Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Men om de släpper ut 40 gånger mer än tillåtet, så släpper de ju ut mer än de andra bilarna tillsammans.

Ganz sicher? :totaltgalen:

 

Japp. Porsche har dieselmotorer i suvarna. Inte i den klassiska 911.

Jaha. Tack för upplysningen. Om 911 kunde jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganz sicher? :totaltgalen:

 

Ja, förutsatt att de andra bilarna håller vad de lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett stort problem över där är ju att man ska ha en jättebil som drar jättemycket bränsle oavsett. Ford F pickup är ju storsäljaren och den drar massor. Sen in i rusning och superköer.... :stjarnsmall:

...

Om jänkarna bytte till Golfklass rätt över skulle förbrukningen minska med typ 2/3. Men då blev det ingen brist på bränsle i USA och då behöver man ju inte invadera länder..... :devil:

 

Ja det är det jag säger, det hade vart bättre för världen om de hade köpt passater och golfar som körde på diesel istället för att de nu förmodligen kommer gå tillbaka att köpa inhemska monsterpickuper. De kommer säkert rata fler europeiska bilmärken fr o m nu, europa som europa, och köpa amerikanskt istället. Det förstås inte så mycket beroende på att de bryr sig om jorden utan mer som reaktion på att nån försökt lura dem.

Det är ju förstås inte lika mycket värt som om hela amerika eller världen slutar köra bil som Alix vill, det är ju en mycket större förändring men inget särskilt troligt alternativt scenario ändå det blir säkert många tusen ton av nån skit som släpps ut i onödan, onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även Skoda, Seat och Porsche använder samma delar, inklusive dieselmotorer, till sina modeller.

Ja, så det är nog inte det sista vi hört än, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tokhögerns abortkamp är fullfjädrat rättshaveri

 

"Ellinor Grimmark är 38 år gammal och vill arbeta som barnmorska. Men hon vägrar utföra aborter, eftersom hon tycker sig läst i Bibeln att det är fel.

I dag inleddes en rättegång i Jönköpings tingsrätt där Grimmark stämt landstinget när hon inte fått anställning som just barnmorska på tre av länets sjukhus i fjol.

Nu vill hon ha skadestånd och diskrimineringsersättning på 140 000 kronor."

"Låt oss vara tydliga nu. Ingen har tvingat en barnmorska eller en läkare att bli just barnmorska eller läkare, och vi kan inte ha ett sjukvårdssystem där personal av privatmoraliska skäl nekar ­patienter vård.

Ska vårdpersonal som är emot blodtransfusioner kunna neka sådant vid akuta operationer? Ska de kunna vägra ett lesbiskt par assisterad befruktning?

I mötet med läkare och sköterskor ska ingen behöva vara orolig för att man kränks eller att man blir bortvald som patient, vad än några ideologiskt motiverade rättshaverister tycker."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte anställa en person som inte är beredd att utföra de arbetsuppgifter som följer med anställningen. Det är en självklarhet.

Precis. Det borde rätten också komma fram till (och det gör den nog.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är det väl brist på barnmorskor och hon skulle kunna göra mycket nytta så kan man garantera att det alltid finns minst en till barnmorska på avdelningen hon jobbar på som inte har den restriktionen så kunde hon kanske få anställas med kanske ett litet löneavdrag då hon inte kan fullgöra sina plikter 100%. En abort är ju inte riktigt exakt samma sak som att rädda liv, man borde kunna förstå om inte alla gillar det.

Jag har inte så mycket kunskap om barnmorskeyrket men en inte alltför okvalificerad gissning är kanske att en barnmorskas arbetsvardag som består av aborter står för en väldigt liten del. Det är inte som att hon inte kan arbeta 50% av arbetstiden, inte ens om hon var rökare och var borta 5 % av arbetstiden, det kanske motsvarar typ vad kan man gissa mindre än 1% alla fall? Anställ henne med 1% mindre lön då, hon kan göra fantastiska arbetsinsatser utom att ge aborter som de andra får göra, och alla är glada.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt är det väl brist på barnmorskor och hon skulle kunna göra mycket nytta så kan man garantera att det alltid finns minst en till barnmorska på avdelningen hon jobbar på som inte har den restriktionen så kunde hon kanske få anställas med kanske ett litet löneavdrag då hon inte kan fullgöra sina plikter 100%. En abort är ju inte riktigt exakt samma sak som att rädda liv, man borde kunna förstå om inte alla gillar det.

Jag har inte så mycket kunskap om barnmorskeyrket men en inte alltför okvalificerad gissning är kanske att en barnmorskas arbetsvardag som består av aborter står för en väldigt liten del. Det är inte som att hon inte kan arbeta 50% av arbetstiden, inte ens om hon var rökare och var borta 5 % av arbetstiden, det kanske motsvarar typ vad kan man gissa mindre än 1% alla fall? Anställ henne med 1% mindre lön då, hon kan göra fantastiska arbetsinsatser utom att ge aborter som de andra får göra, och alla är glada.

Nästa steg i så fall blir att anställa Jehovas vittnen på akutmottagningarna. De vägrar där ge blodtransfusioner så patienten dör. Det är brist på akutsköterskor också.

Så, nej, ditt resonemang håller inte för fem öre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästa steg i så fall blir att anställa Jehovas vittnen på akutmottagningarna. De vägrar där ge blodtransfusioner så patienten dör. Det är brist på akutsköterskor också.

Så, nej, ditt resonemang håller inte för fem öre.

 

Nej det stora överdrivna steget behöver man inte ta. Dessutom handla det här om att vägra ta liv, ditt exempel om att vägra hjälpa liv, d v s ta liv, alltså motsatsen, dåligt jämförande exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart får vi folk som vägrar arbeta på den helgade vilodagen. Oavsett om det är en fredag, lördag eller söndag...

 

Snart, det har vi redan, folk som inte vill arbeta under ramadan t ex.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Nej det stora överdrivna steget behöver man inte ta. Dessutom handla det här om att vägra ta liv, ditt exempel om att vägra hjälpa liv, d v s ta liv, alltså motsatsen, dåligt jämförande exempel.

Problemet med ditt resonemang är nog att detta inte handlar om en enda barnmorska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Snart, det har vi redan, folk som inte vill arbeta under ramadan t ex.

Jaså, vilka då? Hur som helst tänkte jag mig snarare en värld där anställda kan få samvetsfrihet och slippa jobba vissa dagar. Jag som asatroende* ska väl inte behöva jobba när det är dags för midvinterblot?

 

 

 

*I'm just kidding...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså, vilka då? Hur som helst tänkte jag mig snarare en värld där anställda kan få samvetsfrihet och slippa jobba vissa dagar. Jag som asatroende* ska väl inte behöva jobba när det är dags för midvinterblot?

 

 

 

*I'm just kidding...

 

Tror du att de som firar ramadan kan arbeta på dagarna när de måste va uppe på nätterna och äta? Inte hos oss då tar alla som firar ramadan ledigt. Undrar om de sjukanmäler sig eller hur de gör vet jag inte.

Om du verkligen är asatroende så är det väl bara förhandla med arbetsgivaren om ledighet när du vill, han kan säkert ha användning av dig under julen när de kristna och sekulära vill va lediga eller under ramadan när muslimerna vill va lediga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att de som firar ramadan kan arbeta på dagarna när de måste va uppe på nätterna och äta? Inte hos oss då tar alla som firar ramadan ledigt. Undrar om de sjukanmäler sig eller hur de gör vet jag inte. ...

Jag tror ingenting, det var därför jag frågade. Sedan firar man inte ramadan, det är snarare tvärtom, men man firar att fastemånaden är slut, då är det fest (Eid al-Fitr). Om de tar ledigt så är det väl okej med arbetsgivaren? De kanske tar semester då, vad vet jag. Du verkar inte heller veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två stycken vad jag vet. Inget stort problem.

Nej, men det kan bli om man öppnar dammluckorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Nej, men det kan bli om man öppnar dammluckorna.

Exakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom då när det blivit ett problem, antalet extremt religiösa som utbildar sig till barnmorskor kommer nog fortsätta va typ nån eller några per år ganska lång tid framöver. Men när det är ett problem att kvinnor inte kan får hjälp att göra abort längre ja då är jag med på att nåt måste göras. Men nu är det inget problem, nu är problemet för få barnmorskor, ja då löser vi det nu, tar eventuella problem långt bort i framtiden då om och när det händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom då när det blivit ett problem, antalet extremt religiösa som utbildar sig till barnmorskor kommer nog fortsätta va typ nån eller några per år ganska lång tid framöver. Men när det är ett problem att kvinnor inte kan får hjälp att göra abort längre ja då är jag med på att nåt måste göras. Men nu är det inget problem, nu är problemet för få barnmorskor, ja då löser vi det nu, tar eventuella problem långt bort i framtiden då om och när det händer.

Vet du vad som menas med prejudikat? Om inte, slå upp det!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror ingenting, det var därför jag frågade. Sedan firar man inte ramadan, det är snarare tvärtom, men man firar att fastemånaden är slut, då är det fest (Eid al-Fitr). Om de tar ledigt så är det väl okej med arbetsgivaren? De kanske tar semester då, vad vet jag. Du verkar inte heller veta.

 

Dom jag känner till kan varken arbeta under fastemånaden eller under festen. De ska ju dock ha semester som vi oxå så jag vet inte hur de får pengar till all ledighet men det är inte mitt problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vet du vad som menas med prejudikat? Om inte, slå upp det!

:hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...