Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Har du tänkt på att de som skrev dessa invändningar kanske inte tycker att din kommentar om litteraturpriset var speciellt genomtänkt?

Det ger inte rätt till personangrepp. Möjligtvis att meningslösa one liners kan vara motiverat i det fallet men det spårar lätt och snabbt ut till meningslöst käbbel. Inte tillåtet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personangrepp, "korkat", är inte tillåtet här. Välkommen dock med intelligenta invändningar.

Ta en mugg kaffe vetja innan du gör det. :P

 

Att säga att ett uttalande av någon är "korkat" kan väl knappast räknas som personangrepp, medan att säga att den som gör uttalandet är "korkad" i nödfall kan räknas som ett sådant, det gäller ju att skilja på "sak" och "person", inte sant?

 

Dessutom har du fel i ganska många avseenden:

På tok för mycket politik i Nobelkommitténs beslut.

Litteratur må kunna vara viktig skildring av samhället men är de facto så ofantligt mycket mer, det som Nobelkommittén missar eller ignorerar helt.

Jag tycker att Nobels priser bör fokuseras på sådant som hjälper mänskligheten på ett kraftfullt sätt som kemi, fysik och medicin kan.

 

Det är inte Nobelkommittén som beslutar över litteraturpriset, den beslutar inte över några pris, utan de besluten är, helt enl. Nobels testamente delegerade till Kgl. Vetenskapsakademien, i det här fallet Svenska Akademien och i morgon, när det gäller fredspriset till Norska stortinget.

 

Svenska Akademiens motivering när det gäller Svetlana Aleksijevitj lyder:

 

”för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid”

 

Det är rätt svårt att se den "politiska" dimension som du antyder i en sådan motivering, som uteslutande är konstnärlig.

 

Vad är detta ofantliga som missas eller helt ignoreras i valet av Aleksijevitj?

(Det återstår för dig att definiera!)

Men jag har rätt i sak, priset är för en politiskt relaterad gärning.

 

Nej, du har inte "rätt i sak" utan en åsikt som du bara hävdar utan att ha motiverat eller argumenterat för, medan du själv kräver "intelligenta/genomtänkta invändningar"

 

Det är - ursäkta ordvalet - korkat!

(vilket inte är detsamma som att påstå att du är det)

 

Själv tyckte jag det var ett strålande val och kan särskilt varmt rekommendera Kriget har inget kvinnligt ansikte för läsning.

 

Den är "ofantligt mycket mer" än blott "ett monument över lidande och mod i vår tid". Bravo Svenska Akademien! :D

Redigerad av medlem
  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vad jag vet inget krav på att vi människor ska ha genomtänkta eller vettiga åsikter. Vi är inga maskiner, även om vissa verkar tro det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personangrepp, "korkat", är inte tillåtet här. Välkommen dock med intelligenta invändningar.

Ta en mugg kaffe vetja innan du gör det. :P

Kära Mikael. Jag skrev Men det är ett gankska korkat påstående vilket det är. Jag skrev ingenstans att du är korkad. Fast just nu är jag frestad.... :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kära Mikael. Jag skrev Men det är ett gankska korkat påstående vilket det är. Jag skrev ingenstans att du är korkad. Fast just nu är jag frestad.... :P

 

Det är utagerat för längesedan. Bekymra dig icke mer över denna trivialitet. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Att säga att ett uttalande av någon är "korkat" kan väl knappast räknas som personangrepp, medan att säga att den som gör uttalandet är "korkad" i nödfall kan räknas som ett sådant, det gäller ju att skilja på "sak" och "person", inte sant?

 

Jo, sant.

 

 

 

Det är inte Nobelkommittén som beslutar över litteraturpriset, den beslutar inte över några pris, utan de besluten är, helt enl. Nobels testamente delegerade till Kgl. Vetenskapsakademien, i det här fallet Svenska Akademien och i morgon, när det gäller fredspriset till Norska stortinget.

 

Svenska Akademiens motivering när det gäller Svetlana Aleksijevitj lyder:

 

”för hennes mångstämmiga verk, ett monument över lidande och mod i vår tid”

 

Det är rätt svårt att se den "politiska" dimension som du antyder i en sådan motivering, som uteslutande är konstnärlig.

 

Vad är detta ofantliga som missas eller helt ignoreras i valet av Aleksijevitj?

(Det återstår för dig att definiera!)

 

Men de olika delarna som bestämmer vilka som ska få pris är allihop Nobelkommittéer.

​En kommitté är en grupp inom en organisation, förvaltning eller beslutande organ som sammansatts för att handha vissa frågor.

Men detta har inget med sakfrågan att göra, en red herring.

 

​Aleksijevitj har skrivit en dokumentärserie om Sovjetmänniskan vilket antagligen var som gjorde Nobelkommittén intresserad.​

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norska Nobelkommittén jobbar hårt på att slippa bli ihågkomna för att ha gett priset till krigsherren Obama. Den verkar lyckas ganska väl med det. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de olika delarna som bestämmer vilka som ska få pris är allihop Nobelkommittéer.

​En kommitté är en grupp inom en organisation, förvaltning eller beslutande organ som sammansatts för att handha vissa frågor.

Men detta har inget med sakfrågan att göra, en red herring.

 

Du har fel när det gäller samtliga pris utom möjligen fredspriset.

I alla andra fall är det den större församlingen, den Nobel själv utsett, som fattar själva beslutet.

När det gäller Svenska Akademien, som i det här fallet med litteraturpriset, så har dess Nobelkommitté endast en förberedande uppgift inför den diskussion följt av beslut som sker med hela församlingen (men de är ju bara 17!) :-)

 

När det gäller fredspriset så fattas mycket riktigt det beslutet av en kommitté (eg. "utskott" om man ska följa Nobels testamente) som utses av Stortinget.

 

För övrigt hade jag i hastigheten fel när det gäller medicin/fysiologipriset. Den beslutande församlingen där är "Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet". ;-)

Aleksijevitj har skrivit en dokumentärserie om Sovjetmänniskan vilket antagligen var som gjorde Nobelkommittén intresserad.​

 

Det är alltså återigen ett påstående, en ren gissning.

 

Vad i Aleksijevitjs författarskap som intresserade medlemmarna av Svenska Akademien kan ingen veta utom de själva, men det kan löna sig att lyssna på Kulturradion på kvällen där sekreteraren brukar medverka. Gjorde du det? Det gjorde jag! :-)

 

Mot ditt påstående står fortfarande akademiens prismotivering. (se ovan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Obama är president, inte krigsherre.

Krigsodent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KD kom idag på den briljanta idén att köra över sin partiledning och skrota decemberöverenskommelsen. Snacka om att öppna Pandoras ask i kristider... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:galetglad:

Alliansen överens: DÖ är upphävd

http://www.dn.se/nyheter/sverige/alliansen-overens-do-ar-upphavd/

Kristdemokraternas beslut att säga nej till Decemberöverenskommelsen får effekter bland Allianskamraterna. ”Jag konstaterar att i och med KD:s beslut i eftermiddag är Decemberöverenskommelsen upphävd”, sade Moderaternas partiledare Anna Kinberg Batra när hon mötte pressen på fredagskvällen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DÖ var något båda parter potentiellt skulle tjäna på. En enkel redovisning i DN här. Det är självklart inte utsagt, men DÖ:s största kritiker inom alliansen är de som inte har några problem med att ge SD vad de vill i invandringsfrågan, bara de vinner borgerlig politik i övrigt.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DÖ var väl Fredrik Reinfeldts initiativ? Och du är väl borgerlig, politiskt?

Vi är många bland de borgerliga som insett hur katastrofalt dåligt det varit att lämna walkover till de röda och deras långa rad av svek mot väljarna enbart på grund av SD-skräcken. Länge leve demokratin!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är många bland de borgerliga som insett hur katastrofalt dåligt det varit att lämna walkover till de röda och deras långa rad av svek mot väljarna enbart på grund av SD-skräcken. Länge leve demokratin!

 

Att just du vill frottera dig med SD är väl inte så märkligt. Du har ju bland annat gett ditt stöd till fascisten Pamela Geller för ett par år sedan. Men att kalla ett demokratiskt beslut för svek - Decemberöverenskommelsen - är lite väl magstarkt. Det är liksom demokrati på riktigt om man inte tar hänsyn till 13%. Majoriteten är själva demokratins grund. Vad som händer nu vet varken du eller jag. Så spar gärna krigsdansen är du snäll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är många bland de borgerliga som insett hur katastrofalt dåligt det varit att lämna walkover till de röda

 

Vid ett maktskifte efter ett val så hade de röda varit tvungna att lämna walk-over till Alliansen.

 

Ett avtal (DÖ) som skulle hålla i flera år bryts efter bara några månader påminner om följande historia:

 

Flickan säger gråtande till sin pojkvän: Du har brutit ditt löfte till mig!

Pojkvännen svarar: Gråt inte älskling. Du ska få ett nytt.

 

Vad skulle det löftet vara värt?

 

(Vad gäller vallöften så vet ju alla att det är helt beroende på om partiet/partierna får egen majoritet i riksdagen. Alternativt att oppositionen inte obstruerar. Så ouppfyllda vallöften är en HELT annan sak än en bruten, ingången överenskommelse.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obama är president, inte krigsherre.

Apropå det, som president är han högste befälhavare för den amerikanska militären. Den bombade Läkare utan gränsers sjukhus i Afghanistan häromveckan. Så man kan med fog säga att en fredspristagare (2009) bombade en annan fredspristagare (1999). Jag förstår Obamas generade reaktion när han fick priset. Han anade väl att något sådant här kunde hända. Den norska Nobelkommittén måste så här i efterhand också undra över hur fan man tänkte. Om man tänkte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Den norska Nobelkommittén måste så här i efterhand också undra över hur fan man tänkte. Om man tänkte.

De tänkte att han säkert känner sig tvingad att vara snäll om han får priset, kanske hade de läst en Bamse tidning och blivit inspirerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De tänkte att han säkert känner sig tvingad att vara snäll om han får priset, kanske hade de läst en Bamsetidning och blivit inspirerade.

Något i den stilen, får man anta...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Något i den stilen, får man anta...

Att få fredspriset efter det är väl ungefär som att få utmärkelsen Sveriges mest vältränade man efter att Peter Harrysson tilldelats densamma. Eller kemipriset efter att Foppa fått det. Eller litteraturpriset efter att kungen fått det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...