Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Uttrycket kommer från matlagning, har jag för mig.

 

"boils down" = "reducera"

Metod inom matlagning där en vätska kokas tills en stor del av vattnet i densamma kokat bort.

 

EDIT: Har detta blivit "Lilla språkpolistråden" nu?

Redigerad av Telly82
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/han-har-sveriges-lagsta-pension_3618480.svd#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1406]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

 

Ännu ett bevis på att det inte är politiker som styr, utan tjänstemännen. Han får knappt korvören trots att han arbetat hela sitt vuxna liv, bara för att det saknas uppgifter om tilläggspension. Man kan faktiskt fråga sej om de som beslutar om pensionerna verkligen gillar vanligt folk... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kokade ned till

Den anglicismen fick mig att koka av ilska. ;)

Nej, men det är väl ingen anglicism, eller? “Koka ned” har man väl alltid kört med... ungf som/istället för “göra en lång historia kort”, eller för att “sammanfattningsvis”, typ så. Andra uttryck med koka är ju t ex “Vet inte vad dem tänker koka ihop för något”. För mig får det gärna vara anglicism, eller nåt annat “ism„. Tycker det är bra och beskrivande. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Moderaterna vill flytta gränsen för åsiktsfrihet och politisk debatt, genom att polisanmäla en teatergrupp som läser texter av Fredrik Reinfeldt på scenen:

http://www.svd.se/kultur/moderaterna-anmaler-teatergrupp_3626066.svd

 

Frihet...ja, just det.

Läser? Planerar att läsa, om jag tolkar länken rätt. Dessutom har de tydligen kopierat delar av FRs texter.

 

Som jag tolkar det så borde FR kanske ha juridisk rätt att vara sur om han inte ersätts för att hans konstverk används. Moderaterna har väl inget med saken att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tänk vad duktiga de är...utvisa en människa efter 14 år.

http://www.expressen.se/nyheter/billstrom-svart-for-migrationsverket/

 

Vore bättre de utvisa de hjärndöda byråkrater som sitter på migrationsverket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/pension/han-har-sveriges-lagsta-pension_3618480.svd#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1406]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

 

Ännu ett bevis på att det inte är politiker som styr, utan tjänstemännen. Han får knappt korvören trots att han arbetat hela sitt vuxna liv, bara för att det saknas uppgifter om tilläggspension. Man kan faktiskt fråga sej om de som beslutar om pensionerna verkligen gillar vanligt folk... :chockadskeptisk:

Nej, du gillar inte tjänstemän, det har jag förstått. Ändå står det i artikeln att han förr hade kunnat få folkpension, men att den av politikerna beslutade garantipensionen inte medger samma ordning.

Han "tror" att han har betalat avgiften till fogden (sic!), där ringer varningsklockorna för min del.

Å andra sidan fick han ett oprofessionellt bemötande om FK nu talade om "straff". De ska hålla sig för goda för sådant.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men det är väl ingen anglicism, eller? Koka ned har man väl alltid kört med... ungf som/istället för göra en lång historia kort, eller för att sammanfattningsvis, typ så. Andra uttryck med koka är ju t ex Vet inte vad dem tänker koka ihop för något. För mig får det gärna vara anglicism, eller nåt annat ism. Tycker det är bra och beskrivande. :)

Jo, själva konstruktionen med "ned" gör det till en anglicism. Orden i sig har funnits länge.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tänk vad duktiga de är...utvisa en människa efter 14 år.

http://www.expressen.se/nyheter/billstrom-svart-for-migrationsverket/

 

Vore bättre de utvisa de hjärndöda byråkrater som sitter på migrationsverket

Ska du också klaga på tjänstemännen? Det är Migrationsdomstolen som utvisade kvinnan. Citat:

 

"... rådmannen Arvid Hessén på Migrationsdomstolen...

 

- Lagen är skriven på det sättet och vi måste följa lagen som den är formulerad."

 

Politikerna får ytterst ta ansvaret.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har Trafikverkets tjänstemän gått i Björklunds skola?

De kan tydligen inte räkna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börjar en klient tala om att han "straffas" för något så händer det att det följs åt av tre hyllmeter pärmar och skriftlig dokumentation av varje ord som yppats mellan klient och handläggare under de senaste trettio åren. Been there, done that, got the t-shirt. Jag har mött klienter jag inte ens kommer ihåg att jag träffade 2002 som plockat fram papper på vad vi sade i ett meningslöst möte om en praktikplats som aldrig blev av och som hävdar att jag har en agenda mot dem.

Jajaja, då fattar jag, och håller helt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Trafikverkets tjänstemän gått i Björklunds skola?

De kan tydligen inte räkna.

Nej, DÄR har du en präktig tjänstemannaskandal! Idioten till GD försökte i radion övertyga lyssnarna om att de sex miljarder som fattas nog inte ska saknas ändå. Malm måste avgå, och de får gärna sparka några till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är väl ytterst det som driver på: möjligheten att begå brott utan upptäckt. Sedan kan man snacka integritet tills man storknar...

Saxat: "Darknet är också ett verktyg för regimkritiker i diktaturer där internet övervakas och regleras."

Det förändrade saken för mig, fullständigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saxat: "Darknet är också ett verktyg för regimkritiker i diktaturer där internet övervakas och regleras."

Det förändrade saken för mig, fullständigt.

De begår också brott. Men det är ju på den positiva skalan, så visst har Darknet en viktig funktion. Men där kan Al-Qaida och Boko Haram också hålla till. "Regimkritiker" är ett vitt begrepp...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De begår också brott. Men det är ju på den positiva skalan, så visst har Darknet en viktig funktion. Men där kan Al-Qaida och Boko Haram också hålla till. "Regimkritiker" är ett vitt begrepp...

"Regimkritiker i diktaturer" är ett något snävare begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För all del, men det kan ju även handla om exempelvis Ahrar ash-Sham i Syrien. Pest möter kolera.

Ska man få kryptera sin e-post?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man få kryptera sin e-post?

Självklart. Det finns både positivt och negativt med Darknet, Tor, PGP och allt vad det heter, det är bara det jag vill ha sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...