Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

17 minuter sedan, Axelman säger:

Men hybrid är i många fall bara en medioker övergångsform. Det är betydligt bättre att bara ha ett drivmedel eftersom man måste släpa på två system som då blir halvmesyr.

Det är dåliga batterier som snabbt blir sämre som är halvmesyren. Gas vore idealet för att maximera bilens livslängd och förarens frihet och samtidigt minimera utsläpp. Minns att gasen endast är till för att ladda batteriet.

Så här kan även riktiga långkörare :) lockas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, mikaellq säger:

Så du byter inte ut iPhone varannat år utan kör på tills den slitits ut. Så bra då. Lite mer miljövänligt.

Nej och jag tvättar mitt hår utan schampo och återanvänder toalett papperet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Men batteriet blir ganska snabbt dåligt, speciellt om man laddar fullt varje natt på grund av begränsad räckvidd.

Jag laddar fullt varje dag och räckvidden är alla fall en 10-15 meters wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mikaellq säger:

Med gas som backup skulle detta problem raderas ganska effektivt.
Vad har du emot det?

Jag har inte mot någonting men om det vore så bra och revolutionerande skulle det redan finnas bilar med det. Varför gör det inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen ska kunna beskylla en viss medlem härovan för att vara miljövän. Fäblessen för att inom kort köpa en elbil har heller ingenting med miljöengagemang att göra. Kanske är det dock delvis ett sätt att promota framtida, långsiktig kärnkraft? Mest handlar det alldeles säkert om teknik- och prylfascination. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Men hybrid är i många fall bara en medioker övergångsform. Det är betydligt bättre att bara ha ett drivmedel eftersom man måste släpa på två system som då blir halvmesyr.

Exakt...jämförbart med när VHS och DVD kombo såldes ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, mikaellq säger:

Det är dåliga batterier som snabbt blir sämre som är halvmesyren.

Jag har precis presenterat siffror som säger precis tvärt om, herr självtänkare. Att elbilsbatterier håller förvånansvärt bra över tid och över körsträcka. Men visst håll dig till dina gissningar du...:hihihi:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har växlat över till klassiska och förmodligen överlägset mest utbredda DNS över HTTPS som antagligen också kan bakas in i övrig trafik.

 

DNSCrypt och det nya DNS över QUIC verkar dock spännande och kanske i framtiden...

 

1761C62E-276C-47D6-9DF1-A47F6F6C9F4D.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Axelman säger:

Jag har precis presenterat siffror som säger precis tvärt om, herr självtänkare. Att elbilsbatterier håller förvånansvärt bra över tid och över körsträcka. Men visst håll dig till dina gissningar du...:hihihi:

:elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, lappen71 säger:

Du skojar va? Om man ska ifrågasätta kan man alla fall förvänta sig att man tar reda på fakta först. 
 

136BC43E-21DE-4B5F-A8F8-2B627473DF00.thumb.jpeg.abdd39354a5908afe7afd82afd0e236b.jpeg

 

Flashback länkar klickat jag inte på. 

Du vet att man kan välja att välja mellan hyra batteriet eller inte va? 

Sluta försöka dumförklara bara för att du inte håller med. Dessutom att "inte lita på flashback" du vet att det sitter folk precis dom du och jag där med va? Bara att dumförklara ett helt forum visar bara på hur trångsynt du verkar vara. Sorgligt.

 

Du kom inte med ett enda konkret svar på några av mina frågor eller påståenden i mitt inlägg utom en bild med ett hånfullt svar. Det är lägre nivå än det mesta på Flashback det du ;)

Redigerad av Marooned
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Axelman säger:

En ganska ensidig och oinsatt sammanfattning med vissa poänger. Batteriutvecklingen har varit och är dramatisk både i pris och prestanda och inget pekar på att det kommer att avta. Jämför gärna med när den första DVDr-spelaren kom. Den kostade då 10.000:- styck. För 10,000;- får du en SJ-pall med DVD-brännare idag. Om fem år KAN en elbil i golfstorlek med bra prestanda och räckvidd kosta hälften mot i dag. Det pågår faktiskt en UTVECKLING. Tekniken står inte still och stampar.

...

En vanlig bil kan bli hur dyr som helst utan batterier. Det verkar som om det glöms bort helt och hållet. Katalysatorn ger upp vilket kan kosta 20-40.000:- att byta. Partikelfilter 20-40.000:-. Kompressor till AC/Klimatanläggnin 20,000:-, stötdämpare, avgassystem mm mm. Det är inte gratis att äga och framföra en halvgammal bil! Du lär ha en bra stack med stålar för att kunna åka halvgammalt också. Tänkte du inte på verkar det som. :hihihi:


Visst är det så. Men faktum kvarstår att där vi står idag så är tekniken inte längre. Det har tillverkats en herrans massa bilar med någon form av eldrift till dagens datum. Alla dessa bilar ska en vacker dag byta batteri. En kostnad någon ska stå för.

Visst finns det dyra reservdelar till bensin/diesel drivna bilar också. Men ungefär det du listar upp är kostnaden för att byta batteri. Då kan man få en katalysator, partikelfilter och fylla på i ACn. Det är inte bara enbart ett batteri i en elbil som servas. Den har dom flesta andra komponenter som en vanlig bil också. 

 

Frågan kvarstår, vad är bilen värd sedan när batterigarantin har gått ut? Är den värd som en begagnad bil eller har den ett skrotvärde? Vem ska köpa dom? Blir inte risken att vi får slit och släng på väldigt många bilar? 

Skulle jag och frugan köpa varsin elbil. T ex en Renault Zoe till henne och en större till mig (då vi spelar golf måste vi få in den utrustningen i en bil)  så t ex en större SUV från Peugeot. Då går det på ca. 800,000kr att köpa loss eller över 8000kr i månaden bara att leasa.

 

Att jämföra med t ex ha en begagnad vanlig golf som drar ytterst lite bensin och en begagnad  Passat kombi diesel som kostar runt 4000 med lån och försäkring och drivmedel inräknat. Hur ska man motivera det för en barnfamilj t ex som redan har det tajt? 

Det handlar inte att folk inte vill, men dom har nog inte råd att värna om miljön. Inte i dagens prisläge. 

Redigerad av Marooned
  • Gilla 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bästa sättet att gagna miljön är inte att köpa en ny elbil utan att hålla sig till den man har och reparera den eller köpa begagnat. Det talas alldeles för lite om miljöbelastningen vad gäller nyproduktion. Men givetvis vill alla biltillverkare att det ska framstå som att vi gör miljön en tjänst genom att köpa en ny elbil.

  • Rösta upp 1
  • Gilla 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 minuter sedan, Marooned säger:

Du vet att man kan välja att välja mellan hyra batteriet eller inte va? 

Sluta försöka dumförklara bara för att du inte håller med. Dessutom att "inte lita på flashback" du vet att det sitter folk precis dom du och jag där med va? Bara att dumförklara ett helt forum visar bara på hur trångsynt du verkar vara. Sorgligt.

 

Du kom inte med ett enda konkret svar på några av mina frågor eller påståenden i mitt inlägg utom en bild med ett hånfullt svar. Det är lägre nivå än det mesta på Flashback det du ;)

Akta dig så att du inte blir uppsatt på hans ignoreralista. Det vet jag av egen erfarenhet. ;) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Alix säger:

Akta dig så att du inte blir uppsatt på hans ignoreralista. Det vet jag av egen erfarenhet. ;) 

Om man sätter folk på ignoreralistan för att dom ifrågasätter en då har man en snäv bild av världen.

 

Här har vi ännu ett exempel. En då 6 år gammal bil. Det är väldigt sällan 6 år gamla fossildrivna bilar kräver reperationer för så höga summor.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200615/gar-det-att-radda-en-elbil-som-gar-sonder-utanfor-garantin/

Elbil är ett steg framåt. Vi måste verkligen göra något med alla bilar och miljön. Men vi måste också tänka till lite. Vad blir det för nackdelar också. Det finns inte bara fördelar med något.

Som du säger med Alix. Miljöbelastningen att faktiskt producera dessa elbilar. Den är det inte många som pratar högt om. Det är inte direkt så att tillverkningen är fri från utsläpp. 

Sen ska dessutom all el produceras. Här i Sverige är vi duktiga på vindkraft osv. Trots det har vi kärnkraft som vi är beroende av. Det avfallet ska förvaras och tar minst 100,000 år innan det är "säkert". I många andra länder t ex i Tyskland är kolkraft fortfarande utbrett. Något som är extremt miljöfarligt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, Marooned säger:


Visst är det så. Men faktum kvarstår att där vi står idag så är tekniken inte längre.

Vi behöver inte sätta det ena mot det andra. Vad jag påpekar är att det kostar massor att ha en vanlig bil också, vilket ofta liksom inte nämns i debatten om elbilars höga kostnad.

...

Vi har uppfostrat fyra avkomlingar och alltid haft knapert med pengar. Men man kommer framåt genom livet utan lyx och nya bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Marooned säger:

Om man sätter folk på ignoreralistan för att dom ifrågasätter en då har man en snäv bild av världen.

 

Här har vi ännu ett exempel. En då 6 år gammal bil. Det är väldigt sällan 6 år gamla fossildrivna bilar kräver reperationer för så höga summor.

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20200615/gar-det-att-radda-en-elbil-som-gar-sonder-utanfor-garantin/

Elbil är ett steg framåt. Vi måste verkligen göra något med alla bilar och miljön. Men vi måste också tänka till lite. Vad blir det för nackdelar också. Det finns inte bara fördelar med något.

Som du säger med Alix. Miljöbelastningen att faktiskt producera dessa elbilar. Den är det inte många som pratar högt om. Det är inte direkt så att tillverkningen är fri från utsläpp. 

Sen ska dessutom all el produceras. Här i Sverige är vi duktiga på vindkraft osv. Trots det har vi kärnkraft som vi är beroende av. Det avfallet ska förvaras och tar minst 100,000 år innan det är "säkert". I många andra länder t ex i Tyskland är kolkraft fortfarande utbrett. Något som är extremt miljöfarligt.

Du slår in öppna dörrar. Vi har avhandlat allt detta tidigare på forumet och är ganska överens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Marooned säger:

Du vet att man kan välja att välja mellan hyra batteriet eller inte va? 

Sluta försöka dumförklara bara för att du inte håller med. Dessutom att "inte lita på flashback" du vet att det sitter folk precis dom du och jag där med va? Bara att dumförklara ett helt forum visar bara på hur trångsynt du verkar vara. Sorgligt.

 

Du kom inte med ett enda konkret svar på några av mina frågor eller påståenden i mitt inlägg utom en bild med ett hånfullt svar. Det är lägre nivå än det mesta på Flashback det du ;)

Och varför skulle man välja det sämre alternativet? Har du vana att göra det?

 

Du dumförklarar dig själv bra utan min hjälp ?

 

Jag bemöter inte argument som är i stil med ”jag är inte rasist....men” ?

 

Jag har slutat att läsa på Flashback och jag tror inte att nivån har ökat sedan jag slutade. Men läs där om du vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, lappen71 säger:

Och varför skulle man välja det sämre alternativet? Har du vana att göra det?

 

Du dumförklarar dig själv bra utan min hjälp ?

 

Jag bemöter inte argument som är i stil med ”jag är inte rasist....men” ?

 

Jag har slutat att läsa på Flashback och jag tror inte att nivån har ökat sedan jag slutade. Men läs där om du vill. 

Du möter inte argument helt enkelt som du inte kan svara på? 

Det här med argumentation och diskussionen verkar inte vara något du är stark på. Du har din åsikt, ifrågasätter någon den så är den personen dum. Du skriver inte varför dennes argument är dumma. Du skriver ingen egen argumentation för varför det du tycker är bra. Det är bara är det. 

Du går in i en försvarsroll och drar fram kortet att "jag vet bättre än dig" och bemöter inte folk som du anser är dumma för dom inte tycker som du.

 

Vi lämnar diskussionen där, även fast den är väldigt enkelriktad. 

 

 

  • Gilla 3
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Du slår in öppna dörrar. Vi har avhandlat allt detta tidigare på forumet och är ganska överens.

Har inte varit i forumet på väldigt länge så missat det. Gick in här och diskussionen var igång därav skrev jag vad jag tyckte. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Marooned säger:

Här har vi ännu ett exempel. En då 6 år gammal bil. Det är väldigt sällan 6 år gamla fossildrivna bilar kräver reperationer för så höga summor.

Har du någon statistik att falla tillbaka på?

Finns många exempel på dyra reparationer på begagnade fossilbilar. 
https://www.expressen.se/motor/begagnade-bilar/12-dyra-fel-pa-begagnade-bilar/

 

En BMW modell hade ett typiskt fel som fick motorn att rasa med oerhört dyr reparation som följd. Princip skroten som gällde. Detta läser man inget om men det är tacksamt att skriva i tidningen om just elbilar nu och direkt skrämma upp folk. 
 

Ingen som säger att det inte kommer dyka upp problem med elbilar. Det faller sig naturligt när en relativt ny teknik rullas ut. 
Gäller bara att bilindustrin tar sitt ansvar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Marooned säger:

Du möter inte argument helt enkelt som du inte kan svara på? 

Vilka argument? Argument mot elbilar?

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Marooned säger:

Det här med argumentation och diskussionen verkar inte vara något du är stark på. Du har din åsikt, ifrågasätter någon den så är den personen dum. Du skriver inte varför dennes argument är dumma. Du skriver ingen egen argumentation för varför det du tycker är bra. Det är bara är det. 

Vis av erfarenhet vet jag att när någon har den ståndpunkt du har så är man inte intresserad av att ha en nyanserad debatt. 
 

Tvärtom vad du tror så är jag fullt medveten om att det finns många frågor som måste lösas i samband med elbilars intåg. Saker som inte kan lösas här på forumet och saker som inte kan lösas på stört. Utan det måste komma ut ett större antal elbilar för att det ska finnas en marknad för att reparera, återvinna batterier. Alla dessa saker kommer att lösas så småningom om. Det gjorde det när vi gick från häst och vagn till bil. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till skillnad mot belackarna så tror jag på elbilar som ersättning för fossilbilar.

Så jag sitter och räknar på vad som skulle kosta mig minst att förvärva en elbil.

Leasing, rent köp, billån, eller billån med restvärde.

Otroligt nog så ser det ut som att en ny bil med restvärde blir det minst kostsamma.

Handlar inte om många kronor med allt hänger på restvärdet ?

 

Kandidaterna är.

 

1894368150_Skrmavbild2021-02-12kl_09_30_16.thumb.png.6379143c5f4df78d5eab19ca73196dac.png1755279407_Skrmavbild2021-02-12kl_09_29_58.thumb.png.c917a4acaba357cb8fc7c89c537b3cb4.png1913970870_Skrmavbild2021-02-12kl_09_29_39.thumb.png.16e03d5980facecaf90edcfe37aa3c1a.png

 

Eller man kanske ska vänta tills Tesla ska släppa sin Model 2 ?

Den största fördelen med den är att då får man tillgång till deras omfattande laddnätverk.

Svåra frågor ? Men kul att botanisera och kalkylera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Nu börjar det..

 

 

Skärmavbild 2021-02-12 kl. 10.29.57.jpg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2021-02-10 19:16, mikaellq säger:

Du byter ut iPhone varannat år har du skrivit. Varför då?
Att få lägga nävarna på det senaste är ett skäl gott nog.
Men jag tror att batterihälsan också den spelar roll. Två år.

Tja min SE’s batterihälsa ligger på 100% efter 11 månader. Min 6s Plus på 85% och legat på 85% de två senaste åren

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...