Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Tebaks från chokladdrickandet....:)

 

 

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 14.53.05.png

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 14.54.42.png

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Alix säger:

IMG_0689.thumb.jpg.53238d6abce1d8fb1d03fa1b7cb78bca.jpg

 

På vägen hem från sjön återsåg jag en gammal bekant som jag inte har träffat sedan mitten av åttiotalet. :P 

Kamrat Ivan Ivanovitj! Observerade du några konstigheter som kan härledas till Sputnik 5-vaccinet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tittar på Palmer (Apple TV+) förbannat bra film, vill rekommendera den.

Redigerad av Pocahontas
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Pocahontas säger:

Tittar på Palmer (Apple TV+) förbannat bra film, vill rekommendera den.

Gillade också den väldigt mycket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provar Netflix igen efter några år. Förra gången var Netflix nästan värdelöst. Det är otroligt vad de har ryckt upp sig. Flera av deras egna produktioner har guldkvalitet! Quens gambit, Dig...lysande!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Kamrat Ivan Ivanovitj! Observerade du några konstigheter som kan härledas till Sputnik 5-vaccinet?

I så fall skyltade han inte med dem. Men jag upptäckte ett och annat hål i hans uppenbarelse.

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Rent vansinne att en liten chassiskada ska kosta närmare halva nybilspriset i reparationskostnad. Det är mycket frågetecken runt elbilar och deras batterier. Pratade med en säljare (som jobbar med återvinning av bl.a batterier) för en tid sedan och hittills har batterierna hållit längre än förväntat, vilket är "bra" för miljön. Men det är även ett problem för de som ska återvinna dem, för i nuläget är hanteringen och miljöpåverkan vid återvinning av litiumbatterier oklar då de knappt har några batterier att jobba med. När det "brakar lös" så tror de att det kommer det att bli jätteproblem.

Redigerad av MacHedda
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Axelman säger:

Tebaks från chokladdrickandet....:)

 

 

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 14.53.05.png

Skärmavbild 2021-02-06 kl. 14.54.42.png

Ser riktigt härligt ut för en så'n som mig som älskar vinter, is och snö!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, MacHedda säger:

Rent vansinne att en chassiskada ska kosta närmare halva nybilspriset i reparationskostnad. Det är mycket frågetecken runt elbilar och deras batterier. Pratade med en säljare (som jobbar med återvinning av bl.a batterier) för en tid sedan och hittills har batterierna hållit längre än förväntat, vilket är "bra" för miljön. Men det är även ett problem för de som ska återvinna dem, för i nuläget är hanteringen och miljöpåverkan vid återvinning av litiumbatterier oklar då de knappt har några batterier att jobba med. När det "brakar lös" så tror de att det kommer det att bli jätteproblem.

Skulle säga att den inte är oklar utan det är löst. 
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagen-borjar-atervinna-batteri-fran-elbilar/

 

Svenska aktörer

 

https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/northvolt-satsar-pa-atervinning/

 

Men som du säger batterierna håller mycket längre än belackarna trott. Som det ser ut nu kommer batterierna beroende på bilmärke hålla hela dess livslängd. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Skulle säga att den inte är oklar utan det är löst. 
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagen-borjar-atervinna-batteri-fran-elbilar/

 

Svenska aktörer

 

https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/northvolt-satsar-pa-atervinning/

 

Men som du säger batterierna håller mycket längre än belackarna trott. Som det ser ut nu kommer batterierna beroende på bilmärke hålla hela dess livslängd. 

Löst skulle jag inte säga. Northvolt (kund till oss) är i uppbyggnadsfasen, har kompetensen och de jobbar fortfarande hårt på att få till det. Och som de skriver i en av artiklarna - de kommer inte att ha volymerna förrän tidigast i slutet på2020-talet så det är väldigt småskaligt i nuläget.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, lappen71 säger:

Men som du säger batterierna håller mycket längre än belackarna trott. Som det ser ut nu kommer batterierna beroende på bilmärke hålla hela dess livslängd.

Har en bekant som hade en BMW i3. Den började batteripaketet brinna i på väg hem från jobbet en dag...

Kände att det luktade bränt och från det var det precis att han hann stanna och komma ur bilen innan den övertände...  Batteribränder med litiumbatterier är otäcka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, MacHedda säger:

Löst skulle jag inte säga. Northvolt (kund till oss) är i uppbyggnadsfasen, har kompetensen och de jobbar fortfarande hårt på att få till det. Och som de skriver i en av artiklarna - de kommer inte att ha volymerna förrän tidigast i slutet på2020-talet så det är väldigt småskaligt i nuläget.  

Löst i den bemärkelsen att man vet hur och vad man ska göra och som du säger dom stora volymerna är att vänta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, MacHedda säger:

Har en bekant som hade en BMW i3. Den började batteripaketet brinna i på väg hem från jobbet en dag...

Kände att det luktade bränt och från det var det precis att han hann stanna och komma ur bilen innan den övertände...  Batteribränder med litiumbatterier är otäcka!

Fossilbilar kan börja brinna så vad är din poäng?

https://www.motormagasinet.se/article/view/716963/fossilbilar_brinner_fem_ganger_oftare_an_elbilar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Poängen är att batteribränder är svåra att hantera.

https://www.brandskyddsforeningen.se/tidningen-brandsakert/artiklar/elbilar-staller-krav-pa-ny-brandkunskap/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Löst i den bemärkelsen att man vet hur och vad man ska göra och som du säger dom stora volymerna är att vänta.

Jo så är det, men sen kommer allt annat runt omkring. Det gäller ju även truckbatterier etc. Förvaringen är också ett problem då man tydligen (enligt en truckmekaniker) måste ha dem i ngn form av "spräng/brand"-skyddskassett. Hur det är med transporterna däremot har jag ingen aning om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Telly82 säger:

Om man inte har kunskapen ja och det där är en två år gammal artikel.

Kunskapen hur en brand i batteri ska släckas vet man nu. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Telly82 säger:

Värmen som genereras vid batteribränder är enorm och sen är återantändningsrisken efter släckning stor. Sen är det stora kostnader för brandförsvaren mfl.att investera i rätt utrustning. Såg att något brandförsvar införskaffat en stor container som de ställer ner elbilar som brunnit i och sedan fyller med vatten. Sedan får de stå en viss period innan de anses som säkra.

Redigerad av MacHedda
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, lappen71 säger:

Skulle säga att den inte är oklar utan det är löst. 
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/volkswagen-borjar-atervinna-batteri-fran-elbilar/

 

Svenska aktörer

 

https://teknikensvarld.se/nyheter/miljo-och-teknik/northvolt-satsar-pa-atervinning/

 

Men som du säger batterierna håller mycket längre än belackarna trott. Som det ser ut nu kommer batterierna beroende på bilmärke hålla hela dess livslängd. 

Det kan vara värt att fundera på hur bilars livslängd kommer förändras. Det finns redan en hel del möjligheter att hyra, leasa eller prenumerera på bil och sådana tjänster kommer nog påverka begagnatmarknaden. Volvo funderade för något år sedan på att återanvända delar i "nya" bilar, ett exempel som nämndes var motorn till fönsterhissarna, många, särskilt i bakdörrarna, är i stort sett oanvända.

Så om man i framtiden prenumererar på bil, så som man idag ofta gör med appar, ser jag det inte som orimligt att en bil "skrotas" efter tre år men att vissa delar återanvänds. Vad gäller batteriet så kan det bli så att man prenumererar på en viss batterikapacitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Det kan vara värt att fundera på hur bilars livslängd kommer förändras. Det finns redan en hel del möjligheter att hyra, leasa eller prenumerera på bil och sådana tjänster kommer nog påverka begagnatmarknaden. Volvo funderade för något år sedan på att återanvända delar i "nya" bilar, ett exempel som nämndes var motorn till fönsterhissarna, många, särskilt i bakdörrarna, är i stort sett oanvända.

Så om man i framtiden prenumererar på bil, så som man idag ofta gör med appar, ser jag det inte som orimligt att en bil "skrotas" efter tre år men att vissa delar återanvänds. Vad gäller batteriet så kan det bli så att man prenumererar på en viss batterikapacitet.

Jag hoppas på vätgasbilar istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, MacHedda säger:

Jag hoppas på vätgasbilar istället.

Du hoppas på en teknik som är än farligare och korkad?

 

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det kan vara värt att fundera på hur bilars livslängd kommer förändras. Det finns redan en hel del möjligheter att hyra, leasa eller prenumerera på bil och sådana tjänster kommer nog påverka begagnatmarknaden. Volvo funderade för något år sedan på att återanvända delar i "nya" bilar, ett exempel som nämndes var motorn till fönsterhissarna, många, särskilt i bakdörrarna, är i stort sett oanvända.

Så om man i framtiden prenumererar på bil, så som man idag ofta gör med appar, ser jag det inte som orimligt att en bil "skrotas" efter tre år men att vissa delar återanvänds. Vad gäller batteriet så kan det bli så att man prenumererar på en viss batterikapacitet.

Jag tror att det aldrig kommer att slå igenom så att alla hyr eller prenumererar på bilar. 

Känslan att äga är för stor och lockande. Visst privatleasing har ökat men den bygger på att någon sen köper den begagnade bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, lappen71 säger:

Du hoppas på en teknik som är än farligare och korkad?

 

 

 

Nu förstår vi varför du är för batteribilar, om du tror att det är så där vätgas används! :lol: 

 

”Istället för en förbränningsmotor har den en elmotor, en bränslecellsstack och en tank som du fyller med vätgas. Elektriciteten produceras när luften utifrån strömmar in och reagerar med vätgasen. Elektriciteten som skapas driver sen elmotorn som i sin tur driver hjulen. Och den enda restprodukten av hela processen är vatten.”

 

https://www.toyota.se/fuel-cell/index

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Men som du säger batterierna håller mycket längre än belackarna trott. Som det ser ut nu kommer batterierna beroende på bilmärke hålla hela dess livslängd. 

Batterierna håller bättre än någon trott och enligt färsk forskning är det inte laddningen som knäcker kapaciteten i första hand utan åldern. Luftkylda batterier tar också mer stryk än vätskekylda.

...

Om man byter ut batterier som har 50% av sin kapacitet kvar duger de utmärkt som backupbatteri i kluster som bla skulle kunna jämna ut den ojämna och oregelbundna produktionen av el som vind och sol ger. Så det finns inte ett omedelbart behov av destruering av batterier som inte duger i bilar. De kan jobba lite längre innan de går i pension.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...