Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

 

 

 

 

Du hade en adapter i väggen med nätverkskabel från routern? och en från adaptern till i favoritrummet och det funkade inte ändå? (om nu i du har rätt inställningar enligt ovan)

ja.

kabel från routern till extendern. Adaptern i favvorummet med kabel till datorn av och till. För som jag tidigare skrev, kabeln till datorn har åkt av och på hela tiden i frustrationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sån svung i nätverket så nu är jag nöjd - för tillfället :D

 

Har nu varit uppkopplad i mitt favvorum, som ju hela tiden varit ett problem, hela kvällen och det har inte svajat alls. Tänk vad några meter kan betyda! Många och tjocka väggar emellan ställer till det. På andra sidan huset så når man nätverket en bra bit bort långt ute på gatan.

 

Lyckan är fullständig :hihihi:

vad kul grattis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om jag tolkar bilden rätt så är jag inte ansluten via ethernät, ändå lägger den sig överst :fundersam: Jag är hela tiden uppkopplad mot wifi trots att kabeln sitter i. Eller hur?

Ja. Stäng av Wifi i menyraden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på några YT-klipp. En dragster och en om en holländsk skördemaskin. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å nu dagens första kaffe!!!

chick_dance.gif

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla du! Som jag tittat på Nätverksfönstret och bara sett Wifi. gång på gång.

nu när jag tänker efter så inser jag att jag inte en enda gång har kikat där när ethernetkabeln var ansluten. För den kabeln har åkt på och av och på och av i frustrationen.

Så här ser det ut:

attachicon.gifSkärmavbild 2015-02-11 kl. 23.17.38.png

om jag tolkar bilden rätt så är jag inte ansluten via ethernät, ändå lägger den sig överst :fundersam: Jag är hela tiden uppkopplad mot wifi trots att kabeln sitter i. Eller hur?

 

Så här står det i systemfönstret om ethernetanslutningen: Thunderbolt-Ethernet har en egentilldelad IP-adress och kommer inte att kunna ansluta till internet.

 

Och det kan jag inte begripa hur det hänger ihop eftersom jag parat extendern med adaptern, via pairing mode. till skillnad mot att skapa ett nytt nätverk med powerplugen.

 

 

ja.

kabel från routern till extendern. Adaptern i favvorummet med kabel till datorn av och till. För som jag tidigare skrev, kabeln till datorn har åkt av och på hela tiden i frustrationen.

 

 

Ja. Stäng av Wifi i menyraden.

 

Man kan vara kopplad både på WiFi och Ethernet samtidigt och enligt Kiplons bild är prioriteringsordningen rätt, dvs kabel före trådlöst. Problemet är att det inte finns någon kontakt mellan extender och router, därav egentilldelad adress när hon ansluter med kabeln.

 

Hon ska få en 192.168.x.x-adress och pricken ska lysa grönt om allt fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Man kan vara kopplad både på WiFi och Ethernet samtidigt och enligt Kiplons bild är prioriteringsordningen rätt, dvs kabel före trådlöst. Problemet är att det inte finns någon kontakt mellan extender och router, därav egentilldelad adress när hon ansluter med kabeln.

 

Hon ska få en 192.168.x.x-adress och pricken ska lysa grönt om allt fungerar.

ja, precis.

Men jag får köra reset (för femtielfte gången) på adaptern och prova igen. Med dina tips så har jag ju kommit en liten bit på väg mot lösningen, Och det vore ju skönt om jag kunde ställa tillbaka nätverkshögen till sitt gamla ställe och slippa greja om med någon slag knepig placering centralt i huset som aldrig kommer att bli snyggt.

 

Jag vet inte om jag kört in extender-ethernätkabeln fel? Den har jag stoppat in i TC;en eftersom den agerar router. Men det är kanske i Thompsonroutern den ska in?

Så jag får börja om - igen.

 

Kan inte begripa hur svårt det ska behöva bli för mig, när det eg borde vara så lätt.

:dumstrut:

 

Sköt om dig nu, och hoppas det fungerar med allt så bra det kan även denna dag :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å nu dagens första kaffe!!!

chick_dance.gif

Oj då du verkar ha fått i dig ett par koppar redan enligt bilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade på några YT-klipp. En dragster och en om en holländsk skördemaskin. :)

jag har uppdaterat närvarokort modell 2015

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Solfångarna har vaknat till för första gången i år på riktigt. I går och i förrgår så rasslade det litet men gav i princip noll. Nu är det +50° i fångarna och det rullar in kilowattimmar. Visserligen sakta, men vi är i mitten på februari!! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, precis.

Men jag får köra reset (för femtielfte gången) på adaptern och prova igen. Med dina tips så har jag ju kommit en liten bit på väg mot lösningen, Och det vore ju skönt om jag kunde ställa tillbaka nätverkshögen till sitt gamla ställe och slippa greja om med någon slag knepig placering centralt i huset som aldrig kommer att bli snyggt.

 

Jag vet inte om jag kört in extender-ethernätkabeln fel? Den har jag stoppat in i TC;en eftersom den agerar router. Men det är kanske i Thompsonroutern den ska in?

Så jag får börja om - igen.

 

Kan inte begripa hur svårt det ska behöva bli för mig, när det eg borde vara så lätt.

:dumstrut:

 

Sköt om dig nu, och hoppas det fungerar med allt så bra det kan även denna dag :geros:

 

Ja, du får felsöka vidare. Är det din TC som är router så är det där kabeln ska sitta. Kabeln från Thomson-routern ska ju då anslutas till den streckade cirkeln på TC och sen har du då fyra portar märkta 1-4 kvar att använda på TC om inte minnet sviker mig.

 

(Även om Thomson är router så kan TC agera nätverksswitch förutsatt att den står i bryggläge och att kabel är kopplat enligt ovan, in i uttaget med streckad cirkel från Thomson).

 

Jag gissar på att det är något med elnätet. Jag hade börjat med att prova adaptrarna kopplade i samma rum, får du då kontakt i MBP? Prova dig vidare tills du är där du ska eller där det slutar fungera. Slutar det fungera så får du koppla in dig någon annan stans, ni har kanske lurigt kopplat med elen i huset eller flera undercentraler?

 

Själv så finns det t ex bara ett jack jag kan använda i hallen om jag vill få kontakt mellan mina enheter. Inne vid datorhörnan går det inte heller osv....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sköt om dig nu, och hoppas det fungerar med allt så bra det kan även denna dag :geros:

 

Tackar... tyvärr så är det tufft idag, jag och sambon har kommit ihop oss igen och jag behöver nog inte gissa vart det slutar..... :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar... tyvärr så är det tufft idag, jag och sambon har kommit ihop oss igen och jag behöver nog inte gissa vart det slutar..... :oroligoledsen:

Usch då... Hoppas verkligen att det löser sig. :crossfingers::geros::kramis:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå en annan tråd i forumet: Jag har haft virus på en Mac. Det var cirka 1988 på en Mac Plus och jag fick köra Disinfectant för att få bort det. Jag kommer däremot inte ihåg vad viruset hette.

En kollega har haft virus på sin Mac, eller rättare sagt på en extern disk. Det var också på "den gamla goda tiden".

 

 

Jag tror bestämt att några av forumets medlemmar önskar skaka din hand då du uppenbarligen ska vara ungefär en på sex miljarder. Alternativt är detta så stort att det inte går att ta in och ditt inlägg går dem helt förbi.

 

Någon slags hedersmedlemsstatus borde iallafall vara på sin plats :D

Åja. Det fanns några dussin virus till Mac på den tiden. Tror de försvann med System 8 (eller var det Mac OS 8 ?).

I gömmorna så har jag kvar en diskett med nVir viruset på.

 

Men till Mac OS X finns det inga virus.

 

Wow! Jag har alltid velat träffa någon som fick ett!! :galetglad: Hur kändes det??? :)

Det blev litet frustrerande eftersom kollegan som hade tagit med sin externa disk till en kund kopplade in den på sin Mac efter kundbesöket utan att kolla mot virus, så det blev en handfull smittade Macar innan vi fick stopp på det.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar... tyvärr så är det tufft idag, jag och sambon har kommit ihop oss igen och jag behöver nog inte gissa vart det slutar..... :oroligoledsen:

Men för f-n, kan hon inte hålla sig borta i stället för att djäklas med dig när du går igenom din värsta tid i ditt liv? Ursäkta, men jag tycker det är ett helt oacceptabelt beteende. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan vara kopplad både på WiFi och Ethernet samtidigt och enligt Kiplons bild är prioriteringsordningen rätt, dvs kabel före trådlöst. Problemet är att det inte finns någon kontakt mellan extender och router, därav egentilldelad adress när hon ansluter med kabeln.

 

Hon ska få en 192.168.x.x-adress och pricken ska lysa grönt om allt fungerar.

Visst kan man, men inte när man felsöker den ena uppkopplingen. Stäng av wifi och se till att trådat funkar. Sedan kan man slå på wifi igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade ju openSUSE häromdagen. Det var bra, men det fanns lite smågrejjs som inte var bra, - sen var det nåt med deras version av Cinnamon som inte var riktigt bra.

Körde in Fedora nu. Vilken skillnad. Allt funkar, och i princip allt i hela systemet är översatt. Har vl sett 2 el 3 grejjer som inte var det. Skall ju vara till mina brorsbarn så det måste vara stabilt. Installationen gick bra, sånär som en tabbe jag själv gjorde - hade satt ett felvärde på en sak så efter den “lyckade” installationen ville den inte boota alls. Fick gå in i ett rescue-mode och fixa till det (eg installera om grub2).

Enda jag inte fick att funka var zoomen i Docky, men det är tydligen nåt de plockat bort p g a licenskonflikt. Man kan pilla in den manuellt, men man klarar sig utan att ikonerna växer i Dock. ^_^ (#ilandsproblem).

Xtra plus för att de har den “patchade” versionen av terminalen, med genomskinlig bakgrund (om man vill).

post-64246-0-04013600-1423744454_thumb.jpg

Enda xtrapill jmf med andra dist'ar är att man får börja med att lägga till 2 paketdatabaser som inte är angivna från start (p g a deras strikta policy om OSS). Men det är ju fort gjort.

 

Kan nog bli rätt bra det där... Har inte fixat mkt alls än, så det lär väl se lite bättre/trevligare ut senare. Men alla bra-grejjer finns redan installerade. Motsvarigheterna till Exposé, Spaces, QuickLook, hot corners osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, du får felsöka vidare. Är det din TC som är router så är det där kabeln ska sitta. Kabeln från Thomson-routern ska ju då anslutas till den streckade cirkeln på TC och sen har du då fyra portar märkta 1-4 kvar att använda på TC om inte minnet sviker mig.

 

(Även om Thomson är router så kan TC agera nätverksswitch förutsatt att den står i bryggläge och att kabel är kopplat enligt ovan, in i uttaget med streckad cirkel från Thomson).

 

Jag gissar på att det är något med elnätet. Jag hade börjat med att prova adaptrarna kopplade i samma rum, får du då kontakt i MBP? Prova dig vidare tills du är där du ska eller där det slutar fungera. Slutar det fungera så får du koppla in dig någon annan stans, ni har kanske lurigt kopplat med elen i huset eller flera undercentraler?

 

Själv så finns det t ex bara ett jack jag kan använda i hallen om jag vill få kontakt mellan mina enheter. Inne vid datorhörnan går det inte heller osv....

 

 

Visst kan man, men inte när man felsöker den ena uppkopplingen. Stäng av wifi och se till att trådat funkar. Sedan kan man slå på wifi igen.

JA, felsökningen ska fortsätta, men från annat rum i övervåningen nära "nätverkshögen". Nu har jag iaf lite idéer om hur jag ska komma vidare.

 

Jag har iaf fått ethernetkopplingen med kabel att lysa grönt. Alltid något.

La in IP o routernummer manuellt för det. Men icke att jag är uppkopplad för det.

 

Nu ska jag iväg på annat resten av dagen, men eftersom jag sällan brukar ge mig :) så ska jag jobba vidare med det - eländet ;(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar... tyvärr så är det tufft idag, jag och sambon har kommit ihop oss igen och jag behöver nog inte gissa vart det slutar..... :oroligoledsen:

Ojdå, det låter inget vidare....

 

Kanske ligger det något i det Alix skriver här ovanför, men om det kan jag bara förstås spekulera.

 

Hoppas det blir bättre :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

JA, felsökningen ska fortsätta, men från annat rum i övervåningen nära "nätverkshögen". Nu har jag iaf lite idéer om hur jag ska komma vidare.

 

Jag har iaf fått ethernetkopplingen med kabel att lysa grönt. Alltid något.

La in IP o routernummer manuellt för det. Men icke att jag är uppkopplad för det.

 

Nu ska jag iväg på annat resten av dagen, men eftersom jag sällan brukar ge mig :) så ska jag jobba vidare med det - eländet ;(

 

Du ska inte behöva mata in några värden manuellt, om du inte verkligen har konfigurerat upp routern på det viset. Men jag antar att DHCP är aktiverat och då ska man inte själv skriva in IP-adresser, det ska du varken behöva göra för routern eller för datorn.

 

Som sagt, börja med adaptrarna bredvid varandra och jobba dig bort, ner eller vart det nu är du ska.

 

Jag förutsätter att powerplugen vid routern sitter inkopplad med kabel i TC och TC är kopplad med kabel till Thomson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du ska inte behöva mata in några värden manuellt, om du inte verkligen har konfigurerat upp routern på det viset. Men jag antar att DHCP är aktiverat och då ska man inte själv skriva in IP-adresser, det ska du varken behöva göra för routern eller för datorn.

 

Som sagt, börja med adaptrarna bredvid varandra och jobba dig bort, ner eller vart det nu är du ska.

 

Jag förutsätter att powerplugen vid routern sitter inkopplad med kabel i TC och TC är kopplad med kabel till Thomson?

Japp!

Ja, det blir morgondagens bekymmer att köra det tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade blåtandsmus (Apples) till Mavericks, fasen vad det käkar batteri! Ansluten till Snow Leopard håller de minst 20-30 gånger längre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tackar... tyvärr så är det tufft idag, jag och sambon har kommit ihop oss igen och jag behöver nog inte gissa vart det slutar..... :oroligoledsen:

Trist och jobbigt. Hoppas det blir bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag så det första ordentliga vårtecknet idag!
En f.d. granne som var ute på sin motorcykel.

Jag blev en smula förvånad och tyckte att det var en aningens tidigt.

Blir sugen på att ta ut min hoj…

 

(Självporträtt. Ja ja, glömde hjälmen…) :)

 

post-5952-0-27689200-1423753963_thumb.jpg

Redigerad av mikaellq
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...