Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vaccinera eller ej?


Semmelman
 Share

Ska du vaccinera dig mot svininfluensa?  

133 medlemmar har röstat

  1. 1. Ja ska du det?

    • Ja det ska jag
      58
    • Nej ska jag inte
      75

Denna omröstning är stängd för fler svar


Rekommendera Poster

4 minuter sedan, Alix säger:

Den här artikeln, och de som kommer till tals i den, bygger på ett underförstått resonemang att människors rörelser över alla gränser i världen är självklara, oundvikliga och oantastliga. Enligt många är dessa rörelser dessutom inte många nog, gränserna borde tas bort. Med andra ord, en lovsång till globaliseringen som företeelse. Till priset av att alla är utsatta för pandemier, oavsett var de bor någonstans. På så vis ter det sig ganska futtigt och meningslöst att begränsa allmänna sammankomster utomhus till högst åtta personer...

 

https://www.svt.se/nyheter/kraftig-vaccinokning-kravs-for-att-stoppa-pandemin

Jag tycker inte att artikeln är "en lovsång till globaliseringen". Den konstaterar bara att vi reser mycket och handlar mycket med varandra. Tänk en lastbilschaffis eller en sjöman som tar med sig smittan till ett annat land, det räcker ju faktiskt (tyvärr).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Telly82 säger:

Den konstaterar bara att vi reser mycket och handlar mycket med varandra.

Det konstateras ingenstans i artikeln. Men jag förstår att du läser in det i texten, efter att du har läst mitt inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
18 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag tycker inte att artikeln är "en lovsång till globaliseringen". Den konstaterar bara att vi reser mycket och handlar mycket med varandra. Tänk en lastbilschaffis eller en sjöman som tar med sig smittan till ett annat land, det räcker ju faktiskt (tyvärr).

Jo, tyvärr verkar det nästan omöjligt att utestänga sådana saker helt. Nya Zeeland stängde gränserna*, som i deras fall är relativt lätta att bevaka, ganska ordentligt (bland annat infördes obligatorisk vistelse på karantänhotell vid inresa), hade en rejäl nedstängning för att bli av med samhällsspridning och har genomsekvensierat en stor andel av de hittade fallen, vilket gör att man får ökad möjlighet att se vem som faktiskt smittat vem och därmed kan upptäcka att smittade personer inte har hittats (A och B är sjuka, men virusförändringen är för stor för att A ska ha smittat B, så någon, C, är också smittad och måste hittas). Trots det har smitta hittats ute i samhället.

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1522024

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jo, tyvärr verkar det nästan omöjligt att utestänga sådana saker helt. Nya Zeeland stängde gränserna*, som i deras fall är relativt lätta att bevaka, ganska ordentligt (bland annat infördes obligatorisk vistelse på karantänhotell vid inresa), hade en rejäl nedstängning för att bli av med samhällsspridning och har genomsekvensierat en stor andel av de hittade fallen, vilket gör att man får ökad möjlighet att se vem som faktiskt smittat vem och därmed kan upptäcka att smittade personer inte har hittats (A och B är sjuka, men virusförändringen är för stor för att A ska ha smittat B, så någon, C, är också smittad och måste hittas). Trots det har smitta hittats ute i samhället.

 

https://sverigesradio.se/avsnitt/1522024

Nya Zeeland har 26 dödsfall, det är drygt 5 per en miljon invånare. Sverige har 14451 döda, vilket är 1419 döda per en miljon invånare.

Vi har huvudsakligen också kustgräns, och landgränsen till Finland utgörs av en bred flod. Landgränsen till Norge är mer bekymmersam, men det landet har å sin sida också huvudsakligen kustgräns. Och Norge tenderar att stänga sin gräns.

Våra möjligheter att utestänga smitta är således inte påfallande mycket sämre än Nya Zeelands. I fysisk mening, alltså.

I politisk mening är skillnaderna enorma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Alix säger:

Våra möjligheter att utestänga smitta är således inte påfallande mycket sämre än Nya Zeelands. I fysisk mening, alltså.

Hur många människor reser över Nya Zeelands gräns en normal* vecka?

Hur många människor reser över Sveriges gräns en normal* vecka?

 

*) Innan Covid-19 alltså.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, Alix säger:

Det konstateras ingenstans i artikeln. Men jag förstår att du läser in det i texten, efter att du har läst mitt inlägg.

Kanske inte uttryckligen. Men den är definitivt inte en lovsång till globaliseringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Telly82 säger:

Hur många människor reser över Nya Zeelands gräns en normal* vecka?

Hur många människor reser över Sveriges gräns en normal* vecka?

 

*) Innan Covid-19 alltså.

Svaren på frågorna i sak påverkar inte möjligheten att upprätthålla en fysisk gräns, om man så vill. Politiskt är det helt annorlunda, vilket jag skrev.

 

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Kanske inte uttryckligen. Men den är definitivt inte en lovsång till globaliseringen.

Basis för den artikeln är definitivt att globaliseringens ökade rörlighet över gränserna antas vara självklar. Om ordet ”lovsång” stör dig kan vi ta bort det.

 

Men sammantaget gissar jag att du helt enkelt inte gillar mina åsikter. Det är okej, men att låtsas debattera blir bara fånigt, i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Alix säger:

Men sammantaget gissar jag att du helt enkelt inte gillar mina åsikter. Det är okej, men att låtsas debattera blir bara fånigt, i så fall.

Jag försöker faktiskt förstå hur du kan dra så långtgående slutsatser utifrån det som står i artiklen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Jag försöker faktiskt förstå hur du kan dra så långtgående slutsatser utifrån det som står i artiklen.

Du avvisar vad jag skriver, hur är det att försöka förstå? Du har inte frågat mig om hur jag resonerar alls. Lägg ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Du avvisar vad jag skriver, hur är det att försöka förstå? Du har inte frågat mig om hur jag resonerar alls. Lägg ned.

Jag ställer tydligen fel motfrågor.

Jag konstaterar att du inte vill bli ifrågasatt, så då lägger jag ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Jag ställer tydligen fel motfrågor.

Jag konstaterar att du inte vill bli ifrågasatt, så då lägger jag ner.

Då får ifrågasätta precis vad du vill, men jag är ointresserad av en skendebatt, precis som jag skrev. Varken mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
23 minuter sedan, Alix säger:

Nya Zeeland har 26 dödsfall, det är drygt 5 per en miljon invånare. Sverige har 14451 döda, vilket är 1419 döda per en miljon invånare.

Vi har huvudsakligen också kustgräns, och landgränsen till Finland utgörs av en bred flod. Landgränsen till Norge är mer bekymmersam, men det landet har å sin sida också huvudsakligen kustgräns. Och Norge tenderar att stänga sin gräns.

Våra möjligheter att utestänga smitta är således inte påfallande mycket sämre än Nya Zeelands. I fysisk mening, alltså.

I politisk mening är skillnaderna enorma.

Nya Zeeland hade ca 13,5 miljoner gränspassager under perioden mars 2019-mars 2020.*

Under 2019 hade Swedavias flygplatser 27771487 utrikesresenärer (ankommande + avresande).**

Och det fanns ca 15200 personer som gränspendlade bara över över Öresund år 2015.***

 

Men visst, bortsett från norska gränsen är Sverige i stort sett en ö. En viktig skillnad mot Nya Zeeland är att de har ganska långt till närmsta granne, vilket påverkar gränspendlingen. Fysiskt sett bör vi ha samma möjlighet som exempelvis Nordkorea att stänga gränsen.

https://www.stats.govt.nz/topics/tourism

** https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/swedavia_201912.pdf

*** https://www.oresundsinstituttet.org/fakta-pendlingen-over-sundet/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Nya Zeeland hade ca 13,5 miljoner gränspassager under perioden mars 2019-mars 2020.*

Under 2019 hade Swedavias flygplatser 27771487 utrikesresenärer (ankommande + avresande).**

Och det fanns ca 15200 personer som gränspendlade bara över över Öresund år 2015.***

 

Men visst, bortsett från norska gränsen är Sverige i stort sett en ö. En viktig skillnad mot Nya Zeeland är att de har ganska långt till närmsta granne, vilket påverkar gränspendlingen. Fysiskt sett bör vi ha samma möjlighet som exempelvis Nordkorea att stänga gränsen.

https://www.stats.govt.nz/topics/tourism

** https://www.swedavia.se/globalassets/statistik/swedavia_201912.pdf

*** https://www.oresundsinstituttet.org/fakta-pendlingen-over-sundet/

Nordkoreas gräns mot Kina är mycket lång (135 mil) och inte alls lika välbevakad som den mot Sydkorea. Tvärtom beskrivs gränsen som ”porous” och att det är landets ”lifeline”. Det torde gälla coronaviruset också.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/China–North_Korea_border

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
18 minuter sedan, Alix säger:

Nordkoreas gräns mot Kina är mycket lång (135 mil) och inte alls lika välbevakad som den mot Sydkorea. Tvärtom beskrivs gränsen som ”porous” och att det är landets ”lifeline”. Det torde gälla coronaviruset också.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/China–North_Korea_border

Jag vet inte, men jag skulle tro att det mesta är mindre välbevakat än vapenstilleståndsgränsen mellan Koreorna. Så mycket till livlina verkar det inte handla om heller. Gränsen är till stor del en vattengräns och området ser inte särskilt tätbefolkat ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag vet inte, men jag skulle tro att det mesta är mindre välbevakat än vapenstilleståndsgränsen mellan Koreorna. Så mycket till livlina verkar det inte handla om heller. Gränsen är till stor del en vattengräns och området ser inte särskilt tätbefolkat ut.

Naturen frodas enormt i detta ingenmansland. Dock inte coronavirus, de saknar människor att härja i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tid bokad

 

7718165B-59AB-40F5-A159-A778E34070D0.thumb.jpeg.022f810f2038d1163812b1918084ec1c.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, lappen71 säger:

Tid bokad

 

7718165B-59AB-40F5-A159-A778E34070D0.thumb.jpeg.022f810f2038d1163812b1918084ec1c.jpeg

Ja ni ungdomar står ju sist i kön, jag får min andra dos ungefär när du får din första.:elaktflin:

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
2 timmar sedan, Alix säger:

Nej, varför skulle Pfizer och Moderna vara intresserade av att sälja mindre vaccin? :P 

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sa-far-lakaren-fran-laholm-ut-fler-doser-ur-vaccinflaskan-men-den-ar-off-label

Ganska tidigt upptäcktes det att man med vissa nålar kunde få ut en sjätte Pfizerdos ur flaskorna. Jag kanske missuppfattade, men jag har för mig att det ett tag pratades om att det skulle betalas för den dosen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt. :(

  • Ledsen 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, iMarc säger:

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt. :(

Den första jag hör som fått en reaktion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, iMarc säger:

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt. :(

Hur känns det idag då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, iMarc säger:

Fått en allergisk reaktion av Pfizers vaccin i form av röda blåsor på kroppen, blir det fler och allmäntillståndet försämras måste jag in akut direkt.

Det var trist. :( Hoppas det går över fort!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte känt någonting efter spruta nummer två. Blev ett knäpp tröttare strax efter nummer ett. Så jag har hittills haft typ 99% problemfritt. 🥁:crossfingers:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...