Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Vedboden blev tom, så det blev till att fyllla på från högarna på utsidan medans solen skiner.

Får hoppas den är torr nog.. den som varit i vedboden var i torraste laget

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bar in ved tidigare idag till kaminen i -20°. Nu är det kallt. Huga.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ute på ”långtur” med elbilen. Startade med 280km räckvidd och efter 103km körning har jag fortfarande 240km räckvidd kvar ???

Har tydligen kört försiktigare än vad bilen förväntat sig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, lappen71 säger:

Ute på ”långtur” med elbilen. Startade med 280km räckvidd och efter 103km körning har jag fortfarande 240km räckvidd kvar ???

Har tydligen kört försiktigare än vad bilen förväntat sig ?

Annars brukar det vara tvärtom på vintern. Räckvidden blir mycket sämre eftersom det går åt mycket ström att värma kupén.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Ute på ”långtur” med elbilen. Startade med 280km räckvidd och efter 103km körning har jag fortfarande 240km räckvidd kvar ???

Har tydligen kört försiktigare än vad bilen förväntat sig ?

Eller så skojjar mätaren med dig. Vissa mätare på elbilar berättar inte den återstående strömmen utan gissar framtiden på tidigare förbrukning. Lycka till. :totaltgalen:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Pocahontas säger:

Vedboden blev tom

En vän hade en skylt ovanför dörren till vedboden:

Man är inte rik bara för att vedboden är full,

men man är fattig om den är tom.

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, Telly82 säger:

Annars brukar det vara tvärtom på vintern. Räckvidden blir mycket sämre eftersom det går åt mycket ström att värma kupén.

Missuppfattning skulle jag säga. Det är inte värmaren som drar mest ström. Det handlar bara om några km per 100km

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Axelman säger:

Eller så skojjar mätaren med dig. Vissa mätare på elbilar berättar inte den återstående strömmen utan gissar framtiden på tidigare förbrukning. Lycka till. :totaltgalen:

Alla bilar visar hur mycket ström man har i % men gissar olika hur mycket det ska räcka till. Vad jag läst mig till i tester är Kia/Hyundai mest ärliga i positiv bemärkelse gällande återstående räckvidd. 
Kan bara säga att den här veckan har fått mig att inse fossilbilar tillhör det förgångna. Elbilar är framtiden. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, lappen71 säger:

Alla bilar visar hur mycket ström man har i % men gissar olika hur mycket det ska räcka till. Vad jag läst mig till i tester är Kia/Hyundai mest ärliga i positiv bemärkelse gällande återstående räckvidd. 
Kan bara säga att den här veckan har fått mig att inse fossilbilar tillhör det förgångna. Elbilar är framtiden. 

Jag tror att en majoritet av oss om inte alla lätt inser att det är så.
Varför hålla fast vid EN energikälla?
Varför inte forska fram mängder av alternativ, samt gärna göra energilagring effektivare?
Energidensiteten som det så fint heter är fortfarande inte speciellt stor i dagens batterier.

Mycket nöje hursomhelst. Jag förstår att det är lika sketasköj som när du fick hem din M1 Mac. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, lappen71 säger:

Alla bilar visar hur mycket ström man har i % men gissar olika hur mycket det ska räcka till. Vad jag läst mig till i tester är Kia/Hyundai mest ärliga i positiv bemärkelse gällande återstående räckvidd. 
Kan bara säga att den här veckan har fått mig att inse fossilbilar tillhör det förgångna. Elbilar är framtiden. 

Det är möjligt, bara det finns laddningsmöjligheter för alla. 

som de ser ut inom snar framtid kommer det nya batterier som man laddar på 10 minuter, inte mycket längre än tanka full tank med bensin. 

Så bensinstationerna kan så kvar, fast pumparna har ersatts med eluttag.

Batterierna görs med helt annan teknik än dagens. Lithium är bara en övergång.

Redigerad av Pocahontas
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

 Elbilar är framtiden. 

Ända tills maglev tar över och jondrift sätter fart på fordonet. :w00t:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Pocahontas säger:

Det är möjligt, bara det finns laddningsmöjligheter för alla. 

som de ser ut inom snar framtid kommer det nya batterier som man laddar på 10 minuter, inte mycket längre än tanka full tank med bensin. 

Så bensinstationerna kan så kvar, fast pumparna har ersatts med eluttag.

Batterierna görs med helt annan teknik än dagens. Lithium är bara en övergång

Framtiden kommer förmodligen att bli ett lapptäcke av olika sätt beroende på om det är lätt eller tung trafik, om det är stadsnära eller fjärr. Men tanke på att SSAB har bestämt sig för att använda väte framöver i sina processer så kommer det att ge en boost åt bränslecellsteknik i sverige. Biogas finns sedan ett antal år och syntetiskt flygbränsle testas redan.

...

Mellan Falun och Gävle finns en teststräcka för tung trafik med strömavtagare som tåg använder. Det är mindre smart att kånka runt med tunga batterier och tonvis med bränsle om man kan få ström där man är.

...

Förmodligen kommer elbilar med batterier att bli helt dominerande för oss kreti och pleti då det går att masstillverka billigt och man kan tanka hemma om man har villa eller en parkeringsplats med uttag för elbil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det har kommit sådana påståenden ett antal gånger. Det är en sak att se det "fungera" i labb och i testbänk. En helt annan sak att massproducera och sätta i händerna på folk. Men så småningom kommer vi dit.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Alix säger:

Jag tror att man underskattar warp via dilitium och spordrift.

 

#startrek

Närå. Det är bara en 500 till 1000 år dit. Då järnspikar blir det fart i kastrullen!!!  

rofl.gif

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

12294_07391835917292_c1c1.jpg

 

Är det bara jag eller påminner lukten och smaken av rooibos om nypon? Eller har Markatta blandat fel?

Ingen aning. Har inte provat markattans te. Fö har jag inte tänkt på vad roibos luktar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb koll med frun som är hemkunskapslärare tyder på att det kan vara nyponlukt/smak. En snabb googling tyder på att nyponarom kan finnas. Alltså inte tillsatt arom utan att det finns naturligt i teet.

Redigerad av Axelman
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Axelman säger:

Ingen aning. Har inte provat markattans te. Fö har jag inte tänkt på vad roibos luktar. 

3 minuter sedan, Axelman säger:

En snabb koll med frun som är hemkunskapslärare tyder på att det kan vara nyponlukt/smak. En snabb googling tyder på att nyponarom kan finnas. Alltså inte tillsatt arom utan att det finns naturligt i teet.

Tack! Haha, jag glömde att jag kunde googla. Snart är man väl ett helt igenom dement gubbskrälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, lappen71 säger:

Missuppfattning skulle jag säga. Det är inte värmaren som drar mest ström. Det handlar bara om några km per 100km

Många bilar över 20% kortare räckvidd på vintern. Exempelvis Tesla Model 3, -28%.

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilstestet-avslojar-sa-lang-blir-rackvidden-pa-vintern

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, Alix säger:

Snart är man väl ett helt igenom dement gubbskrälle.

Vad då "snart"?

 

 

(Sorry, kunde inte motstå. :)  )

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Telly82 säger:

Många bilar över 20% kortare räckvidd på vintern. Exempelvis Tesla Model 3, -28%.

https://www.vibilagare.se/nyheter/elbilstestet-avslojar-sa-lang-blir-rackvidden-pa-vintern

Sant men det beror inte på värmen i kupén. 
Största orsaken är rullmotståndet med vinterdäck, lager som går tungt i kylan, luften har högre densitet i kyla. 
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...