Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

53 minuter sedan, Alix säger:

Det står i bilden, Ukrainas försvarsdepartement. (Kan man lita på det? Jo, jag tror det, internet och sociala medier är fria i Ukraina, så de vågar knappast ljuga som Ryssland gör).

 

Bra nyheter att följa om kriget (engelska):

 

https://kyivindependent.com/tag/russias-war/

 

Notera frånvaron av braskande, stora, feta rubriker och vit text på svarta plattor (allt sådant andas sensationsjournalistik).

 

De finns på Twitter:

 

https://twitter.com/KyivIndependent

 

 

Tyckte siffrorna på Rysslands förluster lät för bra.... försökte med grova överslag som hamnar mellan 50 och 100 miljarder i krigsmateriel plus människor. Det är inget litet offer Putte Putin gör.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 minuter sedan, Axelman säger:

Tyckte siffrorna på Rysslands förluster lät för bra.... försökte med grova överslag som hamnar mellan 50 och 100 miljarder i krigsmateriel plus människor. Det är inget litet offer Putte Putin gör.

Nä, och om man delar siffrorna med hälften är det ändå illavarslande för Putin...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Nä, och om man delar siffrorna med hälften är det ändå illavarslande för Putin...

Man får ju inte glömma alla robotar, missiler, raketer och slikt som Putin gödslat med. Det är inte billigt. All diesel som krävs för att kriga. Sammantaget är det ruggit dyrt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Axelman säger:

Man får ju inte glömma alla robotar, missiler, raketer och slikt som Putin gödslat med. Det är inte billigt. All diesel som krävs för att kriga. Sammantaget är det ruggit dyrt. 

Plus att det mesta och bästa har han skickat till Syrien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Svolder säger:

Det vet jag inte om de sagt. Sverige deltar i allians med EU och Nato och räknas helt säkert som krigförande part i detta nu.

I min värld är man krigförande part om man skickar vapen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om EU tar in Ukraina nu blir vi då skyldiga att åka dit med militär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen har sanktioner införts som gör ont på Putte Putin.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Axelman säger:

Om EU tar in Ukraina nu blir vi då skyldiga att åka dit med militär?

EU är ingen militär allians, än.

 

2 minuter sedan, Axelman säger:

Äntligen har sanktioner införts som gör ont på Putte Putin.

Äntligen, absolut. Jag har sällan sett en sådan rörande enighet om ondskan i Putins invasion och en stark vilja till att agera. Kanske därför att vi är så illa tvungna. Tyrannen kan mycket väl attackera fler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

30 minuter sedan, Alix säger:

Enda sättet för Ryssland att rädda ansiktet är att säga att det var Putins fel. Vilket förutsätter att han har avsatts.

Så är det. Jag högaktar Ryssland och dess kultur. Det är ett fantastiskt land. 🙂 Av någon konstig anledning frodas diktatorer där. ☹️

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, Alix säger:

FMrHDxwWUAEdJPX?format=jpg&name=large

 

Ryssarna får pisk och smisk något så in i bängen! 🇺🇦

191 stridsvagnar motsvarar ungefär en pansardivision, som består av omkring 10000 soldater, som just nu inte kan kriga som planerat.

En vanligt pansartaxi kanske transporterar en grupp, 8 soldater, till kriget. 816*8= 6528.

En gammal svensk haubitsbataljon på 80-talet bestod av runt 12 haubitsar och 1000 soldater. 74 utslagna haubitsar motsvarar ca 6 bataljoner. En bataljon kan utan större problem kasta iväg 1 ton granater vid ett skjuttillfälle, sedan bör man nog omgruppera.

En vanlig tankbil, utan släp, lastar runt 35000 liter. Stridsvagnar är väldigt törstiga.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beväpna varje ukrainare med pansarskott...

 

 

 

 

Skärmavbild 2022-02-28 kl. 19.25.35.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns egentligen ingen nytta alls med kärnvapen, tvärtom så blir det förödande och obeboeliga områden som inte kan användas till någonting. 
Skulle han trots allt få hjärnsläpp helt, och beordra avfyrning av en mindre missil bestyckad med fel spets rent taktiskt, så tror jag han blir avrättad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, iMarc säger:

Finns egentligen ingen nytta alls med kärnvapen, tvärtom så blir det förödande och obeboeliga områden som inte kan användas till någonting. 
Skulle han trots allt få hjärnsläpp helt, och beordra avfyrning av en mindre missil bestyckad med fel spets rent taktiskt, så tror jag han blir avrättad. 

Inte som du och jag resonerar. Vi skulle inte heller starta krig. Men Putte Putin verkar ha trämask i hjärnkontoret så om det blir obeboeliga områden utanför moder Ryssland lär han skita i.😢

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 minuter sedan, Axelman säger:

Inte som du och jag resonerar. Vi skulle inte heller starta krig. Men Putte Putin verkar ha trämask i hjärnkontoret så om det blir obeboeliga områden utanför moder Ryssland lär han skita i.😢

Putins marionett hade nog ingen hjärna, så det fick bli mekanik istället

Gatis Sluka 20.09.15-1.jpg

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Nations are ultimately built on stories. Each passing day adds more stories that Ukrainians will tell not only in the dark days ahead, but in the decades and generations to come. The president who refused to flee the capital, telling the US that he needs ammunition, not a ride; the soldiers from Snake Island who told a Russian warship to “go fuck yourself”; the civilians who tried to stop Russian tanks by sitting in their path. This is the stuff nations are built from. In the long run, these stories count for more than tanks.”

 

Read and weep, Putin! :devil:

 

https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/feb/28/vladimir-putin-war-russia-ukraine 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

274330479_3052097405028428_6659070826228967784_n.jpg

  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Ryska soldater som lägger ner sina vapen kommer att få full amnesti och fem miljoner rubel.

Det skriver Ukrainas försvarsminister Oleksii Reznikov på Twitter i kväll.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen inte den ende ryssen som upptäcker att de inte är välkomna som befriare... 

https://www.gp.se/nyheter/världen/ryske-soldatens-sms-precis-innan-han-dödas-jag-är-rädd-1.66878386

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Pocahontas säger:

Putins marionett hade nog ingen hjärna, så det fick bli mekanik istället

Gatis Sluka 20.09.15-1.jpg

Putlers Puppet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Svolder säger:

Någonstans får jag känslan av att ledningen i Ryssland inte är helt mentalt stabil.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dnBwlX/borttagen-segerartikel-visar-att-snabb-seger-var-planen

Så blir det när sanningen får stryka med till förmån för att behaga den store ledaren. Vänster-attityder. Kollektivet före den enskilde. Vem vågar tänka fritt i ett sådant styre, än mindre säga högt vad man verkligen tycker och vet?

 

 Så Putin-Ryssland kommer inte att vara alltför länge till. Speciellt inte som nybliven paria inför omvärlden. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte Putin kommer att uppnå någonting han hoppas på, han är i princip redan körd, och har nästan hela världen emot sig. Hans egen armé verkar inte gilla detta krig och är rädda och saknar motivation. Tror inte det är många ryssar överhuvudtaget som gillar det Putin håller på med. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...