Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

När jag var liten gick snön upp till midjan varje vinter. Det gör den inte längre. Så vintrarna är bevisligen mildare. :nerd:

 

:lol: :lol: :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var liten gick snön upp till midjan varje vinter. Det gör den inte längre. Så vintrarna är bevisligen mildare. :nerd:

Det är bara du som har blivit längre :whistling:

[+][+] :D

 

Som min granne på Gotland sa en gång... att tröjjan hade krympt i garderoben.

 

- - -

 

Det var väl ≈ -10-15° på vintrarna närman var mindre. Kan inte komma på att det låg på 20-25° som det gör nu förtiden. Har varit ngn vecka/veckor under de senaste 8-10 med 20° el kallare. Rena Sibirien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det som slog mig var att Kina i och med detta uttalande i praktiken kan öka sina utsläpp hur mycket som helst fram till 2030. Men med tanke på att kinesiska barn börjar få lungcancer kanske man lägger in handbromsen tidigare. Man kan ju alltid hoppas.

Exakt! Att världens folkrikaste land, som står för en fjärdedel av utsläppen, kan öka så mycket de vill i 16 år till och inte förbinder sig till mer än att då inte öka ytterligare är ju en helt horribel tanke.

 

Sedan kan man fundera över om västvärlden indirekt är ansvarig för en del av utsläppen i t.ex. Kina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

Kul att nåt händer... En 10årsplan för USA är enn rätt tufft uppsatt mål.

Landet med 19 % av planetens befolkning står för 29 % av planetens koldioxidutsläpp. 29 / 19 = 1,5

Landet med 4 % av planetens befolkning står för 16 % av planetens utsläpp av växthusgaser. (Varför inte anges samma gas för alla???) 16 / 4 = 4

EU, med 7 % av planetens befolkning står för 11 % av planetens koldioxidutsläpp. 11 / 7 = 1,6

 

Medelinvånaren i EU släpper alltså ut lite mer än medelinvånaren i Kina. Sedan kan det vara intressant att se vad som släpper ut koldioxiden i exempelvis Kina? Är det deras bensindrivna bilar? Är det våra nya datorer och telefoner? Eller något annat? Hur ska man bedöma klimatpåverkan för en sak som tillverkas i ett land för export till ett annat? Kunder kan ställa krav, om de vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Landet med 19 % av planetens befolkning står för 29 % av planetens koldioxidutsläpp. 29 / 19 = 1,5

Landet med 4 % av planetens befolkning står för 16 % av planetens utsläpp av växthusgaser. (Varför inte anges samma gas för alla???) 16 / 4 = 4

EU, med 7 % av planetens befolkning står för 11 % av planetens koldioxidutsläpp. 11 / 7 = 1,6

 

Medelinvånaren i EU släpper alltså ut lite mer än medelinvånaren i Kina.

Så är det, men det tråkiga ligger ju i skillnaden mellan våra mål. EU vill minska med 40% till 2030. Kina kan öka med 300% fram till 2030 utan att avvika från sina mål.

 

I övrigt är dina frågeställningar intressanta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kina kan öka med 300% fram till 2030 utan att avvika från sina mål.

 

 

Innan så har Kina inte lovat någonting. De kunde ha ökat utsläppen 1000% mellan 2030 och 2031. Nu har vi alla fall någonting, vilket är bra mycket bättre än det vi hade igår.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan så har Kina inte lovat någonting. De kunde ha ökat utsläppen 1000% mellan 2030 och 2031. Nu har vi alla fall någonting, vilket är bra mycket bättre än det vi hade igår.

Nej, det är det inte. Det är bara trams och politiska utspel utan någon som helst praktisk, framtida betydelse. Det är grundligen och fullständigt värdelöst.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som slog mig var att Kina i och med detta uttalande i praktiken kan öka sina utsläpp hur mycket som helst fram till 2030. Men med tanke på att kinesiska barn börjar få lungcancer kanske man lägger in handbromsen tidigare. Man kan ju alltid hoppas.

Jo, det är klart man kan ju vända och vrida på det så. Men jag tycker ända man får se det här som något positivt. Det som blir spännande nu är att se vad de tar för första steg, och när - dvs långt/kort efter dagens uttalande. De är säkert medvetna om de kritiska rösterna mot dem sen tidigare. Så det kan nog ligga lite i deras intresse att visa att de både kan och vill. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har vi alla fall någonting, vilket är bra mycket bättre än det vi hade igår.

[+] Ja, exakt... Och tidigare har de ju sagt nej både hit och dit till ev avtal och löften, utan att skämmas för den skull. Tror inte de skulle säga nåt sånt som idag bara sådär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste göra skillnad på två saker:

 

1. Politiska överenskommelser om miljön.

 

2. Handlingar som gynnar miljön.

 

Av det första följer verkligen inte det andra. Tvärtom, uppenbarligen. Nämnda överenskommelse ger utrymme för handlingar i många år som är direkt skadliga för en redan hårt belastad miljö.

 

Hur man kan se punkten ett som en framgång är för mig en fullständig gåta. För såvitt man inte ägnar sig åt själv bedrägeri och tänker att "Ja, där satt den! Vi har ett avtal! Jag kan fortsätta leva som jag vill!"

 

Då blir det för all del begripligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Hur man kan se punkten ett som en framgång är för mig en fullständig gåta.

Utan punkt 1 blir det garanterat ingen punkt 2. Så därför är punkt 1 en framgång. Men det är verkligen inte slutpunkten. Tvärtom är det första steget på en lång resa. :)

Förut hade vi inte ens en resa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Innan så har Kina inte lovat någonting. De kunde ha ökat utsläppen 1000% mellan 2030 och 2031. Nu har vi alla fall någonting, vilket är bra mycket bättre än det vi hade igår.

Ja, det kunde varit värre. Så detta är bättre än igår. Men det är inte gott nog, det är min poäng.

 

Att det viktigaste är att alla gör sitt bästa kan man säga till 6-åringar som spelar fotboll. Inte till världens folkrikaste nation som släpper ut mest växthusgaser och inte lovar mer än att bara öka i 16 år till.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kunde varit värre. Så detta är bättre än igår. Men det är inte gott nog, det är min poäng.

 

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avtalet fordrar gravöl, om något. De beslutade nyss att fortsätta försöka döda planeten. Tragiskt att ni ser det som ett steg framåt på den smala vägen. Det är det inte. Till och med Ronald Reagan hade skrivit på det där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

post-28798-0-98232000-1416573135_thumb.jpg

 

Skärmdump ur SVT-programserien Planetens gränser. I programmet nämndes att mätningar startade i Amazonas för 17 år sedan och då låg CO2-halten på 360 ppm, och när programmet spelades in låg nivån runt 395 ppm. Idag har halten alltså passerat 400 ppm. Runt 1850 låg CO2-halten på 280 ppm. En så pass skenande CO2-halt kommer att få allvarliga följder för klimatet. Ingen tvekan om den saken.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Det känns som om det börjar irritera lite i halsen och luftrören när man läser det här.

 

http://www.trafikverket.se/Privat/Miljo-och-halsa/Halsa/Luft/Vagtrafikens-utslapp/

Vi behöver mer träd och växter i stadsmiljön som kan filtrera bort partiklar, binda koldioxid och rena dagvattnet från skadliga mineraler...tyvärr går ju trenden åt fel håll här i Sverige där man istället bygger bort parker och grönområden utan att kompensera för grönytan som försvinner. I moderna storstäder ute i världen har man redan insett problemet med förtätningen och nu börjat återinföra växter och parker i stadsbilden igen.

 

Sverige ligger som vanligt 20 år efter...trist :/

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...