Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Gå till en återförsäljare och känn på dem och bilda dig en uppfattning. Fråga personalen vilken skillnad de tycker det är och vilken betydelse det har. Det är dyra prylar så skynda långsamt. Just nu tycker jag Apples utbud av bärbara 13" är rent ut sagt korkat och totalt förvirrande för kunden.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälp! Ska gå till återförsäljare.

 

Erfarenheter av att köpa från Mediamarkt? Får en samma service (efter köpet, om problem uppstår etc) från dem som från en liten macbutik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hejsan ny här på forumet för att jag behöver köpa en ny dator så hoppas att inlägget hamnar rätt.

 

Min följetjänare från 2010 (MBP) har börjat ge efter och jag behöver en ny dator helt enkelt.

 

Har suttit och kollat lite på att köpa en begagnad MBP 15" 2.2ghz men börjar nu tveka lite på vilken jag vill ha. Jag vill ha möjligheten till att kunna köra lite PS och möjligtvis några spel på datorn och tänkte då att den kunde vara bra.

Men många vänner tycker jag borde köpa en 13" (mellan modellen) istället för att den kommer räcka men hur stor skillnad är det igentligen?

Vad ger det dubbla RAM minnet(8 vs 16) och dubbla cache(3 vs 6)minnet för effekt?

Redigerad av Jonhad-4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Räkna med att 15" är 50% mer kraftfull. Det är två helt olika datorer. 13" är konsument och borde inte heta Pro. Den är ungefär som 13" Air. Eller Mac Mini. 15" är en fullfjädrad proffsmaskin och gör skäl för prisskillnaden.

...

8 GB RAM är väl mer att betrakta som hushållsnivå. 16 GB är nödvändigt för att inte datorn ska knäa. Absolut särskilt om du ska köra Photoshop. Mer RAM gör inte datorn snabbare utan det tar längre tid innan den knäar.

...

Dubbla chache kanske ger 5% boost.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Nu ska jag vara jobbig! Jag är helt ny på macbook fronten. Enda Apple produkterna jag ägt är två 3gs å en 4s. Jag skulle nu vilja ge mig in i macbook träsket. Min budget är egentligen inte asbra. Så jag försöker hitta någon bra återförsäljare där en kan köpa på avbetalning. Kanske korkat, jag vet inte. Jag har kikat på 13" PRO, den äldre(?) versionen med 500gb hdd och dvd. Är den vettig? Jag gillar att den inte är superdyr samt att den har en del lagringsutrymme. Jag gillar ta foto så jag skulle vilja kunna redigera lite bilder i PS. Jag är absolut inte en höjdare på PS men jag vill börja lära mig.

 

Någon som kan hjälpa mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog precisera vilken modell du tänker på. Du måste mena MBP 13" 2012 utan retinaskärm. Den är OK för pengarna. Du kan utöka RAM-minnet till 16 GB fast Apple säger 8 GB. 16 GB är välbehövligt om man ska köra PS. Skärmen är ganska ok men kanske den svagaste länken om du vill redigera bilder. Retina är överlägsen på den punkten, men det går att ansluta en bra skärm och kalibrera den om du får större behov längre fram.

...

Efter att ha uppgraderat min iMac med SSD-hårddisk rekommenderar jag att du gör det med din blivande MBP. Förutom att allt som involverar hårddisken som start av datorn och program har du hjälp när du kör minneshungriga program som PS. När RAM-minnet tar slut och datorn börjar skriva tillfälliga filer till hårddisken hjälper en SSD. Dels behöver den inte varva upp som en vanlig hårddisk och dels är en SSD ungefär fem gånger snabbare än den hårddisken som levereras med datorn vilket göra att behandlingen av tillfälliga filer snabbas upp väldigt mycket.

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja exakt. Det är den modellen från 2012 utan retina skärm som jag tänker på. Hur mycket bättre är den nyare MBP13"?

 

Någon som har koll på bra ställen där en kan köpa på avbetalning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processormässigt inte mycket. Men det är snabbare hårddiskar. Batteritiden är mycket bättre. Retinaskärmen är klart bättre. Du kan köpa i princip överallt på avbetalning. Det är bara att fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack! Då blir det nog en äldre utan retina. Ska kika lite i någon butik på dem å se hur stor skillnad de ör med retina vs utan retina.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Jag lutat nu mot den nyare 13" PRO modellen med retina skärm, 8gb ram å 128gb Flashminne(?)

 

så, min nya fråga ör. Hur länge räcker det med 128gb? Ja tänker typ att uppdateribga av Mac OS å program tar en del plats, men de kan väll inte överskrida 50gb av totalen?

 

Isåfall räcker resterande för, foto, filmer osv en stund å sen kan ja komplitera med en extern hdd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har bestämt mig för att köpa en ny 15" MBP.

Den upphottade versionen med 1TB ssd ocg 16GB RAM.

Använder Logic pro och iMove flitigt.

 

Har nu en fråga då detta blir första gången jag byter Mac.

Kan jag installera min TimeCapsule kopia på min nuvarande till min nästa MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej! Jag har en iMac (sent 2012 med 8ram) som börjar kännas allmänt seg. Den är min arbetsmaskin där jag använder Logic Pro X för att spela in podcast, Photoshop Elements för enklare bildredigering och redigerar film ett par ggr/år. Utöver det inget som är krävande.

 

Dessutom har jag en iPad Air istället för en laptop som jag främst skriver och redigerar text på (jag är författare). Saknar möjligheten att kunna använda Scrivener.

 

Nu funderar jag på att köpa

 

1) en bärbar Mac som ersättare för dessa båda: Vilken?

 

2) eller eventuellt en Mac Mini som ersättare för min iMac och bärbar istället för iPad. Vilka?

 

Min budget är 20 000 kr.

 

Tacksam för alla råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sälj din iMac och skaffa en kraftig MBP 15" och en extern 27-30" skärm.

Då får du ännu mer budget, om du inte räknat in iMacen.

 

15" är absolut värt den extra pengen från 13", om man kan stå ut att den är lite större och lite tyngre.

 

Prestandamässigt är det ordentlig skillnad mellan 15" och 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en iMac (sent 2012 med 8ram) som börjar kännas allmänt seg. Den är min arbetsmaskin där jag använder Logic Pro X för att spela in podcast, Photoshop Elements för enklare bildredigering och redigerar film ett par ggr/år. Utöver det inget som är krävande.

 

 

Den minsta 21" iMac har ganska bra värden prestandamässigt. Utom hårddisken. Det är en ganska långsam hårddisk redan som ny och faktiskt långsammare än 2011 iMac för att dels pressa priserna men också för att få folk att köpa till snabbare hårddisk. Så om du har originalhårddisken ( ej Fusion Drive eller SSD ) så kan faktiskt en stor del av dina problem härledas dit. Det är den enskilt svagaste delen i den datorn. Men det finns botemedel.

...

I datavärlden ersätts idag i princip alla vanliga snurrande hårddiskar med hypersnabba hårddiskar som liknar RAM-minnen och kallas SSD. En sådan i din datorn skulle göra allt som har med hårddisken att göra fem gånger snabbare. Dessutom finns det ingen fördröjning utan alla beställningar utförs alltid omedelbart.

...

NÄr man jobbar med bild och ljud skapas det många tillfälliga filer som lagras på hårddisken. Är den en slö hårddisk blir hanteringen seg och man upplever att datorn är seg. Är sen hårddisken fylld till brädden dvs mindre än 50 GB ledigt minskar hastigheten ytterligare. Detta och mer därtill botas genom att gå till Applebutiken och be dem stoppa i en SSD-hårddisk. Du bör ha i alla fall runt 512 GB SSD och ett sådant byte kostar i runda slängar 4,000:-. Det gör enormt stor skillnad. Jag har själv gjort det i min iMac från 2009 och den går plötsligt som tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag har en iMac (sent 2012 med 8ram) som börjar kännas allmänt seg. ...

Uppgradera din Imac med en rejäl SSD och mer RAM* för en relativt billig penning, så har du massor av pengar över till en riktigt bra bärbar dator, se ovan. Så skulle jag ha gjort.

 

 

 

*Det är inte så enkelt att göra själv tyvärr, men den klarar 16 GB RAM, och ska man ändå sätta i en SSD kan man slå två flugor i en smäll.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! ?

 

Jag har tänkt sälja min iMac om jag köper en bärbar. Men får väl inte så mycket för den...

 

Eftersom jag vill kunna sitta med den bärbara i knät och skriva bör den vara liten och lätt. Därför har jag tänkt på en MacBook Air och Mac Mini. Svårt det här!

 

Sälj din iMac och skaffa en kraftig MBP 15" och en extern 27-30" skärm.

Då får du ännu mer budget, om du inte räknat in iMacen.

 

15" är absolut värt den extra pengen från 13", om man kan stå ut att den är lite större och lite tyngre.

 

Prestandamässigt är det ordentlig skillnad mellan 15" och 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Bra tänkt men jag känner mig inte frestad att ta min iMac på bussen. ? Jag har istället tänkt sälja den och få lite pengar till nya grejer.

 

Den minsta 21" iMac har ganska bra värden prestandamässigt. Utom hårddisken. Det är en ganska långsam hårddisk redan som ny och faktiskt långsammare än 2011 iMac för att dels pressa priserna men också för att få folk att köpa till snabbare hårddisk. Så om du har originalhårddisken ( ej Fusion Drive eller SSD ) så kan faktiskt en stor del av dina problem härledas dit. Det är den enskilt svagaste delen i den datorn. Men det finns botemedel.

...

I datavärlden ersätts idag i princip alla vanliga snurrande hårddiskar med hypersnabba hårddiskar som liknar RAM-minnen och kallas SSD. En sådan i din datorn skulle göra allt som har med hårddisken att göra fem gånger snabbare. Dessutom finns det ingen fördröjning utan alla beställningar utförs alltid omedelbart.

...

NÄr man jobbar med bild och ljud skapas det många tillfälliga filer som lagras på hårddisken. Är den en slö hårddisk blir hanteringen seg och man upplever att datorn är seg. Är sen hårddisken fylld till brädden dvs mindre än 50 GB ledigt minskar hastigheten ytterligare. Detta och mer därtill botas genom att gå till Applebutiken och be dem stoppa i en SSD-hårddisk. Du bör ha i alla fall runt 512 GB SSD och ett sådant byte kostar i runda slängar 4,000:-. Det gör enormt stor skillnad. Jag har själv gjort det i min iMac från 2009 och den går plötsligt som tåget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Bra tänkt men jag känner mig inte frestad att ta min iMac på bussen. Jag har istället tänkt sälja den och få lite pengar till nya grejer.

 

Du skrev inget om att använda datorn utanför hemmet och särskilt inte på bussen. Är det något mer vi bör veta som du inte talat om? ;)

 

Jag håller med de övriga: Köp en MBP 15 tum och en skärm att använda hemma. 15-tummaren är så mycket bättre än de andra bärbara prestandamässigt.

 

Om du säljer din iMac rekommenderar jag Tradera och ett lågt utgångsbud för att sätta igång budgivningen. Lägg upp auktionen på en söndag och låt den sluta på söndagen 14 dagar senare.

EDIT: Vänta med att sälja till åtminstone februari eller hellre mars, när folk har mer pengar.

Redigerad av Telly82
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att jag skulle behöva ta bussen för att ta min iMac till verstan för mer minne och hårddisk. Vad tror du om en Mac Mini och minsta MacBook Air? Klarar en Mini ljud och video?

 

Tack för tipset om Tradera! :)

 

Du skrev inget om att använda datorn utanför hemmet och särskilt inte på bussen. Är det något mer vi bör veta som du inte talat om? ;)

 

Jag håller med de övriga: Köp en MBP 15 tum och en skärm att använda hemma. 15-tummaren är så mycket bättre än de andra bärbara prestandamässigt.

 

Om du säljer din iMac rekommenderar jag Tradera och ett lågt utgångsbud för att sätta igång budgivningen. Lägg upp auktionen på en söndag och låt den sluta på söndagen 14 dagar senare.

EDIT: Vänta med att sälja till åtminstone februari eller hellre mars, när folk har mer pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Vilken 15":are bör jag slå till på?

 

Sälj din iMac och skaffa en kraftig MBP 15" och en extern 27-30" skärm.

Då får du ännu mer budget, om du inte räknat in iMacen.

 

15" är absolut värt den extra pengen från 13", om man kan stå ut att den är lite större och lite tyngre.

 

Prestandamässigt är det ordentlig skillnad mellan 15" och 13".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menade att jag skulle behöva ta bussen för att ta min iMac till verstan för mer minne och hårddisk. Vad tror du om en Mac Mini och minsta MacBook Air? Klarar en Mini ljud och video?

 

Tack för tipset om Tradera! :)

 

OM nu iMacen vaknar till liv har du sparat 16.000:-. Be en vän, ta en taxi...

...

Mini är inte kraftfullare än din iMac. Likaså MacBook Air och den har en klart sämre skärm dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacBook 15" är mellan 50% och 100% kraftfullare än de andra bärbara Macarna. 15"-arna är ungefär lika kraftfulla sinsemellan. Det som skiljer är större hårddiskar och biffigare grafikkort. Du klarar dig lätt med den "minsta". Men du bör reflektera över om du klarar dig med 256 GB hårddisk. Dessa datorer har också helt ny teknik som gör att hårddiskarna går ca 20 gånger snabbare än i din gamla iMac!

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sakligt sett är det oklokt att inte uppgradera Imacen. Den är tillräckligt ny för att kunna ge en hel del. Men vill man inte så vill man inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, sakligt sett är det oklokt att inte uppgradera Imacen. Den är tillräckligt ny för att kunna ge en hel del. Men vill man inte så vill man inte.

HÅller med dig. OM man sen byter till en Mini eller Air blir prestandan ungefär densamma så det är ingen ide. Som jag ser det är det antingen en ny SSD i iMacen eller en MBP 15" för att få en rejäl skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen! :)

 

Jag ger mig inför er kunskap och ska sätta in en ny snabb hårddisk och mer RAM i min iMac. Sen byter jag min iPad till den minsta och lättaste Macbook Air. Den ska ju vara en skrivmaskin och knähund.

 

Något jag ska tänka på när det gäller den snabbare hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...