Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Fast på samma sida kan man läsa om Ica-handlaren som är på vippen att måst stänga verksamheten då de drabbas av så mycket våld så jag tycker nog polisen kunde ägna sig åt oändligt mycket viktigare saker än hålla på å jaga folk som pratar i mobilen medans de kör. De ska sluta jaga laglydiga skattebetalare för mikrobrott och jaga kriminella istället.

 

https://www.expressen.se/gt/ica-handlaren-mikael-slar-larm-jag-ar-radd/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa saker får passera. Läste om ett rättsfall där en bilist hade orsakat en olycka genom att böja sig ned och leta efter sin bebis napp på bilgolvet. Hen friades från brott då dylikt ansågs vara en naturlig distraktion som kan leda till olyckor. Alltså inte ”onödig” vårdslöshet, typ. Någon form av uppsåt i juridisk mening uppnåddes alltså inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Problem uppstår när förare sitter med en hand på ratten och en hand mot örat pratandes.

Det förstår väl jag var du vill med detta. Att prat också ska förbjudas.

 

Någonstans måste en gräns dras och detta är ett försök och om det inte blir bra får vi se.

Vi är inte eniga angående det fetmarkerade (jag antar att föraren i fråga har en telefon mellan handen och örat). Om man anser att allt telefonerande vid bilkörning är farligt så är det allt telefonerande som man bör förbjuda. Anser man att all telefonanvändning är farlig så bör all telefonanvändning förbjudas, inklusive uppspelning av strömmad musik som påverkar eller påverkas av föraren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

Vissa saker får passera. Läste om ett rättsfall där en bilist hade orsakat en olycka genom att böja sig ned och leta efter sin bebis napp på bilgolvet. Hen friades från brott då dylikt ansågs vara en naturlig distraktion som kan leda till olyckor. Alltså inte ”onödig” vårdslöshet, typ. Någon form av uppsåt i juridisk mening uppnåddes alltså inte.

Undrar hur det hade dömts om barnet tappet sin telefon/surfplatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Undrar hur det hade dömts om barnet tappet sin telefon/surfplatta.

Hen hade fällts om hen då hade hittat den och hållit i den. Sådan är lagen. Får enarmade förresten köra bil? De är väl att jämställa med bilförare som håller en mobil i handen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Alix säger:

Hen hade fällts om hen då hade hittat den och hållit i den. Sådan är lagen. Får enarmade förresten köra bil? De är väl att jämställa med bilförare som håller en mobil i handen?

Antar det. Bättre att vara vig och sträcka över högerbenet till passagerarsidan, fösa upp telefonen på foten, sparka upp den och sedan nicka den barnet.

Det är ju inte förbjudet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Hen hade fällts om hen då hade hittat den och hållit i den. Sådan är lagen. Får enarmade förresten köra bil? De är väl att jämställa med bilförare som håller en mobil i handen?

Du försöker väl inte påstå att en skulle vara jämförbar med grova brottslingar bara för att en råkar identifiera sig som funktionsvarierad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Antar det. Bättre att vara vig och sträcka över högerbenet till passagerarsidan, fösa upp telefonen på foten, sparka upp den och sedan nicka den barnet.

Det är ju inte förbjudet.

Nej, det är inte förbjudet, det är fullt tillåtet. Fast om akrobatiken misslyckas och leder till en olycka, är det en försvårande omständighet.

 

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Du försöker väl inte påstå att en skulle vara jämförbar med grova brottslingar bara för att en råkar identifiera sig som funktionsvarierad?

Det vet jag inte. Eftersom jag inte förstår frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Mattiasgbg säger:

Då är vi två.

Tack.

Men nu när jag tänker efter: Undrar du om (förmodat ofrivilligt) enarmade skulle framföra sina bilar lika oansvarigt som personer som enbart använder en arm att göra likaledes, medan den andra armen håller i en mobil? I så fall, nej. Detta eftersom det de gör hypotetiskt sett är lagligt. Brasklappen beror på att jag fortfarande inte vet om man faktiskt får köra bil som fysiologiskt enarmad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, Alix säger:

Tack.

Men nu när jag tänker efter: Undrar du om (förmodat ofrivilligt) enarmade skulle framföra sina bilar lika oansvarigt som personer som enbart använder en arm att göra likaledes, medan den andra armen håller i en mobil? I så fall, nej. Detta eftersom det de gör hypotetiskt sett är lagligt. Brasklappen beror på att jag fortfarande inte vet om man faktiskt får köra bil som fysiologiskt enarmad.

Jag har för mig att jag sett specialbyggda bilar för bland annat förare med bara en arm eller ett ben. Jag gissar att körkortsinnehav i sådana fall kopplas till krav motsvarande automatlåda eller glasögon.

 

Jag tolkar ditt inlägg som att du verkar anse att det finns någon koppling mellan ansvarsfullt beteende och lagligt beteende, något jag finner märkligt då lagar kan ändras väldigt godtyckligt och trendbaserat.

 

För övrigt är det handen, inte armen, som är den kriminaliserade kroppsdelen. Det som ändrades i trafikförordningen var att "Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen." lades till.

Trafikförordningen 4:10e

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Jag har för mig att jag sett specialbyggda bilar för bland annat förare med bara en arm eller ett ben. Jag gissar att körkortsinnehav i sådana fall kopplas till krav motsvarande automatlåda eller glasögon.

 

Jag tolkar ditt inlägg som att du verkar anse att det finns någon koppling mellan ansvarsfullt beteende och lagligt beteende, något jag finner märkligt då lagar kan ändras väldigt godtyckligt och trendbaserat.

 

För övrigt är det handen, inte armen, som är den kriminaliserade kroppsdelen. Det som ändrades i trafikförordningen var att "Föraren får inte använda denna utrustning på ett sådant sätt att han eller hon håller den i handen." lades till.

Trafikförordningen 4:10e

Ansvarsfullt och lagligt är begrepp som hör ihop i bred mening. Allt annat vore konstigt. Det vore egendomligt att kunna bete sig ansvarslöst genom att bete sig lagligt.

Därmed inte sagt att olagligt och omdömeslöst  nödvändigtvis går hand i hand.

Vad gäller att vara enarmad följer att man således också är enahanda.

Jag tycker att det är rimligt att en enarmad person får köra en bil eftersom en person med två armar faktiskt kan köra en bil även om den andra armen och handen används för att hålla en mobil.

Jag antar att säkerhetsnivåerna i de båda fallen är ekvivalenta.

Förutsatt att den med två armar enbart håller i mobilen med den andra handen.

Jag vet att det är olagligt. Just handhållandet är kriminaliserat eftersom det är lättast att bevisa att det har skett.  Visst har lagstiftaren gjort det enkelt för sig. Men 99 fall av 100 håller man nog mobilen i en hand av en anledning. Och det är knappast för att man saknar en yta att lägga den på. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste om ett fall i USA där en bilist orsakade ett dödsfall. När polisen kontrollerade hans telefon såg det att han hade använd den vid olyckstillfället . Straffet blev många år i fängelse då han dömdes mord. Vidare så var grannen ute och körde bil . Då han kom till en 90 graders kurva sänkte han hastigheten till 40 km/h men blev strax därpå påkörd av en annan bilist bakifrån som inte observerade att han hade sänkt hastigheten. Denna bilist höll just då på med att sända ett sms och ansåg att det var hans fel att han hade sänkt hastigheten .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, adad säger:

Denna bilist höll just då på med att sända ett sms och ansåg att det var hans fel att han hade sänkt hastigheten .

Vad syftar du på med "hans fel att han hade ..."?

Du menar att den bakre föraren (som SMSade) skyllde på den främre föraren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både polisledning och kammarrätt anser att det räcker med en enda polispatrull i södra Lappland. Den ska täcka ett område som är nästan lika stort som Danmark. De får skaffa en raketbil eller någonting i den stilen. Fast det hjälper ju inte vid exempelvis kvinnofridsbrott. Då får de ta med sig gärningsmannen och lämna kvinnan ensam i hemmet. Då kan de inte säkra bevis. Och då lär de få återvända till samma hem många gånger. Ända tills hon blir ihjälslagen. Svärje! ?

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago, modEric said:

Steve Me' Lloyden

Klassiker! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daimler (bland annat Mercedes) dras in i dieselskandalen.  Avgasreningen stängs av efter 26 kilometers färd... Med mera. Fossila bränslets svanesång? Hoppas det, stinker dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, e-snobben säger:

Minns inte och orkar inte kolla upp gränserna. Men om man kör väldigt långsamt på motorväg kan man också stoppas.

Det där kan hända på alla vägar. Drabbar främst raggare efter ca 14 varv runt torget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryska Yandex testar självkörande bilar på Moskvas gator.


https://youtu.be/Bx08yRsR9ow

Redigerad av sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Alix said:

Rysk trafiksäkerhet kan inte gärna bli sämre. AI bakom ratten lär funka out of the box.

Haha! Jag har varit Moskva, de kunde minsann köra bil där. ;)

Redigerad av sevensleeper
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...