Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Läste i tidningen idag...


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Just nu har Ryssland annat att tänka på. Men visst är vi en lam anka i vattnet. Tack, kära politiker, för att ni avvecklade invasionsförsvaret. Så djävla smart. Not.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Jag undrar för min del hur Reinfeldt och Borg resonerade när de kallade försvaret ett "särintresse". Försvar är väl tillsammans med rättsväsende det mest grundläggande som finns i en stat. Utan maktmonopol, ingen stat.

Två klockrena idioter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så sent som i januari menade ETC:s Andreas Gustavsson att försvaret visst är ett särintresse. Jag hoppas att han skäms för den där ledaren. Men troligen gör han inte det. Höger- eller vänsterspån är lika på det viset att de alltid är övertygade om sin egen förträfflighet.

 

https://www.etc.se/ledare/reinfeldt-hade-raett-foersvarsmakten-aer-ett-saerintresse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde bjuda honom på en resa till staden

 

 

Skärmavbild 2022-03-10 kl. 19.32.49.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dump.png.b199406ab4d372204a6845a7c656d220.png

 

”Det var minst lika illa förr, och förresten sjunker den samlade brottsligheten”.

/Pappa Pekå och mamma Woke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2022-03-10 18:26, Alix säger:

Märkligt. Ukrainska män får inte lämna landet men här intervjuas en. Vad missar jag? :fundersam:

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/har-ankommer-98-ukrainare-fran-polen-till-kallered

 

(Jag har mejlat reportern men lär knappast få något vettigt svar)

De kanske hann ut innan det blev förbjudet att lämna landet? Runt 40 mil till moldaviska gränsen. Men då kanske man hamnar i Transnistrien.

Eller så struntade han i förbudet. Har vi utlämningsavtal med Ukraina?

8 timmar sedan, Alix säger:

jcImNJCreSMQtA8hKTi9sDgWrnQ8gsXLxNrLYquq

 

Ryska krigsfångar idag i Sumy. De har tur som är vid liv. Källa: https://t.me/s/voynareal

Flera verkar vara äldre än 20 år. Har sett en del bilder på förvirrade tonåringar i uniform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

De kanske hann ut innan det blev förbjudet att lämna landet? Runt 40 mil till moldaviska gränsen. Men då kanske man hamnar i Transnistrien.

Eller så struntade han i förbudet. Har vi utlämningsavtal med Ukraina?

Jag fick mejlsvar av reportern men han spekulerade ungefär som du. Det enda man kan veta är att flyktingen i fråga inte skämdes det minsta över att vara här.

 

8 timmar sedan, Mattiasgbg säger:

Flera verkar vara äldre än 20 år. Har sett en del bilder på förvirrade tonåringar i uniform.

Ja, det sägs vara många unga värnpliktiga som skickas dit utan att ana vad som väntar. Jag är lite skeptisk till det sista, men vem vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Alix säger:

Jag fick mejlsvar av reportern men han spekulerade ungefär som du. Det enda man kan veta är att flyktingen i fråga inte skämdes det minsta över att vara här.

 

Ja, det sägs vara många unga värnpliktiga som skickas dit utan att ana vad som väntar. Jag är lite skeptisk till det sista, men vem vet?

19 år var väl medelåldern på de amerikanska soldaterna under Vietnam kriget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara ryssar som är hjärntvättade. En majoritet av svenskarna har en helt orimlig uppfattning om Försvarsmaktens förmåga. Tragiskt.

 

”Sifo-mätning: Hälften har lågt förtroende för Försvarsmaktens förmåga

45 procent litar inte på att försvaret har förmåga att försvara Sverige vid ett väpnat anfall. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av TV4 Nyheterna.

49 procent uppger dock att de har ganska stort eller stort förtroende för Försvarsmaktens förmåga. Sex procent svarar att de är osäkra.

 
Lucas De Vivo
SVTReporter”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, iMarc säger:

19 år var väl medelåldern på de amerikanska soldaterna under Vietnam kriget?

Det är en myt, liksom det är en myt att de huvudsakligen var värnpliktiga. Medelåldern var 22 år och 2/3 var frivilliga.

 

https://www.uswings.com/about-us-wings/vietnam-war-facts/

 

48 minuter sedan, Svolder säger:

Jag var 18 när jag ryckte in i Kustartilleriet som värnpliktig, mitt under kalla kriget. Att säga att man inte "visste", eller att man var "förvirrad" är bara löjligt. När jag ryckte in i lumpen hade jag redan hunnit med att sitta fånge i en sovjetisk "fraktbåt" och klättrat ner med en skarpladdad kalasjnikov riktad mot ryggslutet innan jag låstes in i en kal hytt. Varför tror man att unga män är barn i Sverige idag?

Som jag skrev är jag lite skeptisk till att de unga ryssarna inte skulle veta varför de är där, men jag ger utrymme eftersom Ryssland saknar fria och oberoende medier och har en statlig propagandaapparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

48 minuter sedan, Alix säger:

Det är inte bara ryssar som är hjärntvättade. En majoritet av svenskarna har en helt orimlig uppfattning om Försvarsmaktens förmåga. Tragiskt.

 

”Sifo-mätning: Hälften har lågt förtroende för Försvarsmaktens förmåga

45 procent litar inte på att försvaret har förmåga att försvara Sverige vid ett väpnat anfall. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av TV4 Nyheterna.

49 procent uppger dock att de har ganska stort eller stort förtroende för Försvarsmaktens förmåga. Sex procent svarar att de är osäkra.

 
Lucas De Vivo
SVTReporter”

 

 

Som jag tolkar det har mätningen erbjudit tre svarsalternativ.

Jag har ganska stort förtroende för Försvarsmaktens förmåga, som är rejält begränsad av politiken, men jag fattar att vi inte kommer kunna vinna ett tredje världskrig om det bryter ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Mattiasgbg säger:

jag fattar att vi inte kommer kunna vinna ett tredje världskrig om det bryter ut

Vem gör det? Kackerlackorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Svolder säger:

Jag var 18 när jag ryckte in i Kustartilleriet som värnpliktig, mitt under kalla kriget. Att säga att man inte "visste", eller att man var "förvirrad" är bara löjligt. När jag ryckte in i lumpen hade jag redan hunnit med att sitta fånge i en sovjetisk "fraktbåt" och klättrat ner med en skarpladdad kalasjnikov riktad mot ryggslutet innan jag låstes in i en kal hytt. Varför tror man att unga män är barn i Sverige idag?

Att man som värnpliktig på lägre nivå inte har någon större koll är inte så konstigt. Jag gjorde, liksom du, lumpen innan internet och mobiltelefoni blivit populärt och jag var på flera övningar där jag inte hade någon koll på geografin. Då berättades det ändå att vi skulle åka till X och när vi kom fram dit fick vi en orientering i stil med "vi ska stödja en bataljons framryckning mot Y". Sitter man på ett lastbilsflak eller inne i en bandvagn kan det vara ganska svårt att se vägskyltar mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

41 minuter sedan, Alix säger:

Det är en myt, liksom det är en myt att de huvudsakligen var värnpliktiga. Medelåldern var 22 år och 2/3 var frivilliga.

 

https://www.uswings.com/about-us-wings/vietnam-war-facts/ ...

En lite bättre källa än ovanstående, som problematiserar bakgrunden. Sanningen är att ingen säkert vet medelåldern, bara medelåldern på de som stupade, och att den förmodas vara representativ för gruppen i sin helhet. Det finns dock ingen anledning att anta att yngre skulle ha större chans att överleva i krig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Svolder säger:

Ja, det där är nog beroende på vad man har för funktion. Är man skyttesoldat kan det nog vara svårt. Jag var signalist och observatör, så för mig var det en del av uppdraget att ha koll exakt på var vi var och vad vi spanade efter.

Jag gjorde något liknande, satt i ett mörkt utrymme och tittade på en grön skärm. Den relativa lägesbilden , alltså fiendens placering i förhållande till oss, hade jag god koll på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, iMarc säger:

Finns det ingen specialstyrka/infiltratör etc som kan komma åt den onde och avrätta honom?

De närmaste omkring honom är fega

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Svolder säger:

Det verkar som om Ryssland trappar upp hoten mot Sverige. Jag undrar varför Magdalena Andersson inte rakt ut säger som det är - vi får inte gå med i Nato för Ryssland och allt prat om vad varje land har rätt till har fallit som en fura. Vi gick inte med i Nato när vi hade möjligheten och nu får vi leva med konsekvenserna av att vi avrustat och ändå tror att ensam är stark.
https://www.expressen.se/nyheter/ryssland-upprepar-varning-till-sverige/

Det spelar väl ingen roll vad hon säger. Det har aldrig funnits en riksdagsmajoritet för att gå med i Nato.

Om jag förstått saken rätt så är det INGET av riksdagspartierna som säger att vi ska gå med NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Svolder säger:

Det hon säger är att det inte över huvud taget finns på dagordningen att vi skall gå med, vare sig nu eller senare.

Så har väl sossarna alltid sagt? Så det har väl inget med Ukrainakriget att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Svolder säger:

Det som är ändrat nu är väl att det inte längre har med sossarna att göra utan med Ryssland.

Visst, men som jag skrev så är det inget annat riksdagsparti heller som vill gå med NU.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

800px-Peter_Hultqvist_in_2015.jpg

 

Sverige är bäst, vi klarar oss både utan invasionsförsvar och Nato. Det räcker med försvarsministern Peter Hultqvist, trots att han gjorde vapenfri tjänst! :totaltgalen:

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Svolder säger:

https://www.svt.se/special/hogskoleprovet-ordforstaelse-mars-2022/

 

Ordförståelse på högskoleprovet. Jag tycker det blir enklare och enklare för varje år, och det hänger förmodligen inte på att mitt ordförråd blir större numera. Jag har alltid fått 20/20 på det här, men jag upplever att svårighetsgraden har sjunkit över tid.

Attans, fick bara 19. 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...