Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Just nu, Axelman säger:

Wow! På ett negativt sätt. Det innebär att mängder med ryssar måste ha dött där. Så fruktansvärt onödigt. Putin har oceaner av blod på sig. Det är så tragiskt. :cry:

Ja, jag tror tyvärr inte att uppgifterna om mer än 12000 stupade ryssar är fejk. :( 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar Ryssland, dess folk och kultur. Sicken tragik för landet att få ytterligare en stor idiot som ledare. Som kan ha försnillat 2 000 miljarder från folket rätt ner i egen ficka. Natruligtvis utspritt på hans nickedockor.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Axelman säger:

Jag gillar Ryssland, dess folk och kultur. Sicken tragik för landet att få ytterligare en stor idiot som ledare. Som kan ha försnillat 2 000 miljarder från folket rätt ner i egen ficka. Natruligtvis utspritt på hans nickedockor.

Själv är jag måttligt förtjust. :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Flashback är folk arga för att arabiskspråkiga säljer passtider. Tydligen är det så att vem som helst kan få skaffa pass på en bokad tid, inte bara den som har bokat den. Nu ska polisen utreda om det är olagligt på något sätt (vilket det inte är). Jag anser i alla fall att det är naivt att tro att man blir svensk med svenska värderingar bara för att man passerar gränsen och får ett medborgarskap. Det borde de som skapar kösystem förstå.

 

https://sverigesradio.se/artikel/har-saljs-passtider-pa-svarta-marknaden-ar-skamligt

https://www.flashback.org/t3399800

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
54 minuter sedan, Alix säger:

På Flashback är folk arga för att arabiskspråkiga säljer passtider. Tydligen är det så att vem som helst kan få skaffa pass på en bokad tid, inte bara den som har bokat den. Nu ska polisen utreda om det är olagligt på något sätt (vilket det inte är). Jag anser i alla fall att det är naivt att tro att man blir svensk med svenska värderingar bara för att man passerar gränsen och får ett medborgarskap. Det borde de som skapar kösystem förstå.

 

https://sverigesradio.se/artikel/har-saljs-passtider-pa-svarta-marknaden-ar-skamligt

https://www.flashback.org/t3399800

Det där insåg jag var möjligt ganska ganska omgående när nuvarande system infördes. Jag passade även på att boka ett gäng tider när jag själv skulle fixa nytt pass, bara för att testa. Och för något år sedan fick några passpoliser skit för att själva ha bokat upp tider, som inte användes, för att minska sin arbetsbörda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Det där insåg jag var möjligt ganska ganska omgående när nuvarande system infördes. Jag passade även på att boka ett gäng tider när jag själv skulle fixa nytt pass, bara för att testa. Och för något år sedan fick några passpoliser skit för att själva ha bokat upp tider, som inte användes, för att minska sin arbetsbörda.

Jag bokade en tid i juni i sunkiga Borås, men hittade en tid i mars i underbara Ulricehamn. Men jag kunde inte boka Ulricehamnstiden förrän Boråstiden var avbokad. Det gick dock att boka om. Fast jag har nog inte koll på kryphålen eftersom jag är svensk av födsel och ohejdad vana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
59 minuter sedan, Alix säger:

På Flashback är folk arga för att arabiskspråkiga säljer passtider. Tydligen är det så att vem som helst kan få skaffa pass på en bokad tid, inte bara den som har bokat den. Nu ska polisen utreda om det är olagligt på något sätt (vilket det inte är). Jag anser i alla fall att det är naivt att tro att man blir svensk med svenska värderingar bara för att man passerar gränsen och får ett medborgarskap. Det borde de som skapar kösystem förstå.

 

https://sverigesradio.se/artikel/har-saljs-passtider-pa-svarta-marknaden-ar-skamligt

https://www.flashback.org/t3399800

Problemet är att man vid bokning inte behöver, men kan, ange namnet på den som ska ha passet. När bokningen är klar får man en kod som man matar in i nummerlappsmaskinen när passet ska beställas.

Det hela är egentligen bara en variant på vidareförsäljning av konsertbiljetter. Vi har tydligen numera en passmarknad.

Vill man försvåra försäljningen kan man kräva att namn eller födelsetid ska anges vid tidbokning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Problemet är att man vid bokning inte behöver, men kan, ange namnet på den som ska ha passet. När bokningen är klar får man en kod som man matar in i nummerlappsmaskinen när passet ska beställas.

Det hela är egentligen bara en variant på vidareförsäljning av konsertbiljetter. Vi har tydligen numera en passmarknad.

Vill man försvåra försäljningen kan man kräva att namn eller födelsetid ska anges vid tidbokning.

Nej, det är nog rasistiskt. Det ordet har fått en betydligt vidare mening, så jag drar till med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
6 minuter sedan, Alix säger:

Jag bokade en tid i juni i sunkiga Borås, men hittade en tid i mars i underbara Ulricehamn. Men jag kunde inte boka Ulricehamnstiden förrän Boråstiden var avbokad. Det gick dock att boka om. Fast jag har nog inte koll på kryphålen eftersom jag är svensk av födsel och ohejdad vana.

De har tydligen ändrat sedan jag bokade senast. På sista(?) sidan, Kontaktuppgifter, kan man läsa

Citat

Du kan bara göra en bokning per mejladress/telefonnummer, men flera personer kan ingå i samma bokning.

Jag gjorde flera bokningar med samma adress/nummer.

Observera också att det är frivilligt att vid bokning ange namnet på den passökande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

De har tydligen ändrat sedan jag bokade senast. På sista(?) sidan, Kontaktuppgifter, kan man läsa

Jag gjorde flera bokningar med samma adress/nummer.

Observera också att det är frivilligt att vid bokning ange namnet på den passökande.

Ja, klart det är frivilligt, hur ska man annars kunna sälja tiden? :D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
3 minuter sedan, Alix säger:

Ja, klart det är frivilligt, hur ska man annars kunna sälja tiden? :D 

Man anger namnet Alice, det ger ganska stor kundkrets.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Måtte de utrota hela Putins familj och alla hans "vänner" medans han lever...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Man anger namnet Alice, det ger ganska stor kundkrets.

Eller Muhammed.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg
18 minuter sedan, Alix säger:

Eller Muhammed.

Om man vill vara politiskt korrekt kan man argumentera mot det namnet då det stavas på väldigt många olika sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 minuter sedan, Mattiasgbg säger:

Om man vill vara politiskt korrekt kan man argumentera mot det namnet då det stavas på väldigt många olika sätt.

Stavas det olika på arabiska också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värmer i hjärtat. Även om det är litet och obetydligt så skaver ett gruskorn i skon rejält när man går......

Skärmavbild 2022-03-10 kl. 09.22.14.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla verkar försöka trumfa varandra i mobba Putin. Misa like it!

Skärmavbild 2022-03-10 kl. 09.26.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste igår om den ryske F1-stjärnan som fått sparken och som nu, med sin pappa miljardären, ska hjälpa andra "mobbade" ryska idrottspersoner som är ¨helt oskyldiga" till det som sker i Ukraina. Han kan börja med att prata med dem som befann sig på barnsjukhuset Putin bombade.......

Skärmavbild 2022-03-10 kl. 09.32.10.png

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Axelman säger:

Alla verkar försöka trumfa varandra i mobba Putin. Misa like it!

Skärmavbild 2022-03-10 kl. 09.26.59.png

Hmm, cynikern i mig säger att en del företag passar på att marknadsföra sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Alix säger:

Hmm, cynikern i mig säger att en del företag passar på att marknadsföra sig.

Självklart är det så. Men om många gör det försvinner de i mängden. Och om många gör det "måste" andra också göra det för att inte vara "utanför"..... har ABSOLUT inget mot det!

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom
13 minuter sedan, Axelman säger:

Alla verkar försöka trumfa varandra i mobba Putin. Misa like it!

 

Du får -1 poäng för att du fick mig att tänka på Jar-jar binks. :w00t: 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Svolder säger:

om de inte redan har en sådan infrastruktur uppbyggd för militären

Det krypterade sambandsnätet Era är ännu ett exempel på ryskt militärt misslyckande. De har förstört de 3G/4G-master som de själva behöver. Så nu ringer de på öppna linjer. De har även använt ukrainska simkort och därför har en del soldater med dödsångest ringt till ukrainska ”SOS alarm”... :D 

 

 

https://www.thedefensepost.com/2022/03/09/russian-phones-hacked/

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Situationen var inte hotfull och kanske menad skämtsam men så säger man inte och inte till ett litet barn”.


Man ska välja sina slag. Det gör inte den här kvinnan.
Risken är överhängande att avståndstagandet ökar mot samer. Särskilt som hon själv medger att hon inte uppfattade händelsen som ”rasistisk” förrän en stund efteråt, plus att hon medger att det inte var illa menat.
Samer är ett annat folk, en annan etnicitet, än svenskar, de hävdar det intensivt själva, och vill man vara det måste man inse att de som inte tillhör samma folk ser på dem som annorlunda.
Med mer eller mindre väl valda kommentarer.

 

https://www.svt.se/nyheter/sapmi/sara-han-lutade-sig-fram-och-sa-lilla-lappjavel

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Svolder säger:

Cynikern i mig säger mig att den ryska propagandan säger att det var Ukraina själva som bombade bara för att skapa medkänsla och öka stödet för den illegala ryssfientliga regimen i Kyiv hos den ryssfientliga omvärlden...

HOppsan! :blink: Då är jag bara i cyniska förskolan..... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

45 minuter sedan, Svolder säger:

Cynikern i mig säger mig att den ryska propagandan säger att det var Ukraina själva som bombade bara för att skapa medkänsla och öka stödet för den illegala ryssfientliga regimen i Kyiv hos den ryssfientliga omvärlden...

Vad då cyniker? Realist snarare.

Anfallet på kärnkraftverket i sydöstra Ukraina för några dagar sedan skylldes av ryssarna på Ukrainare. :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...