Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

I vilket fall som helst, gällande mitt eGPU problem så startade jag bootcamp och Windows 10 för att se om det lirade, men det funkade inte där heller, så jag kopplade ur mitt grafikkort, drog ur strömsladden till den och satt tillbaka och kopplade sedan in grafikkortet igen och då hoppade det igång i Windows.

 

Ska bara vänta färdigt på några Windows uppdateringar som körs, sen starta om och se om det även funkar i Catalina nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, JohnBlund säger:

Detta ska ju vara en färdig produkt nu.

OS blir aldrig färdiga - ständigt dessa uppdateringar.

Både Apple o WinZnoose stressar ut sina OS.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
1 timme sedan, Raphael säger:

Mac har antivirusprogram för att hjälpa våra Windows-vänner att minska spridningen av virus. Även om Windows-virus inte förstör en Mac, så kan Mac hjälpa till med att sprida Windows-virus. 

 

Jag tror de sprids rätt bra ändå.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns nog en hel del irritationsorsaker för att man tryckte ut uppgraderingarna för tidigt som åtgärdades först efter flera uppgraderingarna, även betastrul som inte testats tillräckligt haft en del i problemen.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, marcushedenstrom säger:

Jag tror de sprids rätt bra ändå.

 

Precis skulle aldrig få för mig att installera ett program som inte gör nytta för mitt system.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och lov, nu fungerar externa grafikkortet i Catalina också. Var rädd att det var nåt fel i den här uppdateringen men tydligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Precis skulle aldrig få för mig att installera ett program som inte gör nytta för mitt system.

Inte jag heller. Men man kanske är mån om kunder/uppdragsgivare om man jobbar hemifrån med sin dator.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Maddog63 säger:

Precis uppdaterat Catalina.

Såg i skärmen en "flyttade objekt" där det står Aliaset.

Vad är det för nånt?

Släpade symbolen till papperskorgen, men ännu inte raderat bort den.

Förmodligen program som enbart är 32 bitars kod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Är ny här och säkert inte alls lika fling på det här som ni är. Så behöver hjälp. Har precis laddad hem catalina på min macbook air från typ 2017. Så det är kompatibel. Hade typ 20gb ledigt som man skulle. Men nu efter att det laddats hem har jag bara 12gb kvar. Catalina tog ju 12gb. Så nu är jag typ låst här? Klickar jag på starta om så startar den om och hamnar på samma ställe igen. Förstår inte hur jag ska kunna rensa hårddisken från detta läge? Hoppas ni kan hjälpa :O :) 

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, mary123 säger:

Hej. Är ny här och säkert inte alls lika fling på det här som ni är. Så behöver hjälp. Har precis laddad hem catalina på min macbook air från typ 2017. Så det är kompatibel. Hade typ 20gb ledigt som man skulle. Men nu efter att det laddats hem har jag bara 12gb kvar. Catalina tog ju 12gb. Så nu är jag typ låst här? Klickar jag på starta om så startar den om och hamnar på samma ställe igen. Förstår inte hur jag ska kunna rensa hårddisken från detta läge? Hoppas ni kan hjälpa ? :)

image.jpg

Starta om med alt-knappen och välj din hårddisk när menyn kommer upp. Rensa bort filer, försök igen. TA alltid en fullständig backup först, dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Alix säger:

Inte jag heller. Men man kanske är mån om kunder/uppdragsgivare om man jobbar hemifrån med sin dator.

Då är det befogat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Starta om med alt-knappen och välj din hårddisk när menyn kommer upp. Rensa bort filer, försök igen. TA alltid en fullständig backup först, dock.

Okej tack ska prova det. Vet inte hur jag gör back up för det är nå knas med min NAS, orkar inte ta tag i det nu, men har det mesta på iCloud så tror jag är rätt trygg. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde så och hamnade här. Vad gör jag nu? ? 

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta min okunskap. Men nu är jag här. Jag vill radera av massa. Kan jag göra det härifrån? Klickar hejvilt men utan framgång ? 

image.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrikakesson

Jag skulle uppdatera min MacBook Pro till Mac OS Catalina.. dock hade jag dåligt utrymme på HD för detta, så jag fick rensa lite.. hade 14 gb kvar.

installationen startade men efter en stund kommer det upp.

mac os kunde inte  installeras på din dator.

det saknas tillräckligt utrymme på Mac HD.

avbryt installationen och starta om.

när jag gör det kommer jag bara tillbaka dit igen.

vore tacksam för hjälp!! Vill inte rensa HD.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattade inte helt hundra hur det där går till. Lät avancerat. Har ingen till mac heller så jag kan använda den här macen som en hårddisk... eller hur det nu var dom menade. Startade om med en sån där alt cmd R omstart nu. Tänkte om jag kan ångra nedladdning av catalina genom att återskapa en gamal kopia från typ oktober, sen rens och göra om och göra rätt. Kan man göra så eller är catalina fortfarande där och tar även fast jag återskapar en gammal säkerhetkopia? Står btw ”markera den lokala ögonblicksbilden som du vill baka till” fast iofs. Då får jag ju inte en mojave som jag installerade nyligen. Då blir det high sierra igen. Men det kanske inte gör nått? Åh suck. Jag orkar inte :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Fredrikakesson säger:

Jag skulle uppdatera min MacBook Pro till Mac OS Catalina.. dock hade jag dåligt utrymme på HD för detta, så jag fick rensa lite.. hade 14 gb kvar.

installationen startade men efter en stund kommer det upp.

mac os kunde inte  installeras på din dator.

det saknas tillräckligt utrymme på Mac HD.

avbryt installationen och starta om.

när jag gör det kommer jag bara tillbaka dit igen.

vore tacksam för hjälp!! Vill inte rensa HD.

 

14 Gb är för lite, du måste rensa så du ökar ledigt utrymme på hårddisken. Man bör inte ha under 30 Gb fritt för att Mac OS ska fungera smidigt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Fredrikakesson säger:

Jag skulle uppdatera min MacBook Pro till Mac OS Catalina.. dock hade jag dåligt utrymme på HD för detta, så jag fick rensa lite.. hade 14 gb kvar.

installationen startade men efter en stund kommer det upp.

mac os kunde inte  installeras på din dator.

det saknas tillräckligt utrymme på Mac HD.

avbryt installationen och starta om.

när jag gör det kommer jag bara tillbaka dit igen.

vore tacksam för hjälp!! Vill inte rensa HD.

 

Vi sitter i samma båt hör jag :o 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vete tusan vad som hänt efter installation av Catalina men nu får jag uppmaning varannan minut att logga in på mitt Apple ID.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrikakesson

Raphael... hur rensar jag nu i detta läge då?

dvs om jag inte vill rensa allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Roland G säger:

Bilder i Catalina: Har upptäckt att för vissa foton så är innehållet mapparna inte helt i synk! Vissa importerade bilder syns i mappen Importerat och i ett smart Album (som jag skapat) MEN inte längst upp i Bilder!! I ett annat fall syns båda de importerade fotona i Importerat, men bara ett i Bilder. I ett fall syns bara det importerade fotot i Bilder, men

inte i Importerat! Har stängt/öppnat programmet några gånger, samt startat om datorn, men felen kvarstår! Sju timmar sedan installationen, men felen självläker inte:-(. Är detta en känd bug i Bilder, som skall fixas?

Jag lyckades själv fixa att de saknade fotona blev synliga i mappen Bilder längst upp!! På ett av de foton som saknades i Bilder, så markerade jag detta foto i Importer mappen, högerklickade och kunde då plötsligt kunna välja alternativet "Visa i Alla bilder". Plötsligt fanns nu de saknade fotona i mappen Bilder:-)!!  Detta är en  option/ett val, som jag inte ens visste om tidigare! Det måste vara någon bugg i den första versionen av Catalina, som orsakat denna 'feature'.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hamnar i en loop sedan jag uppdaterade. Den säger att jag måste logga in igen på mitt Apple-ID för att alla funktioner ska fungera. När jag gör det kommer det upp en begäran om inloggning till min Mac(MBP). Efter att skrivit in lösenordet kommer begäran 1 upp igen, logga in på Apple-ID. Startat om datorn utan att det löste problemet. 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppgraderade till Catalina idag, och kan därefter inte starta Dropbox. Istället kommer en varningsruta upp som föreslår att det är behörighetsfel. När jag kollar på Dropbox supportsidor föreslår de att jag ska in i Terminalen och joxa. Jag har aldrig någonsin behövt göra det förr och tänker inte göra det den här gången heller. Någon som har upplevt samma problem och har en lösning?

Skärmavbild 2019-10-09 kl. 10.03.06.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...