Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

 

Det är tyvärr så att A kan förlora pengar och framförallt tid på detta.

Och du kan väl använda din egen barnstol?

Tiden är det jag blir mest irriterad på om jag ska vara ärlig.

 

Japp, men vi fick inte ur den innan vi lämnade in den. Eller, vi lämnade bilen på ett ställe och hämtade hyrbilen ett par mil bort. Orkade inte bära barnstolen.

 

Till historien hör kanske också att det är inte första gången som Person B kör på andra bilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden är det jag blir mest irriterad på om jag ska vara ärlig.

 

Japp, men vi fick inte ur den innan vi lämnade in den. Eller, vi lämnade bilen på ett ställe och hämtade hyrbilen ett par mil bort. Orkade inte bära barnstolen.

 

Till historien hör kanske också att det är inte första gången som Person B kör på andra bilar.

Har du pratat med person B och begärt att hen betalar dina extra omkostnader? Det verkar som att hen borde vara mottaglig. Eftersom det har hänt förut.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tiden är det jag blir mest irriterad på om jag ska vara ärlig.

 

 

 

Instämmer till fullo. Massa tid och massa krångel till ingen nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med person B och begärt att hen betalar dina extra omkostnader? Det verkar som att hen borde vara mottaglig. Eftersom det har hänt förut.

När jag påtalade det så fick jag till svar "jag tror mitt försäkringsbolag betalar detta". När jag får fakturan från biluthyraren så ska jag ta ny kontakt med Person B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Instämmer till fullo. Massa tid och massa krångel till ingen nytta.

Precis!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag påtalade det så fick jag till svar "jag tror mitt försäkringsbolag betalar detta". När jag får fakturan från biluthyraren så ska jag ta ny kontakt med Person B.

 

Strunt i det. Tar bara din tid och kraft ytterligare. Dessutom kostar ju detta honom redan med självrisken så har har redan fått sitt "straff", sen vet du inte riktigt vad det där kan ta vägen, kanske blir hotfullt eller tjafs eller nåt, onödigt, vi är inga hetsiga sydeuropeer här utan här ska det skötas efter boken, lugnast så. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Strunt i det. Tar bara din tid och kraft ytterligare. Dessutom kostar ju detta honom redan med självrisken så har har redan fått sitt "straff", sen vet du inte riktigt vad det där kan ta vägen, kanske blir hotfullt eller tjafs eller nåt, onödigt, vi är inga hetsiga sydeuropeer här utan här ska det skötas efter boken, lugnast så. :)

Jag ska göra ett försök, tycker inte personen ska komma undan, med tanke på att det inte är första gången som sagt. Nästa gång kanske det inte är en bil utan en person. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska göra ett försök, tycker inte personen ska komma undan, med tanke på att det inte är första gången som sagt. Nästa gång kanske det inte är en bil utan en person. :mellow:

 

Ja, rätt där iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strunt i det. Tar bara din tid och kraft ytterligare. Dessutom kostar ju detta honom redan med självrisken så har har redan fått sitt "straff", sen vet du inte riktigt vad det där kan ta vägen, kanske blir hotfullt eller tjafs eller nåt, onödigt, vi är inga hetsiga sydeuropeer här utan här ska det skötas efter boken, lugnast så. :)

Nej, nej, civilkurage är naturligtvis ingenting som skall uppmuntras!

Själv begick jag misstaget att igår påpeka för några ungdomar att de inte fick sitta i bastun med badbyxor. Jag höll på att bli både knivhuggen och strypt!

Eller, nej, de sade att de var för blyga för att visa sig nakna och jag förklarade att de då fick sitta på sina handdukar och de gick snällt och lydigt ut och hämtade dem.

Men visst kunde det ha slutat med förskräckelse! Det hindrar mig dock inte.

 

B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej, civilkurage är naturligtvis ingenting som skall uppmuntras!

Själv begick jag misstaget att igår påpeka för några ungdomar att de inte fick sitta i bastun med badbyxor. Jag höll på att bli både knivhuggen och strypt!

Eller, nej, de sade att de var för blyga för att visa sig nakna och jag förklarade att de då fick sitta på sina handdukar och de gick snällt och lydigt ut och hämtade dem.

Men visst kunde det ha slutat med förskräckelse! Det hindrar mig dock inte.

 

B)

Ja, seriöst så kan man aldrig vara säker på dagens kids. När jag var lite och i tonåren så hade jag respekt för vuxna och äldre något som tycks brista hos många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, seriöst så kan man aldrig vara säker på dagens kids. När jag var lite och i tonåren så hade jag respekt för vuxna och äldre något som tycks brista hos många.

Så är det. Desto viktigare att visa var skåpet ska stå. Men man gör det förstås på egen risk. Problemet är att om alla låter bli skapas ett sämre samhälle också för alla.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det. Desto viktigare att visa var skåpet ska stå. Men man gör det förstås på egen risk. Problemet är att om alla låter bli skapas ett sämre samhälle också för alla.

Håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En liten fundering:
Person A har sin bil parkerad. Person B kör på Person A's bil. Person B lämnar en lapp och "erkänner" att det var denne som körde på bilen och försäkringsbolagen blir nu informerade. Person A är i behov av hyrbil eftersom att reparationen av den krockade bilen tar en vecka att fixa. Trotts att Person A har helförsäkring så täcker bara dennes försäkring 75% av hyrbilskostnaden. Nu till funderingen: tycker ni att det är skäligt att Person B betalar resterande 25%?

 

 

Om du kört din egen bil av nyare snitt hade den drabbats av värdeminskning. Det är ju tänkt att du inte ska tjäna på olyckan men heller inte gå back. 25% är ett slags kompromiss i frågan. Man kan hyra en Golf för ca 600:-/dygn med fria mil. Då betalar man 150:- dygnet. En bil för 200.000 minskar ca 100:-/dygn i värde sett på en treårsperiod och 50% värdeminskning. Eller så kan du välja att ta ut 100:-/dygnet i ersättning i stället för hyrbil. Detta enligt Länsförsäkringar som jag har.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om du kört din egen bil av nyare snitt hade den drabbats av värdeminskning. Det är ju tänkt att du inte ska tjäna på olyckan men heller inte gå back. 25% är ett slags kompromiss i frågan. Man kan hyra en Golf för ca 600:-/dygn med fria mil. Då betalar man 150:- dygnet. En bil för 200.000 minskar ca 100:-/dygn i värde sett på en treårsperiod och 50% värdeminskning. Eller så kan du välja att ta ut 100:-/dygnet i ersättning i stället för hyrbil. Detta enligt Länsförsäkringar som jag har.

Tack. Nu har jag ingen nyare bil utan en Nissan Qashqai 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu har jag ingen nyare bil utan en Nissan Qashqai 2012.

 

Försäkringen måste ju kalkyleras utifrån någonting. Och din Nissan har också värdeminskning om än inte lika stor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Försäkringen måste ju kalkyleras utifrån någonting. Och din Nissan har också värdeminskning om än inte lika stor.

Absolut, ska kolla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Nu har jag ingen nyare bil utan en Nissan Qashqai 2012.

LF har en gräns på 8år när det gäller såna xtra tillägg i försäkringen. Det är inte helt säkert man får en hyrbil då.

 

Fick ett extern erbjudande när jag köpte min v40 (2000/05) från Solid Vägassistans där ingår sånt om man har en äldre bil. 30,-/år (≈). Funderar på att hoppa på det erbjudandet sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut, ska kolla.

 

En ny Krachkai går på runt 200' i basutförande. Tappar 50% de första tre åren tappar 50% på de följande tre åren igen. Värdeminskning ca 50:-/dygn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

En ny Krachkai går på runt 200' i basutförande. Tappar 50% de första tre åren tappar 50% på de följande tre åren igen. Värdeminskning ca 50:-/dygn.

Aha. Det här är Nissan Qashqai Tekna, dvs den fullutrustade med läderklädsel, glastak osv. Vet inte om det spelar någon roll? Kan för lite om bilar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick plåtskada på min ett år nya bil, kosta 5 tusen i självrisk, kostar oxå extra värdeminskning för man får antagligen mindre om köparen ser den varit krockad, å andra sidan ska ju reparationen återställa skadan som ny, samt dessutom när volvohandlaren tog fram inköpspris på min bil för jag tänkte byta så gick han efter lista och struntade i lagningen fast jag påpekade den, men han var nöjd med att den inte syntes.

Min upplevda värdeminskning beroende på skadan äts nog upp av den stora allmänna värdeminskning.

Redigerad av Semmelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är humor att en som är så emot kontanter, har en Qashqai (uttal ≈ Cash-Kaj). :D:hihihi:

Ja, det förstår jag att du tycker. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha. Det här är Nissan Qashqai Tekna, dvs den fullutrustade med läderklädsel, glastak osv. Vet inte om det spelar någon roll? Kan för lite om bilar. :D

 

Säj att motsvarande kostar 250' ny så sjunker en sådan lite fortare i värdeminskning så efter fem sex år blir det ganska lika. Kanske 60:-/dygnet mot 50:-/dygnet. Observera att det är bara grov uppskattning för att ge en fingervisning. I regel blir alla bilar ungefär lika mycket värda efter ca 10 år oavsett utgångspris....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Säj att motsvarande kostar 250' ny så sjunker en sådan lite fortare i värdeminskning så efter fem sex år blir det ganska lika. Kanske 60:-/dygnet mot 50:-/dygnet. Observera att det är bara grov uppskattning för att ge en fingervisning. I regel blir alla bilar ungefär lika mycket värda efter ca 10 år oavsett utgångspris....

Topp!

 

Man brukar väl säga att 25 procent är borta så fort man kör runt hörnet med sin nya bil...

Haha! Ja, just därför skulle jag aldrig (man ska aldrig säga aldrig) köpa en ny bil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...