Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Trängselskatten ökar nu i Januari.

Skattesmällen mot 130 000 bilpendlare i Göteborg, Stockholm | Konsument | Expressen

Kritiken är väl främst att den införts så snabbt. Sen är det väl mer och mer tydligt att det inte handlar om trängselskatt längre utan bara att dra in stålars - t ex att det diskuteras att tidigarelägga från hal7 till 06 + inkludera semestertiderna med.

Till skillnad från Stockholm, så valde ju Göteborg att införa straffskatt istället. Men det skulle väl även bli straffskatt i Sthlm med - genom att inkludera Essingeleden.

Kikar lite på den pdf'en... Tycker den känns lite oklar. Dvs är det skatt eller inte.

[2016-01-01] infofolder-forandringar-trangselskatt-stockholm-.pdf

post-64246-0-71264000-1513098689_thumb.jpg

Inte på gröna vägar, och inte Essingeleden vid 8 och 9.

Eftersom den smiter innanför (säkert utränat) vid 12, 13, 14 Då är det betalning där?, eller ligger stationerna vid avfarter in mot stan. Det ser ut som de ligger lite brevid.

E18 ut lär ju vara belagd med avgifter, men om man kommer söder från och skall vidare E4 upp/ut?

Jaja, man kan ju alltid köra norrut genom Solna och sen vidare ut. Är ju det som har varit bra med Stocksholm att de just haft ett trängselskattsystem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur Stockholmstaxi gör med det där, blir ju dyrt om de ska betala varje gång de passerar gränsen, det gör väl vissa rätt mycket kan man gissa. De kanske får undantag om de har firman i sthlm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur Stockholmstaxi gör med det där, blir ju dyrt om de ska betala varje gång de passerar gränsen, det gör väl vissa rätt mycket kan man gissa. De kanske får undantag om de har firman i sthlm.

Googlade på taxi och trängselskatt och fick två lite motstridiga träffar...

 

post-28798-0-71559200-1513103282_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur Stockholmstaxi gör med det där, blir ju dyrt om de ska betala varje gång de passerar gränsen, det gör väl vissa rätt mycket kan man gissa. De kanske får undantag om de har firman i sthlm.

 

Gissar att taxifirmorna vill ha höga trängselavgifter/skatter så det blir ännu mer taxikörning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar hur Stockholmstaxi gör med det där, blir ju dyrt om de ska betala varje gång de passerar gränsen, det gör väl vissa rätt mycket kan man gissa. De kanske får undantag om de har firman i sthlm.

 

Anpassar anbud och priser till att det idag kostar som mest ca 2100 kr/månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Anpassar anbud och priser till att det idag kostar som mest ca 2100 kr/månad.

 

Stockholm stryper sig till döds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om man upprepat kör som en idiot (man saknar utbildning) så får man ändå bara villkorlig dom och lite böter. Skrämmande liberalt. Karlfan är ju potentiellt livsfarlig! :evilgrin:

 

 

post-28798-0-04846300-1513248722_thumb.png

BT, 171214

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om det här då, idag körde jag rakt fram på en 50-sträcka, vid en utfart/korsning stod en buss som ville köra ut, det var lite trafik från båda håll och han stod långt ut som att han verkligen ville ut å aldrig fick lämplig lucka så jag bromsa in för att ge honom utrymme att köra ut, varvid bilen bakom mig tuta! Tänkte först stanna å fråga tutaren vad han ville men så blev jag tveksam om jag kanske hade gjort fel. Det var även ett övergångsställe framför bussen så för bilen bakom mig kunde jag ju ha bromsat för nån som ville gå över. Det är väl hans ansvar att kolla framåt om bilen framför bromsar eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om det här då, idag körde jag rakt fram på en 50-sträcka, vid en utfart/korsning stod en buss som ville köra ut, det var lite trafik från båda håll och han stod långt ut som att han verkligen ville ut å aldrig fick lämplig lucka så jag bromsa in för att ge honom utrymme att köra ut, varvid bilen bakom mig tuta! Tänkte först stanna å fråga tutaren vad han ville men så blev jag tveksam om jag kanske hade gjort fel. Det var även ett övergångsställe framför bussen så för bilen bakom mig kunde jag ju ha bromsat för nån som ville gå över. Det är väl hans ansvar att kolla framåt om bilen framför bromsar eller?

 

Ja, det är hans ansvar.

Det är nästan alltid den som kör på någon annan bakifrån som har gjort fel. Det enda undantaget är när den som kör först tvärbromsar utan (trafik)motiverad anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni om det här då, idag körde jag rakt fram på en 50-sträcka, vid en utfart/korsning stod en buss som ville köra ut, det var lite trafik från båda håll och han stod långt ut som att han verkligen ville ut å aldrig fick lämplig lucka så jag bromsa in för att ge honom utrymme att köra ut, varvid bilen bakom mig tuta! Tänkte först stanna å fråga tutaren vad han ville men så blev jag tveksam om jag kanske hade gjort fel. Det var även ett övergångsställe framför bussen så för bilen bakom mig kunde jag ju ha bromsat för nån som ville gå över. Det är väl hans ansvar att kolla framåt om bilen framför bromsar eller?

 

Rubba inte andras cirklar! Det är dödsstraff på sådant. Så senare i dag kommer det att stå på Facebook om den idioten som bromsade in för att släppa fram en buss! Kronpucko!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra veta att jag inte gjorde fel. :)

 

 

Brukar släppa fram bussar som stått om det är köer, ibland har jag bråttom eller kund då kanske jag inte gör det.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering:


Person A har sin bil parkerad. Person B kör på Person A's bil. Person B lämnar en lapp och "erkänner" att det var denne som körde på bilen och försäkringsbolagen blir nu informerade. Person A är i behov av hyrbil eftersom att reparationen av den krockade bilen tar en vecka att fixa. Trotts att Person A har helförsäkring så täcker bara dennes försäkring 75% av hyrbilskostnaden. Nu till funderingen: tycker ni att det är skäligt att Person B betalar resterande 25%?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är skäligt. Men det är ingenting man kan kräva av person B. I teorin kan ju person A gå miste om hur mycket som helst på grund av en parkeringskada. Alla ger vi oss ut i trafiken på egen risk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är skäligt. Men det är ingenting man kan kräva av person B. I teorin kan ju person A gå miste om hur mycket som helst på grund av en parkeringskada. Alla ger vi oss ut i trafiken på egen risk.

Tack för din input.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En liten fundering:

 

Person A har sin bil parkerad. Person B kör på Person A's bil. Person B lämnar en lapp och "erkänner" // ... //

Nu till funderingen: tycker ni att det är skäligt att Person B betalar resterande 25%?

Av frågeställningen antar jag att det är du som är person B? :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av frågeställningen antar jag att det är du som är person B? :ThumbsUp:

Faktiskt inte, jag är Person A. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En liten fundering:
Person A har sin bil parkerad. Person B kör på Person A's bil. Person B lämnar en lapp och "erkänner" att det var denne som körde på bilen och försäkringsbolagen blir nu informerade. Person A är i behov av hyrbil eftersom att reparationen av den krockade bilen tar en vecka att fixa. Trotts att Person A har helförsäkring så täcker bara dennes försäkring 75% av hyrbilskostnaden. Nu till funderingen: tycker ni att det är skäligt att Person B betalar resterande 25%?

 

 

Det är väl person Bs försäkring som ska täcka As kostnader?

I vilket fall som helst så ska A inte tjäna något på detta genom att ha gratis bil en vecka.

Om A kört den egna bilen så blir det en kostnad. Det är inte ovanligt att det kostar över 50 kr milen att köra bil. Då räknar man in alla fasta och rörliga kostnader samt värdeminskning för att sedan dela med de antal mil man kör under (exempelvis) ett år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Trotts att Person A har helförsäkring så täcker bara dennes försäkring 75% av hyrbilskostnaden. ...

Person B ska betala detta, kom jag på nu. Alternativt stilleståndsersättning. Källa. Citat:

 

Har jag rätt att få hyrbil om jag blir påkörd av en annan bil?

Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses motsvara inbesparat slitage på din egen bil.
Om du inte har behov av hyrbil har du istället rätt till kontantersättning, s k stilleståndsersättning. Den är i normalfallet 25 kr/dag men högre ersättning kan betalas om du kan visa att dina merkostnader varit högre.
Ersättning betalas under skälig reparationstid. Om bilen ska lösas in så betalas ersättning endast under 14 dagar från det du fått vetskap om att bilen inte kan repareras.
Vill du ha hyrbil i andra fall t ex vid stöld måste du ordna det genom den egna bilförsäkringen. Enligt försäkringsvillkoren ska du själv betala 25 % av dygns- och kilometerkostnaden för hyrbilen. Du kan istället för hyrbilsersättning få kontant dagsersättning med 75-200 kr/dag beroende på vilket försäkringsbolag du har.”
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det är väl person Bs försäkring som ska täcka As kostnader?

I vilket fall som helst så ska A inte tjäna något på detta genom att ha gratis bil en vecka.

Om A kört den egna bilen så blir det en kostnad. Det är inte ovanligt att det kostar över 50 kr milen att köra bil. Då räknar man in alla fasta och rörliga kostnader samt värdeminskning för att sedan dela med de antal mil man kör under (exempelvis) ett år.

Ja, men om Bs försäkringsbolag inte täcker kostnaden så ska ju A inte förlora pengar på att ha blivit påkörd. Jag ser det som att B får stå för de fasta kostnaderna som uppstår för hyrbil, dvs veckohyra, extra för barnstol, samt försäkring. Bränslekostnad samt 7,5 kr/mil står A för såklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Person B ska betala detta, kom jag på nu. Alternativt stilleståndsersättning. Källa. Citat:

 

Har jag rätt att få hyrbil om jag blir påkörd av en annan bil?

Du kan ha rätt till hyrbil om motparten är vållande till olyckan. Du måste själv betala 1/3 av kilometerkostnaden för hyrbilen. Denna del anses motsvara inbesparat slitage på din egen bil.
Om du inte har behov av hyrbil har du istället rätt till kontantersättning, s k stilleståndsersättning. Den är i normalfallet 25 kr/dag men högre ersättning kan betalas om du kan visa att dina merkostnader varit högre.
Ersättning betalas under skälig reparationstid. Om bilen ska lösas in så betalas ersättning endast under 14 dagar från det du fått vetskap om att bilen inte kan repareras.
Vill du ha hyrbil i andra fall t ex vid stöld måste du ordna det genom den egna bilförsäkringen. Enligt försäkringsvillkoren ska du själv betala 25 % av dygns- och kilometerkostnaden för hyrbilen. Du kan istället för hyrbilsersättning få kontant dagsersättning med 75-200 kr/dag beroende på vilket försäkringsbolag du har.”

 

Kanon, stor tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men om Bs försäkringsbolag inte täcker kostnaden så ska ju A inte förlora pengar på att ha blivit påkörd. Jag ser det som att B får stå för de fasta kostnaderna som uppstår för hyrbil, dvs veckohyra, extra för barnstol, samt försäkring. Bränslekostnad samt 7,5 kr/mil står A för såklart.

 

Det är tyvärr så att A kan förlora pengar och framförallt tid på detta.

Och du kan väl använda din egen barnstol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...