Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

Öland 4ever

Är inte så där väldigt mycket för injektionssprutor. Höll på i över ett år att dagligen genomlida dessa dagliga injektionstester efter att jag fått lungemboli (blodproppar i lungorna) för många år sedan. Så jag står över.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Är inte så där väldigt mycket för injektionssprutor. Höll på i över ett år att dagligen genomlida dessa dagliga injektionstester efter att jag fått lungemboli (blodproppar i lungorna) för många år sedan. Så jag står över.

Pfizers känns inte alls. Jag blev förvånad och nämnde det för sjuksköterskan. Hon sa att det är just den typen av vaccin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Är inte så där väldigt mycket för injektionssprutor. Höll på i över ett år att dagligen genomlida dessa dagliga injektionstester efter att jag fått lungemboli (blodproppar i lungorna) för många år sedan. Så jag står över.

Både förstår och inte förstår. Utan vaccin är risken för stor. Den vill inte jag ta. Kramade barn och barnbarn i helgen första gången på länge och det riskfritt pga två vaccinsprutor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
1 minut sedan, Alix säger:

Pfizers känns inte alls. Jag blev förvånad och nämnde det för sjuksköterskan. Hon sa att det är just den typen av vaccin.

Jag kanske inte menade att jag aldrig någonsin tänker ta ett Covid-19 vaccin utan mer att jag står över lite grann tills vidare. Hörde att något läkemedelsföretag håller på att ta fram ett vaccin som räcker med en enda injektion och som ska stå pall mot alla "varianter" i 10 år. Men jag får väl överväga att ta vaccinet till hösten... kanske 😃

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
19 minuter sedan, Axelman säger:

Både förstår och inte förstår. Utan vaccin är risken för stor. Den vill inte jag ta. Kramade barn och barnbarn i helgen första gången på länge och det riskfritt pga två vaccinsprutor.

Om man ser ur kroppens synpunkt så är det bästa att man blir smittad så kroppen självmant får skapa antivirus. Det är ju så kroppen skyddar sig mot alla andra virussjukdomar och har gjort ända sedan människan kom till jorden för flera hundra tusen år sedan. Problemet är ju med dom som redan bär på en allvarlig sjukdom vars immunsystem inte har kraft att för egen hand skapa antivirus.

Redigerad av Öland 4ever
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Öland 4ever säger:

Om man ser ur kroppens synpunkt så är det bästa att man blir smittad så kroppen självmant får skapa antivirus.

Säg det till alla som hamnat på sjukhuset eller bårhuset. Covid-19 är i många fall en sällsynt allvarlig sjukdom och jag tar mycket hellre vaccin än utsätter mig för smittan.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
4 minuter sedan, Telly82 säger:

Säg det till alla som hamnat på sjukhuset eller bårhuset. Covid-19 är i många fall en sällsynt allvarlig sjukdom och jag tar mycket hellre vaccin än utsätter mig för smittan.

Det är självfallet superbra att det finns vaccin och ännu bättre är det att det är FRIVILLIGT att ta det!

 

Att 9309 svenskar dog i Covid-19 förra året (2020) är naturligtvis fruktansvärt. Men å andra sidan dör 6600 människor per år i Sverige av tobak och knappt 2000 människor per år av alkohol så man kanske ändå inte ska förvånas över att svenskar med underliggande sjukdomar dör av ett globalt virus som vi inte sett sedan 1920-talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Om man ser ur kroppens synpunkt så är det bästa att man blir smittad så kroppen självmant får skapa antivirus. Det är ju så kroppen skyddar sig mot alla andra virussjukdomar och har gjort ända sedan människan kom till jorden för flera hundra tusen år sedan. Problemet är ju med dom som redan bär på en allvarlig sjukdom vars immunsystem inte har kraft att för egen hand skapa antivirus.

Resonerar du på samma sätt när det gäller t.ex smittkoppor?

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Öland 4ever säger:

Om man ser ur kroppens synpunkt så är det bästa att man blir smittad så kroppen självmant får skapa antivirus. Det är ju så kroppen skyddar sig mot alla andra virussjukdomar och har gjort ända sedan människan kom till jorden för flera hundra tusen år sedan

Jasså..fungerar det så med alla virus? Inte lite naiv.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, boevil säger:

Resonerar du på samma sätt när det gäller t.ex smittkoppor?

Smittkoppor är väl en mycket dödligare sjukdom är Covid-19?

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Jasså..fungerar det så med alla virus? Inte lite naiv.

Finns det någon virussjukdom där tillfrisknade inte har någon form av immunitet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Finns det någon virussjukdom där tillfrisknade inte har någon form av immunitet?

Poängen är att vissa virussjukdomar vill man inte få. Öland verkar tro att det är ett bra alternativ att frivilligt smitta sig för att få antikroppar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, lappen71 säger:

Poängen är att vissa virussjukdomar vill man inte få. Öland verkar tro att det är ett bra alternativ att frivilligt smitta sig för att få antikroppar.

Vi är eniga om den första meningen, men inte om den andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öland 4ever
38 minuter sedan, boevil säger:

Resonerar du på samma sätt när det gäller t.ex smittkoppor?

Nej, definitivt inte.

 

Jag har rest jorden runt ett drygt dussin gånger och har tryckt i mig mängder med vacciner och piller, där sådana har varit krav resp tillgängliga, och jag har klarat mig hyfsat bra, kanske just på grund av alla vaccinationer, det ska jag inte förneka.

 

Vad jag väldigt gärna skulle vilja få reda på är om Covid-19 är skapat av människan i ett laboratorium i Wuhan, Hubei ELLER om det kommer från en fladdermus som sedan spridit det vidare till ett annat djur som sedan i sin tur spridit det till människan? Men med bakgrund av att utbrottet skedde i Wuhan, Hubei i Kina så skulle jag nog sätta mitt lillfinger att vi aldrig får reda på sanningen... inom överskådlig tid.
Troligen blir det lika ouppklarat som mordet på Olof Palme.

 

Nu är inte jag någon läkare och ännu mindre har jag någon kunskap i ämnet som sådant så jag sitter väl egentligen bara och drar lite funderingar över vad jag upplevt tidigare i livet i relation till nuläget vad beträffar den globala pandemin.

 

30 minuter sedan, lappen71 säger:

Jasså..fungerar det så med alla virus? Inte lite naiv.

Jovisst, erkänner rakt av att jag ÄR naiv. Men det innebär inte automatiskt att jag behöver idiotförklaras.

 

Men, lite idiot är jag nog som fortfarande bor kvar i Sverige. 🙂

21 minuter sedan, boevil säger:

Tror inte det blir någon ölandssemester i år….

Jag har inga siffror på det eller snarare hittar jag inga eller orkar leta upp några i värmen MEN vad beträffar befolkningen som är mantalsskrivna på ön så har vi nog de lägsta smittade resp dödsfall i landet sedan utbrottet jan/feb 2020.

 

Jag minns ju för ett år sedan så gick ju snacket bland lokalbefolkningen att de skulle införa en "tull" vid påfarten till Ölandsbron (på Kalmarsidan) att enbart de som var mantalsskrivna på ön skulle få åka över till Öland. Men det var de penningkåta handlarna på Öland som vill få in friskt (virussmittat) kapital från Stockholm och ändra storstäder.

 

Vi får se hur det går i sommar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Jovisst, erkänner rakt av att jag ÄR naiv. Men det innebär inte automatiskt att jag behöver idiotförklaras

Om man kommer med så korkade kommentarer så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Öland 4ever säger:

Nej, definitivt inte.

 

Jag har rest jorden runt ett drygt dussin gånger och har tryckt i mig mängder med vacciner och piller, där sådana har varit krav resp tillgängliga, och jag har klarat mig hyfsat bra, kanske just på grund av alla vaccinationer, det ska jag inte förneka.

 

Vad jag väldigt gärna skulle vilja få reda på är om Covid-19 är skapat av människan i ett laboratorium i Wuhan, Hubei ELLER om det kommer från en fladdermus som sedan spridit det vidare till ett annat djur som sedan i sin tur spridit det till människan? Men med bakgrund av att utbrottet skedde i Wuhan, Hubei i Kina så skulle jag nog sätta mitt lillfinger att vi aldrig får reda på sanningen... inom överskådlig tid.
Troligen blir det lika ouppklarat som mordet på Olof Palme.

 

Nu är inte jag någon läkare och ännu mindre har jag någon kunskap i ämnet som sådant så jag sitter väl egentligen bara och drar lite funderingar över vad jag upplevt tidigare i livet i relation till nuläget vad beträffar den globala pandemin.

 

Jovisst, erkänner rakt av att jag ÄR naiv. Men det innebär inte automatiskt att jag behöver idiotförklaras.

 

Men, lite idiot är jag nog som fortfarande bor kvar i Sverige. 🙂

Jag har inga siffror på det eller snarare hittar jag inga eller orkar leta upp några i värmen MEN vad beträffar befolkningen som är mantalsskrivna på ön så har vi nog de lägsta smittade resp dödsfall i landet sedan utbrottet jan/feb 2020.

 

Jag minns ju för ett år sedan så gick ju snacket bland lokalbefolkningen att de skulle införa en "tull" vid påfarten till Ölandsbron (på Kalmarsidan) att enbart de som var mantalsskrivna på ön skulle få åka över till Öland. Men det var de penningkåta handlarna på Öland som vill få in friskt (virussmittat) kapital från Stockholm och ändra storstäder.

 

Vi får se hur det går i sommar?

Jag tycker att det är oansvarigt att inte vaccinera sig. Det är så viruset får möjlighet att mutera. alfa, beta, gamma, delta, hoppas att epsilon- varianten inte uppstår på Öland.

 

 

Redigerad av boevil
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Axelman säger:

Både förstår och inte förstår. Utan vaccin är risken för stor. Den vill inte jag ta. Kramade barn och barnbarn i helgen första gången på länge och det riskfritt pga två vaccinsprutor.

Ja det var ju trevligt Axelman! Fick du någon genomgång om vaxet vid vaccineringen - av injektionspersonalen?

 

På sidan 2 Comirnarty ( Pfizer) står det att det sk vaxet inte förhindrar transmission av viruset till en annan person eller cirkulation av viruset.

 

Du kan forfarande bli infekterad och hamna på sjukhus - ger ingen immunitet.

 

Minskar inte dödsfall från infektionen.

 

Dessutom såg jag något om att gravida som fått vax, får missfall och smittar andra gravida som också får missfall - synkroniserar födslar som Rådjur och Får t.ex. Spikproteinerna är misstänkta. Pfizer har någon utredning någonstans, ska kolla.

https://www.ema.europa.eu/en/documents/overview/comirnaty-epar-medicine-overview_sv.pdf

Redigerad av Matrix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Matrix säger:

På sidan 2 Comirnarty ( Pfizer) står det att det sk vaxet inte förhindrar transmission av viruset till en annan person eller cirkulation av viruset.

 

Du kan forfarande bli infekterad och hamna på sjukhus - ger ingen immunitet.

 

Minskar inte dödsfall från infektionen.

Var, exakt, hittar du belägg för dessa påståenden?

Du kan väl citera den exakta ordalydelsen från dokumentet?

Redigerad av Telly82
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst vore det bra om vaccinmotståndarna strök med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir mycket vaccin över, och vad ska hända med det? Se spoiler. Länder som har råd ska förstås betala, bara idiotiskt att ta det på egen budget. Men vad så med alla fattiga länder? Många behöver en millisekund på sig för att säga att ”klart vi ska ge bort det!”.

Fast med en sådan reaktion följer också ansvar, som inte alls är lika kul att diskutera. Vaccinerna är värmekänsliga och hur ska man kunna garantera att det når ut och gör nytta? Det finns snart åtta miljarder invånare på planeten. Infrastruktur saknas överlag. Om det ens går att vaccinera alla så kommer det att ta många år.

Jag är skeptisk till det här ”göra gott över hela världen”-mantrat. Det är inte så enkelt som att bara ge bort. Det är samma andas barn som att skicka in asylanter med bidrag till våra storstäders förorter. Oansvarigt och potentiellt kontraproduktivt till vad man vill uppnå.

Fast jag har ingen egen lösning.

 

Spoiler

 

Stort vaccinöverskott väntas i EU - oklart hur det ska hanteras

EU beräknas ha ett samlat överskott på mellan 500 och 700 miljoner vaccindoser mot covid-19 till årsskiftet, rapporterar Ekot. 100 miljoner av dessa ska doneras till fattigare länder, men det är oklart vad som kommer att hända med de övriga doserna.

I Sverige beräknas överskottet hamna på över 10 miljoner doser. Det är sedan tidigare bestämt att tre miljoner av dessa ska skänkas bort, Men inte heller här finns det något beslut kring hur det blir med det återstående restlagret.

- Om Japan, Korea, Kanada och sådana länder vill få tag på vaccin, då är det ju inte frågan om att donera för svenska skattepengar. I så fall handlar det om att sälja vidare till inköpspris, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström, till radion.

SVT · Klas Widestrand

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Det blir mycket vaccin över, och vad ska hända med det? Se spoiler. Länder som har råd ska förstås betala, bara idiotiskt att ta det på egen budget. Men vad så med alla fattiga länder? Många behöver en millisekund på sig för att säga att ”klart vi ska ge bort det!”.

Fast med en sådan reaktion följer också ansvar, som inte alls är lika kul att diskutera. Vaccinerna är värmekänsliga och hur ska man kunna garantera att det når ut och gör nytta? Det finns snart åtta miljarder invånare på planeten. Infrastruktur saknas överlag. Om det ens går att vaccinera alla så kommer det att ta många år.

Jag är skeptisk till det här ”göra gott över hela världen”-mantrat. Det är inte så enkelt som att bara ge bort. Det är samma andas barn som att skicka in asylanter med bidrag till våra storstäders förorter. Oansvarigt och potentiellt kontraproduktivt till vad man vill uppnå.

Fast jag har ingen egen lösning.

 

  Dölj innehåll

 

Stort vaccinöverskott väntas i EU - oklart hur det ska hanteras

EU beräknas ha ett samlat överskott på mellan 500 och 700 miljoner vaccindoser mot covid-19 till årsskiftet, rapporterar Ekot. 100 miljoner av dessa ska doneras till fattigare länder, men det är oklart vad som kommer att hända med de övriga doserna.

I Sverige beräknas överskottet hamna på över 10 miljoner doser. Det är sedan tidigare bestämt att tre miljoner av dessa ska skänkas bort, Men inte heller här finns det något beslut kring hur det blir med det återstående restlagret.

- Om Japan, Korea, Kanada och sådana länder vill få tag på vaccin, då är det ju inte frågan om att donera för svenska skattepengar. I så fall handlar det om att sälja vidare till inköpspris, säger Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström, till radion.

SVT · Klas Widestrand

 

 

En del kan och bör vi sälja, resten borde skänkas till exempelvis FN, som får bygga ihop en organisation för att använda det.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

En del kan och bör vi sälja, resten borde skänkas till exempelvis FN, som får bygga ihop en organisation för att använda det.

Jo, och på så vis tvår vi våra händer om det går åt fanders. Alltid något. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Jo, och på så vis tvår vi våra händer om det går åt fanders. Alltid något. :) 

Två våra händer ska vi alltid göra enligt doktor Anders. Att varje vaccindonerande land på egen hand ska sköta allt är bara dumt. Bättre att införa ett grossistled (ex FN).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var lång väntan från första AZ-dosen till den andra, men nu äntligen är det gjort.

”Come on u viruses, lets rock.”  🦠 🎸

Eller nähh, vi tar det lugnt.🎹😌

 

ps. Kan alla se mina smileys?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Två våra händer ska vi alltid göra enligt doktor Anders. Att varje vaccindonerande land på egen hand ska sköta allt är bara dumt. Bättre att införa ett grossistled (ex FN).

Bättre vet jag inte, precis, men vad det finns för alternativ kan man undra över. 

 

59 minuter sedan, boevil säger:

Det var lång väntan från första AZ-dosen till den andra, men nu äntligen är det gjort.

”Come on u viruses, lets rock.”  🦠 🎸

Eller nähh, vi tar det lugnt.🎹😌

 

ps. Kan alla se mina smileys?

Bra! Vad gäller känsloikonerna kan jag se ett virus, en strata, ebony & ivory och en blygsamt generad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...