Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

sevensleeper
8 timmar sedan, Semmelman säger:

Apropå bilar och polisen, här Stockholms och Sveriges första polisbil, en Scania-Vabis typ 3S från 1913:

 

orga2013.jpg

 

Från: http://massingnickel.se/scaniavabis.html

Den var inte alls en miljöbov! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, modEric säger:

Skulle du t ex ligga tätt tätt bakom mig på en landsväg och jag ställer mig på bromsen - bara för att hatar sånt, så är det du som åker på det. Du kan aldrig skylla på mig i det fallet.

Jo, faktiskt. Du får inte utsätta andra för fara bara för att ge dem en läxa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, faktiskt. Du får inte utsätta andra för fara bara för att ge dem en läxa.

Att sätta andra för fara är såklart en annan sak, men just i det exemplet finns det tydliga regler om att du som bilist skall kunna stanna för allt framför. Nu var det ett dåligt exempel (du menar nog denna: http://ferenda.lagen.nu/1998:1276#K3P16S1). Jag skulle aldrig göra det, men principen. Det kan vara en katt, rådjur, barn... Kör du in i mig, är det ditt fel.

 

Avståndet till ett framförvarande fordon skall anpassas så att det inte finns risk för påkörning om det saktar in eller stannar. http://ferenda.lagen.nu/1998:1276#K3P2S1

 

Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.http://ferenda.lagen.nu/1998:1276#K3P14S1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Telly82 säger:

Jo, faktiskt. Du får inte utsätta andra för fara bara för att ge dem en läxa.

Trafikförordningen 3 kap 16 §

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

1 minut sedan, Telly82 säger:

Trafikförordningen 3 kap 16 §

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.”

 

Ja, som sagt... :)

 

31 minuter sedan, modEric säger:

... (du menar nog denna: http://ferenda.lagen.nu/1998:1276#K3P16S1). Jag skulle aldrig göra det, men principen. ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

Om jag är ute och åker och bromsar för en katt och du åker in i mig är det du som åker dit. 

Jag har för mig att när det gäller djur är det bara giltigt skäl att bromsa för vilt från rådjurs storlek och uppåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, lappen71 säger:

Om jag är ute och åker och bromsar för en katt och du åker in i mig är det du som åker dit. 

 

2 minuter sedan, Alix säger:

Jag har för mig att när det gäller djur är det bara giltigt skäl att bromsa för vilt från rådjurs storlek och uppåt.

Det har jag också för mig. Man ska inte bromsa för smådjur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Telly82 säger:

 

Det har jag också för mig. Man ska inte bromsa för smådjur.

 

Är inte säker men ni förstår poängen. 

 

Min bror körde in i en person som tvärnitade för att han hade skrapat framrutan dåligt och såg inget. Brorsan åkte dit på det men detta är över 30år sedan så reglerna kan ha ändrats. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Är inte säker men ni förstår poängen. 

 

Min bror körde in i en person som tvärnitade för att han hade skrapat framrutan dåligt och såg inget. Brorsan åkte dit på det men detta är över 30år sedan så reglerna kan ha ändrats. 

 

Är nog så fortfarande, kör man in i framförvarande är man vållande för att man har inte har tillräckligt avstånd till framförvarande för att reda ut situationen.

 

Vid seriekrockar så är den som kör in i den framförvarande skyldig för dennes skador och den som kör in i honom skyldig för hans skador och så vidare bakåt i ledet.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, lappen71 säger:

 

Är inte säker men ni förstår poängen. 

 

Min bror körde in i en person som tvärnitade för att han hade skrapat framrutan dåligt och såg inget. Brorsan åkte dit på det men detta är över 30år sedan så reglerna kan ha ändrats. 

Det är en stor gråzon här, rörande vem som är skyldig. Grundregeln är väl att den som kör på är vållande, om inte den framförvarande bilen gör något omotiverat.

Den som (i din brors fall) skrapat rutan dåligt bromsade väl för att han höll på att köra in i något och det är ju i så fall motiverat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Telly82 säger:

Det är en stor gråzon här, rörande vem som är skyldig. Grundregeln är väl att den som kör på är vållande, om inte den framförvarande bilen gör något omotiverat.

Den som (i din brors fall) skrapat rutan dåligt bromsade väl för att han höll på att köra in i något och det är ju i så fall motiverat.

 

Nej han höll inte på att köra in i något utan han bromsade för att han inte såg något. 

Att inte skrapa rutan ordentligt är också brottsligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, lappen71 säger:

 

 

Att inte skrapa rutan ordentligt är också brottsligt. 

O, ja. Och att inte sopa av snön från hela bilen är också olagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu räcker det med lappkast och semmelkastning här i tråden. Låser den för kvällen och rensar hårt.

 

/Moderator :policeman:

Redigerad av mattem
  • Rösta upp 1
  • Tack 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • mattem locked this ämne
  • mattem unlocked this ämne

Fler drogpåverkade än rattfulla åkte fast - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Under trafikkontrollveckan påträffade polisen också narkotika i bilarna 121 gånger, vapen 11 gånger, stöldgods 13 gånger, åtta efterlysta och 13 personer som saknade rätt att vistas i landet.”

Med tanke på mängen annat man får in/fast i samband med kontrollerna, så vore det nog bra om man utförde de oftare - så man får bort skıten & ıdioterna från vägarna. :glare:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, modEric säger:

https://i.pinimg.com/originals/f1/e4/28/f1e4289c80aa7bf30ea5b10781958c62.jpgFartdåre på elcykel misstänks för brott | SVT Nyheter

“... grov olovlig körning och vårdslöshet i trafik.”

:chockadskeptisk:

 

50 minuter sedan, modEric säger:

Bilkrasch rakt in i hus – kvinna död | GT

Känns väl mer som som mord el dråp, än en ev vållande till annans död? :ermm:

Jag postade det där om cykeln i tidningstråden i måndags. Ska alla tidningsnyheter om trafik hamna här, alltså? :fundersam: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Alix säger:

 

Jag postade det där om cykeln i tidningstråden i måndags. Ska alla tidningsnyheter om trafik hamna här, alltså? :fundersam: 

 

Passar ju in under båda kategorierna, så spelar det någon roll? 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, mattem säger:

Passar ju in under båda kategorierna, så spelar det någon roll? 

Knappast som isolerade företeelser, men om samma nyhet börjar diskuteras på olika håll är det knappast optimalt, som jag ser det. Men det kanske inte heller spelar någon roll?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Alix säger:

Knappast som isolerade företeelser, men om samma nyhet börjar diskuteras på olika håll är det knappast optimalt, som jag ser det. Men det kanske inte heller spelar någon roll?

 

I denna tråden ämnet kanske drar mer trafik? :fundersam: :whistling: :tarskratt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som om intressena krockar eller är ute på hal is. Eller är jag ute och cyklar nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Axelman säger:

Känns som om intressena krockar eller är ute på hal is. Eller är jag ute och cyklar nu?

:fane: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, mattem säger:

I denna tråden ämnet kanske drar mer trafik? :fundersam: :whistling: :tarskratt:

Bogserar heter det väl. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...