Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Kan de inte bara stänga av ESP på högerhjulen och sedan sälja den som sladdhybrid?

Jo - skulle du köpa? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många viten för busschaufförers mobilanvändande | SVT Nyheter

 

“JLT har i avtalet med Keolis skrivit in att företaget ska betala vite om busschaufförer ertappas med att använda mobiltelefon under färd.

– Det är bedrövligt och man får inte göra det. Det är fel framför allt ur trafiksäkerhetssynpunkt, säger Carl-Johan Sjöberg på JLT

Men hjälper vitena?

– Det hoppas vi och det är bra att det uppmärksammas. Men tyvärr tror jag det är svårt att få bort beteendet, säger han.”

 

 

Så svårt är det nog inte... Det är ju bara att skriva in i anställningsavtalet och sen göra klart för personalen att ertappas de, så blir de av med sin anställning. En 0-tolerans liksom. Sen är det ju upp till den anställde om han/hon vill jobba kvar s a s. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen såg jag en man som använde ratten som stöd för att knappa in tecken på sin mobil. Med båda händer och tummar. Sonen satt intill, de var på väg till idrottshallen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske dags att vända på övervakningskamerorna i bussar...... :superirriterad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häromdagen såg jag en man som använde ratten som stöd för att knappa in tecken på sin mobil. Med båda händer och tummar. Sonen satt intill, de var på väg till idrottshallen.

Borde nästan, med lite god vilja, att kunna klassa som ett potentiellt dråpförsök. Det är väl en sak om de är trötta på sina barn och SMS'ar när det är ute och kör själva (läs; självmordsbenägna). Men det där... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag ser vad folk håller på med är jag benägen att svänga i repressionsfrågan. 1 februari är det (ska det vara) slut på det där. Men jag är klentrogen... Man kan inte förbjuda idioti... Fast man kan lagföra idioter! :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, när jag ser vad folk håller på med är jag benägen att svänga i repressionsfrågan. 1 februari är det (ska det vara) slut på det där. Men jag är klentrogen... Man kan inte förbjuda idioti... Fast man kan lagföra idioter! :devil:

 

1 februari måste den där föräldern ha telefonen i enhållare när det skrivs SMS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ford har fått ett patent på självkörande polisbil.



Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ford har fått ett patent på självkörande polisbil.

 

https://www.engadget.com/2018/01/26/ford-patent-autonomous-police-cars

Passar bra i Sverige. Med tanke på polisbristen och vikten av att det ändå verkar som att polisen är ute och patrullerar. Med kameror kan de registrera brott i realtid. Visserligen inte rycka in, men ändå en fördel utredningstekniskt för lagföring i efterhand. Robocopcar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Passar bra i Sverige. Med tanke på polisbristen och vikten av att det ändå verkar som att polisen är ute och patrullerar. Med kameror kan de registrera brott i realtid. Visserligen inte rycka in, men ändå en fördel utredningstekniskt för lagföring i efterhand. Robocopcar.

Tänkte också lite Robocop. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Londons taxiförare har världens hårdaste taxiprov.



Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

 

Londons taxiförare har världens hårdaste taxiprov.

 

 

Eller så åker man Uber. Från ena sidan London till andra för typ 150 pengar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Eller så åker man Uber. Från ena sidan London till andra för typ 150 pengar. ;)

Haha! Ja. ;) Eller så tar man om något år en självkörande taxi och besparar alla dessa taxichaufförer allt pluggande... :rolleyes:;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Londons taxiförare har världens hårdaste taxiprov.

 

Första gången jag skulle åka taxi där så kände inte föraren till adressen (gata och nummer, inte namn på lokalen), en enkelriktad mindre gata utan genomfartstrafik. Jag visade snabbt en kartbild som täckte mindre än ett kvarters radie från adressen på min lilla Ericssonmobil, K610 tror jag. Sedan körde han direkt på målet, ca 5 km bort. Jag var trots allt ganska imponerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första gången jag skulle åka taxi där så kände inte föraren till adressen (gata och nummer, inte namn på lokalen), en enkelriktad mindre gata utan genomfartstrafik. Jag visade snabbt en kartbild som täckte mindre än ett kvarters radie från adressen på min lilla Ericssonmobil, K610 tror jag. Sedan körde han direkt på målet, ca 5 km bort. Jag var trots allt ganska imponerad.

Ja, jag har aldrig haft problem med att taxichaufförerna inte hittar när jag varit i London. Mindre bra är de dock i Shanghai, inte en jäkel hittar rätt. Visst, det är en dubbelt så stor stad som London, men ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha kul! Å lite smart.

 

Man kan väl oxå tänka sig en skidlift fast med handtag som hänger ner som man tar tag i och sen tolkar efter? Eller finns det risk att man fastnar med handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha kul! Å lite smart.

 

Man kan väl oxå tänka sig en skidlift fast med handtag som hänger ner som man tar tag i och sen tolkar efter? Eller finns det risk att man fastnar med handen?

Vet inte. Är ingen ingenjör/ergonom. :)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tipsade min gamla hemkommun Ulricehamn om detta:

 

 

Såg att projektet är från 1993. Idag är det elcykel som gäller för att få lite fart i backen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...