Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Beskrivningen är inte felaktig, men den är solklart idylliserande om möjligheterna till fred genom internationell bojkott med mera. Naiv, rentav. Att en majoritet av palestinierna vill ha en fredlig väg till samexistens i harmoni påverkar inte det faktum att en intensiv minoritet gör sitt bästa för att radera ut Israel genom terror och raketer. Det är den minoriteten som styr Israels handlande, vilket är fullt förståeligt.

 

Men tittar man på den som en "infomercial" och bortser från den sista minuten eller två så tycker jag att det var en vettig informationsfilm om bakgrunden till konflikten och dess nuvarande status...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Följer reglerna.

Självklart gör du det. :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men tittar man på den som en "infomercial" och bortser från den sista minuten eller två så tycker jag att det var en vettig informationsfilm om bakgrunden till konflikten och dess nuvarande status...

Ja, det var vad jag menade, med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart gör du det. :hihihi:

Jag vet fan inte vad som får skrivas eller inte skrivas om detta, det är minst sagt rörigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet fan inte vad som får skrivas eller inte skrivas om detta, det är minst sagt rörigt.

 

Tycker ni sköter er bra för tillfället :ThumbsUp:

 

Inte meningen att det skulle bli rörigt, posta tidningsartiklar och tycka (rätt/fel-bra/dåligt, knasigt osv) får man göra i sitt inlägg. Men käbbel och ställningstagande och politiska debatter är inte OK i denna tråden. Just eftersom just Israel/Palestina väcker så starka känslor hos er....

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tycker ni sköter er bra för tillfället :ThumbsUp:

 

Inte meningen att det skulle bli rörigt, posta tidningsartiklar och tycka (rätt/fel-bra/dåligt, knasigt osv) får man göra i sitt inlägg. Men käbbel och ställningstagande och politiska debatter är inte OK i denna tråden. Just eftersom just Israel/Palestina väcker så starka känslor hos er....

Aha, som jag trodde då. :ThumbsUp:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krig är inte laglöst land

 

"krig är ingen ursäkt för att döda eller terrorisera civila."

 

"Att deportera eller fördriva innevånarna i ett ockuperat område är förbjudet oavsett motiv. Om civilbefolkningen evakueras under pågående strider skall de tillåtas återvända så fort striderna har upphört. Det är också förbjudet för det ockuperande landet att låta den egna befolkningen flytta in på det ockuperade området. Att åberopa historiska eller religiösa skäl för kolonisering hjälper inte."

 

"Bombning av civila mål för att uppnå militära syften är ett kapitel för sig. Först 1977, efter Vietnamkriget, togs ett tillägg till Genèvekonventionerna som ålägger de krigförande parterna att alltid skilja mellan civila och militära mål och att enbart angripa de militära målen."

 

"Krig är alltså inte laglöst land. Krigsförbrytare kan åtalas inför Internationella brottmålsdomstolen i Haag. Dit är vägen ofta lång. Men ingen krigsförbrytare kan gå alldeles säker i tron att lag för evigt sitter i spjutstångs ända."

 

(Min fetstil)

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Krig är inte laglöst land

 

"krig är ingen ursäkt för att döda eller terrorisera civila."

 

"Att deportera eller fördriva innevånarna i ett ockuperat område är förbjudet oavsett motiv. Om civilbefolkningen evakueras under pågående strider skall de tillåtas återvända så fort striderna har upphört. Det är också förbjudet för det ockuperande landet att låta den egna befolkningen flytta in på det ockuperade området. Att åberopa historiska eller religiösa skäl för kolonisering hjälper inte."

 

"Bombning av civila mål för att uppnå militära syften är ett kapitel för sig. Först 1977, efter Vietnamkriget, togs ett tillägg till Genèvekonventionerna som ålägger de krigförande parterna att alltid skilja mellan civila och militära mål och att enbart angripa de militära målen."

 

"Krig är alltså inte laglöst land. Krigsförbrytare kan åtalas inför Internationella brottmålsdomstolen i Haag. Dit är vägen ofta lång. Men ingen krigsförbrytare kan gå alldeles säker i tron att lag för evigt sitter i spjutstångs ända."

 

(Min fetstil)

Så länge man undviker att förlora sina krig så verkar det ganska lugnt att fuska lite.

 

Någon sorts Internationella (oberoende) polisväsendet hade gjort mirakel med min tro på internationell lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-0-57699900-1406699480_thumb.jpg

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga israeliska bosättningar i Gaza, så beskrivningen haltar när Kadhammar skriver om Västbanken. Typisk demagogi, och typiskt Aftonbladet, som dels är oseriös kvällstidning, dels skruvar verkligheten (Löfven uttalade sig om Israels svar på raketattackerna från Hamas i Gaza) för att vara antiisraelisk. AB och andra propalestinska röster gör inte freden någon tjänst, de får bara Israel att sluta sig ännu mer i sitt skal.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga israeliska bosättningar i Gaza, så beskrivningen haltar när Kadhammar skriver om Västbanken. Typisk demagogi, och typiskt Aftonbladet, som dels är oseriös kvällstidning, dels skruvar verkligheten (Löfven uttalade sig om Israels svar på raketattackerna från Hamas i Gaza) för att vara antiisraelisk.

Kadhammar brukar ofta skriva mycket bra, så även denna gång.

Han skriver om "Palestina", inte bara om Gaza. Så din kritik haltar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga israeliska bosättningar i Gaza, så beskrivningen haltar när Kadhammar skriver om Västbanken. Typisk demagogi, och typiskt Aftonbladet, som dels är oseriös kvällstidning, dels skruvar verkligheten (Löfven uttalade sig om Israels svar på raketattackerna från Hamas i Gaza) för att vara antiisraelisk. AB och andra propalestinska röster gör inte freden någon tjänst, de får bara Israel att sluta sig ännu mer i sitt skal.

Du har börjat få lässvårigheter Alix....kanske dags att gå till opitkern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kadhammar brukar ofta skriva mycket bra, så även denna gång.

Han skriver om "Palestina", inte bara om Gaza. Så din kritik haltar.

Man förleds av texten att tro att Löfven försvarar Israels bosättningspolitik. Man måste veta vad Löfven faktiskt avsåg för att genomskåda det. Det är demagogi. Om ni inte kan se hur texten skruvar detta är det bara att beklaga.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förleds av texten att tro att Löfven försvarar Israels bosättningspolitik.

Det förleds man inte alls att tro. Att någon inte kritiserar något kan absolut inte tolkas som försvar.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får enas om att vara oense.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad notam: Jag är starkt kritisk till Israels bosättningspolitik och statens övriga behandling av ickejudisk befolkning såväl på eget territorium som ockuperat territorium. En långvarig fred och samexistens kräver jämställdhet vad gäller medborgerliga rättigheter och bilaterala överenskommelser.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad notam: Jag är starkt kritisk till Israels bosättningspolitik och statens övriga behandling av ickejudisk befolkning såväl på eget territorium som ockuperat territorium. En långvarig fred och samexistens kräver jämställdhet vad gäller medborgerliga rättigheter och bilaterala överenskommelser.

:yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man förleds av texten att tro att Löfven försvarar Israels bosättningspolitik. Man måste veta vad Löfven faktiskt avsåg för att genomskåda det. Det är demagogi. Om ni inte kan se hur texten skruvar detta är det bara att beklaga.

Kadhammar skrev så här:

"Stefan Löfvens uttalande rymmer samma världsbild genom vad det utelämnar. Våra politiker beklagar självklart civila offer, ­israelisk ockupation och begär att ­militärmakten Israel ska visa återhållsamhet. Men det är näst intill otänkbart att ­någon skulle ­säga:

Palestinierna har självfallet rätt att försvara sig."

Demagogi? Inte alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ad notam: Jag är starkt kritisk till Israels bosättningspolitik och statens övriga behandling av ickejudisk befolkning såväl på eget territorium som ockuperat territorium. En långvarig fred och samexistens kräver jämställdhet vad gäller medborgerliga rättigheter och bilaterala överenskommelser.

Självklart är du det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kadhammar skrev så här:

"Stefan Löfvens uttalande rymmer samma världsbild genom vad det utelämnar. Våra politiker beklagar självklart civila offer, ­israelisk ockupation och begär att ­militärmakten Israel ska visa återhållsamhet. Men det är näst intill otänkbart att ­någon skulle ­säga:

Palestinierna har självfallet rätt att försvara sig."

Demagogi? Inte alls.

Hans artikel var längre än så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...