Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Du verkar ha missat poängen med artikeln. Det är ett antal länder som beter sig taskigt. Och det har, såvitt jag förstår, inget med EU att göra annat än att de råkar vara medlemmar.

Aha, jag förstår, om det är dåligt då är det de enskilda länderna, om det är bra, då är det EU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, jag förstår, om det är dåligt då är det de enskilda länderna, om det är bra, då är det EU.

Halmgubbe!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sant så sant, när det vankas pengar och fördelar då var EU kul och populärt, mindre kul när krav krävs.

Men det är väl som nåt ordspråk jag inte kommer på, i motgångar visar vänner sina rätta ansikten, är de inte ens vänner då så kan det va i medgång, alltså om inte alla är intresserade att bidra idag i motgång så vad är eu-projektet värt då, nada. Detta blir ett lackmustest om eu funkar, funkar det ej så vad är existensberättigandet då, det är ju bara värt om summan av det blir mera än summan om det inte fanns.

Den fria rörligheten har redan satts ur spel, då Tyskland och Danmark nu tolkar Schengenavtalet som det passar för stunden (stänga flyktingar ute eller låta dem passera vind för våg, respektive). Den bollen är i rullning, och knasländerna (läs exempelvis Ungern och Slovakien) lär ju haka på. Nu vill väl inga flyktingar dit, men ändå... EU går ingen ljus framtid till mötes. Eurosamarbetets påfrestningar finns kvar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halmgubbe!

Nej. EU är ett statsförbund, utan mandat eller förmåga att självt ingripa, alla EU:s beslut exekveras av medlemsstaterna. Det är omöjligt att särskilja dem åt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skriver Wolfgang det jag var inne på förut, Putin eldar förmodligen på kriget i Syrien för att söndra Europa med krigets flyktingar, han mördar Syriens folk för att vinna fördelar, ett cyniskt spel med oskyldiga människoliv:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article21425494.ab

Man kan också uttrycka det som att Putin håller upp en spegel åt EU-länderna och frågar: "Är ni bättre än vi?"
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan också uttrycka det som att Putin håller upp en spegel åt EU-länderna och frågar: "Är ni bättre än vi?"

 

Jo, det är lätt att se att EU just nu går på kryckor, likt ett äktenskap (med i det här fallet 28 parter) kan uppleva sina "ups and downs", och det är också lätt att peka finger och kalla hela projektet "misslyckat".

Just därför vore det kul att också få höra ett förslag till alternativ vision för europasamarbete, som den kritiske, just nu Alix, tror bättre skulle gynna greker, flyktingar och fattiga romer, och som på ett mer trovärdigt sätt skulle hålla den tusenåra konflikten mellan exempelvis fransmän och tyskar stången.

 

Jag funderar och funderar, men kan inte komma på något. Kan ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tror väl ändå inte att Ungern med flera länder hade betett sig bättre utan EU?

 

Vad har det med saken att göra? Blir EU bättre då?

 

Jo, det är lätt att se att EU just nu går på kryckor, likt ett äktenskap (med i det här fallet 28 parter) kan uppleva sina "ups and downs", och det är också lätt att peka finger och kalla hela projektet "misslyckat".

Just därför vore det kul att också få höra ett förslag till alternativ vision för europasamarbete, som den kritiske, just nu Alix, tror bättre skulle gynna greker, flyktingar och fattiga romer, och som på ett mer trovärdigt sätt skulle hålla den tusenåra konflikten mellan exempelvis fransmän och tyskar stången.

 

Jag funderar och funderar, men kan inte komma på något. Kan ni?

Jag har redan svarat på den typen av fråga ovan. Men upprepar den: "Blir EU bättre då?" EU-kärlek gör folk passiva och okritiska. Det är den sämsta grogrunden för att EU ska bli bättre än det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Alix. Jag bad inte om ett svar i form av en enkel motfråga ("Blir EU bättre då?") utan om en "alternativ vision för europasamarbetet"!

 

Dessutom gärna en som förhoppningsvis fungerar bättre än den rådande. Det är något annat det! ;)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, Alix. Jag bad inte om ett svar i form av en enkel motfråga ("Blir EU bättre då?") utan om en "alternativ vision för europasamarbetet"!

 

Dessutom gärna en som förhoppningsvis fungerar bättre än den rådande. Det är något annat det! ;)

Jag struntar i vad du ber om, jag ger de svar jag vill ge. En sak blir inte bättre av att alternativet är sämre. Om det nu är det, vilket det sannolikt är. Jag är dock trött på att folk kommer dragandes med den typen av invändningar. De för ingenting framåt. Och underförstått säger du: "Om du inte har något bättre än EU att komma med ska du hålla käft." Dra åt fanders! :evilgrin:

 

Edit: Jag är också förbaskat trött att du ska återkomma i femtioelva olika kontoskepnader. Tror du vi är så korkade att vi inte genomskådar det i slutändan?

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag struntar i vad du ber om, jag ger de svar jag vill ge. En sak blir inte bättre av att alternativet är sämre. Om det nu är det, vilket det sannolikt är. Jag är dock trött på att folk kommer dragandes med den typen av invändningar. De för ingenting framåt. Och underförstått säger du: "Om du inte har något bättre än EU att komma med ska du hålla käft." Dra åt fanders! :evilgrin:

 

Edit: Jag är också förbaskat trött att du ska återkomma i femtioelva olika kontoskepnader. Tror du vi är så korkade att vi inte genomskådar det i slutändan?

 

Du är inte bara ovänligheten själv. Du är ovanligt grinig och tror dig själv om att vara en slags bildad skeptiker. I själva verket är du bara en vanlig "vavadejasa-håhåjaja"-pessimist. Av en skeptiker har man rätt att kräva svar, men en pessimist är det lönlöst att fråga. Håhåjaja. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är inte bara ovänligheten själv. Du är ovanligt grinig och tror dig själv om att vara en slags bildad skeptiker. I själva verket är du bara en vanlig "vavadejasa-håhåjaja"-pessimist. Av en skeptiker har man rätt att kräva svar, men en pessimist är det lönlöst att fråga. Håhåjaja. :)

Kan du då för en gångs skull komma ihåg det och sluta fråga mig en massa i trådarna, tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Edit: Jag är också förbaskat trött att du ska återkomma i femtioelva olika kontoskepnader. Tror du vi är så korkade att vi inte genomskådar det i slutändan?

Trött vet jag inte om jag är, men jag är iallafall undrande och stämmer in i den avslutande frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Jag är också förbaskat trött att du ska återkomma i femtioelva olika kontoskepnader. Tror du vi är så korkade att vi inte genomskådar det i slutändan?

I så är väl jag "korkad". Vem är det som återkommer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bahnhof har aktiverat sin kill-switch nu, + bytt strategi och metoder för utlämnande av upgifter. :yeahbaby:

”Vi vägrar lämna uppgifter till Polisen” | SvD

“Så vad bör göras? För vår del har vi därför tagit fram ett program i fem punkter som går före den svenska lagstiftaren – och visar vägen till ett rimligt förhållningssätt. Vår linje är i samklang med Europa­domstolens dom från april 2014, som står över svensk lag. I det juridiska vakuum som råder har Bahnhof beslutat att gå före och börja agera som om en välavvägd lagstiftning redan fanns på plats också i vårt land. ..»

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Vi vägrar lämna uppgifter till Polisen” | SvD

 

“Så vad bör göras? För vår del har vi därför tagit fram ett program i fem punkter som går före den svenska lagstiftaren – och visar vägen till ett rimligt förhållningssätt. Vår linje är i samklang med Europa­domstolens dom från april 2014, som står över svensk lag. I det juridiska vakuum som råder har Bahnhof beslutat att gå före och börja agera som om en välavvägd lagstiftning redan fanns på plats också i vårt land. ..»

Så med andra ord så skyddar de brottslingar som näthatare, gängkriminella, rasister, knarklangare, män som misshandlar sina kvinnor. Bara för att ta några exempel.

Jag tycker det är skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Så med andra ord så skyddar de brottslingar som näthatare, gängkriminella, rasister, knarklangare, män som misshandlar sina kvinnor. Bara för att ta några exempel.

Jag tycker det är skrämmande.

Jag vet inte om du läst men de avser samarbeta med polisen när det kommer till grova brott. De hänvisar dessutom till rättegångsbalken där förklaringen finns. Bli skrämd av det om du vill men det är inget nytt.

 

Som jag ser det skyddas även brottslingar av den höga rättssäkerhet vi har i Sverige, men jag tycker trots det att vi gör rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du läst men de avser samarbeta med polisen när det kommer till grova brott.

Jo, jag såg det. Det var därför jag utelämnade mördare och terrorister ur min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det skyddas även brottslingar av den höga rättssäkerhet vi har i Sverige, men jag tycker trots det att vi gör rätt.

Det är en helt annan sak. Vad Bahnhof gör är att aktivt förstöra bevis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så med andra ord så skyddar de brottslingar som näthatare, gängkriminella, rasister, knarklangare, män som misshandlar sina kvinnor. Bara för att ta några exempel.

Jag tycker det är skrämmande.

Näthatare och rasister? Jag tycker du är skrämmande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jo, jag såg det. Det var därför jag utelämnade mördare och terrorister ur min lista.

Jag är inte lagvrängare men om jag förstod rättegångsbalken rätt så skulle nog även kvinnomisshandlare, knarklangare och gängkriminella ibland kunna räknas in bland de grova brotten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det är en helt annan sak. Vad Bahnhof gör är att aktivt förstöra bevis.

Vad Bahnhof gör är att följa lagen.

 

"Operatörer har ofta tillgång till uppgifter som vi inte enligt lag är tvungna att spara, men som ändå finns i systemet. Bahnhof har sett över sina rutiner för att kontinuerligt kunna radera så mycket som möjligt."

 

Och ja, det jag skrev är en annan sak. Men den gemensamma nämnaren är att demokrati, rättssäkerhet, frihet och rätt till privatliv givetvis öppnar för att brottslingar kan komma undan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Näthatare och rasister? Jag tycker du är skrämmande.

Jag tänkte mest på när de hotar andra med våldtäkt, mörda eller misshandla dem, dvs olaga hot.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mest på när de hotar andra med våldtäkt, mörda eller misshandla dem, dvs olaga hot.

Jaha, jag tyckte att ditt inlägg påminde lite väl mycket om en viss Arnstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag tyckte att ditt inlägg påminde lite väl mycket om en viss Arnstad.

Det namnet var jag tvungen att slå upp.

 

För att ytterligare belysa varför näthat är ett problem så letade jag upp en artikel för den som orkar läsa. :)

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/04/05/sa-paverkar-hatet-demokratin/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...