Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

"som når breakeven, alltså ger mer energi än vad man matar in"

 

Jag som trodde att break-even (stavas så) innebär en jämvikt...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen uppnår man jämvikt och då är det meningslöst, eller så får man ut mer än man kör in. Även med ett visst överskott måste detta betala alla investeringar och driftkostnader. Nej, jag tror inte på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då Axlar vi DN. IGEN!!!! Jättekul tycker jag... :hihihi:

Mellan två och sex enligt Stellarium.

Jag ska upp tidigt ändå i morgon pga jobbet och en timme tidigare, kanske kl. fem redan, kan vara en god kompromiss.

 

post-5952-0-75848700-1443357207_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror det är Batman-signalen, de behöver verkligen hjälp nu.

+2 :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är sådant tryck på VW och skandalen har en så oerhört stor omfattning att det KAN äventyra existensen av hela företaget. Det i sin tur innebär att tysklands ekonomi skakas i grunden. Det i sin tur kanske innebär att man inte orkar rädda Grekland och hjälpa flyktingar. Det i sin tur kan innebära slutet för EU. Det i sin tur ger fältet öppet för Putin. Alltså tillåter inte tyska staten att VW går åt skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med VW, jag begriper det egentligen inte (rent formellt förstår jag). Alla vet ju att siffrorna fuskas med, även inom det tillåtna. Det finns inga miljöbilar. Såg på nyheterna hur det får gå till när de tar fram sina testresultat. Det var ju rent löjligt! De kopplar loss generatorn, kör med tunnflytande olja i motorn, stenhårda specialdäck, de tejpar igen dörrspringorna, och sedan kör de hela tiden medvind. Och det var godkända mätningar, i bilföretagens egen regi. Systemet är sjukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet är sjukt.

Har du inte förstått det förrän nu? ;)

 

Det kanske äntligen blir ändring nu. Man kan ju kanske våga hoppas. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med VW, jag begriper det egentligen inte (rent formellt förstår jag). Alla vet ju att siffrorna fuskas med, även inom det tillåtna. Det finns inga miljöbilar. Såg på nyheterna hur det får gå till när de tar fram sina testresultat. Det var ju rent löjligt! De kopplar loss generatorn, kör med tunnflytande olja i motorn, stenhårda specialdäck, de tejpar igen dörrspringorna, och sedan kör de hela tiden medvind. Och det var godkända mätningar, i bilföretagens egen regi. Systemet är sjukt.

Det finns miljöbilar lika mycket som det finns hälsogift. Det handlar ju bara om i vilken skatteklass bilen ska skattas efter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med VW, jag begriper det egentligen inte (rent formellt förstår jag). Alla vet ju att siffrorna fuskas med, även inom det tillåtna. Det finns inga miljöbilar. Såg på nyheterna hur det får gå till när de tar fram sina testresultat. Det var ju rent löjligt! De kopplar loss generatorn, kör med tunnflytande olja i motorn, stenhårda specialdäck, de tejpar igen dörrspringorna, och sedan kör de hela tiden medvind. Och det var godkända mätningar, i bilföretagens egen regi. Systemet är sjukt.

Det är ju en viss skillnad att tejpa en dörrspringa och halka innanför gränsen med två gram mot att påstå att bilen klarar normen men i verkligheten är nivån 40 gånger högre än norm och ha en programmering i motorn avsedd att vilseleda användare och myndigheter så de inte upptäcker fusket.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tidningarna är fulla av VW skandalen och relaterade bilfrågor.

 

Sociala media är fulla av "det där vet väl alla" och "precis vad jag alltid sagt".

 

Ibland kan man undra över behovet av webbaserade nyheter, alla som är på nätet vet ju redan allting. :D

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen trodde nog att VW programmeringsfuskade, men att förbruknings- och utsläppssiffrorna jämfört med verkligheten är bogus, det är väl ändå inget nytt? Really?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen trodde nog att VW programmeringsfuskade, men att förbruknings- och utsläppssiffrorna jämfört med verkligheten är bogus, det är väl ändå inget nytt? Really?

Precis. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen trodde nog att VW programmeringsfuskade, men att förbruknings- och utsläppssiffrorna jämfört med verkligheten är bogus, det är väl ändå inget nytt? Really?

Mja. När det gäller förbrukningen och Co2-utsläppen finns ju europanormen. Å ena sidan stramas nivån åt på Co2 år från år. Å andra sidan är körcykeln fullständigt verklighetsfrämmande, men det är ju politikernas fel och inte biltillverkarnas. Ett exempel är ju att man har 20 sekunder acceleration till 50. Det finns ingen som kör så. Vilket innebär att det är ganska enkelt att modifiera motorn att släppa ut nada. Sen när svensson kör som vanligt blir ju utsläppen högre. Ingen hemlighet men ganska dumt. Det gör ju att gemene man tror att det är bättre än det är. Skicklig marknadsföring spinner sen på samvetet med miljöordet.

...

Men därifrån till det VW har gjort är ett väldigt väldigt stort steg och utsläppen i verkligheten är ca 40 gånger högre på Nox än vad man lovat. BMW testades samtidigt med VW i USA där forskarna upptäckte detta och BMW håller utsläppshalterna där de ska vara utan fusk. Så varför har inte VW gjort det som BMW kunde/kan?

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talade med min dotter om detta idag, och vi landade väl som "medlemmen i de tusen skepnaderna" i att det inte finns något bättre alternativ till EU. Klen tröst, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja. När det gäller förbrukningen och Co2-utsläppen finns ju europanormen. Å ena sidan stramas nivån åt på Co2 år från år. Å andra sidan är körcykeln fullständigt verklighetsfrämmande, men det är ju politikernas fel och inte biltillverkarnas. Ett exempel är ju att man har 20 sekunder acceleration till 50. Det finns ingen som kör så. Vilket innebär att det är ganska enkelt att modifiera motorn att släppa ut nada. Sen när svensson kör som vanligt blir ju utsläppen högre. Ingen hemlighet men ganska dumt. Det gör ju att gemene man tror att det är bättre än det är. Skicklig marknadsföring spinner sen på samvetet med miljöordet.

...

Men därifrån till det VW har gjort är ett väldigt väldigt stort steg och utsläppen i verkligheten är ca 40 gånger högre på Nox än vad man lovat. BMW testades samtidigt med VW i USA där forskarna upptäckte detta och BMW håller utsläppshalterna där de ska vara utan fusk.

"Vädligt väldigt" tycker jag är överord. I verkligheten släpper alla bilar ut mer än vad man egentligen utlovar, oavsett om det är inom regelverket eller ej. VW:s övertramp kanske är extra allvarligt, eftersom det sker från en redan så pass korrupt nivå? Jag vet inte. Men jag förfäras inte särskilt av vad VW håller på med, när jag vet hur det går till annars, men då helt enligt regelboken. Man får tycka olika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag talade med min dotter om detta idag, och vi landade väl som "medlemmen i de tusen skepnaderna" i att det inte finns något bättre alternativ till EU. Klen tröst, dock.

Eu blir inte bättre än människan. Det betyder att det blir både högt och lågt. Både jubel och skam. Blandat och slumpvis fördelat både i tid och plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eu blir inte bättre än människan. Det betyder att det blir både högt och lågt. Både jubel och skam. Blandat och slumpvis fördelat både i tid och plats.

En medlem i gamla Kyrkforum skrev att skökan (RKK) red på vilddjuret (EU). Ord och inga visor. Riktigt så illa tror jag inte att det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vädligt väldigt" tycker jag är överord. I verkligheten släpper alla bilar ut mer än vad man egentligen utlovar, oavsett om det är inom regelverket eller ej. VW:s övertramp kanske är extra allvarligt, eftersom det sker från en redan så pass korrupt nivå? Jag vet inte. Men jag förfäras inte särskilt av vad VW håller på med, när jag vet hur det går till annars, men då helt enligt regelboken. Man får tycka olika.

 

Utsläppen är i verkligheten är ca 20-40 gånger högre på Nox än vad man lovat. Det är ju inte frågan om marginella utsläppsskillnader. BMW testades samtidigt med VW i USA där forskarna upptäckte detta och BMW håller utsläppshalterna där de ska vara utan fusk. Så varför har inte VW gjort det som BMW kunde/kan? Jag finner det anmärkningsvärt.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...