Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Som Falubo är man lite närmare "eventet" och det kan bara sägas med svordomar hur klantigt det är skött så därför skriver jag inget mer om det.

...

Sen vad man tycker är rättvist och vad den juridiska gången är är väldigt olika. Han har uppfört sig exemplariskt och varit en mönsterfånge hela tiden så det finns ingen anledning att inte släppa honom enligt praxis.

...

Vi normala människor anser att han borde ha livstid på riktigt. Möjligen släppas när han fyller 65.

+ 1 Jag är beredd att helt hålla med, med tillägget att en del personer kanske snarare, efter norsk modell, ska tas i förvar efter fängelsetiden, det vill säga, leva så fritt som möjligt på någon plats*, men där man hindras från att utgöra ens en potentiell fara för allmänheten. Om Flink dricker sig redlös igen och får tag på ett vapen kan samma sak upprepas. Bitterheten av att ha suttit i fängelse i 20 år måste vara enorm. Den risken kan inte viftas bort.

 

*Norge har för övrigt en bättre kriminalvård än vi. Ett exempel på det är Bastøy. En återfallsfrekvens på 16 procent är oerhört mycket lägre än i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ 1 Jag är beredd att helt hålla med, med tillägget att en del personer kanske snarare, efter norsk modell, ska tas i förvar efter fängelsetiden, det vill säga, leva så fritt som möjligt på någon plats*, men där man hindras från att utgöra ens en potentiell fara för allmänheten. Om Flink dricker sig redlös igen och får tag på ett vapen kan samma sak upprepas. Bitterheten av att ha suttit i fängelse i 20 år måste vara enorm. Den risken kan inte viftas bort.

 

*Norge har för övrigt en bättre kriminalvård än vi. Ett exempel på det är Bastøy. En återfallsfrekvens på 16 procent är oerhört mycket lägre än i Sverige.

I gamla testamentet står det beskrivet om fristäder dit brottslingar kunde fly och hade sas fripass. Men utanför fick vem som ville dräpa dråparen. Trots allt är också brottslingen en människa. Konstigt nog.

...

Det är illa nog att mörda en person, men sju? Rättsväsendet kan inte vara så värst anpassat efter verkligheten. Att en yrkesmilitär går bärsärk borde rendera dubbelt straff så han/hon är speciellt utbildad och har högt förtroende. Att mörda sju personer + skadeskjuta några till borde rendera dubbelt straff mot att mörda en. Summan av kardemumman livstid för livet.

...

I USA hade han förmodligen fått dödsstraff i de aggresiva staterna eller sju livstidsstraff utan benådning.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Sverige var Falun en sådan plats, bisarrt nog. Bergfred gällde så länge brottslingen arbetade i gruvan.

Jupp. Praktiskt. Ramlade någon ner i ett hål var det bara att ta nästa gubbe. Ingen brydde sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I gamla testamentet står det beskrivet om fristäder dit brottslingar kunde fly och hade sas fripass. Men utanför fick vem som ville dräpa dråparen. Trots allt är också brottslingen en människa. Konstigt nog.

...

Det är illa nog att mörda en person, men sju? Rättsväsendet kan inte vara så värst anpassat efter verkligheten. Att en yrkesmilitär går bärsärk borde rendera dubbelt straff så han/hon är speciellt utbildad och har högt förtroende. Att mörda sju personer + skadeskjuta några till borde rendera dubbelt straff mot att mörda en. Summan av kardemumman livstid för livet.

...

I USA hade han förmodligen fått dödsstraff i de aggresiva staterna eller sju livstidsstraff utan benådning.

Jag tror att mördare alltid lider av psykisk störning eller sjukdom. Jag är skeptisk till att fängelsestraff funkar bra som rehabilitering för dessa personer, eftersom det finns mördare som kan gå fria efter ett visst antal år så tror jag återfall av samma brott inte kan uteslutas. Jag tycker att mördare ska rehabiliteras på rättspsyk, kanske det är möjligt att rehabilitera en mördare så att denne inte begår samma brott igen? Vem som helst kan flippa och bli en mördare, en god vän, en anhörig osv, jag tycker rehabilitering borde gå före fängelsestraff som inte är någon rehabilitering alls för dessa personer, eftersom jag anser att ingen frisk människa kan utföra ett mord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag anser att ingen frisk människa kan utföra ett mord.

Jag tror att det är lite mer komplicerat än så. Det är inte bara psykiskt störda som mördar. Folk gör konstiga saker i affekt och under påverkan av droger och alkohol. Person A lägger beslag på person B-s älskling. Person B möter person A och slår honom på käften. Person A ramlar olyckligt och dör. Det är iofs dråp, men kan illustrera hur saker går som man inte tänkt sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt skrivet på Facebook:

 

"Polisen Huddinge

 

För alla andra är hon bara en pundare, men hon är min dotter...

 

Det är ord jag fick höra från en förtvivlad mamma som vi för en tid sedan hjälpte i sökandet efter sin unga och missbrukande dotter. Sådana ord hugger till i hjärtat och ger alltid en stark påminnelse om tragikens vardag. Av den enkla anledningen att jag själv gjort en del dumt i livet, och slängt ur mig grodor emellanåt, så vill jag påminna om att vi ALLA har fel och brister.

 

Det är beklämmande att vid inlägg om försvunna barn emellanåt få läsa kommentarer som vart är föräldrarna, har de ingen koll, eller att vid olyckor få läsa de kunde inte köra bil, rätt åt dem. Att vid omhändertagna missbrukare läsa man bör utrota knarkare eller när det handlar om ertappade rattfyllerister - skjut dem på plats eller häng dem högt. Det finns betydligt värre och fler exempel än så, men ni förstår nog andemeningen.

 

Vi gör alla våra val och det här är inte ämnat som något tycka-synd-om-inlägg gällande människor som begår lagöverträdelser eller hamnar i bekymmer på andra sätt. Jag vill bara väcka tanken om att det många gånger finns en djup tragik och historia om varför det blivit som det blivit. Tragiska livsöden är ständigt närvarande, men tyvärr är det bara någon gång emellanåt (och då väldigt avidentifierat) som vi kan berätta om dem.

 

Vi föds med olika förutsättningar i livet. Vi har olika förmågor, stöd och hjälp för att bemästra motgångarna vi möter. Vår uppgift inom Polisen är bland mycket annat att ingripa då brott begås, därom råder inget tvivel. Det förhindrar inte att man i olika utsträckning kan ha en viss förståelse för det som händer, och kanske varför. Det gäller både dig och mig.

 

Försök att ha med er det, ni individer som alltid tycker att ni vet bättre och har svar på allt. Lite ödmjukhet kan vara ganska klädsamt, eller vad säger ni..?

 

/ Reine, yttre befäl"

 

:yeahbaby:

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkvärt skrivet på Facebook:

 

"Polisen Huddinge

 

För alla andra är hon bara en pundare, men hon är min dotter.....//..lltid tycker att ni vet bättre och har svar på allt. Lite ödmjukhet kan vara ganska klädsamt, eller vad säger ni..?

 

/ Reine, yttre befäl"

 

:yeahbaby:

+ på det. eller egentligen Gilla som vi ju gör i FB.

 

Så sant som det är sagt, vi är så himla snabba att döma andra. Och vad vet vi? Ingenting!

Tragedier och tråkigheter som formar människors liv. Det finns ju så ofta en historia bakom som vi inte har en aning om.

För i själva verket så vill ingen människa misslyckas här i livet, alla människor har drömmar och vill ju nå framgång. Och då menar jag inte materiell framgång.

 

Tänker på den svårt alkoholiserade kvinnan som jag i jobbet besökte flera gånger. Hon hade en väldigt komplicerad fraktur som gjorde att hon inte kunde gå. Hur hon försökte hålla skenet uppe och bemödade sig att visa upp en "normal" fasad. I själva verket var hela hemmet en kvart och gömd bakom soffan hon satt i så stod både urdruckna och halvdruckna flaskor. Hon trodde inte dem syntes. Frakturen var förstås en konsekvens av hennes missbruk, den hade hon fått i ett stort fylleslagsmål med sambon som hade slängt henne mot en vägg. Hur svårt det än kan låta så fanns det faktiskt kollegor som tyckte att hon faktiskt hade sig själv att skylla.

Kommentar i stil med: "Varför lämnar hon inte sambon?" varför tar hon sig inte i kragen och slutar att dricka?", "Nej, usch så otäckt, henne vill jag inte besöka för det är ju ingen mening"

Osv osv Men om det hade varit så lätt så hade vi varken alkisar eller narkomaner i samhället. För ingen vill ju hamna där. Men rätten att få det man behöver har vi alla.

Redigerad av kiplon
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+ på det. eller egentligen Gilla som vi ju gör i FB.

 

Så sant som det är sagt, vi är så himla snabba att döma andra. Och vad vet vi? Ingenting!

Tragedier och tråkigheter som formar människors liv. Det finns ju så ofta en historia bakom som vi inte har en aning om.

För i själva verket så vill ingen människa misslyckas här i livet, alla människor har drömmar och vill ju nå framgång. Och då menar jag inte materiell framgång.

 

Tänker på den svårt alkoholiserade kvinnan som jag i jobbet besökte flera gånger. Hon hade en väldigt komplicerad fraktur som gjorde att hon inte kunde gå. Hur hon försökte hålla skenet uppe och bemödade sig att visa upp en "normal" fasad. I själva verket var hela hemmet en kvart och gömd bakom soffan hon satt i så stod både urdruckna och halvdruckna flaskor. Hon trodde inte dem syntes. Frakturen var förstås en konsekvens av hennes missbruk, den hade hon fått i ett stort fylleslagsmål med sambon som hade slängt henne mot en vägg. Hur svårt det än kan låta så fanns det faktiskt kollegor som tyckte att hon faktiskt hade sig själv att skylla.

Kommentar i stil med: "Varför lämnar hon inte sambon?" varför tar hon sig inte i kragen och slutar att dricka?", "Nej, usch så otäckt, henne vill jag inte besöka för det är ju ingen mening"

Osv osv Men om det hade varit så lätt så hade vi varken alkisar eller narkomaner i samhället. För ingen vill ju hamna där. Men rätten att få det man behöver har vi alla.

+ 1 Ett lika utmärkt komplement till det polisen skrev! :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det helt enkelt handlar om att han frihetsberövades på gärningsdagen och att straffet bestämdes till en ett antal år som är jämnt delbart med tre. Det hade varit smidigare, men kanske inte följt praxis, att tidsbestämma straffet till 29 eller 31 år.

 

För övrigt gillar jag inte livstidsstraff, men jag anser att man ska tjäna av hela straffet om man inte blir benådad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att det helt enkelt handlar om att han frihetsberövades på gärningsdagen och att straffet bestämdes till en ett antal år som är jämnt delbart med tre. Det hade varit smidigare, men kanske inte följt praxis, att tidsbestämma straffet till 29 eller 31 år.

 

För övrigt gillar jag inte livstidsstraff, men jag anser att man ska tjäna av hela straffet om man inte blir benådad.

Jag menar att Flink är ett exeptionellt fall som borde få verklig livstid som jag skrev tidigare och inte släppas tidigare än 65 års ålder. Yrkesmiltiär plus sju mord är otroligt allvarligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att Flink är ett exeptionellt fall som borde få verklig livstid som jag skrev tidigare och inte släppas tidigare än 65 års ålder. Yrkesmiltiär plus sju mord är otroligt allvarligt.

Själv anser jag att livstidsstraff bör innebära att man lämnar fängelset i vågrätt läge eller inte alls. Den frihetsberövades ålder tycker jag saknar betydelse.

 

Ja, det är ett otroligt allvarligt brott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv anser jag att livstidsstraff bör innebära att man lämnar fängelset i vågrätt läge eller inte alls. Den frihetsberövades ålder tycker jag saknar betydelse.

 

Ja, det är ett otroligt allvarligt brott.

Jag kan inte säga vad jag tycker vad som är rätt längd för jag vet inte riktigt, men 20 år för sju mord rimmar FULLSTÄNDIGT galet med min rättsuppfattning. Livstid skulle kunna vara LIVSTID med möjlighet till benådning om den dömde visat "ånger, bot och bättring" och uppförs sig exemplariskt. Men den benådningen ska vara långt fram, inte efter 20 år. Benådning handar inte om fången utan om att vi som civiliserat rättssamhälle ger honom en möjlighet, eftersom han okhså är människa och inte bara mördare.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kuriosa är att jag är kompis med polisen som sköt honom och vid den tiden var jag på ett bygge på lasarettet och hade vårt materialupplag bredvid stigen där det hände så vi hittade kulhål i våra grejjor på måndagen. Det var en fruktansvärd måndag där man inte fattande något. :cry::cry::cry::cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flink fick livstid, som sig bör, därefter tidsbegränsat straff till 30 år, vilket enligt praxis innebär villkorlig frigivning efter 20 år. Vill man ha annat måste lagen ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flink fick livstid, som sig bör, därefter tidsbegränsat straff till 30 år, vilket enligt praxis innebär villkorlig frigivning efter 20 år. Vill man ha annat måste lagen ändras.

Så är det och jag accepterar att det sköts enligt protokollet. Men protokollet måste justeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det och jag accepterar att det sköts enligt protokollet. Men protokollet måste justeras.

Leif Axmyr har suttit längst av alla, sedan 1982, och är dömd för två mord. Han har också fått tidsbegränsat straff (51 år) och släpps villkorligt 2016. Men han var ingen mönsterfånge, han har begått upprepade brott i fängelset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbart, Fifa lägger lika mycket pengar, 180 miljoner kronor, på en spelfilm om sig själv, som man lägger på utvecklingen av fotboll i fattiga länder... :armskeptisk: Hört på P1:s Kulturnytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar det Erik Niva i Aftonbladet skrev om FIFA för några år sen: "Arrangera VM i korruption så köper FIFA förstaplatsen."

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag menar att Flink är ett exeptionellt fall som borde få verklig livstid som jag skrev tidigare och inte släppas tidigare än 65 års ålder. Yrkesmiltiär plus sju mord är otroligt allvarligt.

 

Otroligt allvarligt. Japp, håller med. Men vad har hans yrke med brottet att göra? Ska en officer straffas hårdare än t.ex. en rörläggare för dödsskjutningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Otroligt allvarligt. Japp, håller med. Men vad har hans yrke med brottet att göra? Ska en officer straffas hårdare än t.ex. en rörläggare för dödsskjutningar?

Han använde ett militärt vapen. Folk som har tillgång till vapen har tillerkänts ett särskilt förtroende att sköta det på ett ansvarsfullt sätt. En officer och gentleman, du vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Han använde ett militärt vapen. Folk som har tillgång till vapen har tillerkänts ett särskilt förtroende att sköta det på ett ansvarsfullt sätt. En officer och gentleman, du vet.

 

Jag vet ärligt talat inte hur lagen fungerar i detta avseende. Tilldöms man hårdare straff p.g.a. yrke i fall som Flink?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet ärligt talat inte hur lagen fungerar i detta avseende. Tilldöms man hårdare straff p.g.a. yrke i fall som Flink?

Nej, själva gärningen räckte och blev över. Men personer i förtroendeställning kan i allmänhet räkna med hårdare påföljd än tillfällighetsdelinkventer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Otroligt allvarligt. Japp, håller med. Men vad har hans yrke med brottet att göra? Ska en officer straffas hårdare än t.ex. en rörläggare för dödsskjutningar?

Det måste ses allvarligare om en person som är utbildad i att döda och som är officer och som har till arbete att utbilda andra samt i förtroende har tillgång till avancerade vapen med hög dödlighet. I min värld säger det sig självt. En person med stort förtroende som kastar det i sjön.

...

OM en rörmokare ställer till så det blir översvämmning ska han straffas hårdare än om en officer ställer till en översvämning. Där har du en korrekt jämförelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...