Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

Har varit och mätt i nya lägenheten och ett datorbord passar perfekt in så jag är helt inställd på en iMac.

Borde man vänta på någon ny uppdatering eller slå till med någon av de nuvarande modellerna?

Isåfall vilken?

 

Jag tycker nog du ska vänta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog du ska vänta!

 

Ja, gissningsvis kommer en uppdatering inom en månad eller två. Allt pekar på det, men om du tittar på guiden så är det inget som är säkert med appke.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej.

Jag kör för närvarande med PC och har alltid gjort så, men har blivit lite mer nyfiken på apples produkter.

 

Idag har jag en AMD athlon X2 Dualcore 6000+ och 4gigs ram.

 

Spelar inga spel direkt , men kör en hel del med adobe lightroom och lite photoshop.

 

Jag har svårt att kunna "jämnföra" prestandan på mac, vad behöver jag som är motsvarande eller bättre.

Funderar på imac eller macbook. borde väl räcka med nån begagnad???

 

Undanber mig Mac vs PC krig utan vill ha sakliga och objektiva svar, om det går wink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag kör för närvarande med PC och har alltid gjort så, men har blivit lite mer nyfiken på apples produkter.

 

Idag har jag en AMD athlon X2 Dualcore 6000+ och 4gigs ram.

 

Spelar inga spel direkt , men kör en hel del med adobe lightroom och lite photoshop.

 

Jag har svårt att kunna "jämnföra" prestandan på mac, vad behöver jag som är motsvarande eller bättre.

Funderar på imac eller macbook. borde väl räcka med nån begagnad???

 

Undanber mig Mac vs PC krig utan vill ha sakliga och objektiva svar, om det går wink.gif

 

Skulle påstå att vi har lika svårt att avgöra vad som är likvärdigt eller bättre.

 

Men du måste börja att besvara frågan om du vill ha en stationär eller bärbar dator. Jämfört med macbook är iMac en bättre dator på alla punkter. Bättre prestanda, men framförallt bättre skärm. Jämför vi minsta iMacen så är det kraftigt mycket bättre än macbook som t ex kommer som standard med 2 GB Ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funderar kring om kanske inte förra generationens macbook eller imac borde vara minst lika snabb/bra. min PC setup är ju inte direkt rykande färsk heller.

Lite svårt med namnen och hur gamla dom är bara

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej,

För några veckor sedan fick jag nog av min PC och sitter och kollar lite olika alternativ.

Är främst sugen på en Macbook Pro, men är osäker vilken modell som passar.

Huvudsyfter är film och surf, men nu när Starcraft 2 och Diablo 3 är på ingång så vill jag även ha möjlighet att lira dessa.

Hur pass snabb processor och hur pass bra grafikkort måste man ha för att problemfritt kunna köra dessa på en högre grafik?

iMac hade också varit ett alternativ då datorn till 99,9% kommer användas hemma om jag bara hittar något ställe att ha en stationär på.

 

Så, vilken modell och speccs rekommenderar ni av iMac och Macbook Pro?

Prisklass spelar ingen större roll, men över 20 ligger definitivt smärtgränsen.

 

Nja, Blizzards spel har "aldrig" riktigt varigt "datorkrävande", jag spelar själv Sc2 på min Mbp 13". Det funkar , men skärmen är lite i minsta laget.

jag rekommenderar att du tar för dig en Mbp 15" för i5'anns skull, och sen skaffa en vanlig skärm MED en HDMI anslutning så du kan koppla upp den till.

De flesta blizzspel borde funka bra, så länge du inte överdriver i inställningar.

 

Annars kan man alltid Fixa bootcamp och spela mer än blizzspel ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Behöver lite köpråd!

Är så jäkla sugen på att köpa en mac nu, då jag suttit på samma sega pc i snart 4år.

Det jag vill ha är en bärbar dator som är väldigt smidig att ha med sig, därför var ju airen som kom i förrgår klockren.

Har tidigare även kollat på MBP 13" och ska jag köpa air så blir även det 13".

 

Men det finns lite saker som talar emot airen anser jag, processorn är ju gammal samt grafikkortet och för att inte tala om priset.

Det är ju tänkt att detta ska vara en dator som jag kommer att använda iaf tre år framåt och då vill man inte köpa en dator som kommer med tre år gamla komponenter.

Däremot så talar ju SSD för MBA.

Men en uppdatering av MBP 13" är ju inte långt borta enligt macrumors buyers guide.

 

Saken är den att jag använder för nuvarande mest min dator för skolarbete, men jag vill ju ändå kunna ha möjligheten att använda min dator till lite mer krävande uppgifter i framtiden. Skall väl också nämna att detta kommer bli min huvuddator.

 

Hjälp Mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver lite köpråd!

Är så jäkla sugen på att köpa en mac nu, då jag suttit på samma sega pc i snart 4år.

Det jag vill ha är en bärbar dator som är väldigt smidig att ha med sig, därför var ju airen som kom i förrgår klockren.

Har tidigare även kollat på MBP 13" och ska jag köpa air så blir även det 13".

 

Men det finns lite saker som talar emot airen anser jag, processorn är ju gammal samt grafikkortet och för att inte tala om priset.

Det är ju tänkt att detta ska vara en dator som jag kommer att använda iaf tre år framåt och då vill man inte köpa en dator som kommer med tre år gamla komponenter.

Däremot så talar ju SSD för MBA.

Men en uppdatering av MBP 13" är ju inte långt borta enligt macrumors buyers guide.

 

Saken är den att jag använder för nuvarande mest min dator för skolarbete, men jag vill ju ändå kunna ha möjligheten att använda min dator till lite mer krävande uppgifter i framtiden. Skall väl också nämna att detta kommer bli min huvuddator.

 

Hjälp Mig!

 

Då har du precis besvarat din egen fråga. Vänta tills MBP 13" uppdateras nästa gång. Har du tur blir det innan jul.

 

Air är som du skriver, ingen ersättning för en datorn, den är ett komplement. Den har komponenter och prestanda för att vara lätt och smidig inget annat. Sen att SSD gör att den upplevs som ruskigt snabb är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du precis besvarat din egen fråga. Vänta tills MBP 13" uppdateras nästa gång. Har du tur blir det innan jul.

 

Air är som du skriver, ingen ersättning för en datorn, den är ett komplement. Den har komponenter och prestanda för att vara lätt och smidig inget annat. Sen att SSD gör att den upplevs som ruskigt snabb är en annan sak.

 

Jo men uppdateringen i MPB blir ju med största sannolikhet en i-processor, möjligtvis i5 eller i7 då jag förstått att i3 i pricip är sämre än core 2 duo. Blir det då så mycket skillnad i prestanda mellan datorerna, alltså MBA (med 4Gb ram) och en ny MBP. Firewireport och dvd-läsare är inget jag bryr mig nämnvärt om, då jag i princip aldrig använder firewire och en dvd-läsare kan du ju köpa externt för 400kr.

 

Eller så får jag väl helt enkelt vänta tills uppdateringen kommer av MBP och göra en jämförelse då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej! tänkte bara kolla ni som kanske vet mera än jag, gick de inte rykten om att nya macbook pro skulle vara bättre men även billigare mot föregående modell? kommer inte ihåg var jag läste de någonstans.. men nu verkar de inte som att de stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Priserna sätts normalt efter rådande dollarkurs. Visserligen är den billig nu, men inte jättemycket mot sista uppdateringen och prisjusteringen. Sen beror det naturligtvis också på komponent/tillverkningskostnad. Sjunker den blir det naturligtvis billigare, men det kan också innebära att priset ligger kvar eller ökar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en som behöver köpråd...

 

Idag har jag den gamla MacBooken 13.3" från 2008, 2.1 GHz, Intel Core 2 Duo, 1 GB (2x512), 667 MHz PC2-5300, 120 GB

 

Jag redigerar en del bilder (RAW) och arbetat via en extern skärm och då främst i Lightroom och PS.

 

Denna datorn blir då ooootroligt seg, surprise.

 

Vad anser ni, skulle det räcka att uppgradera RAM-minnet på den jag har idag eller är det lika bra att satsa på den nya MBP som ser ut att komma nu i veckan?

 

Det är ju en stor ekonomisk skillnad, och därför är det väldigt intressant att veta hur mycket en uppgradering av RAM kan göra.

 

TACK!

Redigerad av fornander
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer minne + en SSD skulle göra underverk på den datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ännu en som behöver köpråd...

 

Idag har jag den gamla MacBooken 13.3" från 2008, 2.1 GHz, Intel Core 2 Duo, 1 GB (2x512), 667 MHz PC2-5300, 120 GB

 

Jag redigerar en del bilder (RAW) och arbetat via en extern skärm och då främst i Lightroom och PS.

 

Denna datorn blir då ooootroligt seg, surprise.

 

Vad anser ni, skulle det räcka att uppgradera RAM-minnet på den jag har idag eller är det lika bra att satsa på den nya MBP som ser ut att komma nu i veckan?

 

Det är ju en stor ekonomisk skillnad, och därför är det väldigt intressant att veta hur mycket en uppgradering av RAM kan göra.

 

TACK!

Att försöka arbeta i Photoshop med bara 1 GB RAM är som att försöka köra bil med punktering på tre av hjulen. Sätt i 4 GB RAM och det kommer att gå betydligt snabbare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst sagt. Jag tyckte 2GB var på tok för segt på min Macbook och då använder jag den mesta bara för att surfa. Fick badbollar ändå då minnet inte räckte till. Att använda photoshop med 1GB måste ju vara totalt olidligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni tror att det går bra att behålla den gamla macbooken och bara stoppa i lite mer RAM? Istället för att slänga upp 20 000+ för en MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ni tror att det går bra att behålla den gamla macbooken och bara stoppa i lite mer RAM? Istället för att slänga upp 20 000+ för en MBP?

 

Det kan väl vara värt att lägga några hundralappar på att testa det. Minnet är busenkelt att byta. Du bör nog samtidigt byta hårddisk till en aningen mer funktionell storlek. 120 GB är trångt normalt, och om du redigerar raw-bilder i Photoshop så lär diskutrymmet ätas upp snabbt. En disk på 320-640 GB kostar inte så mycket. Totalt kommer du förmodligen under eller nära 1500 kronor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle behöva lite köpråd!

 

Är sugen på en ny bärbar och står o väljer mellan:

 

Nya Macbook Pro

  • 2.3GHz Dual-core Intel Core i5
  • 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM — 2x2GB
  • 128GB Solid State Drive

Macbook Air

  • 1.86GHz Intel Core 2 Duo
  • 4GB 1066MHz DDR3 SDRAM
  • 128GB Flash Storage

Båda hamnar ungefär i samma pris efter mina justeringar.

 

Har tänkt använda den till bildredigering, se på film och surfa..

 

Air har ju högre upplösning på skärmen (1440 x 900) mot Pro (1280x800)

 

Gör det stor skillnad?

 

Är det mer värt än den snabbare processorn i Pro?

 

Vilken hade ni valt?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står i precis samma val som dig hogemark, jag hade nog valt att lägga till ngn tusing för att få 2,13 GHz modellen dock... Nya air är riktigt läcker men det känns som nya MBP är mycket dator för pengarna.. Bara genom att titta in på hemsidan så känner man sig dum om man skulle välja något annat http://www.apple.com/se/macbookpro/

 

"grafikprocessorerna är upp till 3x snabbare än förgående modeller"

"processorer helt i en klass för sig"

Redigerad av _Jag_
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, får nog bli en Pro!

 

Har lagt min budget på 14k, vilket ger mig två val:

 

Val 1:

13 995:-

  • 2.7GHz Dual-core Intel Core i7
  • 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM — 2x2GB
  • 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
  • SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Val 2:

13270:-

  • 2.3GHz Dual-core Intel Core i5
  • 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM — 2x2GB
  • 128GB Solid State Drive
  • SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Vad hade ni valt?

 

2.7GHz i7 eller 2.3GHz i5 med SSD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den med SSD helt klart. Den blir betydligt snabbare än den andra. Mekaniska hårddiskar är den största flaskhalsen i datorer idag. Att köpa en ny dator och inte skaffa en SSD är rent ut sagt korkat. Lagra information kan man göra på en extern disk. Då spelar inte hastigheten så stor roll.

Redigerad av Radiozo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, får nog bli en Pro!

 

Har lagt min budget på 14k, vilket ger mig två val:

 

Val 1:

13 995:-

  • 2.7GHz Dual-core Intel Core i7
  • 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM — 2x2GB
  • 500GB Serial ATA Drive @ 5400 rpm
  • SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Val 2:

13270:-

  • 2.3GHz Dual-core Intel Core i5
  • 4GB 1333MHz DDR3 SDRAM — 2x2GB
  • 128GB Solid State Drive
  • SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Vad hade ni valt?

 

2.7GHz i7 eller 2.3GHz i5 med SSD?

 

det beror på vad du tänker göra med den om du bara tänker ha den för vanligt bruk så som surfa, se på film, lite redigerande av bilder och planerar att den i några år så är den med SSD ett bra val.

 

men om du ska köra processor tunga program på den hela dagen eller planerar att ha den i +5 år så är nog i7 ett bättre val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja funderar på att beställa en mac nu men en snabb fråga först tror ni att jag kan använda min systers mecenat rabatt och att jag betalar med mitt kort? Eller måste jag överföra pengarna till hon så hon får betala ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det möjligt att köpa en MacBook Pro 15" med studentrabatt och med mitt pappas företagskort för att få avdrag av momsen?

I sådana fall går det då att köpa direkt på mecanet apple store online? eller skulle det bara funka i butik?

 

Tack på förhand! :D

Redigerad av luke1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...