Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Kaffeplantan växer visst bara på mellan 1500 och 2000 meters höjd där det regnar mycket som Etiopien. Redan nu sägs klimatförändringarna märkas av på kaffeodlingarna. Vi blir utan kaffe framöver. Det kanske sätter fart på sammanträdesrummen!! :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vi blir utan kaffe framöver. Det kanske sätter fart på sammanträdesrummen!! :totaltgalen:

Nej. Det blir vår död. Ingen kommer palla något längre. Det blir som att ta bort oljan ur en växel. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Här märkts det inget av ett varmare klimat?

Känns mer som vi är på väg mot istid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. Det blir vår död. Ingen kommer palla något längre. Det blir som att ta bort oljan ur en växel. :)

Hmm. Jag tänkte på att om de som beslutar kommer på att det kanske inte finns kaffe om man beslutar fel. Så med kaffebrist för ögonen kunde det bli fart på de klimatkorrekta besluten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här märkts det inget av ett varmare klimat?

Känns mer som vi är på väg mot istid

Min bror tyckte att april var kylig hemma hos sig. Just nu kan man tycka att maj är kylig. Men det handlar om medelvärden. Aprilvädret var i år varmare i Sverige i genomsnitt jämfört med referensperioden 1961-1990. Enskilda dagar och veckor kan avvika, även månader, men inte år efter år. Klimatförändringen är tydlig. Se Gunnels gröna där hon är i London. En handelsträdgårdsmästare berättar vilka värmekrävande växter han kan sälja nu som han inte sålde alls för 10-15 år sedan. Eller vetenskapsradion om flyttfåglar. Fler exempel finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Hmm. Jag tänkte på att om de som beslutar kommer på att det kanske inte finns kaffe om man beslutar fel. Så med kaffebrist för ögonen kunde det bli fart på de klimatkorrekta besluten.

Låt oss hoppas att de tar tag i detta i god tid innan kaffet tar slut. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det har alltid varit variationer i klimatet sedan vår värld skapades..

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har alltid varit variationer i klimatet sedan vår värld skapades..

+1 Där sade du ett sant ord! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så är det. Stora variationer. Haken är bara att vi är här nu och vi tål inte allt för stora variationer.

 

Det har alltid varit variationer i arter sedan vår värld skapades...

 

Vissa hänger sig kvar i många miljoner år, andra i några hundra tusen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med nuvarande klimatförändring är att den går för snabbt för vissa djur och växter att hänga med. De missgynnas medan andra gynnas. Till de senare hör malaria- och gula feber-myggor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min bardom fanns inte fästingar ens här i dessa trakter. Man fick åka till södra sverige om man ville bli biten. Nu är norrlandskusten invaderad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I min bardom fanns inte fästingar ens här i dessa trakter. Man fick åka till södra sverige om man ville bli biten. Nu är norrlandskusten invaderad.

Just så. Hörde om flyttfåglar i ett annat radioprogram. Blåhake är en typisk fjällfågel, och vid Ottenby lund på Öland har man de senaste 40 åren fångat i snitt 50 blåhakar per år. Men de senaste åren bara en handfull varje år. Nordliga arter flyttar eller minskar. Å andra sidan drar bofinken, en sydligare art, in från Norrlandskusen mot Norrlands inland. I mina hemtrakter blir (en annan underart av) gransångaren vanligare. Den drar sig norrut, ursprungligen från Danmark. Gärdsmygen var rätt ovanlig förr, men är mycket vanlig nu. En del stannar till och med över vintern.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

I min bardom fanns inte fästingar ens här i dessa trakter. Man fick åka till södra sverige om man ville bli biten.

Vilken semester... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att härröra olika fåglelarters antal till klimatförändringen behöver inte alltid vara så, det kan oxå ibland bero på storjordbruksdrift å besprutning och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att härröra olika fåglelarters antal till klimatförändringen behöver inte alltid vara så, det kan oxå ibland bero på storjordbruksdrift å besprutning och annat.

Har du blivit ornitolog nu också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken semester... :hihihi:

Jodu. Det var inte så lätt på den tiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har det med saken att göra?

Att folk som vet något om fåglar kanske bättre begriper sig på den saken än lekmän.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör i så fall någon av oss i den här tråden, eller i politiktråden, eller i tråden om väder, eller... ja du fattar. För du menar väl inte att du själv är expert på alla de områdena?

Ornitologi är en vetenskap, och jag har hänvisat till vad de finner. Kan man tycka sig till en annan verklighet? Okej, då tycker jag att jorden är platt. Om du tycker att den är rund så står det alltså 1-1.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara ornitolog för att läsa i tidningen. :)

Vilken tidning? Ska jag acceptera ditt intygande? Tyck-snobben och Tyckeman? :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget jag tycker, skriver ju bara att jag har läst det, ja t o m flera ggr, trodde det var en allmän kunskap att vissa fåglar gillade det gammeldags småjordbruket mera och har svårare hitta sin plats och föda i dagens stordrift, trodde t o m vi hade diskuterat det här. Men så bor jag på landet så kanske råkar på det mera. Har tyvärr inga länkar det var länge sen jag läste det sist. Kan ju förstås inte heller borga för sanningshalten i det hur skulle jag kunna det, så ni får ta det för vad det är, ett inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inget jag tycker, skriver ju bara att jag har läst det, ja t o m flera ggr, trodde det var en allmän kunskap att vissa fåglar gillade det gammeldags småjordbruket mera och har svårare hitta sin plats och föda i dagens stordrift, trodde t o m vi hade diskuterat det här. Men så bor jag på landet så kanske råkar på det mera. Har tyvärr inga länkar det var länge sen jag läste det sist. Kan ju förstås inte heller borga för sanningshalten i det hur skulle jag kunna det, så ni får ta det för vad det är, ett inlägg.

Visst, men det är inget nytt och påverkar inte skogs-, fjäll- eller tundrafåglar som det rörde sig om i de inlägg jag gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...
 Share




×
×
  • Skapa nytt...