Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Skaffa en Samsung 850 EVO. 250 eller 500 GB beroende på hur mycket utrymme du behöver.

 

Tack Alex! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen! :)

 

Jag ger mig inför er kunskap och ska sätta in en ny snabb hårddisk och mer RAM i min iMac. Sen byter jag min iPad till den minsta och lättaste Macbook Air. Den ska ju vara en skrivmaskin och knähund.

 

Något jag ska tänka på när det gäller den snabbare hårddisken?

Dessvärre går inte det att uppgradera RAM på den datorn. Men en SSD kompenserar lite eftersom den är så ruggigt snabb och hanterar tillfälliga filer supereffektivt. Jag skulle säga 512 GB eftersom det är samma arbetskostnad och hårddiskar fylls fortare än man hinner säga tulipanaros. Dessutom håller den större förmodligen längre, då den belastas mindre och går också lite fortare ( vilket är en egenhet hos SSD ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre går inte det att uppgradera RAM på den datorn. Men en SSD kompenserar lite eftersom den är så ruggigt snabb och hanterar tillfälliga filer supereffektivt. Jag skulle säga 512 GB eftersom det är samma arbetskostnad och hårddiskar fylls fortare än man hinner säga tulipanaros. Dessutom håller den större förmodligen längre, då den belastas mindre och går också lite fortare ( vilket är en egenhet hos SSD ).

Ajdå, jag trodde att det gick att byta RAM hos en macverkstad. Då kanske jag måste tänka om igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessvärre går inte det att uppgradera RAM på den datorn. ...

 

Ajdå, jag trodde att det gick att byta RAM hos en macverkstad. Då kanske jag måste tänka om igen.

Jo, det går att uppgradera, men man måste ta isär datorn, det finns ingen lucka, som hos den större modellen. Guide finns här. (En del av detta jobb måste ändå göras för att byta till SSD).

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då vet jag att det trots allt går som det står att det ska på Appels hemsida. ;) Nu gäller det bara att hitta en auktoriserad Macverkstad i Södertälje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos den enda Macverkstaden i Södertälje har jag fått ett kostnadsdsförslag på 6928 kr för byte och köp av RAM och byte hårddisk och köp av ssd. Lite väl saftigt, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos den enda Macverkstaden i Södertälje har jag fått ett kostnadsdsförslag på 6928 kr för byte och köp av RAM och byte hårddisk och köp av ssd. Lite väl saftigt, tycker jag.

Tyvärr är det svårt att byta hårddisk och lägga till mer RAM på en iMac 2012 och Äppelverkstäderna tar betalt som om det vore hjärnkirurgi. Men om man öppnar upp iMacen för att byta hårddisk är det nästan dumt att inte slänga i mer RAM då bild och filmbearbetning drar mycket RAM. Å andra sidan är det en bra grundplåt till en ny Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos den enda Macverkstaden i Södertälje har jag fått ett kostnadsdsförslag på 6928 kr för byte och köp av RAM och byte hårddisk och köp av ssd. Lite väl saftigt, tycker jag.

Det beror på hur mycket RAM och hur stor hårddisk som ingår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mycket RAM och hur stor hårddisk som ingår.

I priset ingår 16GB ram, en 500 GB stor SSD samt arbetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I priset ingår 16GB ram, en 500 GB stor SSD samt arbetet.

Det var rätt fläskigt... Typ hälften i arbetskostnad. Men de kanske är tvungna att skicka någon på kurs först...

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tar de rätt bra betalt för arbetet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur mycket RAM och hur stor hårddisk som ingår.

Ja, jag funderar på att spara de pengarna till en ny IMac istället. Tror jag ska försöka hitta en begagnad Appel Air som skrivmaskin så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag funderar på att spara de pengarna till en ny IMac istället. Tror jag ska försöka hitta en begagnad Appel Air som skrivmaskin så länge.

Bjud ned Axelman och hans fru så kanske de hjälper dig mot bensinkostnaden och en middag. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den tunna eller den tjocka iMacen från 2012 du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det den tunna eller den tjocka iMacen från 2012 du har?

Den tunna som är svår att öppna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bjud ned Axelman och hans fru så kanske de hjälper dig mot bensinkostnaden och en middag. ^_^

Jo tjena..... jag lämnade in min iMac som är enklare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är ju inga problem att komma in i. Värre är det med den tunna.

 

Köp en tunn med 16 gb RAM och SSD monterad, och sälj din gamla imac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är ju inga problem att komma in i. Värre är det med den tunna. ...

Bara "moderate" enligt Ifixit, och jag är böjd att hålla med. Har man bara rätt verktyg och ny tejp (som Ifixit så klart tillhandahåller) ska det gå bra för hemmamekanikern. Men allt är relativt, förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är ju inga problem att komma in i. Värre är det med den tunna.

 

Köp en tunn med 16 gb RAM och SSD monterad, och sälj din gamla imac.

Så får det bli.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara "moderate" enligt Ifixit, och jag är böjd att hålla med. Har man bara rätt verktyg och ny tejp (som Ifixit så klart tillhandahåller) ska det gå bra för hemmamekanikern. Men allt är relativt, förstås.

Jag har sett på video hur man gör men det känns för avancerat för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom måste man demontera moderkortet för att komma åt RAM-minnet. Alla dessa moment, sladdar och kontakter ökar risken för att något ska gå sönder. Det är små klena grejjor och man riskerar att det blir rejält dyrt. Så dyrt att det blir billigt med Äppelfolket i Södertälje.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...