Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trafiktråden


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Vad är laddhybrid när det gäller lastbil? Elmotor och dieselmotor?

 

Det fanns för flera år sedan göteborgska sopbilar som körde på gas (biogas eller vad det heter) och lastade på el.

Ellastbilar för stadstrafik är nog inte långt borta, elbussarna i Göteborg (linje 55) kör Lindholmen - Brunnsparken - Avenyn - Chalmers och laddar sedan några (ca 5) minuter innan de kör tillbaka. Ett tag var laddstationen vid ena ändhållplatsen ur funktion, men bussarna klarade sig ändå. En annan grej som testas på samma linje är indelning i zoner där endast el är tillåtet. Hybridbussarna på samma linje verkar (min uppfattning baserad på när det brummas) ha fått Avenyn som elzon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns för flera år sedan göteborgska sopbilar som körde på gas (biogas eller vad det heter) och lastade på el.

Ellastbilar för stadstrafik är nog inte långt borta, elbussarna i Göteborg (linje 55) kör Lindholmen - Brunnsparken - Avenyn - Chalmers och laddar sedan några (ca 5) minuter innan de kör tillbaka. Ett tag var laddstationen vid ena ändhållplatsen ur funktion, men bussarna klarade sig ändå. En annan grej som testas på samma linje är indelning i zoner där endast el är tillåtet. Hybridbussarna på samma linje verkar (min uppfattning baserad på när det brummas) ha fått Avenyn som elzon.

Intressant! Biogas är förstås miljövänligt men det brummar likvärdigt. Eldrift är att föredra i tätare trafik och stadsmiljö.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant! Biogas är förstås miljövänligt men det brummar likvärdigt. Eldrift är att föredra i tätare trafik och stadsmiljö.

 

Zone management kallas det, sida 9 -> https://www.electricitygoteborg.se/sites/default/files/content/u2318/statusrapport_2016_web.pdf

Borde vara ganska lätt att implementera i sopbilar.

 

https://www.electricitygoteborg.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Zone management kallas det, sida 9 -> https://www.electricitygoteborg.se/sites/default/files/content/u2318/statusrapport_2016_web.pdf

Borde vara ganska lätt att implementera i sopbilar.

 

https://www.electricitygoteborg.se

Absolut. Just elmotorers omedelbara kraft borde passa sopbilar bra som startar och stannar så frekvent.

 

Dock ska jag korrigera mig en aning. Borås har nyare biogasbussar som är avsevärt tystare än de gamla, såväl på insidan som utsidan. De har dessutom gratis wifi och USB-laddportar vid sätena. Jag tog en bild.

 

post-28798-0-31896800-1515239002_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkligen och lite överraskande eftersom dom är ett vinstdrivande företag och miljövänligt är inte synonymt med billigare eller något som dom tjänar pengar på.

Gissningsvis för att det är i kommunal ägo.

 

De har byggt ut fjärrvärmen rejält och har en ganska stor generator de kan göra ström med av biobränsle, dels för att sälja och dels för backup om stora nätet ger upp. De har byggt en rad vindkraftverk och säljer egen vindkraftel. De byggde en pelletsfabrik för att utnyttja synergieffekter mellan bla pelletstorken och fjärrvärmen så inget onödigt spill uppstår. De var också tidiga med sopsortering och har även byggt ett fjärrkylasystem för centrum.

...

Nu vill man bygga ett datacentrum för att dels tjäna pengar men också kunna få in kylningen in i fjärrvärmen för att på så sätt skapa mervärde. Sist nu talades det om ett par fotbollsplaner med solceller. Den integration av olika system som redan finns har väckt internationell uppmärksamhet så det har kommit folk utomlands ifrån för att titta på deras lösningar. Så nåt rätt har de väl gjort.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

De har byggt ut fjärrvärmen rejält och har en ganska stor generator de kan göra ström med av biobränsle, dels för att sälja och dels för backup om stora nätet ger upp. De har byggt en rad vindkraftverk och säljer egen vindkraftel. De byggde en pelletsfabrik för att utnyttja synergieffekter mellan bla pelletstorken och fjärrvärmen så inget onödigt spill uppstår. De var också tidiga med sopsortering och har även byggt ett fjärrkylasystem för centrum.

...

Nu vill man bygga ett datacentrum för att dels tjäna pengar men också kunna få in kylningen in i fjärrvärmen för att på så sätt skapa mervärde. Sist nu talades det om ett par fotbollsplaner med solceller. Den integration av olika system som redan finns har väckt internationell uppmärksamhet så det har kommit folk utomlands ifrån för att titta på deras lösningar. Så nåt rätt har de väl gjort.... :hihihi:

 

 

Vet redan. Har varit på informationsmöte för bostadsrättsföreningar :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vet redan. Har varit på informationsmöte för bostadsrättsföreningar :D

 

Ville bara skryta lite för de andra typerna som bor i efterblivna kommuner. De har inte ens en hoppbacke! :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

 

efterblivna kommuner.

Haha! Ganska kul uttryck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ville bara skryta lite för de andra typerna som bor i efterblivna kommuner. De har inte ens en hoppbacke! :hihihi:

 

 

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag bor i en efterbliven kommun. Sophanteringen funkar som så att man får betala rejält mycket mer ju mer miljövänligt alternativ man väljer. Och platser för avlämning av plast, glas, tidningar med mer är så få med så illa valda platser att de flesta får ta bilen för att komma dit.

 

I övrigt har vi det dock rätt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Jag bor i en efterbliven kommun. Sophanteringen funkar som så att man får betala rejält mycket mer ju mer miljövänligt alternativ man väljer. Och platser för avlämning av plast, glas, tidningar med mer är så få med så illa valda platser att de flesta får ta bilen för att komma dit.

 

I övrigt har vi det dock rätt bra.

Jag har nära till källsortering (gångavstånd), men måste ta bilen i 5 min för att komma till soptippen. Det är inte så efterblivet som tur är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har dessutom gratis wifi och USB-laddportar vid sätena. Jag tog en bild.

 

post-28798-0-31896800-1515239002_thumb.j

Såg det när jag var ute och kuskade buss i höstas... Bra grejj, men det är ju bara USB2. Alltså, vem orkar med att ladda sin telefon i 5-6MB/s? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ville bara skryta lite för de andra typerna som bor i efterblivna kommuner. De har inte ens en hoppbacke! :hihihi:

 

Den här komunnen är efterbliven trots att det finns minst två hoppbackar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Alltså, vem orkar med att ladda sin telefon i 5-6MB/s? :rolleyes:

Höhöhö...

 

Så när luren är upplåst så tankas data från den i bakgrunden utan att användaren vet om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

:ThumbsUp: Alltid kul att blanda ihop enheter (så det blir galet fel). :totaltgalen:

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Här stoppar polisen i Alingsås Sveriges kanske yngsta buskörare | GT

 

“Här stoppar polisen de unga förarna, bara två och tre år gamla.

Ja, tänk om man haft en elbil som barn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan de inte bara stänga av ESP på högerhjulen och sedan sälja den som sladdhybrid?

 

Skattemiljarder går till billiga flygresor | ETC

- via https://twitter.com/i/web/status/953564856585728002

 

Tyvärr ingen nyhet utan så har det alltid varit... Är lättare att jaga bilister istället. :glare:

 

En lite komisk grej med den där kommunsponsrade flygplatsen i Jönköping är att den har en stor reklamskylt, vid E20 i Vårgårda. Bortsett från att Vårgårda har en egen flygplats med centralt läge är det närmare till Landvetter än till Jönköping. Fast det kanske känns tryggare att flyga med frireligiös besättning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...