Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

28 minuter sedan, mikaellq säger:

Resultatet av västmakternas misslyckade, pacifistiska utrikespolitik, angående andra världskriget åtminstone.

Nej, det var bara en fåfäng önskan att undvika en upprepning av krigets fasor. Det hade redan gått för långt, även om man i efterhand kan se att det kunde ha stoppats. Grundläggande för andra världskriget var egentligen västmakternas hårda fredsvillkor* för Tyskland. Något man inte upprepade efter det andra, i stället hjälpte man Tyskland på fötter via Marshallplanen och Frankrike med flera andra krigsdrabbade länder jobbade hårt för det framtida EU. Segrarmakterna skapade FN, och så vidare. Det kanske belyses i Harrisons bok, del två?

 

*Exempelvis var det oerhört viktigt för Hitler att Frankrike kapitulerade i samma järnvägsvagn som Tyskland gjorde detsamma, drygt 20 år tidigare.

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Inget nytt under solen, det som gällde för 100 år sedan gäller även idag

 

 

Tack för filmen.

Kan du, som väl växte upp i Göteborg, känna igen det som visas vid 3:19 i filmen? På spårvagnen, som (vänstertrafik) kör mot kameran står det "7" och "Kapellplatsen".

Kan det vara passage under Västra stambanan (nuvarande E20) på väg mot Olskroken?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Alix säger:

Nej, det var bara en fåfäng önskan att undvika en upprepning av krigets fasor. Det hade redan gått för långt, även om man i efterhand kan se att det kunde ha stoppats. Grundläggande för andra världskriget var egentligen västmakternas hårda fredsvillkor* för Tyskland. Något man inte upprepade efter det andra, i stället hjälpte man Tyskland på fötter via Marshallplanen och Frankrike med flera andra krigsdrabbade länder jobbade hårt för det framtida EU. Segrarmakterna skapade FN, och så vidare. Det kanske belyses i Harrisons bok, del två?

 

*Exempelvis var det oerhört viktigt för Hitler att Frankrike kapitulerade i samma järnvägsvagn som Tyskland gjorde detsamma, drygt 20 år tidigare.

Jag har sökt efter en bok om WW2 av Harrison och hittar bara artiklar som denna.

https://www.svt.se/opinion/dick-harisson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

34 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Tack för filmen.

Kan du, som väl växte upp i Göteborg, känna igen det som visas vid 3:19 i filmen? På spårvagnen, som (vänstertrafik) kör mot kameran står det "7" och "Kapellplatsen".

Kan det vara passage under Västra stambanan (nuvarande E20) på väg mot Olskroken?

 

Känner igen det fyrkantiga tornet med spetsig topp.  kommer snart på det..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gamlestadsvägen från Gustavsplatsen i riktning mot Gamlestadstorg.

Gamlestadens Fabriker i bakgrunden

 

Byggnaden till vänster, vid bron, är lite ombygd, men fönsterna är lkvar

Skärmavbild 2021-01-31 kl. 19.43.38.jpg

Skärmavbild 2021-01-31 kl. 19.58.42.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Pocahontas säger:

Gamlestadsvägen från Gustavsplatsen i riktning mot Gamlestadstorg.

Gamlestadens Fabriker i bakgrunden

Stämmer bra!

https://www.ekeving.se/p/gbg/spvkorsn/ tredje bilden

 

Men! Den vägporten byggdes enligt länken ovan först 1921. Innan var det plankorsning med järnväg, kompletterad med gångbro över järnvägen.

För övligt har jag för mig att likvagnarna som nämndes filmen var ombyggda godsspårvagnar tänkta att trafikera Slakthuset - Saluhallen.

  • Förvirrad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@mikaellq, det fanns en massa mer eller mindre galna idéer om hur Göteborgs spårvägssystem skulle användas.

Fabriker ner mot Mölndal ville köra gods in till stan, spårväg till hamnen är inte heller fel när det gäller gods. Att linjen på bilden fanns berodde delvis på att Slakthuset och Saluhallen byggdes ungefär samtidigt runt 1900 (jämför stilen) för att få lite ordning på livsmedelshanteringen samt att det kunde vara ett lämpligt sätt att smidigt förflytta artilleristerna från Kviberg till staden vid behov.

Som jämförelse kan nämnas att delar av Londons tunnelbanenät byggdes som järnväg och att den genomgående (öst-väst) upphöjda järnvägen genom Berlin användes för en hel del godstågrunt 1900. Nu används den endast för persontrafik (två spår S-bahn (≈pendeltågstunnelbana) och två spår för vanliga tåg (nybyggda Hbf ligger vid banan i gamla gränstrakten Östberlin/Västberlin)).

Redigerad av Mattiasgbg
  • Rösta upp 1
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26 minuter sedan, Alix säger:

Det kanske kommer en. Mejla och fråga: dick.harrison@hist.lu.se

Bifoga en bild och ange "Dickpic" som rubrik.

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stördes idag av att böcker jag har läst, läser eller ska läsa ibland inte finns med i Mac Böcker.
Men med det goda humöret går ALLT att lösa. :P 

Loggade ur Apple-ID i Mac Böcker och loggade sedan in igen.
PANG, allt finns nu även i Mac utom den jag nu läser men går nu åtminstone att hämta utan att behöva betala 
igen.

 

IMG_6332.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på återvinningstationen med vår iMac 27", såg ut som en helt ny iMac jag ställde i en vagn som stod där..:oroligoledsen:

  • Ledsen 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Pocahontas säger:

Varit på återvinningstationen med vår iMac 27", såg ut som en helt ny iMac jag ställde i en vagn som stod där..:oroligoledsen:

Att skiljas är att dö en smula.

(ursprungligen ett franskt ordspråk, Partir, c'est mourir un peu... mais mourir, c'est partir beaucoup.)

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Varit på återvinningstationen med vår iMac 27", såg ut som en helt ny iMac jag ställde i en vagn som stod där..:oroligoledsen:

Inga mer bitar och byter. Må den nu få vila i frid. :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medan jag kan FÖRSTÅ sentimentalitet med döda ting som en dator så delar jag den inte riktigt i samma grad.

Har börjat bestämma mig för en ny iPhone, en XR.

Varför inte en mer modern? Därför att det är batteritid och stor skärm jag vill åt. Resten är av sekundär betydelse.
En erfarenhet jag tänker bära med mig upp till Elgiganten när jag far dit om några veckor, bara några kilometer bort, är att lagring mer än 64 GB är pengar i havet.

Ett renodlat snål-köp alltså och utan ett spår av nostalgi eller sorg när jag låter dem skrota min gamla sjua.
Kanske har en smula mer känslor för mina gamla Macar.


EDIT: Kom precis på vad det dittejpade är. Mitt gamla fasta telefonnummer och koden för ADSL, eller kan det ha varit det gamla skruttiga modemet som väsnades så mycket? :fundersam:
 

P1020224.jpeg

Redigerad av mikaellq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Att skiljas är att dö en smula.

(ursprungligen ett franskt ordspråk, Partir, c'est mourir un peu... mais mourir, c'est partir beaucoup.)

Håller med dig.

Jag skildes ifrån en gammal rotfylld tand idag... saknaden är inte alltför svår.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag och igår har jag haft en lite lätt bisarr mejlkonversation med Bredband2, ISP. Mina frågor/kommentarer i fetstil och Bredband2:s svar kursivt:

 

Nu när autogiro är klart, vid vilka datum dras fakturorna framgent?

Autogirot dras generellt 27e eller nästkommande vardag.

Nu vill jag gärna veta när det dras för min del, inte ”generellt”. Är det omöjligt att säga?

I regel dras det den 27 varje månad men beroende på hur veckan ser ut ex helger eller röda dagar kan det dras vid ett senare eller tidigare tillfälle beroende på vad som ligger närmast.

Ni kan alltså inte svara på vilka datum mina fakturor kommer att dras?

Autogirot dras den 27e eller nästkommande vardag.
Fakturering via Autogiro sker kvartalsvis.

Okej, jag kan alltså inte få specifikt svar.

Som sagt, så dras autogiro fakturor den 27:de varje månad. Men om det infaller på ett datum där banken inte arbetar eller liknande, så kommer det att dras i närheten av det.

Nej, den 27:e eller närmast följande vardag var tredje månad eftersom jag har autogiro.

Som vi tidigare skrev så dras det den 27e, om 27e infaller på en helgdag så dras det nästkommande vardag.”

 

Efter sista svaret gav jag upp. :) 

Redigerad av Alix
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Noterar att veckan börjar bra på börsen..får gärna fortsätta i samma takt veckan ut..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Facebook idag..  

 

 

Skärmavbild 2021-02-03 kl. 09.02.51.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Facebook idag..  

 

 

Skärmavbild 2021-02-03 kl. 09.02.51.jpg

Åsneskit såklart. Apple sitter på obscent mycket pengar en del vill komma åt. That's it.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhone XR, inköpt alldeles nyss hos ️-jätten. :P 
Skiter i bättre kamera och något snabbare processor i 11.

Det är den större skärmen, AMOLED eller LCD kvittar, samt fantastisk batteritid jag vill åt.
Snålköp = smart.

Mycket nöjd. :nerd:

P1020226.jpeg

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, mikaellq säger:

iPhone XR, inköpt alldeles nyss hos ️-jätten. :P 
Skiter i bättre kamera och något snabbare processor i 11.

Det är den större skärmen, AMOLED eller LCD kvittar, samt fantastisk batteritid jag vill åt.
Snålköp = smart.

Mycket nöjd. :nerd:

P1020226.jpeg

Vad bra! Då kan jag köpa din gamla, du får 500 kronor. :) 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trekvart kvar. Det går nog snabbare än den timme som angavs sedan. Segt ändå.

 

P1020227.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, mikaellq säger:

iPhone XR, inköpt alldeles nyss hos ️-jätten. :P 
Skiter i bättre kamera och något snabbare processor i 11.

Det är den större skärmen, AMOLED eller LCD kvittar, samt fantastisk batteritid jag vill åt.
Snålköp = smart.

Mycket nöjd. :nerd:

P1020226.jpeg

Stort Grattis!!!

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...