Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Ollie Williams

 

Har läst lite om det i veckan, väldigt intressant. Satt och spånade med en vän kring det där härom dagen och funderade på hur man kan få det att gå ihop.

 

Jag frågade lite om solceller i en tråd för ett tag sedan och fick några bra svar från kunniga på forumet, bl.a. Axelman, som menade att solceller är betydligt mer effektiva när det kommer till att värma vatten än att generera el. Och så har vi ju ganska lite soltid här i Sverige. Så frågan är hur stora solceller man behöver, eller rättare sagt hur dyra. Och hur många laddningscykler per år man kan räkna med att få genom solen.

 

Någon av er kunniga som har lust att göra en utläggning om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tydligen inte helt enkelt ändå - om man är ute efter sådan användning jag funderade över.

 

http://www.idg.se/2.1085/1.624441/teslas-batteri-fungerar-daligt-med-solceller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Har läst lite om det i veckan, väldigt intressant. Satt och spånade med en vän kring det där härom dagen och funderade på hur man kan få det att gå ihop.

 

Jag frågade lite om solceller i en tråd för ett tag sedan och fick några bra svar från kunniga på forumet, bl.a. Axelman, som menade att solceller är betydligt mer effektiva när det kommer till att värma vatten än att generera el. Och så har vi ju ganska lite soltid här i Sverige. Så frågan är hur stora solceller man behöver, eller rättare sagt hur dyra. Och hur många laddningscykler per år man kan räkna med att få genom solen.

 

Någon av er kunniga som har lust att göra en utläggning om detta?

Faktum är att vi har ganska mycket soltid i sverige i snitt. Det varierar ju lite där östsidan alltid vinner mot västsidan. Men jämfört med medelhavet så skiljer det inte mycket.

...

Din fråga är lite teoretisk. Det är som att fråga hur fort en bil går... Vad vill du göra? Vad vill du uppnå?

...

Själv har jag då 12 m2 solfångare som producerar ca 4000 kWh om året och den andra halvan av taket hoppas jag kunna installera solceller som med dagens prestanda borde ge 3000 kWh men kräver då betydligt större yta. TAnken är då att sälja översskottet och kvitta sedan på vintern när solen inte lyser. Då min årliga energiförbrukning på värmepumpen ligger på strax över 4000 kWh kan jag då dra av ytterligare 3000 kWh och börja närma mig ett nollenergihus. Trots tvåglas och halvtaskig isolering. Men det är väldigt dålig lönsamhet på solceller så jag väntar.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmelman

Kan man sälja överskott så där från en privatpersons villa nu? Kräver inte det typ tillstånd, aktiebolag, licenser å dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya tider, härliga tider, strålande tider! ^_^

 

Ska du öppna egen kärnreaktor? Hört att det finns lediga lokaler i Barsebäck.... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Faktum är att vi har ganska mycket soltid i sverige i snitt. Det varierar ju lite där östsidan alltid vinner mot västsidan. Men jämfört med medelhavet så skiljer det inte mycket.

...

Din fråga är lite teoretisk. Det är som att fråga hur fort en bil går... Vad vill du göra? Vad vill du uppnå?

...

Själv har jag då 12 m2 solfångare som producerar ca 4000 kWh om året och den andra halvan av taket hoppas jag kunna installera solceller som med dagens prestanda borde ge 3000 kWh men kräver då betydligt större yta. TAnken är då att sälja översskottet och kvitta sedan på vintern när solen inte lyser. Då min årliga energiförbrukning på värmepumpen ligger på strax över 4000 kWh kan jag då dra av ytterligare 3000 kWh och börja närma mig ett nollenergihus. Trots tvåglas och halvtaskig isolering. Men det är väldigt dålig lönsamhet på solceller så jag väntar.

 

Intressant, och för din del låter det ju som ett bra upplägg. Men batteriet är inget du bedömer skulle bära sig ekonomiskt för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ska du öppna egen kärnreaktor? Hört att det finns lediga lokaler i Barsebäck.... :whistling:

Är du min lille solstråle? :kramis:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

 

Intressant, och för din del låter det ju som ett bra upplägg. Men batteriet är inget du bedömer skulle bära sig ekonomiskt för dig?

Om jag säljer ut på nätet finns inget behov av ett batteri. Om jag vill bli oberoende av el måste jag ha ett. Med det klimat vi har och det mörka halvåret gör att jag måste ha el inkopplad. Så det blir helt onödigt med ett batteri.

...

Jag har ju iofs ett "batteri" till solfångarna, min 750-liters tank. Juni, juli och augusti klarar jag 95% av värme och varmvatten med sol. Dessvärre är det ju dåligt väder med jämna mellanrum och tanken håller bara för ca 4-5 dagar på sommaren.

...

Egentligen är det tveksamt om min anläggning är ekonomiskt försvarbar, men dels jobbade jag med dessa pinaler och det blev naturligt att installera dem hemma. Dels har jag alltid velat haft solfångare så när tillfället kom så slog jag till. Den långsiktiga effekten av att ha en uppvärmingskostnad helårsvis på runt 4,000:- är att jag tål en elprishöjninig på 300% utan ens lyfta på ögonlocket...

...

Förutom miljöaspekten som jag räknar som fullständigt självklar.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

post-113-0-98217900-1431276421_thumb.jpg

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 mil räckvidd, iofs ingen stor bil men ändå rätt imponerande för en luftflaska:

http://www.va.se/nyheter/2015/05/12/luftdriven-bil-fick-tummen-upp-i-amerikanska-draknastet/

 

Om hundratusentals villaägare skaffar solceller lär det ju bli överskott på el på dan men vad göra på natten, borde gå förvara den energin på detta sätt i jättestora behållare som man har under mark så kan man ta fram precis så mycket som behövs när som helst, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

13 mil räckvidd, iofs ingen stor bil men ändå rätt imponerande för en luftflaska:

http://www.va.se/nyheter/2015/05/12/luftdriven-bil-fick-tummen-upp-i-amerikanska-draknastet/

 

Om hundratusentals villaägare skaffar solceller lär det ju bli överskott på el på dan men vad göra på natten, borde gå förvara den energin på detta sätt i jättestora behållare som man har under mark så kan man ta fram precis så mycket som behövs när som helst, kanske?

Bör funka. Annars kan man pumpa upp vatten som vid behov släpps ut i turbiner. 1000 kg vatten har tyngden 9820 N, lyft det 10 meter så ökar lägesenergin med 98200 Nm = 98200 J ≈ 0,027 kWh. Räkna med en effektivitet* på 60 % så har vi räknat bort lite för att pumpa upp vattnet. Totalt ca 0,016 kWh kan alltså lagras i ett ton vatten på höjden 10 m. Sedan kanske man också kan lagra värme i det vattnet under natten, ingen aning.

 

* http://www.blaxmo.se/ov.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyft ett stenblock på 1 ton 10 m i ett schakt i marken t ex borde bli effektivare, mindre energispill känns det som. Kunde varje villaägare ha. Men det tycks som man kan lagra mycket energi billigt med komprimerad luft, kanske skulle kunna ersätta batterier, stenblock, vattenkraft både i liten som stor skala.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyft ett stenblock på 1 ton 10 m i ett schakt i marken t ex borde bli effektivare, mindre energispill känns det som. Kunde varje villaägare ha. ...

Det där vet jag att du har föreslagit förut och att det förklarades varför det inte funkade. Men jag minns inte mer än så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så minns iofs inte riktigt jag, tycker en elmotor som lyfter ett ton borde kunna göra det energieffektivare än en pump, och motsvarande när man ska ta ut energin, men jag kan minnas fel, hursomhelst verkar komprimerad luft kanske va bättre än båda, eller det är frågan..? En eller par tryckflaskor i källaren så kan man lagra sin solenergi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste på engelska Wikipedia att den där bilen har varit på g sedan 2000, men att inget händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VArför slår vissa saker men inte andra? Branchen kanske inte vill. Konsumenterna är tveksamma. Det är för liten skala för att vara trovärdigt. INvesterarna tvekar. Det blir en implosion och den i grunden goda iden kollapsar.

...

Fördelarna med Guy Negres ide är enkelheten. Pumpa luft släppa ut luft. Det är låg teknisk nivå som inte kräver hightec och datorer. Det är väl här det går fel. Se bara på elbilen Tesla. Hyperprestanda med ax värre än Ferrari, lyx och massor av IT och datortec. Svindyr bil som säljer som smör. Det SKA vara hightec och massor med datorer, annars duger det inte....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju krångligare tillverkning desto fler arbetstillfällen. Och en lösning av Marx mervärdesteori (hur får man arbetaren att frivilligt jobba mer än vad som krävs för sin försörjning) är att locka med lyx. På så vis vinner kapitalet och arbetaren blir "nöjd". Självhushållnings-/nödvändighetsekonomi är djupt antikapitalistiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det är något annat också som driver oss. Varför skulle vi annars försöka bygga en fusionsreaktor där prislappen är redan astronomisk? Varför vill vi så gärna till Mars och bygga en koloni? Varför vill vi inte ge alla människor rent vatten? Varför vill vi inte utrota malaria? Varför vill vi så gärna kriga så svensk arme ( visserligen ett tag sedan ) slogs ända nere i Lützen och Poltava? ( Såg på senaste Vetenskapens värld om arkeologiska fynd i Lützen )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Men det är något annat också som driver oss. Varför skulle vi annars försöka bygga en fusionsreaktor där prislappen är redan astronomisk? Varför vill vi så gärna till Mars och bygga en koloni? Varför vill vi inte ge alla människor rent vatten? Varför vill vi inte utrota malaria? Varför vill vi så gärna kriga så svensk arme ( visserligen ett tag sedan ) slogs ända nere i Lützen och Poltava? ( Såg på senaste Vetenskapens värld om arkeologiska fynd i Lützen )

Nu var armén inte särskilt "svensk", men det kan väl kvitta. Ja, du, varför är människan inte bra för hennes eget bästa? Jag har inget svar. Kanske religionen har svaret? Syndafallet/arvsynden?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var armén inte särskilt "svensk", men det kan väl kvitta. Ja, du, varför är människan inte bra för hennes eget bästa? Jag har inget svar. Kanske religionen har svaret? Syndafallet/arvsynden?

Sverige förde krig, det är ju det som räknas. Att kanonmaten var inhyrda europeer är ju liksom en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...