Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

För mig är det problematiskt att vem som helst, som är villig att betala 200 kr per år, kan starta "tidning" och sedan leva efter andra regler än vanligt folk. Jag utgår från att även murvlar inser att den ordningen inte är optimal.

Och då frågar jag återigen vilken annan ordning vi kan/ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Politikerna har försökt hitta sätt att förbjuda Lexbase. En rättsdatabas som medborgarna inte borde få ha tillgång till, enligt regeringen. SJF:s ordförande skrev:

 

”Så som förslaget var utformat då skulle rättsdatabaser som vände sig till en viss målgrupp, till exempel advokater och journalister vara tillåtna. Sajter som Lexbase som vänder sig till alla medborgare skulle däremot förbjudas. Det är per definition orättvist. Det är inte heller värdigt en demokrati att tillgången till information ska avgöras av hur mycket du har råd att betala för en viss tjänst eller hur många högskolepoäng du har.”

 

Ett elitistiskt och antimedborgerligt förslag som fick så pass mycket kritik av oppositionen att det drogs tillbaka. Tack och lov. :) 

 

Just nu är deras verksamhet laglig tack vare Yttrandefrihetsgrundlagen:

 

”Ansvarig utgivare
Med anledning av EU:s dataskyddsförordning (2016/679) (”GDPR”), som träder i kraft den 25 maj 2018 har vi fått många frågor om användningen av Lexbase tjänst. Den information som Lexbase tillhandahåller från sin databas på Lexbase.se skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469). Det betyder att rättsdatabasen och den information som kommer ifrån databasen är grundlagsskyddad vilket i sin tur innebär att GDPR inte gäller för Lexbase.se avseende information från databasen.” Källa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
19 minuter sedan, Alix säger:

Och då frågar jag återigen vilken annan ordning vi kan/ska ha.

Vad sägs om en ordning där åklagare ihärdigt, om än indirekt, kan försvara statens maktmonopol över att ”döma” enskilda?

I vissa enskilda fall hade det nog varit vettigare med pöbelvåld riktat direkt mot de ansvariga utgivarna, men sådant kan bli svårt att formulera i lag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas
Postad (redigerade)

Oj oj, nu förklarar väl Putin en "specialinsats" mot Irland

 

Se lastbilen som  backar in mot ryska ambassaden

 

 

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Skärmavbild 2022-03-07 kl. 16.44.59.jpg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Vad sägs om en ordning där åklagare ihärdigt, om än indirekt, kan försvara statens maktmonopol över att ”döma” enskilda?

I vissa enskilda fall hade det nog varit vettigare med pöbelvåld riktat direkt mot de ansvariga utgivarna, men sådant kan bli svårt att formulera i lag.

”Problemet” är att den liberala, borgerliga demokratin (marxistisk utgångspunkt) har sina begränsningar. Och hur man än vrider och vänder på den blir den aldrig optimal. Problemet är att alla andra lösningar är (har visat sig vara) värre. Ytterst därför att de exkluderar fler medborgare än de inkluderar. Det kan väl ändå inte vara så att demokratin är alldeles för viktig för att sättas i händerna på väljarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
1 timme sedan, Alix säger:

”Problemet” är att den liberala, borgerliga demokratin (marxistisk utgångspunkt) har sina begränsningar. Och hur man än vrider och vänder på den blir den aldrig optimal. Problemet är att alla andra lösningar är (har visat sig vara) värre. Ytterst därför att de exkluderar fler medborgare än de inkluderar. Det kan väl ändå inte vara så att demokratin är alldeles för viktig för att sättas i händerna på väljarna?

Man kań väl förenkla det till att ingen lösning inkluderar alla, men att den liberalmarxistiska borgardemokratin hittills visat sig vara den minst exkluderande? Oavsett system är det surt när vissa missbrukar dem, även om missbruket kallas "journalism".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, Svolder säger:

Det där är en primär anledning till att jag inte kommer att köpa en ny Mac förrän de blir möjliga att reparera. Hur man miljömässigt kan ursäkta sådant här förstår jag inte.

Jag känner på samma sätt. Det där med att skydda mot skadlig programvara tror jag inte på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Det har i Göteborg lämnats in förslag på att döpa gatan utanför ryska konsulatet i Göteborg.

 

Som gammal göteborgare, född inte så långt därifrån, så skulle jag föreslagit att gatan döps till

Zelenskys väg

 

 

 

Skärmavbild 2022-03-08 kl. 07.52.20.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Snart får vi inte leka "ryska posten" heller... håhåjaja.

...

Eller så blir det en ny beteckning på när en bror hugger en i ryggen.

-Jag har inga onda avsikter......

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt relevant, men skrämmande aktuellt trots att artikeln är från 2015…

Citat

Ryssland invaderar Norge i serien för att få tillträde till norska oljeresurser.

”Tyvärr har Ryssland blivit tilldelad rollen som angripare”, skriver den ryska ambassaden i Norge i ett uttalande.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/21bJq4/ryssland-fordomer-ny-norsk-tv-serie

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga fler pressträffar om covid-19 i Sverige som det har varit i två år. Pandemin sägs ändå inte vara över.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Nu blir ryssarna utan mat..McDonald stänger ner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, ronny säger:

Ja och iOS och iPad os kommer också att uppdateras @mikaellq

Något att se fram emot. Världens bästa OS blir bara bättre och bättre. :) 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Alix säger:

Inga fler pressträffar om covid-19 i Sverige som det har varit i två år. Pandemin sägs ändå inte vara över.

Tegnell måste få vila efter all ansträngning. 

  • Rösta upp 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste att USA skickat en delegation till Venezuela för att köpa olja. Plötsligt är det ok med den diktatorn. Å andra sidan sitter det diktatorer på nästan varenda oljekälla..... :pinch:

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ryssarna åker på ofattbart mycket stryk. Det kan inte hålla i längden. Känsliga tittare varnas.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

… snart tröttnar militären och gör revolt mot Putin 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
20 minuter sedan, Svolder säger:

Assad sitter kvar i Syrien, den lille fjanten vad han nu heter i Nordkorea. Det är inte så lätt att avsätta en diktator ens för den egna befolkningen, så jag tror nog kriget fortsätter tills Ukraina är lika mycket betongdamm som Syrien.

Det tror inte jag. Ryssland förlorar så mycket krigsmateriel att det helt enkelt inte kan hålla i längden. Jag länkade tidigare till en geopolitisk analytiker som jobbar för näringslivet (investerare) som tog upp detta. Fast sådant drunknar i SVT:s nyhetsporr som vevas runt 24/7. Och nyligen förklarade CIA-chefen att Putin helt har felbedömt läget.

Jag skriver om själva kriget. Vad som händer med Putin återstår att se. Jag bryr mig inte så mycket, ett folk förtjänar den ledare de har.

Uppmuntrande är att Rysslands armé inte på lång tid kommer att kunna engagera sig i något annat än detta. Jag tror att deras anfallsförmåga kommer att malas ned av det begåvade ukrainska försvaret. Men, visst, jag är optimist, jag ser glaset som halvfullt.

Redigerad av Alix
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Alix säger:

Ryssarna åker på ofattbart mycket stryk. Det kan inte hålla i längden. Känsliga tittare varnas.

 

 

Wow! På ett negativt sätt. Det innebär att mängder med ryssar måste ha dött där. Så fruktansvärt onödigt. Putin har oceaner av blod på sig. Det är så tragiskt. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Svolder säger:

Problemet i fråga om det är väl att Vlad inte kan avsluta kriget på annat sätt än med seger om han inte skall tappa all cred på hemmaplan. Han kan inte rätt gärna rycka på axlarna och konstatera att han ljugit.

Desto bättre. Då kommer han att mala ned sin armé tills ingeting är kvar. :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...