Ollie Williams Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 (redigerade) Jo, men hitta på nåt som ger en bättre bild av kraft då? Kilowatt hade funkat för mig. Redigerad 25 november, 2017 av Ollie Williams Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Hade det inte varit mer lämpligt att använda vikt istället för volym när det kommer till bensin? Kommer ihåg en tankbilsförare som en gång berättade om "den gamla goda tiden" då man på sommaren hämtade soppa tidigt på morgonen då det var svalt ute och lämnade av på dagen då det var varmt ute och man på grund av detta i slutet av dagen hade mer bränsle i tanken än man borde ha och då kunde sälja överskottet vid sidan av utan att någon saknade något. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Jo, men hitta på nåt som ger en bättre bild av kraft då? Det där var ju vad folk var vana att se förr, hästar i arbete, och nu ville han ju med sin maskin ersätta hästar så rätt bra tänkt ändå. Tycker nog den är bra och talande, om än oexakt. Bättre än watt alla fall. Men lyfta ett kilo en meter finns inte det? Det kunde ju va nåt. Men det blir många siffror sen om man ska beskriva motorer. Tycker nog hästkraften åskådliggör bättre ändå, men det kan ju va beroende på att det sitter så i ryggmärgen nu. Effekt = Energi / tidsenhet: W = N*m/s. Energi = Kraft * Sträcka: N*m. Kraft = Massa * Acceleration = Massa * Sträcka / Tidskvadrat: kg * m / s2. Tyngdaccelerationen är ca 9,82 m / s2, alltså krävs ca 9,82 m/s2 * 1 kg * 1 m = 9,82 Nm för att lyfta ditt kilo en meter. Ska du göra det på en sekund så krävs 9,82 W. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Jo, men hitta på nåt som ger en bättre bild av kraft då? Pippi, Starke Adolf, Hulken... Men det finns säkert fler exempel. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Hade det inte varit mer lämpligt att använda vikt istället för volym när det kommer till bensin? Kommer ihåg en tankbilsförare som en gång berättade om "den gamla goda tiden" då man på sommaren hämtade soppa tidigt på morgonen då det var svalt ute och lämnade av på dagen då det var varmt ute och man på grund av detta i slutet av dagen hade mer bränsle i tanken än man borde ha och då kunde sälja överskottet vid sidan av utan att någon saknade något. Det blir ju inte lika jobbigt små tal när man pratar förbrukning då. Ett alternativ kanske kan vara mol/meter. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Biogasen vi tankade förra bilen med och den innan mättes först i liter, efter några år bytte de till räkna i kilo, eller om det var tvärtom, men alla fall de var inte var säkra på vilket sätt som var bäst. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Biogasen vi tankade förra bilen med och den innan mättes först i liter, efter några år bytte de till räkna i kilo, eller om det var tvärtom, men alla fall de var inte var säkra på vilket sätt som var bäst. Här brukar ibland även anges vad det kostar omräknat till bensinpris ungefär. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Vridmomentet beskriver motorns kraft. Vridmomentet gånger varvtalet ger effekten. Vridmomentet är egentligen viktigare att ange än effekt. Men vi är ju vana med att ange effekt på bilmotorer och de flesta ser ut som frågetecken när man nämner vridmomentet. ... För att belysa detta kan man ta en motorcykelmotor som ger sin bästa effekt och vridmoment på kanske 10,000 rpm men är helt orkeslös under 3,000 rpm där många bilmotorer har sitt maximala vridmoment. En lastbilsdieselmotor kan ha ett våldsamt vridmoment på samma varvtal en personbilsmotor bara går på tomgång och slutar ge effekt där en personbilsmotor börjar vakna till liv på allvar. En elmotor ger 100% vridmoment från 1 rpm. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Vridmomentet beskriver motorns kraft. Vridmomentet gånger varvtalet ger effekten. Så för Volvon i fråga 250Nm x 5500rpm som maximal effekt. Eller 91,67 varv per sekund? Intressant spis i Volvon oavsett vilket... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 25 november, 2017 Share Postad 25 november, 2017 Så för Volvon i fråga 250Nm x 5500rpm som maximal effekt. Eller 91,67 varv per sekund? Intressant spis i Volvon oavsett vilket... Beror på hur vridmomentkurvan ser ut så behöver inte effekttoppen vara vid vridmomenttoppen eller vid högsta varvtalet. Är vridmomentkurvan linjär (alltså en rak kurva) och utan negativ lutning så är max effekt vid max varvtal. Om jag minns rätt: Effekt (W) = energi (vridmoment) (Nm) * vinkelhastigheten (radianer/s). Med dina siffror blir det: W = 250 Nm * 5500/60 *2*pi / s ≈ 144000 Nm/s = 144000 W = 144kW ≈ 195 hk. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Ollie Williams Postad 26 november, 2017 Share Postad 26 november, 2017 Beror på hur vridmomentkurvan ser ut så behöver inte effekttoppen vara vid vridmomenttoppen eller vid högsta varvtalet. Är vridmomentkurvan linjär (alltså en rak kurva) och utan negativ lutning så är max effekt vid max varvtal. Om jag minns rätt: Effekt (W) = energi (vridmoment) (Nm) * vinkelhastigheten (radianer/s). Med dina siffror blir det: W = 250 Nm * 5500/60 *2*pi / s ≈ 144000 Nm/s = 144000 W = 144kW ≈ 195 hk. Här är siffrorna. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 26 november, 2017 Share Postad 26 november, 2017 Här är siffrorna. 5039F29D-23A1-4026-B38E-35B41603E3B3.png 247 hk ≈ 182 kW = 182000 W = X * 5500/60 *2*pi/s. X = 182000 W / (5500/60 *2*pi/s) ≈ 316 Nm. För övrigt påstår tillverkaren att maximalt vridmoment är 350 Nm i varvtalsintervallet 1800 - 4800 rpm. https://www.volvocars.com/se/bilar/modeller/xc40/specifikationer Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 18 december, 2017 Share Postad 18 december, 2017 Kinesisk fordonsjätte slopar förbränningsmotorn | Ny Teknik“– Vårt mål är att upphöra med försäljning av egenutvecklade konventionellt drivna bilar i Peking år 2020 och att upphöra med sådan produktion och försäljning nationellt år 2025, säger Xu Heyi, som är ordförande för Baic, enligt China Daily. ” Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 10 januari, 2018 Share Postad 10 januari, 2018 Ozonhålet krymper https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/1243604282438494/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 10 januari, 2018 Share Postad 10 januari, 2018 Ozonhålet krymper https://www.facebook.com/ScienceNaturePage/videos/1243604282438494/ Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 18 januari, 2018 Share Postad 18 januari, 2018 China builds ‘world’s biggest air purifier’ (and it seems to be working) | South China Morning Post Riktigt koolt! Slår projektet väl ut lär det nog dyka upp lite runt om i världen sen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pocahontas Postad 26 februari, 2018 Share Postad 26 februari, 2018 Sverige har svårt att nå klimatmålet skriver de i pressen... Hur svårt ska det vara och lägga på en kraftig skatt på flyget. Det ska svida i skinnet innan man når fram till platsen man vill semestra på. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 26 februari, 2018 Share Postad 26 februari, 2018 10 minuter sedan, Pocahontas säger: Sverige har svårt att nå klimatmålet skriver de i pressen... Hur svårt ska det vara och lägga på en kraftig skatt på flyget. Det ska svida i skinnet innan man når fram till platsen man vill semestra på. Det störde mig när jag fick höra att sonen och hans kompisar ska flyga till Stockholm från Landvetter för att gå på konsert. Det blir billigast så. Hur är det möjligt? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 26 februari, 2018 Share Postad 26 februari, 2018 4 minuter sedan, Alix säger: Det störde mig när jag fick höra att sonen och hans kompisar ska flyga till Stockholm från Landvetter för att gå på konsert. Det blir billigast så. Hur är det möjligt? En dum grej, även sett till utsläpp, med Arlanda är att tåg är dyrare än buss till Stockholm. Handlar ungefär om ägandet av rälsen till flygplatsen. Köper man vanlig tågbiljett till/från flygplatsen så måste man betala sig förbi spärren för att komma in/ut. 1 Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 26 februari, 2018 Share Postad 26 februari, 2018 5 minuter sedan, Mattiasgbg säger: En dum grej, även sett till utsläpp, med Arlanda är att tåg är dyrare än buss till Stockholm. Handlar ungefär om ägandet av rälsen till flygplatsen. Köper man vanlig tågbiljett till/från flygplatsen så måste man betala sig förbi spärren för att komma in/ut. Stön... Inte konstigt att vi har en enorm miljöskuld att betala av på. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 26 februari, 2018 Share Postad 26 februari, 2018 1 timme sedan, Alix säger: Stön... Inte konstigt att vi har en enorm miljöskuld att betala av på. Enligt SJ är Arlandas stationsavgift 120 kr, vilket ingår i SJs biljetter till/från Arlanda. Man kan också betala på plats. En kul grej är att jag hittade en biljett Stockholm - Arlanda (på väldigt obekväm tid) som, inklusive 9 kr bokningsavgift, kostade Spoiler 128 kr. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 26 februari, 2018 Share Postad 26 februari, 2018 14 minuter sedan, Mattiasgbg säger: Enligt SJ är Arlandas stationsavgift 120 kr, vilket ingår i SJs biljetter till/från Arlanda. Man kan också betala på plats. En kul grej är att jag hittade en biljett Stockholm - Arlanda (på väldigt obekväm tid) som, inklusive 9 kr bokningsavgift, kostade Dölj innehåll 128 kr. Fiffigt att SJ har ungdomspris 16-19... Skojig farbror, förresten. Ska klicka gilla. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 27 februari, 2018 Share Postad 27 februari, 2018 8 timmar sedan, Mattiasgbg säger: Enligt SJ är Arlandas stationsavgift 120 kr, vilket ingår i SJs biljetter till/från Arlanda. Man kan också betala på plats. I tidernas begynnelse (vad gäller Arlanda station) så fanns det också stationsavgift, men ingen kontroll på plats. Så (alltför) många köpte biljett Stockholm-Uppsala, men klev av och på vid Arlanda. Därmed slapp de stationsavgiften. Detta insåg så småningom ägarna till Arlanda station och införde kontroller så att stationsavgiften betalades. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
xeric Postad 17 mars, 2018 Share Postad 17 mars, 2018 “Det är inte så ofta man ställer sig upp när man är så dålig på något och pratar om det, men vi vill göra det och sätta lite press på oss själva ...” “Det alpina landslaget har arbetat aktivt med miljöfrågan de senaste sju månaderna. Under tre och en halv månad tog de hjälp av en miljöingenjör för att utvärdera vilka delar som gick att förbättra.” https://www.expressen.se/sport/alpint/oron-har-varit-krig-att-hitta-sno/ Bra där! Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 17 mars, 2018 Share Postad 17 mars, 2018 9 timmar sedan, e-snobben säger: Skulle tyvärr inte tro att det samma gäller motorsporten. Där är miljöarbetet ganska integrerat i verksamhet vare sig man vill eller inte. Kan man minska förbrukningen så kan man minska vikten på fordonet = bättre acceleration. Eller minska antalet tankstopp. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster