Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

6 timmar sedan, lappen71 säger:

Känns som att det fattas en massa information här.

Framgick det varför han ville byta batteri? Var det defekt?

 

För att kapaciteten/räckvidden hade gått ner betydligt sedan han köpte bilen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Pocahontas säger:

Insändaren har helt enkelt fel på flera punkter.

Jo det finns redan återvinning av elbilsbatterier. Volkswagen har redan startat upp sin fabrik för återvinning. Northvolt här i Sverige ska/har också börjat.

 

Beroende på batteriets uppbyggnad så byter man inte hela batteriet utan man byter enskilda celler. Cellerna ser precis ut som AA batterier. Så är det alla fall för Tesla.

 

Problemet är att mindre batterier slits mer och snabbare är stora batterier.

Dom mindre batterierna laddas mer och oftare ur till 0% och laddas upp till 100% för att få den uppgivna räckvidden på bilen.

Ett bil med större batteri gör man inte så med utan då håller man sig mellan 20% och 80% för att minimera degraderingen.

 

Ett till problem med den bil som är reportaget den har ingen aktivt batterihanteringssystem för att kyla eller värma batteriet vid behov. Som ex när det är kallt behöver batteriet värmas för att inte skadas eller vid laddning kylas för att inte ta skada.

Detta system har många bilar som Tesla, Kia, Hyundai för att minimera degraderingen.

 

Så jag är inte orolig över att köpa en renodlad bil som har detta system för då vet jag att batteridegraderingen är mindre än på en som inte har systemet.

 

Så man ska aldrig köpa en laddhybrid, pluginhybrid eller en renodlad elbil med litet batteri som inte har ett aktivt batterihanteringssystem. För dessa kommer att få kraftig reducerad räckvidd till slut.

 

Läsning om reducerad räckvidd på en Tesla.

https://insideevs.com/news/405885/tesla-model-s-battery-after-146000-miles/

 

Men jag håller med om att bilbranchen ska göra det billigare och lättare att byta batteri om man vill och behöver.

Redigerad av lappen71
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser data ut för bilbatterier från fristående undersökare. Det visar att batterier generellt håller mycket bra över tid och över mil. De visar också i bild 2 att det är viktigt att ha vätskekylning/förvärmning på batterier vilket Nissan har snålat in på och har klart sämre hållbarhet fast den är högst godkänd ändå. Så statistiken pekar på att batterier i elbilar håller förvånansvärt bra över tid. Vilket ligger till grund för att Lexus kommer att ge 10 års och 100.000 mils batterigaranti.

https://www.vibilagare.se/nyheter/lexus-elbil-har-batterigaranti-som-galler-i-100-000-mil

 

 

 

 

Skärmavbild 2021-02-10 kl. 12.27.31.png

Skärmavbild 2021-02-10 kl. 12.26.44.png

Redigerad av Axelman
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser Poe. Eleonora. Kärlek eller sorg? Om kärlekens kval eller den tidens förändringar (industrialismen under 1800-talet)? Väldigt vackert beskrivet hursomhelst. Inte skräckfyllt som annars.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Alix säger:

Det slutar väl med att man som regel får skrota jättebra batteripackar... [cynikern]

Som jag tidigare beskrivit så finns det ett andra liv för elbilsbatterier som tappat för mycket för att duga i elbilar. De fungerar fortfarande och kan användas i backupkluster av olika typer. Som utjämnare för sol och vindkraft eller som kortare reserv om strömmen skulle gå i utsatta områden eller känsliga industrier/sjukhus mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, Axelman säger:

Som jag tidigare beskrivit så finns det ett andra liv för elbilsbatterier som tappat för mycket för att duga i elbilar. De fungerar fortfarande och kan användas i backupkluster av olika typer. Som utjämnare för sol och vindkraft eller som kortare reserv om strömmen skulle gå i utsatta områden eller känsliga industrier/sjukhus mm.

Ungefär som att returplasten skulle bli till nya produkter som utemöbler, till exempel. I verkligheten blir 80 % bränsle.

Men jag hoppas att du har rätt och att det inte bara är en del i marknadsföringen av elbilarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Alix säger:

Men jag hoppas att du har rätt och att det inte bara är en del i marknadsföringen av elbilarna.

Dels är det självrättfärdighet men det finns en reell marknadside. Det kryllar av platser som behöver el men inte är inkopplade på ett nät. Många kör diselgeneratorer men skulle kunna använda sol och vind plus ett batterikluster och bara köra diesel i reserv. Mindre buller och avgaser och mindre beroende av olja är alla plus i kanten för alla utom producenter av olja. 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, lappen71 säger:

Insändaren har helt enkelt fel på flera punkter.

Jo det finns redan återvinning av elbilsbatterier. Volkswagen har redan startat upp sin fabrik för återvinning. Northvolt här i Sverige ska/har också börjat.

 

Beroende på batteriets uppbyggnad så byter man inte hela batteriet utan man byter enskilda celler. Cellerna ser precis ut som AA batterier. Så är det alla fall för Tesla.

 

Problemet är att mindre batterier slits mer och snabbare är stora batterier.

Dom mindre batterierna laddas mer och oftare ur till 0% och laddas upp till 100% för att få den uppgivna räckvidden på bilen.

Ett bil med större batteri gör man inte så med utan då håller man sig mellan 20% och 80% för att minimera degraderingen.

 

Ett till problem med den bil som är reportaget den har ingen aktivt batterihanteringssystem för att kyla eller värma batteriet vid behov. Som ex när det är kallt behöver batteriet värmas för att inte skadas eller vid laddning kylas för att inte ta skada.

Detta system har många bilar som Tesla, Kia, Hyundai för att minimera degraderingen.

 

Så jag är inte orolig över att köpa en renodlad bil som har detta system för då vet jag att batteridegraderingen är mindre än på en som inte har systemet.

 

Så man ska aldrig köpa en laddhybrid, pluginhybrid eller en renodlad elbil med litet batteri som inte har ett aktivt batterihanteringssystem. För dessa kommer att få kraftig reducerad räckvidd till slut.

 

Läsning om reducerad räckvidd på en Tesla.

https://insideevs.com/news/405885/tesla-model-s-battery-after-146000-miles/

 

Men jag håller med om att bilbranchen ska göra det billigare och lättare att byta batteri om man vill och behöver.

 

Den stora frågan är, är det värt det? Ta en Renault Zoe. När den gått sina 15,000 mil och garantin för batteri gått ut. Batteriet behöver bytas. Den står i en begagnad hall med vilket värde? Är den värd skrotpeng eller är den värd vad en begagnad bil är värd? Trots att nytt batteri + arbete för att byta kostar vad bilens begagnade värde är?

Vem kommer köpa dessa bilar? Blir inte risken att vi kommer stå med en massa bilar som kostar mer att byta batteri än vad bilen är värd? Då är Renault Zoe billig jämfört med t ex Tesla att byta batteri i.

 

Jag är inte klimatförnekare eller nåt. Men det här med att bara är guld och gröna skogar det vet jag inte om jag håller med om. Det finns massor med faktorer som inte någon verkar tänka på eller vill tänka på. 

Risken att att det blir slit och släng av dessa bilar är stor pga kostnaderna då får batteri. Det är inte direkt gynnsamt för miljön. Eller så kommer det komma "kina kopior" av batterier som är billigare, men säkert betydligt mer miljöfarligare osv.

Hur mycket folk ändå vill vara miljömedvetna så kommer det ändå alltid komma till en sak. Pengar. Vad kostnaden blir. Vanlig Svensson har inte råd att köpa elbil idag. Det är också en faktor, det blir nästan lite en klassfråga av det. Men samtidigt så tvingar MP och dom oss mer eller mindre att snart välja elbil. Men hur ska ett hushåll med två vuxna som behöver elbil ha råd med det? Två st bilar med en bra bit över 500k. Sen kommer det med garantin igen då när den slutar att gälla och man får stå för kostnad av batteri + arbete själv. Alla i detta landet har inte 100k undanlagt, än minst att lägga på reperation av bil.

 

Dom som har Tesla får det ännu dyrare: https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model-3-battery-replacement-cost/

Här är en Renault Zoe ägare som undrar vad hans bil är värd när garantin är slut? Har den skrotvärde?

https://www.flashback.org/t3257287

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

46 minuter sedan, Marooned säger:

 

Den stora frågan är, är det värt det? Ta en Renault Zoe. När den gått sina 15,000 mil och garantin för batteri gått ut. Batteriet behöver bytas. Den står i en begagnad hall med vilket värde? Är den värd skrotpeng eller är den värd vad en begagnad bil är värd? Trots att nytt batteri + arbete för att byta kostar vad bilens begagnade värde är?

Vem kommer köpa dessa bilar? Blir inte risken att vi kommer stå med en massa bilar som kostar mer att byta batteri än vad bilen är värd? Då är Renault Zoe billig jämfört med t ex Tesla att byta batteri i.

 

Jag är inte klimatförnekare eller nåt. Men det här med att bara är guld och gröna skogar det vet jag inte om jag håller med om. Det finns massor med faktorer som inte någon verkar tänka på eller vill tänka på. 

Risken att att det blir slit och släng av dessa bilar är stor pga kostnaderna då får batteri. Det är inte direkt gynnsamt för miljön. Eller så kommer det komma "kina kopior" av batterier som är billigare, men säkert betydligt mer miljöfarligare osv.

Hur mycket folk ändå vill vara miljömedvetna så kommer det ändå alltid komma till en sak. Pengar. Vad kostnaden blir. Vanlig Svensson har inte råd att köpa elbil idag. Det är också en faktor, det blir nästan lite en klassfråga av det. Men samtidigt så tvingar MP och dom oss mer eller mindre att snart välja elbil. Men hur ska ett hushåll med två vuxna som behöver elbil ha råd med det? Två st bilar med en bra bit över 500k. Sen kommer det med garantin igen då när den slutar att gälla och man får stå för kostnad av batteri + arbete själv. Alla i detta landet har inte 100k undanlagt, än minst att lägga på reperation av bil.

 

Dom som har Tesla får det ännu dyrare: https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model-3-battery-replacement-cost/

Här är en Renault Zoe ägare som undrar vad hans bil är värd när garantin är slut? Har den skrotvärde?

https://www.flashback.org/t3257287

Du skojar va? Om man ska ifrågasätta kan man alla fall förvänta sig att man tar reda på fakta först. 
 

136BC43E-21DE-4B5F-A8F8-2B627473DF00.thumb.jpeg.abdd39354a5908afe7afd82afd0e236b.jpeg

 

Flashback länkar klickat jag inte på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 minuter sedan, Marooned säger:

Men det här med att bara är guld och gröna skogar det vet jag inte om jag håller med om

Är det någon som har sagt det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Marooned säger:

 

Den stora frågan är, är det värt det? Ta en Renault Zoe. När den gått sina 15,000 mil och garantin för batteri gått ut. Batteriet behöver bytas. Den står i en begagnad hall med vilket värde? Är den värd skrotpeng eller är den värd vad en begagnad bil är värd? Trots att nytt batteri + arbete för att byta kostar vad bilens begagnade värde är?

Vem kommer köpa dessa bilar? Blir inte risken att vi kommer stå med en massa bilar som kostar mer att byta batteri än vad bilen är värd? Då är Renault Zoe billig jämfört med t ex Tesla att byta batteri i.

 

Jag är inte klimatförnekare eller nåt. Men det här med att bara är guld och gröna skogar det vet jag inte om jag håller med om. Det finns massor med faktorer som inte någon verkar tänka på eller vill tänka på. 

Risken att att det blir slit och släng av dessa bilar är stor pga kostnaderna då får batteri. Det är inte direkt gynnsamt för miljön. Eller så kommer det komma "kina kopior" av batterier som är billigare, men säkert betydligt mer miljöfarligare osv.

Hur mycket folk ändå vill vara miljömedvetna så kommer det ändå alltid komma till en sak. Pengar. Vad kostnaden blir. Vanlig Svensson har inte råd att köpa elbil idag. Det är också en faktor, det blir nästan lite en klassfråga av det. Men samtidigt så tvingar MP och dom oss mer eller mindre att snart välja elbil. Men hur ska ett hushåll med två vuxna som behöver elbil ha råd med det? Två st bilar med en bra bit över 500k. Sen kommer det med garantin igen då när den slutar att gälla och man får stå för kostnad av batteri + arbete själv. Alla i detta landet har inte 100k undanlagt, än minst att lägga på reperation av bil.

 

Dom som har Tesla får det ännu dyrare: https://www.currentautomotive.com/how-much-does-a-tesla-model-3-battery-replacement-cost/

Här är en Renault Zoe ägare som undrar vad hans bil är värd när garantin är slut? Har den skrotvärde?

https://www.flashback.org/t3257287

Du TÄNKER själv, en högst ovanlig aktivitet i dessa tider. :wub:
Jag är själv entusiastisk inför eldriften men har hela tiden sett hur kraftigt batterier halkat efter i utvecklingen.
Skulle jag köpa elbil så hade jag krävt biogas eller vätgas för laddning av batteriet I BILEN så att dessa högst måttliga batterier kan åldras ganska mycket innan de blir oanvändbara.

Den rika västvärlden är i ett stort behov av ett batterigenombrott! ☝️

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, Marooned säger:

Vanlig Svensson har inte råd att köpa elbil idag

Hur vet du det? Har du räknat på det?

Jag är en vanlig Svensson och min kalkyl visar att det är billigare med en elbil. 
 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mikaellq säger:

så att dessa högst måttliga batterier kan åldras ganska mycket innan de blir oanvändbara

Men du har helt klart slutat att tänka ?

Istället för att förkovra dig om någon sinnessjuk knarkande poet så läs på angående batterier istället. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, lappen71 säger:

Men du har helt klart slutat att tänka ?

Istället för att förkovra dig om någon sinnessjuk knarkande poet så läs på angående batterier istället. ?

Du byter ut iPhone varannat år har du skrivit. Varför då?
Att få lägga nävarna på det senaste är ett skäl gott nog.
Men jag tror att batterihälsan också den spelar roll. Två år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, mikaellq säger:

Du byter ut iPhone varannat år har du skrivit. Varför då?
Att få lägga nävarna på det senaste är ett skäl gott nog.
Men jag tror att batterihälsan också den spelar roll. Två år.

Förstår inte vad detta har med saken att göra ? 

 

Till skillnad mot dig så har jag råd att köpa det senaste. Det här året gjorde jag inte det för den jag har nu är bra nog. Batterihälsan är fortfarande bra. Tackar som frågar. 
5947DFE9-2886-492E-A80A-BC42740B447F.thumb.jpeg.af8883fc1c31e77fa16e125a2752614e.jpeg

 

Alla mina gamla telefoner har alltid sålts vidare eller ärvts av dom som behöver en. Är du spekulant?

Faktum är att alla telefoner jag någonsin ägts har använts till dom bara varit skrot. 

 

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Förstår inte vad detta har med saken att göra ? 

 

Till skillnad mot dig så har jag råd att köpa det senaste. Det här året gjorde jag inte det för den jag har nu är bra nog. Batterihälsan är fortfarande bra. Tackar som frågar. 
5947DFE9-2886-492E-A80A-BC42740B447F.thumb.jpeg.af8883fc1c31e77fa16e125a2752614e.jpeg

 

Alla mina gamla telefoner har alltid sålts vidare eller ärvts av dom som behöver en. Är du spekulant?

Faktum är att alla telefoner jag någonsin ägts har använts till dom bara varit skrot. 

 

Så du byter inte ut iPhone varannat år utan kör på tills den slitits ut. Så bra då. Lite mer miljövänligt.
Men batteriet blir ganska snabbt dåligt, speciellt om man laddar fullt varje natt på grund av begränsad räckvidd.
Med gas som backup skulle detta problem raderas ganska effektivt.
Vad har du emot det? ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Marooned säger:

Sen kommer det med garantin igen då när den slutar att gälla och man får stå för kostnad av batteri + arbete själv. Alla i detta landet har inte 100k undanlagt, än minst att lägga på reperation av bil.

En ganska ensidig och oinsatt sammanfattning med vissa poänger. Batteriutvecklingen har varit och är dramatisk både i pris och prestanda och inget pekar på att det kommer att avta. Jämför gärna med när den första DVDr-spelaren kom. Den kostade då 10.000:- styck. För 10,000;- får du en SJ-pall med DVD-brännare idag. Om fem år KAN en elbil i golfstorlek med bra prestanda och räckvidd kosta hälften mot i dag. Det pågår faktiskt en UTVECKLING. Tekniken står inte still och stampar.

...

En vanlig bil kan bli hur dyr som helst utan batterier. Det verkar som om det glöms bort helt och hållet. Katalysatorn ger upp vilket kan kosta 20-40.000:- att byta. Partikelfilter 20-40.000:-. Kompressor till AC/Klimatanläggnin 20,000:-, stötdämpare, avgassystem mm mm. Det är inte gratis att äga och framföra en halvgammal bil! Du lär ha en bra stack med stålar för att kunna åka halvgammalt också. Tänkte du inte på verkar det som. :hihihi:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mikaellq säger:

Du TÄNKER själv, en högst ovanlig aktivitet i dessa tider. :wub:
Jag är själv entusiastisk inför eldriften men har hela tiden sett hur kraftigt batterier halkat efter i utvecklingen.
Skulle jag köpa elbil så hade jag krävt biogas eller vätgas för laddning av batteriet I BILEN så att dessa högst måttliga batterier kan åldras ganska mycket innan de blir oanvändbara.

Den rika västvärlden är i ett stort behov av ett batterigenombrott! ☝️

Om du tänker själv, hur får du till att biogas har med laddning av batteriet att göra? Det är otroligt ny teknik som nog bara du känner till. rofl.gif.4ffaa9b82f35a1ca428b93b2c0d3b6ff.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Axelman säger:

Om du tänker själv, hur får du till att biogas har med laddning av batteriet att göra? Det är otroligt ny teknik som nog bara du känner till. rofl.gif.4ffaa9b82f35a1ca428b93b2c0d3b6ff.gif

En fullt naturlig lösning om man tänker efter. Med gas istället för bensin kan det bli ännu bättre.

https://www.cnet.com/roadshow/news/nissan-e-power-combines-gas-and-electric-but-not-like-a-typical-hybrid/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, mikaellq säger:

En fullt naturlig lösning om man tänker efter. Med gas istället för bensin kan det bli ännu bättre.

https://www.cnet.com/roadshow/news/nissan-e-power-combines-gas-and-electric-but-not-like-a-typical-hybrid/

Det var inte det du skrev. Men det blev väl fel kan jag tänka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hybrid är i många fall bara en medioker övergångsform. Det är betydligt bättre att bara ha ett drivmedel eftersom man måste släpa på två system som då blir halvmesyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...