Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Nej, nej, civilkurage är naturligtvis ingenting som skall uppmuntras!

Själv begick jag misstaget att igår påpeka för några ungdomar att de inte fick sitta i bastun med badbyxor. Jag höll på att bli både knivhuggen och strypt!

Eller, nej, de sade att de var för blyga för att visa sig nakna och jag förklarade att de då fick sitta på sina handdukar och de gick snällt och lydigt ut och hämtade dem.

Men visst kunde det ha slutat med förskräckelse! Det hindrar mig dock inte.

 

B)

 

Handduk ska man, av rövsvettsanledning, sitta på oavsett om man är blyg eller ej.

Men jag begriper faktiskt inte varför basturegler ofta kräver nakna besökare, varför hindra någon som gillar att basta i våtdräkt? Enda anledning jag kan komma på är att ett borttaget krav på nakenhet skulle kunna leda till att nakenhet på sikt anses lika störande i bastun som på Kungsportsavenyn, något som bör kunna åtgärdas med lämpligt formulerade basturegler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handduk ska man, av rövsvettsanledning, sitta på oavsett om man är blyg eller ej.

Men jag begriper faktiskt inte varför basturegler ofta kräver nakna besökare, varför hindra någon som gillar att basta i våtdräkt? Enda anledning jag kan komma på är att ett borttaget krav på nakenhet skulle kunna leda till att nakenhet på sikt anses lika störande i bastun som på Kungsportsavenyn, något som bör kunna åtgärdas med lämpligt formulerade basturegler.

Som jag förstår saken utvecklas ohälsosam och potentiellt allergiframkallande klorgas i bastun om det gäller våta badkläder från bassängen. Därför denna regel. Rentvättade badkläder på en nyduschad kropp torde vara ekvivalent med en ren handduk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Topp!

 

Haha! Ja, just därför skulle jag aldrig (man ska aldrig säga aldrig) köpa en ny bil.

 

Byt tänkesätt. Därför att det handlar om vad du betalar i månaden, inte vad bilen kostar i affären. Med en äldre bil ( tre år gammal och äldre ) tillkommer kostnader för helförsäkring, service, reparationer, besiktning, däck. För en vanlig familjebil kan helförsäkringen kosta 5000:- mer per år vilket ger ca 400:-/månaden. Däcken tar slut så du måste köpa nya sådana. Du ska betala service. Framåt 10.000 mil har många fabrikat extra stor service som kan kosta 10.000:- och mer. Men här är det lite olika från fabrikat till fabrikat.

...

Jag har för det första ett supererbjudande där månadskostnaden understiger värdeminskningen rejält. Nya sommardäck så klart, service ingår i priset, full garanti i tre år, ingen besiktning. Jag vet exakt vad bilinnehavet kostar mig och inga överraskningar väntar. Inget kommer att haverera eller kärva. Tittar jag på de senaste bilarna jag ägt så är Octavian från 07 som jag köpte ett år gammal och Focusen -11 som jag köpte ny ungefär 1000:- dyrare/månaden än den privatleasing jag har på min nuvarande Seat Leon. Men även om det skulle kosta mig en femhundring mer i månaden för att åka ny bil mot en bättre begagnad är det värt femhundringen för ett bekymmersfritt åkande. Och med all sannolikhet krocksäkrare åkande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Jag har för det första ett supererbjudande där månadskostnaden understiger värdeminskningen rejält. Nya sommardäck så klart, service ingår i priset, full garanti i tre år, ingen besiktning. Jag vet exakt vad bilinnehavet kostar mig och inga överraskningar väntar. Inget kommer att haverera eller kärva. Tittar jag på de senaste bilarna jag ägt så är Octavian från 07 som jag köpte ett år gammal och Focusen -11 som jag köpte ny ungefär 1000:- dyrare/månaden än den privatleasing jag har på min nuvarande Seat Leon. Men även om det skulle kosta mig en femhundring mer i månaden för att åka ny bil mot en bättre begagnad är det värt femhundringen för ett bekymmersfritt åkande. Och med all sannolikhet krocksäkrare åkande.

Jag har kikat på leasing, men inte hittat något som känns prisvärt för en lite större bil. Tyvärr. Jag kan inte ha en Seat Leon, den är för liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en sån där gammal fin folkabuss så är det negativ värdeminskning. ;)

Finns ju viss risk då att hans grannar kanske tror att han är från Libyen. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår saken utvecklas ohälsosam och potentiellt allergiframkallande klorgas i bastun om det gäller våta badkläder från bassängen. Därför denna regel. Rentvättade badkläder på en nyduschad kropp torde vara ekvivalent med en ren handduk.

 

Det låter rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat på leasing, men inte hittat något som känns prisvärt för en lite större bil. Tyvärr. Jag kan inte ha en Seat Leon, den är för liten.

 

Ett tips är att kolla på https://jamforleasing.se De indexerar prisvärdheten på privatleasing och har även med olika erbjudanden. Visar ett exempel på ett våldsamt prisvärt leasingavtal. Den har index PS 96 vilket är vådligt högt. Dvs priset är vådligt lågt. 2,695:-/månaden är en bra bit under värdeminskningen.

post-363-0-74377800-1513522205_thumb.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra pris på SUV. Nu förtiden är ju Renault och Nissans suvar nästan identiska under skalet.

post-363-0-76186000-1513522437_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en sån där gammal fin folkabuss så är det negativ värdeminskning. ;)

De är ju snygga, så varför inte. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket bra pris på SUV. Nu förtiden är ju Renault och Nissans suvar nästan identiska under skalet.

Segt att försäkring inte ingår. I övrigt var det bra pris. Har du försäkringen inkluderad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Segt att försäkring inte ingår. I övrigt var det bra pris. Har du försäkringen inkluderad?

 

Olika leasingföretag gör på olika sätt. Jag kunde ha SEAT-försäkring men har hellre Länsförsäkringar där jag har allt annat. Man får ju se upp så service ingår + garanti under hela leasingtiden. Vinterdäck och motorvärmare ingår mer sällan i grundpriset. Men se upp med priserna. På Volvo-ÅF var de svindyra på vinterhjulen om man skulle leasa där. Förutom att de vara dyra på all leasing.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill de ha 300:-/mån ( 10,800:- totalt under tre år ) i tillägg på leasingen är det bättre att köpa en omgång däck och antingen sälja dem när leasingen tar slut eller ta med dem till nästa bil om det går. Man vill ju inte bränna 10,800:- på en omgång vinterdäck..... :stjarnsmall:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Olika leasingföretag gör på olika sätt. Jag kunde ha SEAT-försäkring men har hellre Länsförsäkringar där jag har allt annat. Man får ju se upp så service ingår + garanti under hela leasingtiden. Vinterdäck och motorvärmare ingår mer sällan i grundpriset. Men se upp med priserna. På Volvo-ÅF var de svindyra på vinterhjulen om man skulle leasa där. Förutom att de vara dyra på all leasing.

 

Vill de ha 300:-/mån ( 10,800:- totalt under tre år ) i tillägg på leasingen är det bättre att köpa en omgång däck och antingen sälja dem när leasingen tar slut eller ta med dem till nästa bil om det går. Man vill ju inte bränna 10,800:- på en omgång vinterdäck..... :stjarnsmall:

Ja, jag får se vad vi gör. Jag har kikat på lite smått på leasing ett par år men inte fått tummen ur. Kanske nästa bil blir leasing. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir ju ett problemfritt ägande, men såklart dyrare iom att ingenting är gratis och de leasar ju inte ut till självkostnadspris utan de kalkylerar ju med att göra vinst på varje bil. Jag tror man sammantaget kommer billigare undan med att köpa en två-tre år gammal bil, den har ju några bekymmersfria år kvar innan det börjar rasa.

Sen har jag läst att när man lämnar tillbaka leasingbilen så kollar de jädrigt noggrant efter repor och bucklor å är inte bilen i mint condition så lägger de på pengar, ja drar av på vad det nu heter restavgiftåterbetalningen. Förstås är väl det helt olika beroende på fabrikat å firmor men ändå, eller vad säger du om det Axelman?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag läst att när man lämnar tillbaka leasingbilen så kollar de jädrigt noggrant efter repor och bucklor å är inte bilen i mint condition så lägger de på pengar, ja drar av på vad det nu heter restavgiftåterbetalningen.

Det är det jag är rädd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det blir ju ett problemfritt ägande, men såklart dyrare iom att ingenting är gratis och de leasar ju inte ut till självkostnadspris utan de kalkylerar ju med att göra vinst på varje bil. Jag tror man sammantaget kommer billigare undan med att köpa en två-tre år gammal bil, den har ju några bekymmersfria år kvar innan det börjar rasa.

Sen har jag läst att när man lämnar tillbaka leasingbilen så kollar de jädrigt noggrant efter repor och bucklor å är inte bilen i mint condition så lägger de på pengar, ja drar av på vad det nu heter restavgiftåterbetalningen. Förstås är väl det helt olika beroende på fabrikat å firmor men ändå, eller vad säger du om det Axelman?

 

Att du har fel.

...

Mina förra leasingbil var klart billigare än de två bilar jag hade innan som jag köpte. Den jag har nu hade specialpris 199,900:- och ordinarie 220,000:-. Hade jag lånat pengar på banken hade jag fått finansiera 50% värdeminskning plus ränta 2,5 %. Det blir ca

100.000:- på tre år i värdeminskning

ca 5,000:- ränta

service 5,000:-

Summa 110,000 delat på 36 månader = 3,000:-/mån.

Jag betalar 2,200:- i leasingavgift.

Jag har halvförsäkring vilket sparar 400:-/mån jämfört med en bättre beg bil.

Garanti i 3 år och all service ingår. Glädjen att ha en ny bil är värt ett par hundra också. Det räcker med ett halvdyrt fel på den bra begagnade så spricker den kalkylen. Ett fel på tre år är högst sannolikt. Det kostar också tid för att lämna och hämta på verkstaden.

...

Jag har en ett häfte med bilder om vilket slitage som är ok och inte ok. Det är förvånande generöst. Men det är ju en ganska dum kommentar som om det är bara leasingbilar som drabbas! Du kan ju vara säker att Hygglige Leffe AB eller Bilia drar av allt han/de kan på dina repor och bucklor när du försöker byta in din köpta bil. Jag fick faktiskt beröm av killen som kollade min bil när jag bytte att jag hade skött om den så väl!

...

Sen är ju inte privatleasing ett underverk i sig självt. Inte att köpa heller. Det gäller ju som alltid att göra bra affärer och inte gå in i butiken och köpa det dyraste. Kolla och kolla och räkna och tänk och slå till när det ser bra ut. Volvo i Falun försöker kränga ut Dacia (!) med DYRARE leasing än min SEAT fast Dacian är 50.000.- billigare. Helt oförstående när jag påtalat detta. Ford kunde knappt få fram en Fiesta till det leasingpris jag leasar en ganska fullmatad Seat Leon kombi.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det jag är rädd för.

Det där är ganska korkat som jag skrev i inlägget ovanför. OM du missköter din köpta bil får du betala det också genom avdrag på inbytet. Hur kan du tro att det inte sker? Skadar du bilen så den måste lagas är det samma villkor på den köpta och den leasade. Är den lagad och fixad är värdet återställt hur du än finansierar det.

...

Det är en ren känslomässig pryl. Du vill äga bilen. Frågan är inte vad som är smartast utan att du VILL vara ägare. ;)

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är ganska korkat som jag skrev i inlägget ovanför. OM du missköter din köpta bil får du betala det också genom avdrag på inbytet. Hur kan du tro att det inte sker? Skadar du bilen så den måste lagas är det samma villkor på den köpta och den leasade. Är den lagad och fixad är värdet återställt hur du än finansierar det.

...

Det är en ren känslomässig pryl. Du vill äga bilen. Frågan är inte vad som är smartast utan att du VILL vara ägare. ;)

Jag gör inga som helst anspråk på att äga en bil, jag hade gärna haft en bilpool här på Ingarö så jag haft bil efter behov. Men, jag får se, vi ska nog ha kvar vår bil under 2018 också. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gömde inlägget med otrevlig ton

Fler inlägg i samma stil och det blir varning

 

 

post-113-0-08302800-1513704156.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte ha en Seat Leon, den är för liten.

 

Rent nyfiken bara, vilken storlek tror du det är? Seat Leon är lika stor som en VW Golf och det är en Golf i allt utom i plåten och inredningen. En Golf idag är i princip nästan lika stor som en Passat. En Passat räcker lätt till en familj på fem personer. Min Seat Leon-kombi är stor som en Passat var för tio år sedan. Golfklassen har vuxit rejält och är i många stycken i fatt mellanklassen. Det som skiljer Golfklassen och mellanklassen idag är att mellanklassen är mer påkostad och lyxigare. Sen kan storleken variera lite mellan bilar. Men i stort sett är Golf och mellanklass lika rymliga. Kuriosa är att den nya Polon som kom i höst är större än Golfen var för två generationer sedan. Småbil? Icke längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Rent nyfiken bara, vilken storlek tror du det är? Seat Leon är lika stor som en VW Golf och det är en Golf i allt utom i plåten och inredningen. En Golf idag är i princip nästan lika stor som en Passat. En Passat räcker lätt till en familj på fem personer. Min Seat Leon-kombi är stor som en Passat var för tio år sedan. Golfklassen har vuxit rejält och är i många stycken i fatt mellanklassen. Det som skiljer Golfklassen och mellanklassen idag är att mellanklassen är mer påkostad och lyxigare. Sen kan storleken variera lite mellan bilar. Men i stort sett är Golf och mellanklass lika rymliga. Kuriosa är att den nya Polon som kom i höst är större än Golfen var för två generationer sedan. Småbil? Icke längre.

 

Allting mindre än en Cadillac Escalade räknas väl som småbil? :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...