Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Att få fredspriset efter det är väl ungefär som att få utmärkelsen Sveriges mest vältränade man efter att Peter Harrysson tilldelats densamma. Eller kemipriset efter att Foppa fått det. Eller litteraturpriset efter att kungen fått det.

Eller medicinpriset efter att International Council for Homeopathy har fått det. Värdet av priset har då blivit väldigt utspätt...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå det, som president är han högste befälhavare för den amerikanska militären. Den bombade Läkare utan gränsers sjukhus i Afghanistan häromveckan. Så man kan med fog säga att en fredspristagare (2009) bombade en annan fredspristagare (1999). Jag förstår Obamas generade reaktion när han fick priset. Han anade väl att något sådant här kunde hända. Den norska Nobelkommittén måste så här i efterhand också undra över hur fan man tänkte. Om man tänkte.

Det du skriver är sant, men krigsherre är fel. Definitionen av ordet som du hänvisar till verkar handla om ett passerat årtusende. En sökning i NE pekar mot en mer aktuell definition med koppling till Afrikas horn. Dessutom tilldelades han priset i egenskap av just president, de var så han titulerades vid tillkännagivandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du skriver är sant, men krigsherre är fel. Definitionen av ordet som du hänvisar till verkar handla om ett passerat årtusende. En sökning i NE pekar mot en mer aktuell definition med koppling till Afrikas horn. Dessutom tilldelades han priset i egenskap av just president, de var så han titulerades vid tillkännagivandet.

Nej, krigsherre ingår inte i hans titulatur. Men varför får jag inte kalla honom det? Ordet används numera, precis som du skriver, om folk som inte heller är det, språkhistoriskt sett. Obama ligger betydligt närmare den ursprungliga betydelsen av ordet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I senaste Skavlan lyckades Leif GW Persson och Ebba Witt-Brattström att med förenade krafter döma ut avpolletterade manliga kärlekspartners som "fanskap" respektive att de är "oförmögna att älska". Tack för den! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, krigsherre ingår inte i hans titulatur. Men varför får jag inte kalla honom det? Ordet används numera, precis som du skriver, om folk som inte heller är det, språkhistoriskt sett. Obama ligger betydligt närmare den ursprungliga betydelsen av ordet.

Du får kalla honom vad du vill. Jag tror mig förstå precis vad du menar, i den mån det är möjligt att göra det i naturliga språk. Men givet ordets användning så verkar dess betydelse ha ändrats.

Det skulle vara intressant att se SAOBs definition av ordet år 2050.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kalla honom vad du vill. Jag tror mig förstå precis vad du menar, i den mån det är möjligt att göra det i naturliga språk. Men givet ordets användning så verkar dess betydelse ha ändrats.

Det skulle vara intressant att se SAOBs definition av ordet år 2050.

Hinner vi få uppleva det? Inte ens nuvarande version av SAOB är färdig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hinner vi få uppleva det? Inte ens nuvarande version av SAOB är färdig...

Senaste jag hörde var att de höll på någonstans runt S, men jag vet inte om de uppdaterar något innan allt är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T o m så gamle vänstermannen Ulf Lundell längtar tillbaka till Reinfeldt & Borg:

http://www.ulflundell.com/badgers-drift/

 

Det var ju ett jäkla klagande när de var så jag förstår inte denna längtan nu plötsligt.

Det verkar finnas en del irakier som saknar Saddam-tiden. Det innebär antagligen inte att han ledde deras drömsamhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar finnas en del irakier som saknar Saddam-tiden. Det innebär antagligen inte att han ledde deras drömsamhälle.

När sovjet föll och det blev sämre ville många ha tillbaka sovjettiden. Det är alltid så. Blir det sämre just för mig och horisonten är osäker vill man tillbaka. Det vet varenda långfärdsskriskoåkare. :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Björklund ska tydligen under gårdagens debatt ha sagt att det snart finns fler som tror på utomjordingar än regeringens jobbpolitik. Jag har tack vare Facebook sett att han av sina anhängare hyllas för detta.

 

År 2015 skulle jag vilja påstå att man är i ganska gott sällskap om man tror på utomjordingar. Jag hade en aning om att KD inte vill kännas vid den möjligheten då de lever i övertygelsen om att vi är universums centrum, men FP...? Är man kanske på väg att slå ihop KD och FP?

 

Det ska dock sägas att en googling visade att Björklund inte är den första partiledaren som använt samma liknelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänstern är missnöjd. :hihihi:

Sett ur högerögat. Vänsterögat ser rätt klart.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag är inte överdrivet imponerad över KD och vad de satt igång, men missnöjda vänsterpolitiker gör alltid min dag. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en liten, liten synpunkt på rätten att bryta överenskommelser som skakar sverige..... För att travestera ordspråket om grandet i grannens öga och bjälken i ens egen är det underligt att ta ett sådant stort kliv med sådan liten motivering.

...

Nu är väl Björlklund sur när allt ljus hamnar på någon annan som tjoar med populistiska grepp.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt under älgjakten uttalar sig Åkesson på ett skrämmande sätt:

post-363-0-53910400-1444825690.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...