Alix Postad 13 Maj, 2015 Share Postad 13 Maj, 2015 Sverige förde krig, det är ju det som räknas. Att kanonmaten var inhyrda europeer är ju liksom en annan sak. Poängen med hela programmet var att visa att kriget/slaget inte var så svenskt/framgångsrikt som historieböckerna har låtit påskina, men det kanske gick dig förbi. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 13 Maj, 2015 Share Postad 13 Maj, 2015 Men det är något annat också som driver oss. 1) Varför skulle vi annars försöka bygga en fusionsreaktor där prislappen är redan astronomisk? 2) Varför vill vi så gärna till Mars och bygga en koloni? 3) Varför vill vi inte ge alla människor rent vatten? 4) Varför vill vi inte utrota malaria? Det är, bland annat, nyfikenhet som driver människan. Viljan att veta, att förstå. Sedan tog jag mig friheten att numrera i Ditt inlägg, för att lättare kunna svara: 1) Hade varit underbart, både ekonomiskt och miljömässigt, att få fusionskraft. De två sakerna är anledningar nog. 2) Eftersom människan så småningom måste ge sig ut till andra planeter. Det behöver inte bli likadant som i filmen Interstellar, men vår framtid ligger ute bland stjärnorna. 3) Vill vi inte? Tycker det finns hur många projekt som helst kring detta. 4) Vill vi inte? Finns försök här också. Vi har i princip utrotat smittkoppor. Polio håller också på att försvinna. Kunde vi bara få en del idioter att »försvinna« också, så kunde vi bli ännu mer framgångsrika. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 13 Maj, 2015 Share Postad 13 Maj, 2015 Läste att det pågående ebolautbrottet i Västafrika har dödat runt 8000 personer. Samtidigt beräknas runt 11000 ha dött av malaria i området. Bortsett från att vården har varit upptagen av ebola är en anledning att ebolaepidemin har försvårat malariaförebyggande åtgärder. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 13 Maj, 2015 Share Postad 13 Maj, 2015 Det är, bland annat, nyfikenhet som driver människan. Viljan att veta, att förstå. Sedan tog jag mig friheten att numrera i Ditt inlägg, för att lättare kunna svara: 1) Hade varit underbart, både ekonomiskt och miljömässigt, att få fusionskraft. De två sakerna är anledningar nog. 2) Eftersom människan så småningom måste ge sig ut till andra planeter. Det behöver inte bli likadant som i filmen Interstellar, men vår framtid ligger ute bland stjärnorna. 3) Vill vi inte? Tycker det finns hur många projekt som helst kring detta. 4) Vill vi inte? Finns försök här också. Vi har i princip utrotat smittkoppor. Polio håller också på att försvinna. Kunde vi bara få en del idioter att »försvinna« också, så kunde vi bli ännu mer framgångsrika. / Kiwi Det känns lite som om jag skulle säga att det inte är någon fara på taket och få svaret: 1. Vilket tak? 2. Vilken typ av fara? 3. Vem är någon? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 13 Maj, 2015 Share Postad 13 Maj, 2015 Det känns lite som om jag skulle säga att det är någon fara på taket och få svaret: 1. Vilket tak? 2. Vilken typ av fara? 3. Vem är någon? Jag tog mig friheten att rätta till ditt inlägg, nu stämmer det utmärkt med hur jag ser på ditt inlägg och Kiwis svar. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 25 Maj, 2015 Share Postad 25 Maj, 2015 (redigerade) Audi blir oljebolag – ”brygger” ren bensin | Bil | AftonbladetDå får man väl hoppas på att bensinpriset blir anpassat efter råvaran. Halva priset minst. Sen lär ju många delar av bensinskatten försvinna med eftersom de är direkt införda och angivna som miljöskatter och xtra kolmonoxidskatt. Blir nog jobbigt för regeringen (färglöst) att bli av med sin kassako när man inte kan mjölka bilister längre. Redigerad 25 Maj, 2015 av iEricF Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 25 Maj, 2015 Share Postad 25 Maj, 2015 Audi blir oljebolag – ”brygger” ren bensin | Bil | Aftonbladet Då får man väl hoppas på att bensinpriset blir anpassat efter råvaran. Halva priset minst. Sen lär ju många delar av bensinskatten försvinna med eftersom de är direkt införda och angivna som miljöskatter och xtra kolmonoxidskatt. Blir nog jobbigt för regeringen (färglöst) att bli av med sin kassako när man inte kan mjölka bilister längre. Tror du på det själv. Om inte annat så lär det bli kilometerskatt när bilarna drivs av ren kärlek (sådant är ju svårt att beskatta). Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
iKnattarna Postad 26 Maj, 2015 Share Postad 26 Maj, 2015 (redigerade) Målet är att Audi tillsammans med sin partner ska kunna renodla processen så att det inte krävs någon biomassa – utan bara vatten, vätgas, koldioxid och solljus. Ahhh, ungefär som med "Bayerisches Reinheitsgebot" alltså! (att öl bara får bryggas på humle, malt och vatten med en tillsats av jäst) En gång tysk, alltid tysk! Audis huvudkontor ligger f ö just i Ingolstadt där renhetslagen för ölbryggning ursprungligen stiftades den 23 april 1516!! Redigerad 26 Maj, 2015 av iKnattarna Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 26 Maj, 2015 Share Postad 26 Maj, 2015 (redigerade) Tror du på det själv. Om inte annat så lär det bli kilometerskatt när bilarna drivs av ren kärlek (sådant är ju svårt att beskatta). Nej det är inte direkt troligt att det blir så, men med tanke på hur de resonerat fram tills nu och med vilka miffiga ursäkter de haft för att lägga på avgifterna, så kan det bara bli så ... om de vill ha ngn trovärdighet kvar. Ahhh, ungefär som med " Bayerisches Reinheitsgebot" alltså! (att öl bara får bryggas på humle, malt och vatten med en tillsats av jäst) En gång tysk, alltid tysk! Audis huvudkontor ligger f ö just i Ingolstadt där renhetslagen för ölbryggning ursprungligen stiftades den 23 april 1516!! Haha... Ja, lite så. Tyskt, rent och fint. Redigerad 26 Maj, 2015 av iEricF Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 26 Maj, 2015 Share Postad 26 Maj, 2015 Synd att de inte har något renlighetstänk gällande sin elproduktion Apropå tråden för klimatfrågan. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 27 Maj, 2015 Share Postad 27 Maj, 2015 Detta är själva knäckfrågan för eldrivna bilar, och så finns det teknik redan, laddar en buss på 180 sekunder! Varför gör inte de andra det? http://www.va.se/Mer_VA/foretagarbrevet/?inramad=http://www.foretagarbrevet.se/va_default.aspx?a=OTc4-ZG+YRRpP/vQ= Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 27 Maj, 2015 Share Postad 27 Maj, 2015 Detta är själva knäckfrågan för eldrivna bilar, och så finns det teknik redan, laddar en buss på 180 sekunder! Varför gör inte de andra det? http://www.va.se/Mer_VA/foretagarbrevet/?inramad=http://www.foretagarbrevet.se/va_default.aspx?a=OTc4-ZG+YRRpP/vQ= Det kanske är utrymmeskrävande? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 28 Maj, 2015 Share Postad 28 Maj, 2015 Detta är själva knäckfrågan för eldrivna bilar, och så finns det teknik redan, laddar en buss på 180 sekunder! Varför gör inte de andra det? Det är möjligt att det skulle gå i bilar också. Men 180 sekunders laddning ger en timmes körning. Det räcker inte till mycket; blir många »tankningar«! Och nej, 360 sekunders laddning ger säkert inte två timmars körning. Skulle gissa att tiden att ladda ökar fortare än avståndet man får ut, så att säga. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 28 Maj, 2015 Share Postad 28 Maj, 2015 Detta är själva knäckfrågan för eldrivna bilar, och så finns det teknik redan, laddar en buss på 180 sekunder! Varför gör inte de andra det? http://www.va.se/Mer_VA/foretagarbrevet/?inramad=http://www.foretagarbrevet.se/va_default.aspx?a=OTc4-ZG+YRRpP/vQ= http://www.bussmagasinet.se/2015/03/har-kommer-volvos-elbuss/ Den här bussen ska tydligen laddas på 6 minuter, 360 sekunder, bortsett från någon balanserande (service/underhåll???) laddning på nätterna. Förbrukningen uppges vara 0,8 - 1,2 kWh/km, bussens första linje i Göteborg är ca 7 km, så med lite marginal behöver man kunna ladda 10 kWh på 6 minuter (=0,1 timme). Laddaren behöver då kunna leverera 100 kW, kör man 500 V så krävs då 200 A, en jävla massa ström. Kräver fet kabel. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 28 Maj, 2015 Share Postad 28 Maj, 2015 Såna här vid varje busshållplats så fyller man på lite enklare: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article20872231.ab Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 29 Maj, 2015 Share Postad 29 Maj, 2015 EU dropped plans for safer pesticides because of TTIP and pressure from US | Ars Technica UK Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 29 Maj, 2015 Share Postad 29 Maj, 2015 EU dropped plans for safer pesticides because of TTIP and pressure from US | Ars Technica UK Ja, när pengarna får styra och man låter de starka lobyisterna få bestämma så... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 29 Maj, 2015 Share Postad 29 Maj, 2015 EU, ja... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 10 juli, 2015 Share Postad 10 juli, 2015 Det var lite om Bahnhof och deras värmeprojekt på svt.se i förrgår...Servrar kan värma en tredjedel av Stockholm - Nyheter | SVT.seFalconwing News tweetade ut den här bilden (och länken):2.7TWh per år... Motsvarande ett kärnkraftverk på 300-megawatt.Det är riktigt mkt det. Bahnhof har även ett nytt liknande projekt på gång ... antar att det är det i Värtan det står om i artikeln. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 12 juli, 2015 Share Postad 12 juli, 2015 Jorden på väg mot mini-istid | Nyheter | Aftonbladet Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 12 juli, 2015 Share Postad 12 juli, 2015 Säkert lagom till vi totalförbjudit alla dubbdäck... 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 12 juli, 2015 Share Postad 12 juli, 2015 [+] Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 12 juli, 2015 Share Postad 12 juli, 2015 Jorden på väg mot mini-istid | Nyheter | Aftonbladet En svensk tidning kanske borde ha nämnt Karl X Gustavs tåg över Bälten i stället för isläggning i London... PS. Dubbdäck gör ingen större nytta i polarväder, de kommer bäst till nytta där det fryser på av och till, typ våra vintrar av idag. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 12 juli, 2015 Share Postad 12 juli, 2015 PS. Dubbdäck gör ingen större nytta i polarväder, de kommer bäst till nytta där det fryser på av och till, typ våra vintrar av idag. Har vi inte en hel tråd som illustrerar oenigheten rörande det där? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 12 juli, 2015 Share Postad 12 juli, 2015 Har vi inte en hel tråd som illustrerar oenigheten rörande det där? "Bäst till nytta" ≠ bra. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster