, tyvärr.

 

Spelar ingen roll om du spöar skiten ur dom så kommer dom aldrig lära sig.

Nej, det lär dem väl inte - men den som slår kanske tycker det är kul. ^_^:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tre hela klot för mig. Lätt besviken då vi jobbat medvetet och ansträngt oss för att göra livet miljövänligare. Återvinner allt som går, hyperenergisnålt hus, köper knappt kläder, äter i huvudsak vegetariskt sedan jag fick diabetesdiagnosen i somras, reser minimalt. Om du fick 2,5 klot utan bil så känns det svårt att komma längre. Vi KANSKE skulle klara oss utan bil, man det skulle göra livet väldigt mycket krångligare och jobbigare. Men inom snar framtid har vi kanske en elbil plus solceller på taket! Dessvärre är det en väldigt dyr åtgärd just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre hela klot för mig. Lätt besviken då vi jobbat medvetet och ansträngt oss för att göra livet miljövänligare. Återvinner allt som går, hyperenergisnålt hus, köper knappt kläder, äter i huvudsak vegetariskt sedan jag fick diabetesdiagnosen i somras, reser minimalt. Om du fick 2,5 klot utan bil så känns det svårt att komma längre. Vi KANSKE skulle klara oss utan bil, man det skulle göra livet väldigt mycket krångligare och jobbigare. Men inom snar framtid har vi kanske en elbil plus solceller på taket! Dessvärre är det en väldigt dyr åtgärd just nu.

Jag tycker att du och ni gör bra ifrån er. Men tänk på livscykelanalysen. En elbil och solceller måste nyproduceras vilket i sig innebär en stor miljöbelastning, kanske större än att köra slut på de investeringar ni redan har gjort i bil och uppvärmning.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2,9 klot för mig.

Äter lite halvfabrikat, återvinner allt plast och tidningar (reklam då jag inte prenumererar på papperstidningar och lånar alla böcker jag läser).

Använder ca 22 kubikmeter vatten.

Bilkörning ca 800 mil med bil som drar ca 4,4L per mil.

 

Tyvärr fanns ingen adekvat fråga om hur mycket el man förbrukar per år.

 

 

Redigerad av BjornS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att du och ni gör bra ifrån er. Men tänk på livscykelanalysen. En elbil och solceller måste nyproduceras vilket i sig innebär en stor miljöbelastning, kanske större än att köra slut på de investeringar ni redan har gjort i bil och uppvärmning.

 

När tillverkningen av elbilar är i full gång och priser och skatter styr en dit så blir det ju så den dagen. Solceller ska ju förhoppningsvis hålla i 20-30 år så de borde ju gå plus rejält till slut. Men de är så dyra idag att det inte lönar sig.

...

Halva taket som vätter mot söder har solfångare och de ska ju inte tas bort. Så andra halvan av taket är tänkt att få solceller den dagen priserna är acceptabla. Redan nu har vi sensationell låg energiförbrukning. Med en omgång solceller som taket klarar hamnar vi på noll sett över året när det gäller uppvärmningen. Ett gammalt hus från 1936 blir nollenergihus. Kul tycker jag!

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl gjort för en internationell publik, vattenförsörjning och el t ex ger ju olika fotavtryck beroende på vilket land man lever i, i Sverige som har gott om vatten spelar det mindre roll för miljön om vi spenderar 11 eller 22 kbm vatten, skulle vi spara mycket på vattenmängden så höjer bara vattenverket kostnaden för de har fasta kostnader, och vatten försvinner som bekant inte det vi tar emot i ena änden och släpper ut i andra kommer ju sen tillbaka. Och elektricitet är ju enorm skillnad om det är svensk vattenkraft som producerat eller om det är utländsk kolkraft. Och om återvinning och förbränning av skräp jämförs (gör det?) så är ju vi fena på att bränna upp plast å allt med liten miljöpåverkan medans de i Italien t ex bara eldar upp sopor utmed vägarna och slänger plastpåsar i avloppet. Vilket gör att om en svensk har sämre fotavtryck i testet än en tysk, italienare, kines eller indier så är det ändå missvisande hur belastande vi är i verkligheten, såvida de i det där testet inte tar hänsyn till såna faktorer, gör de det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag tror att enbart det faktum att vi lever i Sverige gör att ingen enskild individ kan komma ned till ett jordklot. Det känns så till vida rätt hopplöst. Men sakligt sett är det förstås etter värre när verkligt folkrika nationer börjar leva som vi. Särskilt som vi gjorde på 60- och 70-talen...

Exakt så ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...