Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Miljö-/klimattråden


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

Vet inte hur det funkar, men jag antar att en viss del av energin kan omvandlas till el och att resten bara blir fjärrvärme, någon som kanske inte är användbart i alla länder av klimatskäl.

Det går utmärkt att göra kyla också. Fast produktionen av kyla ger restvärme som kan vara svår att göra sig av med. I Falun har energibolaget byggt ett stort fliseldat värmeverk som producerar fjärrvärme så klart, men också el, fjärrkyla och nu finns även en pelletstillverkning. Alla dessa egenskaper samverkar på olika sätt som gör att man kan utnyttja energin optimalt. Fungerar även med sopeldning.

...

Folk kommer hit på studiebesök från hela världen. I ett debattinlägg i länstidningen föreslog jag att det utrymmet som finns bakom verket där gamla syrafabriken låg ska användas till ett solfångarfält. Marken kan inte bebyggas då den är för kontaminerad. Men chefen för enerigverket svarade att det inte finns ett ekonomiskt incitament. Dvs de tjänar inte pengar. Min replik är att varje kWh som inte eldas är en vinst både i utsläpp och transporter av biobränsle. Inte att förglömma skrytfaktorn genom att ytterligare höja miljöinriktingen. Men de måste ju komma på det själva. Det går ju inte att någon annan säger vad som är bra...... :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nånannanismen

Mycket bra yttryck!

-Jaha, så du är en nånnannanist? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typiskt folk att tycka en sak och göra en annan. Hörde på radion en kvinna säga att det är viktigt att undvika ämnen i shampo som är miljöfarliga. Vilka då, undrade reportern. Det visste hon inte, och skrattade generat. Folk vet att vara politiskt korrekta i miljöfrågor, men struntar i det i praktiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så lätt att veta vilka ämnen som för dagen är miljöfarliga, det är det vi betalar expertis för att hålla koll på och kontrollera så vi ska slippa lära oss allt om allt för det går inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra yttryck!

-Jaha, så du är en nånnannanist? :hihihi:

Nä inte jag. Det måste vara nå'n annan. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid den senaste klimatkonferensen var alla överens om att åtgärder måste vidtas. Men ändå är det ingen som vill vidta några åtgärder. :stjarnsmall: Det kommer att sluta illa.

Det som var intressant då (nu senast) var väl att både USA och Kina började tala om förändingar. :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som var intressant då (nu senast) var väl att både USA och Kina började tala om förändingar. :yeahbaby:

Pratat har de gjort hela tiden, och enbart det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag minns var inte Kina beredda att offra något.

En av de viktigaste skälen att vi i västerlandet måste gå före. Varför skulle andra länder avstå från det vi unnar oss?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla borde tävla om att vara först.

Ja, "borde", ja, men den lyxråvaran hamnar aldrig på realpolitikens smörgåsbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det med att vi har en för god självbild, tror jag lite bottnar i att vi (faktiskt) är så bra i källsortering. Liksom kompenserar för allt annat, typ. Är så himla trist t ex att se hur folk sorterar sitt skräp in i absurdum, för att sen på semester, el så fort man gör nåt annat bara skiter totalt i allt ocjh bara sprider ut sitt skräp .... lite som om - ja, men jag är ju så duktig restenn av året.

 

Sen är vi ju ett resglatt folk. Man kanske kan börja semestra i närheten - man kanske inte måste på flygsemester varje gång. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Kina sätter som mål att inte längre öka landets utsläpp av växthusgaser efter 2030, medan USA siktar på att minska sina utsläpp med en fjärdedel till 2025. Det säger presidenterna Xi Jinping och Barack Obama.

 

// ... //

 

Löften om minskade utsläpp:

Kina: Svarar för 29 procent av världens koldioxidutsläpp. Lovar att utsläppen inte ska öka efter 2030.

USA: Svarar för 16 procent av utsläppen av växthusgaser. Lovar att minska utsläppen med mellan 26 och 28 procent fram till 2025, från 2005 års nivå.

EU: Svarar för 11 procent av koldioxidutsläppen. Lovade nyligen att minska utsläppen med minst 40 procent till 2030, från 1990 års nivå.

(TT-AFP)

 

http://www.expressen.se/nyheter/kinas-historiska-mal-for-utslapp/

:ThumbsUp:

 

Kul att nåt händer... En 10årsplan för USA är enn rätt tufft uppsatt mål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Men synd att den som släpper ut mest inte lovar mer än att inte öka i mer än 16 år till. Vågar knappt tänka mig hur mycket de släpper ut om 16 år...

 

Sanktioner mot nationer som är miljöbovar kanske vore något. Men då får vi tillverka våra iPrylar själva. Arbetare som ska ha löner då att de har råd med de nya amorteringskraven. Företag som har jämställdhetsplaner och miljömål. Då får vi pröjsa fem gånger mer för en iPhone. Fast just det, arbetarna som tillverkar den ska också ha råd med den. Hur får vi ihop det? Hittar nya u-länder och kör skiten ur dem tills de släpper ut för mycket?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att inrikta resurserna på att klara av en varmare värld. Alla kommer att köra på tills resurserna tar slut alternativt inte är billiga längre. Det blir typ så här:

 

 

Fast utan rymdskepp att fly med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men synd att den som släpper ut mest inte lovar mer än att inte öka i mer än 16 år till. Vågar knappt tänka mig hur mycket de släpper ut om 16 år...

Ja, jag reagerade lite på det med. Men, det är ju ändå viktiga steg. Och förhoppningsvis så ser de på vägen vilka vinster man gör/får på annat, och att de varteftersom speedar upp takten, sätter egna högre mål.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var väl oviktigt av dem då. :) Precis som Sverige satte upp sina utsläppsmål.

Precis, du hajar. Konsten att göra någonting av ingenting är politikens kärna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hajjar att de satte upp mål att jobba emot, precis som Sverige gjorde och har sen kommit en bra bit på vägen, vilket de också kommer att göra. :yeahbaby: Att det är för att slippa... Nä. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag hajjar att de satte upp mål att jobba emot, precis som Sverige gjorde och har sen kommit en bra bit på vägen, vilket de också kommer att göra. :yeahbaby: Att det är för att slippa... Nä. :)

Det är bara det att klimatet, ekologin och naturen struntar i politiska beslut. Vår jord reagerar som den gör beroende på hur den behandlas, inget annat. The point of no return ligger långt bakom oss. Vad vi måste göra nu för att begränsa skadorna maximalt är omöjligt för politikerna, och ytterst folket, att svälja. Orsaken? Därför att besluten drabbar bara oss, medan att fortsätta som vi gör bara drabbar framtida generationer. Och ärligt talat, dem skiter de flesta i. Vi lever i en dystopi, men de flesta upplever den som härlig. Ta bara denna varma sommar och milda höst... ^_^

Redigerad av Alix
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara det att klimatet, ekologin och naturen struntar i politiska beslut. Vår jord reagerar som den gör beroende på hur den behandlas, inget annat. The point of no return ligger långt bakom oss. Vad vi måste göra nu för att begränsa skadorna maximalt är omöjligt för politikerna, och ytterst folket, att svälja. Orsaken? Därför att besluten drabbar bara oss, medan att fortsätta som vi gör bara drabbar framtida generationer. Och ärligt talat, dem skiter de flesta i. Vi lever i en dystopi, men de flesta upplever den som härlig. Ta bara denna varma sommar och milda höst... ^_^

Hellre ett jobbskatteavdrag än att rädda miljön så klart!!!! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bara denna varma sommar och milda höst... ^_^

Allt går i cykler. Det är mer snö/vinter nuförtiden än när det vsar ordentliga vintrar på man var mindre.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt går i cykler. Det är mer snö/vinter nuförtiden än när det vsar ordentliga vintrar på man var mindre.

När jag var liten gick snön upp till midjan varje vinter. Det gör den inte längre. Så vintrarna är bevisligen mildare. :nerd:

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var liten gick snön upp till midjan varje vinter. Det gör den inte längre. Så vintrarna är bevisligen mildare. :nerd:

 

Det är bara du som har blivit längre :whistling:

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...