Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Nä, man behöver ju inte räkna in de datorerna för dyslexihjälp där. Som test menade jag i huvudsak det allmänna. Och jag sa inte heller att ProCapita skulle ingå där, jag skrev:

 

“Precis som du (Svolder) säger så finns det ju idag en massa skräddarsydda program för olika verksamheter, men man kan ju börja där det går.” :yeahbaby:

 

 

München i Tyskland har just gjort denna övergång. 15.000 datorer omfattade det. Är säker på att det även finns dyslexihjälp där och även de som använder/har behov av liknande program som ProCapita.

 

How Munich rejected Steve Ballmer and kicked Microsoft out of the city

How Munich switched 15,000 PCs from Windows to Linux

 

 

Låter på dig som att bara för att det finns ett antal specialprogram som används - att man inte kan göra ngt åt övriga datorer då.

 

 

Ja, det var ju så jag skrev. Man kan ju börja där det går. :yeahbaby:

 

Nu går Wien i München's fotspår... :yeahbaby:

 

Wien går över till öppen källkod

- Allt kan ersättas med öppen källkod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM en rörmokare ställer till så det blir översvämmning ska han straffas hårdare än om en officer ställer till en översvämning. Där har du en korrekt jämförelse.

Så om det visar sig att han som gjorde ett skitjobb när han installerade min läckande golvvärme inte är rörmokare, utan bara en överste som utgav sig för att vara rörmokare, så ska jag få ett lägre skadestånd? :huh:

Redigerad av Skugge
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det måste ses allvarligare om en person som är utbildad i att döda och som är officer och som har till arbete att utbilda andra samt i förtroende har tillgång till avancerade vapen med hög dödlighet. I min värld säger det sig självt. En person med stort förtroende som kastar det i sjön.

...

OM en rörmokare ställer till så det blir översvämmning ska han straffas hårdare än om en officer ställer till en översvämning. Där har du en korrekt jämförelse.

 

Det kanske är som Alix säger, att det är så lagen ser ut. Gör den det så gör den det.

 

Sedan kan jag tycka att det är underligt om man på allvar tror att somliga människor är bättre eller har bättre omdöme än andra p.g.a. deras yrkesval. Som att vissa människor borde begripa bättre och andra inte, vilket jag sätter i samband med en verklighetsfrånvänd människosyn.

 

Men det är min helt egna åsikt. Hade en närstående blivit mördad så har jag svårt att se mig bli mer eller mindre ledsen baserat på hur mördaren tjänar ihop sin månadslön. Jag hade ju heller inte villat se ett lägre straff p.g.a. att mördaren inte var militär utan lastbilschaufför. Följden av brottet är detsamma oavsett vilken människa som begick det.

 

Mer logiskt hade möjligen varit att i ett fall som detta bli upprörd över hur hur en person som t.ex. Flink lyckades bli yrkesmilitär med vapen i hand från första början och hur tusan han bara kunde knalla in på jobbet och hämta ett automatvapen. Men den reaktionen i sig är nog mer känslomässig och tar oss in i syndabocksträsket, där man febrilt efter någon som gjort det mänskligaste som finns; ett misstag. Med det inte sagt att man ska utesluta att syna de rutiner som finns kring vapenhantering och anställning av personal i syfte att förebygga framtida händelser av samma sort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det kanske är som Alix säger, att det är så lagen ser ut. Gör den det så gör den det.

 

Sedan kan jag tycka att det är underligt om man på allvar tror att somliga människor är bättre eller har bättre omdöme än andra p.g.a. deras yrkesval. Som att vissa människor borde begripa bättre och andra inte, vilket jag sätter i samband med en verklighetsfrånvänd människosyn.

 

Men det är min helt egna åsikt. Hade en närstående blivit mördad så har jag svårt att se mig bli mer eller mindre ledsen baserat på hur mördaren tjänar ihop sin månadslön. Jag hade ju heller inte villat se ett lägre straff p.g.a. att mördaren inte var militär utan lastbilschaufför. Följden av brottet är detsamma oavsett vilken människa som begick det.

 

Mer logiskt hade möjligen varit att i ett fall som detta bli upprörd över hur hur en person som t.ex. Flink lyckades bli yrkesmilitär med vapen i hand från första början och hur tusan han bara kunde knalla in på jobbet och hämta ett automatvapen. Men den reaktionen i sig är nog mer känslomässig och tar oss in i syndabocksträsket, där man febrilt efter någon som gjort det mänskligaste som finns; ett misstag. Med det inte sagt att man ska utesluta att syna de rutiner som finns kring vapenhantering och anställning av personal i syfte att förebygga framtida händelser av samma sort.

Innan jag som rörmokare får tag på ett vapen så hinner nog lusten rinna av.....

...

Det är inte yrket eller omdömet utan förtroendet. Som militär som röjer på stan har man svikit ett förtroende, den mekanism vi i samhället litar på ska fungera för att kunna vara trygga. NÄr man ger ett större ansvar måste man kunna kräva större bot vid förseelser. Eller så resonerar jag känslomässigt.

...

Huruvida man är frisk och får frispel när alla negativa faktorer slår i botten går nog aldrig att se i förväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör just på Ekots lördagsintervju i P1 med Thomas Piketty,

författaren till Le capital au XXIème siècle

(på engelska: Capital in the Twenty-First Century)

 

Han är otroligt välformulerad och påläst och kritiserar också "det

nya svenska tänkandet" (aka "ekonomi enl. nya moderaterna") hårt.

 

Det vore roligt att höra en lika påläst moteld från Anders Borgs

försvarare här på forumet (alltså inte bara ett avfärdande av den

franske professorn som "vänsterflummare" à la mikaellq)

 

hälsar ankungarna

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Stubb blir (av allt att döma) ny statsminister i Finland.

 

Även om han är "konservativ" kan det innebära ett efterlängtat uppsving för "nordismen".

Han pratade i sitt minnesvärda och förvånansvärt spirituella sommarprogram 2009 om sitt komplicerade förhållande till Sverige.

 

Det ni, "sannfinländare"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör just på Ekots lördagsintervju i P1 med Thomas Piketty,

författaren till Le capital au XXIème siècle

(på engelska: Capital in the Twenty-First Century)

 

Han är otroligt välformulerad och påläst och kritiserar också "det

nya svenska tänkandet" (aka "ekonomi enl. nya moderaterna") hårt.

 

Det vore roligt att höra en lika påläst moteld från Anders Borgs

försvarare här på forumet (alltså inte bara ett avfärdande av den

franske professorn som "vänsterflummare" à la mikaellq)

 

hälsar ankungarna

Den motelden kommer aldrig. Var så säker.

Sa du "påläst moteld"? Skämtare där. ;)

+1

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den motelden kommer aldrig. Var så säker.

Sa du "påläst moteld"? Skämtare där. ;)

+1

 

Det, mitt inlägg, som du just kommenterat har av någon anledning plockats bort,

liksom mitt inlägg om Alexander Stubb.

Varför vet jag inte. Bägge är just vad rubriken säger, dvs. hänvisningar till vad jag

läst i dagens tidning (i det här fallet Sveriges Radios hemsida och finska YLE:s)

 

Är det så att någon moderator fått för sig att flytta dem till politiktråden, så kan

jag inte läsa dem längre, eftersom jag på egen begäran bett Joel ta bort mig

från den listan.

Ska jag kunna kommentera något, såsom era kommentarer, får det ske i andra

trådar - som den här.

 

/ankungarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte jag... :superirriterad:

Förlåt, jag surfade mobilt, så jag såg inte att jag hamnade i Politiktråden. De ligger där, ja. Det där är ju lite knasigt. Men det klart, politik är ju politik. Jag ser gärna att du är med där. :)

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon moderator har alltså flyttat dem dit jag - alltså på egen begäran - inte kan se längre.

Mina egna, nyss skrivna inlägg, tja... (apropå förmyndarsamhälle ;))

 

Men nej tack, jag har fått nog av Politiktråden och tonen där.

 

"Vill du mig något så träffas vi här!"

(eller i Religions- eller någon annan tråd, men i vår Politik-hage växer numera bara så sura och slafsiga såväl blå som röda bär...)

 

:) "kom hjärtans fröjd..."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Men nej tack, jag har fått nog av Politiktråden och tonen där.

 

"Vill du mig något så träffas vi här!"

(eller i Religions- eller någon annan tråd, men i vår Politik-hage växer numera bara så sura och slafsiga såväl blå som röda bär...)

 

:) "kom hjärtans fröjd..."

Äsch då! "Men utav av alla du kärast mig är." sjunger man också.

Låt inte den vildvuxna politikhagen gå i träda. Om svinen får böka i och göda jorden, kommer mikroorganismer och ekar att växa sig starka. Alltså det som av vissa här kallas vänstern.

 

Edit: Glömde "i" och lite till.

Redigerad av wall7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att lösa är det kanonbra.

Ja, det tror jag. Det viktiga är ju att man bestämmer sig och att man börjar i ngn ände s a s. Som de skrev där - "av det som går". Det gör ju att de kan sitta kvar på specialprogram på vissa ställen tills de jobbat fram en egen lösning. :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade detta YT-klipp i Teknikens Värld. Lite svårplacerat då det är väldigt roligt, men samtidigt bitskt mot biltillverkaren GM-s usla ageranden kring felkonstruerade bilar som har lett till att miljoner bilar nu återkallas pga dödsfall. Så det kunde placeras i flera trådar. Innehåller en dos raljerande över könsroller och lite annat. Det är lite långt för ett klipp, men den som håller ut till slutet får ett gott skratt. :hihihi:

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=yPQ44RDOAx4&feature=youtu.be

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har moderatorerna hjälpt till med en "återställare"

så nu är alla mina inlägg tillbaka i den här tråden. :)

 

/ankungarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jahaja, rabiessmittade hundar har ihjäl 25 000 årligen, medan vargar tydligen bara dräper ett 10-tal. Dags för en omfattande skyddsjakt på hund således... :D

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte myggorna som dödar i normalfallet, utan de parasiter och övriga mikroorganismer de bär på. Vi har inget att skylla på.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte myggorna som dödar i normalfallet, utan de parasiter och övriga mikroorganismer de bär på. Vi har inget att skylla på.

Fast då är väl inte heller hundarnas felat vi dör, utan rabiesvirusets?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast då är väl inte heller hundarnas felat vi dör, utan rabiesvirusets?

Det står rabies på diagrammet.
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står rabies på diagrammet.

Alltså dags för skyddsjakt på rabies.

 

Det blir ju lite som att Komodovaranens bett inte i sig är giftiga, men deras munhygien är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Fast då är väl inte heller hundarnas felat vi dör, utan rabiesvirusets?

Det står rabies på diagrammet.

 

Om hunden är sjuk i rabies, och blir aggresiv/galen p g a det, så är det hunden som (anfaller/attackerar) dödar, inte viruset.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså dags för skyddsjakt på rabies.

 

Det blir ju lite som att Komodovaranens bett inte i sig är giftiga, men deras munhygien är det.

Nej, alla de djuren har det ju så som en naturlig del av sin fysionomi. Alla hundar har inte rabies och alla myggor sprider inte sjukdomar. Fast de kan ju vara irriterande ändå.

Lustigt förresten att komodovaranen är färgglad som liten och klättrar i träd. Bäst för den, annars äter de äldre släktingarna upp den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...