Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Ja kanske det, men till bildbehandlig i Photoshop så kan man ju tilldela 16 gig vilket jag tror är max, sen så har man resterande till andra mjukvaror och operativ. Så datorn kanske inte blir kvickare men photoshop gör det =)

Hahaha.... rätt men fel ändå. Photoshop kräver ju en rejäl arbetsbänk och så länge du inte har en tillräcklig så går inte det så fort som det skulle kunna göra. DVs datorn måste trixa för att fixa.... vilket tar tid.

...

Det fina i kråksången med den nya PCI-E med fyra kanaler är att om RAM-minnet inte skulle räcka till ändå skyfflas tillfälliga filer extremt mycket fortare än tidigare till och från hårddisken. Här är ju en jätteflaskhals på en äldre dator med vanlig hårddisk. Det är samma PCI-E som kommer till nya MacPro så det kommer förmodligen inte att gå märkbart fortare med den när det gäller hårddiskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha.... rätt men fel ändå. Photoshop kräver ju en rejäl arbetsbänk och så länge du inte har en tillräcklig så går inte det så fort som det skulle kunna göra. DVs datorn måste trixa för att fixa.... vilket tar tid.

...

Det fina i kråksången med den nya PCI-E med fyra kanaler är att om RAM-minnet inte skulle räcka till ändå skyfflas tillfälliga filer extremt mycket fortare än tidigare till och från hårddisken. Här är ju en jätteflaskhals på en äldre dator med vanlig hårddisk. Det är samma PCI-E som kommer till nya MacPro så det kommer förmodligen inte att gå märkbart fortare med den när det gäller hårddiskhantering.

 

Jag är inte superteknisk direkt men det är ju SSD på den nya MacPro:n och överföringshastigheten där upplever jag som bra mycket snabbare, eller är jag helt fel ute? Systemet startar upp bra mycket fortare på SSD än en klassisk HD i alla fall =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag är inte superteknisk direkt men det är ju SSD på den nya MacPro:n och överföringshastigheten där upplever jag som bra mycket snabbare, eller är jag helt fel ute? Systemet startar upp bra mycket fortare på SSD än en klassisk HD i alla fall =)

Ehm... :) 2010 var det extra om man ville ha SSD och alla kanske inte köpte det då. ( Kan inte minnas allt i detalj... ;) ) Du kanske ligger på en 250-300 Mb/s på den disken. En ny MBP klarar runt 1000. Det blir i alla fall inte sämre. :galetglad:

...

Sen kanske du ska förvissa dig om att alla gamla program fungerar så du inte åker på extrakostnader på uppgraderingar i och med att en ny Mac kör Maveriks.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
johnbergstrom

Tjena, har tänkt att köpa en ny MBP 13" med 8 GB ram och 512 gb ssd.

Vad tror ni, Apple har ju släppt nya PRO modeller i första kvartalet innan tror ni på det igen?

Borde jag vänta eller ska jag slå till nu ändå?

/ John

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBP är ju nästan nylanserad så det är bara att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De hr ju nyss lanserat ny plattform med ny processorserie, rejält bättre grafik, 50% mer batteritid och SSD med PCIE-buss med raketprestanda. Det dröjer innan det blir förbättringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
oscarlundgren

Hej,

Har en fråga.

Sitter på två Mac'ar och jag har nöjet att få välja vilken jag ska använda. Så tänkte kika med er.

Den ena är en MacBook Air med denna spec: http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/MacBook_Air/CTO_Apple_MacBook_Air_13_17_GHz_i78_GB512_GB_flashHD_Graphics_5000/prd25790776.aspx

 

Den andra är en MacBook Pro Retina med denna spec: http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/MacBook_Pro/Apple_MacBook_Pro_13_Retina_i5_24_GHz8_GB256_GB_flashIris/prd25906959.aspx

 

Airen är ju en värsting-Air, Pron är standard.
Jag har tidigare kört Air vilket jag är nöjd med, älskar vikten, snabbheten.
Saknar portarna, retina etc.

 

Vad säger ni - jag har ingen erfarenhet från MacBook Pro så alla tips välkomnas varmt.

Tusen tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda har ungefär samma prestanda enligt Geekbench. Men jag skulle välja MBP eftersom den har en överlägsen skärm på alla sätt. Skulle jag ha en Air skulle jag ha en 11" för att verkligen utnyttja smidigheten.

...

En Pro är ju verkligen bärbar även om den är lite större än en Air, men Airen är hysteriskt slimmad.....

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oscarlundgren

Bah :)

 

Fan nu blev det svårt .

Jag klarar inte av att arbeta på 11" skärm (har testat det).

Som du säger retinan är ju riktigt ball .

Men större HDD, Lättare burk, i7, och mer batteritid i Airen? eller är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bah :)

 

Fan nu blev det svårt .

Jag klarar inte av att arbeta på 11" skärm (har testat det).

Som du säger retinan är ju riktigt ball .

Men större HDD, Lättare burk, i7, och mer batteritid i Airen? eller är jag ute och cyklar?

SE till att få 512 GB i Retinan så är saken biff. Det är samma processorprestanda i båda och förmodligen mer batteritid i Pron efter senaste uppgradering. Ball eller inte så är Retinan helt färgkorrekt vilket inte Airen är vilket inte gör så mycket om du spelar spel, men är helt väsentligt om du ska hantera bilder och film. Vikten.... Air väger 1,35 kg och Pro 1,57 kg.... stackars dig som måste släpa på en pro..... :hihihi:

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oscarlundgren

Retinan är redan inköpt.

 

Jag "Maxade" en Air för någon månad sedan, och nu ska en kollega ha en dator då blev det den Pro jag länkade till.

Han är helt likgiltig så jag fick frågan om jag ville byta.

 

och nu sitter man här med veckans i-landsproblem.

 

Air. Lätt, snabb, större hdd, är nöjd och har alla mina program där.

 

Pro. Lite tyngre, mindre hdd, i5 istället för i7, mycket bättre skärm, fler portar, och det krävs att jag spenderar en halv dag med att flytta över all skit :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tyngre.... ojojoj. Dags för ett gymkort! :hihihi:

...

Stirra dig inte blind på processorbeteckningar utan på den faktiska prestandan. Pron är faktiskt kraftfullare. Se bifogad bild. Sen har en Pro Thunderbolt 2 vilket innebär en vrålsnabb extern anslutning så du kan använda de snabbaste hårddiskar som finns som externa vilket minimerar hårddiskproblemet.

post-363-0-01503600-1391533339.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oscarlundgren

Jag vill så gärna ta pron - men är rädd att jag blir besviken.

Min 1,7 ghz benchmarkar ju mer än 2.4'an. Det är pyttemarginal men ändå.

 

Hur som helst, tusen tack för att du orkat med allt mitt tjat :P jag är superpepp, och ångrar nästan lite att jag inte fick trycka i en i7 med 16 gb ram i så fall hade pron vart min direkt. Nu är jag bara klyven.

 

Argh!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill så gärna ta pron - men är rädd att jag blir besviken.

Min 1,7 ghz benchmarkar ju mer än 2.4'an. Det är pyttemarginal men ändå.

 

Benchmarken varierar så det är inget fixt värde som alltid gäller. Det beror på många faktorer och en långsammare i7 kan vara bättre på vissa moment än en i5 och tvärt om. Det är väldigt många olika processer som går fortare och saktare så om det skiljer 100 i Geekbech så är det ett genomsnitt som inte kan märkas i verkligheten.

...

Det som gör största förbättringen sista året är den nya bussen till hårddisken. Nu går alla processer som hårddisken är inblandad i fantastiskt fort. Min iMac klarar skyffla 60 Mb/s. Min Air med SSD 240 Mb/s. De nya bärbara klarar runt 700 Mb/s. Det gör datorn riktigt pigg som på steroider.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oscarlundgren

Jag bytte Pron och uppgraderade :)

Jag tog denna: http://www.macoteket.se/Categories/Datorer/MacBook_Pro/Apple_MacBook_Pro_13_Retina_i5_26_GHz8_GB512_GB_flashIris/prd25906961.aspx

Uppgraderade hddn och fick samtidigt lite mer kräm i processorn +den underbara retinan. Hoppas jag inte gjorde bort mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ska köpa Macbook Pro Retina 13" och funderar på om jag borde uppgradera processorn och/eller minnet.

 

När man tittar på benchmark-värdena som Axelman länkade på sidan innan så ser det ut som att det inte är så nödvändigt att ta mer än 2.6 GHz-processorn?

 

Och med minnet. 8 GB känns ju fullt tillräckligt? Eller har jag missat något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska köpa Macbook Pro Retina 13" och funderar på om jag borde uppgradera processorn och/eller minnet.

 

När man tittar på benchmark-värdena som Axelman länkade på sidan innan så ser det ut som att det inte är så nödvändigt att ta mer än 2.6 GHz-processorn?

 

Och med minnet. 8 GB känns ju fullt tillräckligt? Eller har jag missat något?

Grafikkortet. Ska du spela behövs det nog lite mer sprutt än billigaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Grafikkortet. Ska du spela behövs det nog lite mer sprutt än billigaste.

 

1. Hade inte tänkt spela på den (men det kan ju alltid ändras)

2. Det finns väl bara 1 grafikkort att välja (för 13" dvs)?

Redigerad av Dranix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo. Men jag tänkte bara påpeka detta och i så fall så kanske iMacen eller 15"-aren passade bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Funderar på att gå från PC till Mac men vad ska jag välja. Är öppen för såväl ny som begagnad mac.

Det jag vill ha är en jämbördig eller bättre dator än min nuvarande laptop, samt en laptop som är lätt (så därför får jag väl rikta in mig på Macbook Air) Hur är uppgraderingsmöjligheterna på en Macbook Air? Kan man byta och utöka med minne? Byta hårddisk mm? Kan man ansluta extern dvdläsare/brännare?

Min ”gamla” pc laptop har: (eller saker jag önskar på ny dator)

· Inbyggd kamera (inte så viktigt använder den sällan)

· Bakgrundsbelyst tangentbord

· Hdmi (går det att med kabeladapter ha till en Mac?)

· Ca 13” (har 15.6 nu och det känns stort, men 11.6 känns för litet)

· Väga så lite som möjligt

· 12 gb ram minne

· 120 gb SSD (men jag har gärna en större ssd i ny dator)

· Minneskortsläsare

· Processorhastighet 2,4 GHz

· Processorkärntyp Dual Core

· Processormodell Intel Core i5 2430M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att gå från PC till Mac men vad ska jag välja. Är öppen för såväl ny som begagnad mac.

Det jag vill ha är en jämbördig eller bättre dator än min nuvarande laptop, samt en laptop som är lätt (så därför får jag väl rikta in mig på Macbook Air) Hur är uppgraderingsmöjligheterna på en Macbook Air? Kan man byta och utöka med minne? Byta hårddisk mm? Kan man ansluta extern dvdläsare/brännare?

Min ”gamla” pc laptop har: (eller saker jag önskar på ny dator)

· Inbyggd kamera (inte så viktigt använder den sällan)

· Bakgrundsbelyst tangentbord

· Hdmi (går det att med kabeladapter ha till en Mac?)

· Ca 13” (har 15.6 nu och det känns stort, men 11.6 känns för litet)

· Väga så lite som möjligt

· 12 gb ram minne

· 120 gb SSD (men jag har gärna en större ssd i ny dator)

· Minneskortsläsare

· Processorhastighet 2,4 GHz

· Processorkärntyp Dual Core

· Processormodell Intel Core i5 2430M

Uppgraderingsmöjligheterna är i praktiken noll, jag vet inte om man kan byta hårddisk (som inte är en hårddisk utan flashminne). Du kan ansluta Apples externa DVD med USB, det bör funka även med andra, men jag vet inte om någon drivrutin kan strula. Enda kontakterna på datorerna är USB och Thunderbolt, till den sistnämnda finns HDMI-adapter. Finns även Ethernetadapter om du vill ha. Minneskortläsare (SD) tror jag finns på 13" Air, det finns inte på min 11".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBAir 13" väger 1,3 kg och MBPro 13" väger 1,6 kg. Det är sannerligen inga tunga datorer..... skillnaden är försumbar. Pro har en överlägsen skärm jämfört med Air som har en skapligt bra. Så är bildbearbetning viktigt ska du absolut ha en Pro.

...

Prestanda på din nuvarande är ungefär 2500 om vi översätter det till Geekbench jämförelsetal. MacBook Pro 13" ligger billigaste på 7136 och Air 5946. Men eftersom det sitter en SSD-hårddisk med blixtsnabb anslutning går allt i piskrappfart mot din gamla dator. SSD är snabbt men Apple har tagit två kliv till med tekniken i alla sina bärbara. MBPro15" är ännu bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...