Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad jag gör idag-tråden


Axelman
 Share

Rekommendera Poster

Då kan jag berätta hur jag sover då, tunt sommartäcke i påslakan, för jag gillar inte när det är för varmt, dock börjar väl med åldern det bli sämre cirkulation i yttersta kroppsdelarna så över fötterna har jag ovanpå täcket en fleecepläd, den kan jag dra undan om det skulle bli för varmt, ...

Jag gör exakt likadant! :D

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag berätta hur jag sover då, tunt sommartäcke i påslakan, för jag gillar inte när det är för varmt, dock börjar väl med åldern det bli sämre cirkulation i yttersta kroppsdelarna så över fötterna har jag ovanpå täcket en fleecepläd, den kan jag dra undan om det skulle bli för varmt, temperaturen är rätt svajig i rummet beroende på hur mycket de kör fjärrvärmeverket.

Alla människor tycker "svalt" är olika varmt. Jag lärde mig det när jag köpte nytt täcke på Jysk för lite sedan. Det stod "svalt" på det, och eftersom jag inte gillar när det är varmt när jag skall sova nappade jag på det. Tilläggas skall att jag sover vid och med öppet fönster utan värme på i sovrummet, året runt. Jag ogillar verkligen när det är varmt... Täcket var skitvarmt. Det är så jäkla hett under det att det är oanvändbart när temperaturen är över tio minus utanför det öppna fönstret. Jag vågar knappast tänka på hur de täcken är där det stod "varmt"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag berätta hur jag sover då, tunt sommartäcke i påslakan, för jag gillar inte när det är för varmt, dock börjar väl med åldern det bli sämre cirkulation i yttersta kroppsdelarna så över fötterna har jag ovanpå täcket en fleecepläd, den kan jag dra undan om det skulle bli för varmt, temperaturen är rätt svajig i rummet beroende på hur mycket de kör fjärrvärmeverket.

Samma här, vill gärna ha ett rel lätt täcke, men inget sånt übertunnt fibertäcke, men ganska lätt. De brukar hålla värmen rätt bra ändå. Däremot gillar jag inte när det är kallt. Vill ha varmt i rummet. På vintern nu blir det ju svårare, då det blir kallare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite lagom irriterande när man börjar ladda ner en fil (1.2GB) och man kommer på 20% in att att det är en annan fil man vill ha istället. :rolleyes: Jaja, den var bara på 480MB så man spar ≈ 2-3tim på det med. Var bara 320MB som hade hunnit laddas ner på den andra.

Satt och kikade (läste på om) på lite olika Linux-distar. Korora verkar riktigt trevlig. Baserad på Fedora. Det som var smidigt var att man kan få en isofil med bara det skrivbordet man vill ha.

Skall prova Fedora nu - köra in den med en netinstall, där man kan välja det skrivbord man vill ha (den vanliga ison har endast Gnome för inst). Körde ju in openSUSE, och den var/är både bra och trevligt, men det finns lite småhyss de har som man stör sig på. Sen är många paket anpassade till deras system och kommer inte som helt standard. Fedora är i a f en av de äldsta och stabilaste systemen så den blir nog bra. Och installeringen är enkel och smidig.

Strax lite käk... :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Retar mig på att Keynote och Adobe Reader lirar så dåligt ihop.

Lägger in text från en PDF (portföljfil dessvärre så Apples Förhandsvisning funkar inte). Markerar och ⌘C, går över till KN och ⌘V. Men icke! Varje gång jag ska lägga in texten så måste jag göra ⌘C X 2, minst. Kopieringen tar liksom inte första svängen.

I ML och Lion så gick det här bra att göra, men inte i Mavericks.

 

Retsamt :superirriterad: Men inte oöverstigligt retsamt, men ändå..... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla människor tycker "svalt" är olika varmt. Jag lärde mig det när jag köpte nytt täcke på Jysk för lite sedan. Det stod "svalt" på det, och eftersom jag inte gillar när det är varmt när jag skall sova nappade jag på det. Tilläggas skall att jag sover vid och med öppet fönster utan värme på i sovrummet, året runt. Jag ogillar verkligen när det är varmt... Täcket var skitvarmt.

 

Jo erfor samma sak då jag tänkte investera i det tunnaste lättaste svalaste duntäcket som fanns eftersom jag hade hört att dun värmer i kyla men svalkar i hetta, fasen heller det värmer ju alltid. Så tunnaste lättaste sommartäcke av nåt fiber och bomullstyg. På sommaren blir det bara påslakanet, några av de allra varmaste nätterna, värmen lagras i trähuset på vinden så det kan va lika varmt på natten som på dan så blir det så svettigt då blir det inget täcke alls, bara bar hud mot omgivningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag sover med det tunnaste täcket jag kunnat hitta på Ikea, fast för det mesta räcker det om det ligger över halva mig. Har nog varit i klimakteriet länge :) . Gillar när det är ca17-19 grader i sovrummet men "hon jag bor med" är av den frusna typen.

 

Men kommer att tänka på en semestertripp då vi bilat från Edinburgh upp i högländerna till Fort William. Kom sent på kvällen fram till vårt B&B som låg en bit utanför stan mitt ute i bergen. Det var kallt som bara den ute fast det var mitt i augusti och inte var det varmt inne heller. Men...

 

Under lakanen i sängen på rummet låg en madrass med inbyggd värme, som en stor mjuk värmefilt. Bara att vrida på termostaten och hoppa ner i en varm säng. Det satt rätt fint just då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det såg ut som .... android ...

Det är det också. Jag må vara en gigantisk Mac-fan, men det betyder inte att jag måste köpa ALLT från Apple.

Jag var nyfiken "på den andra sidan" och gillar vad Google gjort för internet, speciellt sökmotorn förstås.

Jag tycker att Androidplattformen är rolig och mycket användbar, inte minst med alla möjligheter att omforma och kraftigt förbättra användargränssnittet, som ju dessa launchers går ut på.

 

post-5952-0-43821900-1423687218_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Androidplattformen är rolig och mycket användbar,

Tja, jag antar att alla är olika. Jag skulle inte vilja byta min iPhone 5S mot något annat än en iPhone 6, och det handlar så klar inte om att jag är Apple-fan, utan om att iPhone - helt objektivt - är så mycket bättre än allt annat.

 

 

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag antar att alla är olika. Jag skulle inte vilja byta min iPhone 5S mot något annat än en iPhone 6, och det handlar så klar inte om att jag är Apple-fan, utan om att iPhone - helt objektivt - är så mycket bättre än allt annat.

 

 

 

 

:D

Hårdvaran i min Moto G är sannolikt mycket sämre, medan Android är mycket kompetent, speciellt nu med en launcher som gör användandet mycket snabbt och intelligent. Den anpassar sig till mina vanor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiiiber!!

Nu har jag sån svung i nätverket så nu är jag nöjd - för tillfället :D

 

Har nu varit uppkopplad i mitt favvorum, som ju hela tiden varit ett problem, hela kvällen och det har inte svajat alls. Tänk vad några meter kan betyda! Många och tjocka väggar emellan ställer till det. På andra sidan huset så når man nätverket en bra bit bort långt ute på gatan.

 

Lyckan är fullständig :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sån svung i nätverket så nu är jag nöjd - för tillfället :D

 

Har nu varit uppkopplad i mitt favvorum, som ju hela tiden varit ett problem, hela kvällen och det har inte svajat alls. Tänk vad några meter kan betyda! Många och tjocka väggar emellan ställer till det. På andra sidan huset så når man nätverket en bra bit bort långt ute på gatan.

 

Lyckan är fullständig :hihihi:

 

Skönt att det har löst sig, men verkligen konstig att det inte gick med din PowerPlug-adapter. För hade adaptern nätverksuttag och inte trådlöst? Du hade ändrat om i prioriteringlistan över nätverk så att datorn väljer det trådbundna nätverket över det trådlösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårdvaran i min Moto G är sannolikt mycket sämre, medan Android är mycket kompetent, speciellt nu med en launcher som gör användandet mycket snabbt och intelligent. Den anpassar sig till mina vanor.

Har du fått Lollipop än, förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sån svung i nätverket så nu är jag nöjd - för tillfället :D

 

Har nu varit uppkopplad i mitt favvorum, som ju hela tiden varit ett problem, hela kvällen och det har inte svajat alls. Tänk vad några meter kan betyda! Många och tjocka väggar emellan ställer till det. På andra sidan huset så når man nätverket en bra bit bort långt ute på gatan.

 

Lyckan är fullständig :hihihi:

Lyckan var fullständig i det ögonblicket. Hon sträckte sig efter den blanka aluminiumdatorn och fällde långsamt upp locket, som för att verkligen känna hur mjukt gångjärnen rörde sig, hur sammetslen metallytan kändes mot handlovarna, hur det perfekt formade tangentbordet på datorn kunde överföra tankar och känslor till det stora blå, det som ibland kallas molnet, där de amerikanska företagen har obegränsad rätt att spionera på våra minsta rörelser, och där de överför bilder och ljud från datorernas kameror, så att de kan förmedla varje avvikelse till de myndigheter som är satta att övervaka oss, att vi inte avfaller från den rätta vägen, och tänker förbjudna tankar. Hon längtade trots det efter en perfekt koppling, längtade efter att bli ännu mer övervakad. Hon litade på att våra vänner verkligen var våra vänner. Ännu ett lite tag, ännu ett litet tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skönt att det har löst sig, men verkligen konstig att det inte gick med din PowerPlug-adapter. För hade adaptern nätverksuttag och inte trådlöst? Du hade ändrat om i prioriteringlistan över nätverk så att datorn väljer det trådbundna nätverket över det trådlösa?

Jo, jag försökte ju med trådat från adaptern. Men det gjorde ingen skillnad.

Jag vet inte heller hur jag ska kunna analysera det. Dvs när jag kör BBK så gör det ingen skillnad alls, trådat eller otrådat.

Men eg är jag osäker på om adaptern ens sprider nätverket? Eftersom jag körde pairing mode så tänker jag att den förstärker det befintliga nätverket och inte skapar ett nytt? Men om den förstärker vet jag inte hur jag kan mäta eller se någonstans i någon systeminställning?

Jag skulle vilja se någon slags mätare på det här, det borde ju finnas något sätt?

 

Nu har jag ändå löst det genom att flytta ut all nätverksbråte på golvet mitt i huset. Ser för j-t ut, men det gjorde enorm skillnad. Så nu behöver jag lösa hur jag ska få till sladdtrasslet och grejerna någorlunda presentabelt istället.

 

Den där plugadaptern har jag lust att hiva någonstans....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lyckan var fullständig i det ögonblicket. Hon sträckte sig efter den blanka aluminiumdatorn och fällde långsamt upp locket, som för att verkligen känna hur mjukt gångjärnen rörde sig, hur sammetslen metallytan kändes mot handlovarna, hur det perfekt formade tangentbordet på datorn kunde överföra tankar och känslor till det stora blå, det som ibland kallas molnet, där de amerikanska företagen har obegränsad rätt att spionera på våra minsta rörelser, och där de överför bilder och ljud från datorernas kameror, så att de kan förmedla varje avvikelse till de myndigheter som är satta att övervaka oss, att vi inte avfaller från den rätta vägen, och tänker förbjudna tankar. Hon längtade trots det efter en perfekt koppling, längtade efter att bli ännu mer övervakad. Hon litade på att våra vänner verkligen var våra vänner. Ännu ett lite tag, ännu ett litet tag.

 

och?

vem orkar med en uppkoppling som svajar från och till hela tiden, ena stunden nerkopplad andra stunden uppkopplad. Ena stunden svagt uppkopplad och andra stunden starkare...

 

Det är nog inte bara "hon" som blir irriterad på sådant, eller vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag försökte ju med trådat från adaptern. Men det gjorde ingen skillnad.

Jag vet inte heller hur jag ska kunna analysera det. Dvs när jag kör BBK så gör det ingen skillnad alls, trådat eller otrådat.

Men eg är jag osäker på om adaptern ens sprider nätverket? Eftersom jag körde pairing mode så tänker jag att den förstärker det befintliga nätverket och inte skapar ett nytt? Men om den förstärker vet jag inte hur jag kan mäta eller se någonstans i någon systeminställning?

Jag skulle vilja se någon slags mätare på det här, det borde ju finnas något sätt?

 

Nu har jag ändå löst det genom att flytta ut all nätverksbråte på golvet mitt i huset. Ser för j-t ut, men det gjorde enorm skillnad. Så nu behöver jag lösa hur jag ska få till sladdtrasslet och grejerna någorlunda presentabelt istället.

 

Den där plugadaptern har jag lust att hiva någonstans....

 

När du är ansluten med kabel, dubbelkolla i Systeminställningar/Nätverk så att "tjänsteordningen" är rätt, dvs ethernet längst upp. Annars får du ändra tjänsteordningen i menyn som visas och lägga ethernet överst. Här syns det att Wifi ligger överst, men så har jag bara tillgång till trådlöst nätverk här på sjukhuset.

post-34005-0-60067300-1423691281_thumb.png

 

Du hade en adapter i väggen med nätverkskabel från routern? och en från adaptern till i favoritrummet och det funkade inte ändå? (om nu i du har rätt inställningar enligt ovan)

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du fått Lollipop än, förresten?

Nej tyvärr. Alltid roligt med uppdateringar av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

och?

vem orkar med en uppkoppling som svajar från och till hela tiden, ena stunden nerkopplad andra stunden uppkopplad. Ena stunden svagt uppkopplad och andra stunden starkare...

 

Det är nog inte bara "hon" som blir irriterad på sådant, eller vad tror du?

Fiiiiber! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När du är ansluten med kabel, dubbelkolla i Systeminställningar/Nätverk så att "tjänsteordningen" är rätt, dvs ethernet längst upp. Annars får du ändra tjänsteordningen i menyn som visas och lägga ethernet överst. Här syns det att Wifi ligger överst, men så har jag bara tillgång till trådlöst nätverk här på sjukhuset.

attachicon.gifSkärmavbild 2015-02-11 kl. 22.34.20.PNG

 

Du hade en adapter i väggen med nätverkskabel från routern? och en från adaptern till i favoritrummet och det funkade inte ändå? (om nu i du har rätt inställningar enligt ovan)

Tack snälla du! Som jag tittat på Nätverksfönstret och bara sett Wifi. gång på gång.

nu när jag tänker efter så inser jag att jag inte en enda gång har kikat där när ethernetkabeln var ansluten. För den kabeln har åkt på och av och på och av i frustrationen.

Så här ser det ut:

post-67957-0-57704500-1423693392_thumb.png

om jag tolkar bilden rätt så är jag inte ansluten via ethernät, ändå lägger den sig överst :fundersam: Jag är hela tiden uppkopplad mot wifi trots att kabeln sitter i. Eller hur?

 

Så här står det i systemfönstret om ethernetanslutningen: Thunderbolt-Ethernet har en egentilldelad IP-adress och kommer inte att kunna ansluta till internet.

 

Och det kan jag inte begripa hur det hänger ihop eftersom jag parat extendern med adaptern, via pairing mode. till skillnad mot att skapa ett nytt nätverk med powerplugen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...