Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

"Den svenska nationaldagen är en paradox i vår moderna historia. Det är en påhittad högtid som saknar förankring i det förflutna, trots att det ligger ett historiskt skimmer över det blotta faktum att man firar nationaldag." Källa

 

Just det! :byrakrat:

Men alla traditioner börjar någon gång. Så varför är det så fel? Är det bara för att vi har inställningen att en tradition måste vara gammal? Hur ska vi få nya traditioner i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite paradoxalt är det en mild skamkänsla som binder oss svenskar samman till skillnad mot andra folk i andra länder. Men så fort vi är utomlands är vi VÄLDIGT nationalistiska. På jobbet är sverige skit. I Australien är sverige bäst i världen! INte är det fel på landet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men alla traditioner börjar någon gång. Så varför är det så fel? Är det bara för att vi har inställningen att en tradition måste vara gammal? Hur ska vi få nya traditioner i så fall?

Rätt eller fel tycker jag inte att det är, det är inte midsommar heller. Men att nationaldagen är falsk står utom allt tvivel. Alla andra länder som firar nationaldag på rätt sätt har någonting avgörande och definitivt som grund, som är en del av deras folksjäl. Dessutom har vi sedan länge midsommar, som är en äkta traditionell nationaldag i ordets kvalitativa betydelse. Apropå ditt senaste inlägg skulle jag vilja hävda att man ska skilja på nationalism och patriotism. Vi är generellt sett inte det minsta nationalistiska, de flesta rycker på axlarna åt flaggviftande, och många störs rentav av det, men vi är patriotiska i den meningen att vi benhårt håller fast vid en svensk kulturell identitet. Dock förändras denna kultur över tid, numera är pizzerior en självklar del av denna "svenska" kultur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
Postad (redigerade)

"Den svenska nationaldagen är en paradox i vår moderna historia. Det är en påhittad högtid som saknar förankring i det förflutna, trots att det ligger ett historiskt skimmer över det blotta faktum att man firar nationaldag." Källa

 

Just det! :byrakrat:

Visst verkar det som en ganska påhittad dag, men jag antar att även USAs nationaldagsfirande har ändrats ganska mycket de senaste 200 åren. När bestämde de att just 4 juli skulle vara något att fira?

Redigerad av Mattiasgbg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst verkar det som en ganska påhittad dag, men jag antar att även USAs nationaldagsfirande har ändrats ganska mycket de senaste 200 åren. När bestämde de att just 4 juli skulle vara något att fira?

De började fira den redan 1777...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om det här stämmer eller inte, ska jag låta vara osagt! Kanske är ledaren bara ytterligare en kil för att öka klyftan mellan stad och land?

 

"...När Sveriges radio väljer ut vilka som ska berätta berättelsen om Sverige får vi höra berättelsen om en elit.

En elit som tar after work på Medborgarplatsen och går på kurser för att komma i kontakt med verkligheten. Det dröjer inte länge innan vi nås av beskedet att de trendiga stockholmarna köar utanför ABF för att lära sig baka snus och hur den ska placeras under läppen. De har redan lärt sig stoppa korv, baka bröd och brygga öl....."

 

Stockholms kulturelit som pushar stockholms kulturelit till mikrofonen, gäller väl det mesta. Å andra sidan är det på ett sätt naturligt att den mesta och senaste utvecklingen görs där det är mest folk nära makten, men man ska väl för den saks skull inte helt glömma bort landet utanför medborgarplatsen, ändock där huvudparten av Sveriges befolkning lever, det borde återspeglas bättre, så det stämmer nog vad han skriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att dagen saknar folklig förankring och att den inte markerar något speciellt. En svensk kung som inte var kung över hela det nutida Sverige, en

 

Nja Sveriges gränser har ju alltid varit föränderliga, konstigt att påstå att det måste va 100% dagens gränser som gäller för ett "enat" Sverige... håller med f ö. Men Gustav Vasa är dock mycket viktig i vår historia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

De började fira den redan 1777...

Det där med dubbel spritranson (1778) verkar annars vara ett typiskt svenskt sätt att fira.

 

Eftersom nationaldagen nu är helg, borde vi inte försöka dra igång en nationalafton 5 juni. Uppesittarkväll i TV, sista minutentips på hur man syr en folkdräkt osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Eftersom nationaldagen nu är helg, borde vi inte försöka dra igång en nationalafton 5 juni. Uppesittarkväll i TV, sista minutentips på hur man syr en folkdräkt osv.

Du demonstrerar tydligt hur svag genklang hos folket denna helgdag har... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rätt eller fel tycker jag inte att det är, det är inte midsommar heller. Men att nationaldagen är falsk står utom allt tvivel. Alla andra länder som firar nationaldag på rätt sätt har någonting avgörande och definitivt som grund, som är en del av deras folksjäl. Dessutom har vi sedan länge midsommar, som är en äkta traditionell nationaldag i ordets kvalitativa betydelse. Apropå ditt senaste inlägg skulle jag vilja hävda att man ska skilja på nationalism och patriotism. Vi är generellt sett inte det minsta nationalistiska, de flesta rycker på axlarna åt flaggviftande, och många störs rentav av det, men vi är patriotiska i den meningen att vi benhårt håller fast vid en svensk kulturell identitet. Dock förändras denna kultur över tid, numera är pizzerior en självklar del av denna "svenska" kultur...

Jag säger varken bu eller bä åt 6 juni. Det mest logiska vore att ha midsommarafton som nationaldag. Min reflektion är över att man kan starta traditioner när man vill. Å andra sidan när de inte fungerar eller har en naturlig ide så blir det lite krystat. 6 juni är lite krystat. Att vi håller i den är väl mest för att få en ledig dag.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger varken bu eller bä åt 6 juni. Det mest logiska vore att ha midsommarafton som nationaldag. Min reflektion är över att man kan starta traditioner när man vill. Å andra sidan när de inte fungerar eller har en naturlig ide så blir det lite krystat. 6 juni är lite krystat. Att vi håller i den är väl mest för att få en ledig dag.

+ 1 :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har växt upp i en tid där man vill sterilisera sverige och göra uppror mot allt och fångats av den andan. Men som vuxen inser jag att vi är lite knäppa i huvudet. Vad ska vi ha sen när allt är borta? Kanelbullens afton? Annadag våffla? Heliga mors dag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag samlar på det också, glömde ta med det. Jag får lägga till ytterligare 1500 kronor till de där 3300 kronorna. Tack för den extra huvudvärken... ;)

Då är det tur att du har friska tänder som inte kostar något. :)

Och perfekt syn som inte kräver glasögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det tur att du har friska tänder som inte kostar något. :)

Och perfekt syn som inte kräver glasögon.

Nja, till tandläkaren skulle jag kanske behöva gå, det var åratal sedan, men jag känner inte av tänderna i alla fall. Bara en lagning som delvis har gått sönder. Jag bedömer den som okej ändå. Tandläkare brukar hitta allt möjligt som "måste åtgärdas" till stora kostnader... Glasögon behöver jag, och snart igen, men jag kommer undan rätt billigt tack vare Specsavers och andra billighetskedjor. Förr gick jag till Synsam, när jag hade råd. Men Specsavers har obetydligt sämre kvalitet, om sämre alls. Det var något test härommånaden som visade ytterst små skillnader i kvalitet. Prisskillnaderna var däremot desto större.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

5 juni är Danmarks nationaldag. Som skånelänning blir det lite jobbigt att fira nationaldag både den 5 och 6 juni. Den svenska nationaldagen skulle gott kunna flyttas ett par veckor, så den ligger mitt emellan den danska och den skånska nationaldagen (tredje söndagen i juli). :)

 

Den 5 juni har inte status som nationaldag i Danmark, utan är mer som "Svenska Flaggans Dag" var hos oss tidigare, innan någon kom på att göra nationaldag av det. Den kallas "grundlovsdagen" och är inte en helgdag, utan snarare en "lördag" (halv fridag) och firas till minne av en ganska sen händelse 1849 (alltså senare än 1809).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sägs det inte att den låg i en stövel, gömd från den hemske svensken, tills det vita korset hade gulnat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sägs det inte att den låg i en stövel, gömd från den hemske svensken, tills det vita korset hade gulnat?

Stövel sa du. Att inte det blåa hade blivit grått samtidigt... :sjuk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iKnattarna

Nu kan du din skånska historia illa, Axelmannen!

Det var selvfølgelig en "dannebrog" der fandes i støvelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

http://www.3news.co.nz/Missing-pensioner-sneaks-off-to-D-Day-events/tabid/423/articleID/347494/Default.aspx

 

Veteranen från Andra världskriget, Bernard Jordan, fick inte åka till minnesceremonin för personalen på det ålderdomshem han bodde på så han åkte själv dit för att vara med.

  • Rösta upp 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan du din skånska historia illa, Axelmannen!

Det var selvfølgelig en "dannebrog" der fandes i støvelen.

Nä. Ja blev bara yr av tåbiran och blandade ihop flaggorna..... :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...