Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Catalina-tråden. Problem, frågor och svar


Raphael
 Share

Rekommendera Poster

1 timme sedan, brickan säger:

Nej, det gjorde jag inte. Litade väl på att apple har gjort sitt jobb på en dyr dator. Har en gammal time mashine backup ligger. Ska prova att installera den. Men det har inte funkat förut och gör det väl antagligen inte nu heller. ?

Man ska ALLTID ta backup för uppdateringar/uppgraderingar kan oberoende av leverantör gå fel.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan tycka att det borde vara tusen gånger lättare att något går fel med Windows uppgraderingar eftersom Windows ska funka på tusentals olika konfigurationer, tillverkare, modeller medans Apple styr hårdvaran själv.

 

Trots detta gör Microsoft ett riktigt bra jobb med tanke på utmaningen de har i jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, JohnBlund säger:

Man kan tycka att det borde vara tusen gånger lättare att något går fel med Windows uppgraderingar eftersom Windows ska funka på tusentals olika konfigurationer, tillverkare, modeller medans Apple styr hårdvaran själv.

 

Trots detta gör Microsoft ett riktigt bra jobb med tanke på utmaningen de har i jämförelse.

Så du har aldrig varit med om en buggig uppdatering av Windows? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

32 minuter sedan, lappen71 säger:

Man ska ALLTID ta backup för uppdateringar/uppgraderingar kan oberoende av leverantör gå fel.

Inte bara då.

Man kan ju råka radera fel fil av misstag och har man då ingen backup...

Eller man kan få datorn stulen.

Bara för att ta två exempel. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Så du har aldrig varit med om en buggig uppdatering av Windows? ?

Jo det har jag absolut. Har jobbat som IT-admin sedan 2009 och har hållit på med Windows datorer sedan Windows 3.1 rent generellt så visst har det varit problem.

 

Men sedan Windows 10 kom ut har det varit nästan problemfritt. Tror nog inte att mer än en enda uppgraderad dator har fått problem och det handlade då om att uppdateringen inte kunde slutföras, men efter att ha börjat om, så fungerade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, JohnBlund säger:

Jo det har jag absolut. Har jobbat som IT-admin sedan 2009 och har hållit på med Windows datorer sedan Windows 3.1 rent generellt så visst har det varit problem.

 

Men sedan Windows 10 kom ut har det varit nästan problemfritt. Tror nog inte att mer än en enda uppgraderad dator har fått problem och det handlade då om att uppdateringen inte kunde slutföras, men efter att ha börjat om, så fungerade det.

Anekdotiskt bevisföring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, lappen71 säger:

Anekdotiskt bevisföring.

Möjligen i det stora hela, men jag har ändå hand om ca 1700 användare så det är inte en liten grupp.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, brickan säger:

Nej, det gjorde jag inte. Litade väl på att apple har gjort sitt jobb på en dyr dator. Har en gammal time mashine backup ligger. Ska prova att installera den. Men det har inte funkat förut och gör det väl antagligen inte nu heller. ?

Programmen som inte fungerar, är dom 64 bit?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, boevil säger:

Programmen som inte fungerar, är dom 64 bit?

Vet inte riktigt. Men skulle väl tro att i alla fall Vuze och paragon NTFS för mac är det.

 

Hur som, jag ångrar denna uppdatering. Jag köpte mac för att slippa krångel, men nu verkar samma börja med mac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, brickan säger:

Vet inte riktigt. Men skulle väl tro att i alla fall Vuze och paragon NTFS för mac är det.

 

Hur som, jag ångrar denna uppdatering. Jag köpte mac för att slippa krångel, men nu verkar samma börja med mac

Det är utvecklarna av programmen du ska gnälla på och inte Apple. Utvecklarna har haft gott om tid att anpassa programmen till Catalina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är utvecklarna av programmen du ska gnälla på och inte Apple. Utvecklarna har haft gott om tid att anpassa programmen till Catalina

hm, vet inte det ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, lappen71 säger:

Det är utvecklarna av programmen du ska gnälla på och inte Apple. Utvecklarna har haft gott om tid att anpassa programmen till Catalina

Har varit in och tittat nu, och jo. Det ska fungera med catalina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, brickan säger:

hm, vet inte det ja

Vet inte? Apple annonserar till utvecklare att från detta datum så MÅSTE era program vara 64bit och inte 32bit så kommer dom sluta fungera. Nu fungerar dom inte och det är Apples fel? Säger som Rosling :)

 

5006776_Skrmavbild2019-10-11kl_14_16_20.thumb.png.bf22e9d41d0187641513befa2b512903.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Vet inte? Apple annonserar till utvecklare att från detta datum så MÅSTE era program vara 64bit och inte 32bit så kommer dom sluta fungera. Nu fungerar dom inte och det är Apples fel? Säger som Rosling :)

 

5006776_Skrmavbild2019-10-11kl_14_16_20.thumb.png.bf22e9d41d0187641513befa2b512903.png

 

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Vet inte? Apple annonserar till utvecklare att från detta datum så MÅSTE era program vara 64bit och inte 32bit så kommer dom sluta fungera. Nu fungerar dom inte och det är Apples fel? Säger som Rosling :)

 

5006776_Skrmavbild2019-10-11kl_14_16_20.thumb.png.bf22e9d41d0187641513befa2b512903.png

ok, men jag håller inte med dig. Har du betalt av Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle slänga det där programmet i papperskorgen och köra ett mer pålitligt som qBittorrent.

 

1983946150_Skrmavbild2019-10-11kl_14_18_52.thumb.png.682877ba754b649c75e45357dbf8970f.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, brickan säger:

 

ok, men jag håller inte med dig. Har du betalt av Apple?

Nej det är jag inte utan jag förstår hur saker fungerar. Får man en uppmaning och en deadline som man inte håller är det utvecklarnas fel.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Jag skulle slänga det där programmet i papperskorgen och köra ett mer pålitligt som qBittorrent.

 

1983946150_Skrmavbild2019-10-11kl_14_18_52.thumb.png.682877ba754b649c75e45357dbf8970f.png

njae, Det har många sagt. Men jag gillar Vuze ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, brickan säger:

njae, Det har många sagt. Men jag gillar Vuze ? 

Gör som du vill men du är väldigt sårbar att installera ett torrentprogram som root användare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2019-10-09 på 10:31, Mathisen säger:

Uppgraderade till Catalina idag, och kan därefter inte starta Dropbox. Istället kommer en varningsruta upp som föreslår att det är behörighetsfel. När jag kollar på Dropbox supportsidor föreslår de att jag ska in i Terminalen och joxa. Jag har aldrig någonsin behövt göra det förr och tänker inte göra det den här gången heller. Någon som har upplevt samma problem och har en lösning?

Skärmavbild 2019-10-09 kl. 10.03.06.png

Lyckades lösa detta själv, mer eller mindre av en slump. Det visade sig att systemet/programmet plötsligt inte gillade att min Dropbox-mapp låg på skrivbordet. Jag gick in i Systeminställningar –> Integritet –> Filer och mappar. Där markerade jag att Dropbox skulle ha tillgång till skrivbordet. Alternativet fanns där utan att jag behövde lägga till det själv. Bara att kryssa i.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, lappen71 säger:

Gör som du vill men du är väldigt sårbar att installera ett torrentprogram som root användare.

Jaha, och så försökte jag återställa till en gammal kopia jag hade på en hårddisk som jag gjort i timemashine. Då hittar inte datorn någon målskiva? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, och så försökte jag återställa till en gammal kopia jag hade på en hårddisk som jag gjort i timemashine. Då hittar inte datorn någon målskiva? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, och så försökte jag återställa till en gammal kopia jag hade på en hårddisk som jag gjort i timemashine. Jag har startat om och hållt ner skift/CTRL/CMD och R. Startar upp med en snurrande jordglob och kommer då till alternativet att återskapa en kopia från Time mashine. Går in där  och väljer ett datum och en kopia. I nästa steg letar datorn efter en skiva/måldisk att lägga kopian på, men hittar ingen??   Vad är fel?

 

 

bara strul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, lappen71 säger:

Jag skulle slänga det där programmet i papperskorgen och köra ett mer pålitligt som qBittorrent.

 

1983946150_Skrmavbild2019-10-11kl_14_18_52.thumb.png.682877ba754b649c75e45357dbf8970f.png

 

Transmission funkar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man kört High Sierra, så har man ju fått många varningar om att en del program inte är "optimala" och att man bör kolla om det finns nyare versioner. Inte alltid att det finns, så då får man v'älja om man ska vara kvar i High Sierra eller avtå sina gamla program som utvecklare inte valt att uppdatera. så enkelt är det.

 

Man kan gå in under äpplet i menyn, "Om den här datorn" och där välja Systemrapport.

Sen där välja Programvara  > Program.

Där  finner man lätt vilka program som inte är 64 bitars,

här har jag en radda program som inte kommer att fungera i Catalina.

En del är Apples egna, andra en del gamla spel jag får avstå, samt Microsoftskit

Skärmavbild 2019-10-11 kl. 14.54.17.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...