Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

  • 3 months later...
Robingustafsson

MBP eller Mba 68 eller 128 gb?

Beslutsångest!, har känt på dem och Air:en är ju väldigt smidig känns det som! Men mbp är kanske inte allt för klumpig?

För/nackdelar skulle uppskattas:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Detta blir mitt första men definitivt inte sista inlägg på detta forum som precis hittat till!

 

Lite kort "historia:

Jag har precis tagit steget från PC till Mac. Jag går ett medieprogram, sista året på gymnasiet och löjligt nog så har vi PC-laptops som vi jobbar på. De är ganska starka så de duger, men vi har bara fått känna på iMac när vi redigerar film, samt att i salen finns några med flera år på nacken. När jag gjorde min praktik nyligen så satt vi givetvis enbart på Mac, jag var på ett multionationellt företag och avdelningar som bara sysslade med media. Blev givetvis frälst då det var första gången jag på allvar satte mig in i en Mac och visste att: Fan, jag måste skaffa mig en Mac.

 

Min första Mac:

Sagt och gjort, Om 1-3 veckor får jag hem den senaste iMac 21" 21,5 tum: 2,9GHz

, Jag är inte så haj på datorer eller vad man ska kolla efter i själva maskinerna men valet föll alltså på "den nya generationens iMac 21" "

 

Jag köpte den på Media Markt (de hade inga hemma därför väntan) och eftersom att jag inte riktigt visste vad jag letade efter så frågade jag deras apple-expert/säljare på plats och slog till.

 

Enligt honom ska mitt köp uppfylla mina önskemål. Jag jobbar främst i Illustrator, Photoshop, Indesign och Premier (i fortsättningen FinalCut). Utöver det så surfar jag i allmänhet, tankar ned filmer (legala) och tittar på streams i ex SVTplay.

 

Laptop snart?:

Jag velade länge mellan stationär eller laptop. Nu har jag snart en stationär men börjar redan nu fundera på att investera i en laptop inom en snar framtid.

 

Här blir det ännu tätare djungel för mig. Eftersom att jag lagt en del slantar på min iMac så tänker jag leta begagnade laptops och ställer givetvis inte heller lika höga krav på dessa.

Jag vill ha 15 tum, då jag anser att 13 är för litet. Jag vill kunna arbeta i ovan nämnda program (minus FinalCut) utan större problem och annars skall den främst användas till text och surf samt lite filmtittande. Så till att börja med, vilken typ av Mac söker jag? Min spontana tanke är Macbook Pro men jag har inget att grunda det på.

 

Var ska jag köpa den? Är det blocket som gäller om man vill få ner priserna?

 

Den främsta anledning är att jag nu efter att ha jobbat i Mac knappt vill ta i min PC, som jag nu sitter med i knät.

*Och givetvis att jag kan ta med den "överallt."

 

Mvh

Redigerad av CMYK
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, här fanns pengar att bränna wink.gif

 

Angående bärbart så gör nog vilken version av Apples datorer precis det du vill, även lilla Air. Har du dessutom en stationär dator så behöver ju den bärbara inte vara det värsta prestandamonstret.

 

Du kan köpa både en och två generationer gamla bärbara datorer på andrahandsmarknaden om du vill få ner priset, men om det är 15" du är ute efter så lär det ändå hamna på samma pris som en ny Air kostar. Men nästan alla begär fantasipriser på Apples datorer, idag är dessa datorer så vanliga och finns i så stort utbud begagnade att de inte har något andrahandsvärde att tala om. Så pruta hårt.... Men se upp, det finns en stor marknad av stulna datorer, så se till att försäkra dig om att den är "ärlig". Är den för billig från början, dra öronen åt dig eller om det saknas tillbehör, kvitto mm... köp en annan, det finns så gott om dom så ta inte första bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, här fanns pengar att bränna wink.gif

 

Angående bärbart så gör nog vilken version av Apples datorer precis det du vill, även lilla Air. Har du dessutom en stationär dator så behöver ju den bärbara inte vara det värsta prestandamonstret.

 

Du kan köpa både en och två generationer gamla bärbara datorer på andrahandsmarknaden om du vill få ner priset, men om det är 15" du är ute efter så lär det ändå hamna på samma pris som en ny Air kostar. Men nästan alla begär fantasipriser på Apples datorer, idag är dessa datorer så vanliga och finns i så stort utbud begagnade att de inte har något andrahandsvärde att tala om. Så pruta hårt.... Men se upp, det finns en stor marknad av stulna datorer, så se till att försäkra dig om att den är "ärlig". Är den för billig från början, dra öronen åt dig eller om det saknas tillbehör, kvitto mm... köp en annan, det finns så gott om dom så ta inte första bästa.

 

Jag har försökt sälja min Macbook Pro 15" modell tidig 2011, inköpt i september förra året för 15559:- med studentrabatt i några veckor nu, utan någon större framgång. Jag scoutade blocket och såg att de flesta begärde mellan 11-13k för liknande modell och specifikationer, så jag började på 11 och fick nu sänka till 10 utan någon större framgång. Nu börjar det bli brådis för att jag ska kunna ha råd att betala mina räkningar plus hyran, och jag funderar på att sänka till 9000. Är det ett rimligt pris eller är det fortfarande en "fantasisumma"? Jag vill ju få så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, jag kommer börja jobba i mitten av februari så jag behöver klara mig hela januari + halva februari på min försäljning. Får iofs sälja av allt annat jag har också, men min Mac är den största inkomstkällan och också den jag tror att jag kommer bli av med först.

 

Vad tror du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt sälja min Macbook Pro 15" modell tidig 2011, inköpt i september förra året för 15559:- med studentrabatt i några veckor nu, utan någon större framgång. Jag scoutade blocket och såg att de flesta begärde mellan 11-13k för liknande modell och specifikationer, så jag började på 11 och fick nu sänka till 10 utan någon större framgång. Nu börjar det bli brådis för att jag ska kunna ha råd att betala mina räkningar plus hyran, och jag funderar på att sänka till 9000. Är det ett rimligt pris eller är det fortfarande en "fantasisumma"? Jag vill ju få så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, jag kommer börja jobba i mitten av februari så jag behöver klara mig hela januari + halva februari på min försäljning. Får iofs sälja av allt annat jag har också, men min Mac är den största inkomstkällan och också den jag tror att jag kommer bli av med först.

 

Vad tror du?

 

Nej, kan tycka att runt 10 000:- är rimligt. Du kan alltid spana in mac2sell för att få ett uppskattat marknadsvärde.

 

Sen finns numera mTorget som köper in och säljer begagnade Apple-produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej på er gott folk.

 

Jag behöver lite synpunkter och råd av er.

 

Jag har kört mac i några år oc har en iMac G5 som i realiteten är pensionerad och en MacBook unibody som börjar kännas lite trött. Dessutom är den numera bara stationär sedan iPaden får vara min resekompanjon.

Sambon kör PC men den är inne på sista versen och strular mest. Hon är inte motvillig till att testa Mac och gillar min MacBook.

Barnen kör enklare PC-spel på hennes burk men annars är de ännu inga riktiga datoranvändare.

 

Nu behöver vi en vettig datorlösning som passar oss. Jag har flera olika funderingar som jag väger mot varandra och vänder mig hit för synpunkter.

 

1/ En ny eller nästan ny fläskig 27" iMac med stor HD och mycket minne skulle kanske funka. Olika användare för mig och sambon och barnen. Kanske en partition med Windows för PC-spelen. Minst 2 TB Hd för vi har mycket filmer och jag massor av musik dessutom. iMacen är ju fin och smidig men allt hamnar i samma burk med de akilleshälar det medför. Dessutom är jag skeptisk till vad som kan hända på sikt med barnens spel/nätvanor på en dator när jag annars brukar vara lite mer restriktiv med hur jag använder datorn...

 

2/ En lösning med ett par Mac Minis och en Cinema Display som man enkelt växlar mellan minisarna. Då kan man köra lite mer strikt var sin dator med de för och nackdelar det innebär. Sårbarheten torde vara lägre. Windows kan då läggas på sambons burk eller så skaffar man en liten pc som barnen kan köra med. Är Mac Mini Server ett alternativ? Jag har precis noll erfarenheter av servers och har ingen aning om huruvida en sådan skulle gynna oss och hur.

 

3/ En Mac Pro med flera diskar i. Då finns utrymme för mycket minne, flera diskar mm. Man skulle tex kunna ha OS X på en disk och lagra på andra? Kanske kan man styra det så att barnen, jag och sambon kör på olika diskar? Nackdelen är att Pron är klumpigare, dyrare och begagnatutbudet av bra maskiner ganska begränsat. Tanken var i så fall att koppla den till en Cinema Display 24" eller 27"

 

Jag är den mest vana datoranvändaren av oss och har mest material. I synnerhet foton. Jag kör dock inga tunga applikationer mer än lite foto och film och Call of Duty då och då.

Sambon behöver bara Office och iTunes, Safari, Mail och iPhoto kan man säga.

Barnen surfar begränsat och spelar (än så länge) enkla spel som tyvärr är för Windows.

 

Så ser bilden ut gott folk.

 

Ge mig gärna synpunkter och infallsvinklar kring valmöjligheterna!

Redigerad av iSwitch
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hallå!

 

Sitter och funderar på att köpa en nya MacBook Pro. Förra gången så köpte jag min dator typ tre dagar innan en ny version kom ut......

Vill gärna missa det denna gång =)

Finns det någon som kan gissa sig till när det kommer ut något nytt? Man sänkte ju priset häromdagen så det borde väl vara ett tecken på att det kommer nått nytt snart?

 

Patrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon som kan gissa sig till när det kommer ut något nytt? Man sänkte ju priset häromdagen så det borde väl vara ett tecken på att det kommer nått nytt snart?

 

Tvärtom. Om det kommer nytt snart hade de inte brytt sig om att sänka priset på nuvarande modeller.

Befintliga modeller prissänks inte hos Apple när ny kommer. Bara de återförsäljare som har ett lager utgående modeller sänker priset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Det blir en rund Mac PRO helt klart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ruggigt sugen på en Air 11" med maxade specar.

 

 

Har idag en MacBook Pro 13" late 2011, 2,8 GHz, i7,16 GB ram och 256 GB SSD Samsung 840 Pro.

 

Skulle jag köpa en Air så får jag göra mig av med min nuvarande.

Vad tror ni om prestandan i Airen jämfört med min?

Skärmen kan jag leva med så den är inget hinder.

 

Trots att jag även har en Mac mini och en iMac är den bärbara min huvuddator.

 

Vad göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej hopp!

 

En ny bärbar mac är på gång framöver, men vilken är ju frågan:
Nu har jag en "maxad" MBP 13" mid 2009 som börjar kännas seg.

Jag kommer att behöva använda Bootcamp en del (påverkar lagringskravet).

Nuvarande 256GB är dördelat på 179g mac (nästan fullt) och 70g windows (50 ledigt, men oanvänt, pga problem med systemet).

 

Lutar åt 15" retina hållet nu, maxat ram känns solklart då jag brukar använda samma minst 3 år men oftare 5,
och där är ju frågan – vad behöver man det dedikerade grafikkretsen/minnet som toppmodellen har till?

 

Mvh,

/ JwS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu! 179 + 70 är 249 GB. 70 GB partitionen med Win räknas som full hur tom den än är för den är inte åtkomlig för OS X. Du har knökat hårddisken farlig full. Att den fungerar fortfarande är typ tur. Så känns den seg så vet jag varför. Aldrig under 10 GB ledigt och helst över 20. Mellan 10 och 20 GB ledigt är farozonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turen tog slut, :stjarnsmall: och jag har bråkat med en ofungerande dator under veckan.

Men win gick åtminstone lätt att laga, :) och sedan fungerade det utmärkt när inte mac-sidan gjorde evighetslång installationer, fallerande och ibland även fungerande, skivavbilder. (varför kan inte skivverktyg se (och säga till om) med en gång att det inte är troligt att hela partitionen går att avbilda, för att målet är för litet, vill du ändå fortsätta? )

Men nu är den till liv igen :finder: efter omformatering av mac-disken och återskapande av systemet från en time-machine-backup (lägligt nog gjort bara några timmar före krashen).

(Hårdvarudiagnos klagade på minnesfel, så ena minnesbanken har jag bytt, och Macintosh HD kunde inte repareras sade skivverktyget)

 

Nu har jag 17 GB ledigt, och jag ska se till att rensa lite till. :whistling:

 

Med en gnutta flax överlever denna ett tag till :D

 

Mvh, / JwS.

Redigerad av JwS
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Turen tog slut, :stjarnsmall:

Trist men inte oväntat. Ett par tips när man har en ganska liten hårddisk är att använda Monolingual och rensa bort onödiga språkversioner. Det kan vara ett par GB efter en tid. De ligger mycket onödigt i skrivardrivrutiner så släng dem först så spar du tid men Monolingual. Glöm bara inte att spara engelska och svenska!! Onödiga språk och skrivardrivrutiner kan ta 3-5 GB plats. slänger du Garageband och alla looparna kan 3-4 GB frigöras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var och supportade på ett företag där en användare hade 1,46 GB kvar på en 160 GB stor hårddisk. Hon klagade på att rutan om att startskivan är full kom upp ibland, men egentligen var hon irriterad på att datorn tappade kontakten med blåtandsmusen, andra problem sade hon sig inte ha. Märkligt, men vi har väl alla olika toleransnivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej!

 

Har en MacPro från 2008 och en MacBook Pro 2010, och känner att det är dags att uppgradera. Jobbar heltid som fotograf med både mellanformat och DSLR. Men jag funderar på att gå över helt till DSLR av olika anledningar. Jag har står inför rätt stora investeringsbeslut sett till storleken på min firma och undrar om man klarar sig med en Macbook Pro som arbetstation? Eller är det det båda som gäller även i "framtiden" , en stationär och en bärbar. Skulle gärna vilja slippa den stationära och lägga dom pengarna på annat. Är det någon som har erfarenhet av att bara jobba med en MacPro och hur den mäktar med etc? ( Ps. jag kommer använda mig av den med mest prestanda om det skulle vara några frågetecken om vilken. )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju jämföra prestandan hos en ny MacBook Pro med din nuvarande Mac Pro; då står den sig ganska bra.

 

Men jämför man med senaste versionen av Mac Pro är det en bit kvar.

 

Och så är det ju det här med skärmen, men man kan ha en extern…

 

 

post-13709-0-47052900-1385719298.png

post-13709-0-49730600-1385719306.png

post-13709-0-41489900-1385719319.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en MacPro från 2008 och en MacBook Pro 2010, och känner att det är dags att uppgradera. Jobbar heltid som fotograf med både mellanformat och DSLR. Men jag funderar på att gå över helt till DSLR av olika anledningar. Jag har står inför rätt stora investeringsbeslut sett till storleken på min firma och undrar om man klarar sig med en Macbook Pro som arbetstation? Eller är det det båda som gäller även i "framtiden" , en stationär och en bärbar. Skulle gärna vilja slippa den stationära och lägga dom pengarna på annat. Är det någon som har erfarenhet av att bara jobba med en MacPro och hur den mäktar med etc? ( Ps. jag kommer använda mig av den med mest prestanda om det skulle vara några frågetecken om vilken. )

Den nya MBP 15" har hårddisken på PCI-Express med fyra kanaler vilket ger runt 1000 Mb/s att jämföra med dina datorer som den äldsta hamnar kanske kring 50 och den nyare kring 100. Du har Thunderbolt 2 som ger blixtsnabb extern lagring i klass med den interna. Geekbench mäter mest processorkraft men den nya MBP är så mycket bättre på allt att du borde inte behöva en Pro.

...

Som alltid är det bra att gå till en riktig Appleåterförsäljare och titta och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju jämföra prestandan hos en ny MacBook Pro med din nuvarande Mac Pro; då står den sig ganska bra.

 

Men jämför man med senaste versionen av Mac Pro är det en bit kvar.

 

Och så är det ju det här med skärmen, men man kan ha en extern…

 

 

 

Nej nej, den skärmen ska jag inte jobba emot. Jag kör med en Eizo ColorEdge CG245W, en självkalibrerande skärm som passar mig bra, lite större kanske jag skulle önska men det får bli vid nästa uppgradering. Min Mac Pro så har jag även uppgraderat grafikkortet till ett 5770 och 24 gig ram, så jag kanske har lite mer fart än standardutförandet, men jag känner att den ska säljas och ny skall inhandlas. Skulle dock vilja undvika "behöva" köpa två. Tack för din input

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nej nej, den skärmen ska jag inte jobba emot. Jag kör med en Eizo ColorEdge CG245W, en självkalibrerande skärm som passar mig bra, lite större kanske jag skulle önska men det får bli vid nästa uppgradering. Min Mac Pro så har jag även uppgraderat grafikkortet till ett 5770 och 24 gig ram, så jag kanske har lite mer fart än standardutförandet, men jag känner att den ska säljas och ny skall inhandlas. Skulle dock vilja undvika "behöva" köpa två. Tack för din input

Mer RAM gör itne att datorn går fortare utan det tar längre tid innan den knäar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya MBP 15" har hårddisken på PCI-Express med fyra kanaler vilket ger runt 1000 Mb/s att jämföra med dina datorer som den äldsta hamnar kanske kring 50 och den nyare kring 100. Du har Thunderbolt 2 som ger blixtsnabb extern lagring i klass med den interna. Geekbench mäter mest processorkraft men den nya MBP är så mycket bättre på allt att du borde inte behöva en Pro.

...

Som alltid är det bra att gå till en riktig Appleåterförsäljare och titta och testa.

 

Ok, det är ju en klar skillnad i prestanda och med tanke på att jag inte tror att mina bildfiler kommer öka markant i storlek så kanske det finns en poäng. En annan aspekt är ju batteriet, går det att byta på de nya bärbara? Den kommer ju bli en del uppladdnings cykler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle du kunna ha som signatur. :D;)

Ja kanske det, men till bildbehandlig i Photoshop så kan man ju tilldela 16 gig vilket jag tror är max, sen så har man resterande till andra mjukvaror och operativ. Så datorn kanske inte blir kvickare men photoshop gör det =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...