Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska du köpa en ny Mac?


Landberg
 Share

Rekommendera Poster

rockfever

Hej!

Alltså jag kan verkligen inte bestämma mig för vilken dator jag ska köpa.

Har haft en diskussion med gubben min i ca 1-2 månader nu om detta.

 

Han röstar klart på en iMac 27 tum. Varför? För det är stort. Och för att han redan har en Macbook Pro.

Jag tvekar lite till det för jag tycker att det är en himla massa pengar på en dator och jag studerar.

Har även alltid haft en bärbar och tycker det är smidigt att man kan ta den med sig så klart.

 

 

Så för min del lutar det mot en Macbook Air eller Pro. Varför? Bärbart.

 

Ni kanske vill veta vad jag ska ha den till..?

Skriva arbeten, surfa, mail, spela lite spel så som WC3, diablo, sims osv.

Jag tar även foto och tycker det är kul att sitta och pilla i photoshop.

Lite det dära vanliga liksom.

 

Jag har även massor med frågor om just detta med flashlagring?

Finns det någon vänlig där ute som kan berätta varför det är så bra? Varför det är så mycket dyrare? Om det är något man ska satsa på och varför? För och nackdelar liksom?

 

 

 

Fler frågor lär komma efter man har fått svar på dessa. Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Du ska köpa det du vill ha, vill din gubbe ha en iMac får han väl köpa det och du tar hans MBP whistling.gif

 

Personligen tycker jag att det är för stort hopp mellan 21.5" och 27" och tycker att de gott kunde behållt den i mina ögon vackrare 24" iMac.

 

För det du vill så räcker en MBP till mer än väl. Tyvär är det dock så att om du gillar spel och tänker lite framåt så ska du köpa en 15" MBP som har dedikerat grafikkort vilket också är den fördel om du jobbar med bildbehandling då mer och mer beräkningar läggs över till GPU för att snabba upp arbetet.

 

Studerar du så har du 10% rabatt på Apple Store vilket gör den minsta 15" MBP riktigt prisvärd. Dock så är modellen nära en uppdatering, framförallt i prestanda och grafikkort, kanske även med bättre skärmar och annan design. Så kan du vänta så finns det all idé att göra det.

 

Du spel du nämner är alla äldre och litar utmärkt även på minsta 13" MBP eller på MBA för den delen. Dock vet jag inte om de spelen fungerar med OS X 10.7 som har släppt allt stöd för PPC-program vilket många äldre spel är. Ska du spela Diablo III så funkar det bra på min snart fyra år gamla MBP 4.1 vilket är otroligt, klart att grafiken inte är vass, men den är verkligen inte dålig och spelet flyter på otroligt fint när jag spelade betan som var öppen för någon helg sedan.

 

Flashlagring är dyrt för att det är nytt, det är dyrare att tillverka och det finns få tillverkare av lagringskretsar. Men det ruggigt snabb lagring. Men fyra år gamla dator känns som den vore helt ny i prestanda som inte kräver CPU pga SSD, OS X startar på ca 10 sek som exempel. Har du inget behov av stor intern lagring utan klarar dig på ca 160-250 GB så köp SSD säger jag. Men RAM och SSD ska du inte köpa från Apple utan att kolla noga så att det är prisvärt. RAM är alla gånger billigare att köpa själv, SSD varierar, i vissa lägen så har Apple helt OK pris.

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!

Nu är det så att jag äntligen ska byta från windows till mac! storkram.gif

Eftersom apple släppte nya igår, så kanske det är ett bra läge nu,, Men vilken ska man välja?

 

En MacBook Air 13", 128 gb eller en MacBook Pro 13" 2,5 Ghz.

 

Det jag kommer att göra på datorn utöver tex. mail, se på film och surfa m.m., är att använda en del Photoshop CS5.

Det som får mig att tveka mest är processorn på pro och flashhårddisken i Air. Även att Airen är så liten är en fördel.

 

Har också sett att man kan välja 8 gb ram istället för 4. Stor skillnad?

 

Så, vilken? :)

 

//Arvid

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hallå, har chansen att köpa en macbook pro 15 quad-core i7 2.4ghz begagnat av en vän, tror det är 2011.ans modell.

 

Ska man slå till på den eller vad finns det för nya funktioner i årets -12ans modell? något som verkligen sticker ut från 11.ans?

EDIT:

Har raderat din andra tråd, skapa bara en tråd om samma sak för att undvika röriga korspostningar i forumet.

/Moderator

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MW har publicerat ett test, läsvärt. Beror naturligtvis på priset, datorn blir ju inte sämre för att en ny modell lanseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en macbook air 13 tum 128 gb för 7.000. Den nya modellen kan jag som student få för 10.500. Det jag behöver datorn till är skolarbeten och stream lite film och tv-program till tv.n.

Är det stor skillnad mellan den nya ivy bridge (i5:a) och hd graphics 4000, jämför med sandy bridge och hd 3000?vad är skillnaden mellan ett minne med 1600 mhz och 1300 mhz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu är det så att jag äntligen ska byta från windows till mac! storkram.gif

Eftersom apple släppte nya igår, så kanske det är ett bra läge nu,, Men vilken ska man välja?

 

En MacBook Air 13", 128 gb eller en MacBook Pro 13" 2,5 Ghz.

 

Det jag kommer att göra på datorn utöver tex. mail, se på film och surfa m.m., är att använda en del Photoshop CS5.

Det som får mig att tveka mest är processorn på pro och flashhårddisken i Air. Även att Airen är så liten är en fördel.

 

Har också sett att man kan välja 8 gb ram istället för 4. Stor skillnad?

 

Så, vilken? :)

 

//Arvid

 

Jag tycker MacBook Pro, den kan du stoppa in mer minne och valfri disk i. Dessutom betydligt bättre skärm.

Air är naturligtvis att föredra om du ska bära omkring på den mycket.

Skulle du välja en Air se till att köpa med max minne, det går inte att uppgradera i efterhand.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en macbook air 13 tum 128 gb för 7.000. Den nya modellen kan jag som student få för 10.500. Det jag behöver datorn till är skolarbeten och stream lite film och tv-program till tv.n.

Är det stor skillnad mellan den nya ivy bridge (i5:a) och hd graphics 4000, jämför med sandy bridge och hd 3000?vad är skillnaden mellan ett minne med 1600 mhz och 1300 mhz?

 

Om man tittar på Benchmark är skillnaden inte så jättestor.

Betänk dock hur mycket minne du får då du inte kan ändra på detta i efterhand.

Redigerad av Gojlos
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet har jag helt klart i åtanke, du tänker på 128 gb kontra 256 gb?

Du menar att det andra inte ska skilja avsevärt?

 

Idag sitter jag på en macbook från 2007 med 120 gb.

Redigerad av stabilt12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en macbook air 13 tum 128 gb för 7.000. Den nya modellen kan jag som student få för 10.500. Det jag behöver datorn till är skolarbeten och stream lite film och tv-program till tv.n.

Är det stor skillnad mellan den nya ivy bridge (i5:a) och hd graphics 4000, jämför med sandy bridge och hd 3000?vad är skillnaden mellan ett minne med 1600 mhz och 1300 mhz?

Har tagit bort din andra tråd, dubbelposta inte frågor....

/Moderator

För att svara på din fråga, har den gamla modellen 4 GB RAM? Köp den inte om den inte har det. Fördelen med den nya är att den kommer med 4 GB som standard och att den kan beställas med 8 GB RAM vilket är en klar fördel.Tänkvärt är att de inte går att uppgradera i efterhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den har 4 gb ram. Priset är ganska bra och som student är man ju inte direkt rik så funderar på om den senaste MBA är värd 3.500 kr mer än den gamla som är i från feb 2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
sirlindqvist

Hej alla!

 

PC användare som ska gå över till Mac.

 

Min fråga har säkert besvarats innan och eftersom det inte finns något svar blir det ju spekulationer.

 

Jag och min vän ska köpa varsin iMac. Har ej bestämt än om det blir 21,5" eller 27". Frågan är OM vi ska vänta in de nya modellerna när dessa nu behagar dyka upp? Vissa säger Sept-Okt, medans andra pratar om först 2013.

 

Ska man vänta, vad vinner man på att vänta in de nya modellerna? Ivy Bridge såklart, det vet jag, men i övrigt? Vad kommer skilja? Snabbare? Bättre? Kanske andra skärmstorlekar? SSD som standard?

 

Suktar som FAN efter en maskin men vill inte vänta tills årsskiftet så ge mig råd om vad vi ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

 

PC användare som ska gå över till Mac.

 

Min fråga har säkert besvarats innan och eftersom det inte finns något svar blir det ju spekulationer.

 

Jag och min vän ska köpa varsin iMac. Har ej bestämt än om det blir 21,5" eller 27". Frågan är OM vi ska vänta in de nya modellerna när dessa nu behagar dyka upp? Vissa säger Sept-Okt, medans andra pratar om först 2013.

 

Ska man vänta, vad vinner man på att vänta in de nya modellerna? Ivy Bridge såklart, det vet jag, men i övrigt? Vad kommer skilja? Snabbare? Bättre? Kanske andra skärmstorlekar? SSD som standard?

 

Suktar som FAN efter en maskin men vill inte vänta tills årsskiftet så ge mig råd om vad vi ska göra?

 

Ingen vet ju säkert men jag skulle tro att kommer det en uppdatering i år så blir det en mindre sådan och något större nästa år.

 

Men USB 3 och Ivy Bridge blir det garanterat och har man tur kan det även bli snabbare grafik.

 

Hittar ni nuvarande modell till ett lite bättre pris hade jag köpt en nu, Dagens modell är inte dålig på något sätt och duger för de flesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Ingen vet ju säkert men jag skulle tro att kommer det en uppdatering i år så blir det en mindre sådan och något större nästa år.

 

Men USB 3 och Ivy Bridge blir det garanterat och har man tur kan det även bli snabbare grafik.

 

Hittar ni nuvarande modell till ett lite bättre pris hade jag köpt en nu, Dagens modell är inte dålig på något sätt och duger för de flesta.

 

Tja.. finns ju ingen som säljer billigare :) Kostar ju samma överallt..

 

Man man förvänta sig att den släpps iår? Meningarna går ju isär där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Prisskillnaderna är inte stora, men det kan löna sig att kika efter lokala priskrig på MediaMarkt/Elgiganten/Siba.

 

Nä nu ger jag fan i alltihop och beställer imorgon!

 

Jag är snål och vill inte betala för mkt... duger minstingen till mig? Blir ju ändå strax över 10 000 + 1795 för garanti + 695 för en trackpad med. Fyller den mina behov?

 

Vi surfar, skriver i word (blir ju pages hehe) laddar in bilder från kameran och jag redigerar lite hd video med (avchd).

 

Jag vet ni kommer säga: Satsa på 27 tum om du redigerar video.. men räcker kraften i minstingen till för lite hemmavideos och dyl? Är väll så att renderingstiden blir längre såklart men annars.. ?

27 tum tar också större plats och jag är lite begränsad.

 

Vad ska jag köpa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä nu ger jag fan i alltihop och beställer imorgon!

 

Jag är snål och vill inte betala för mkt... duger minstingen till mig? Blir ju ändå strax över 10 000 + 1795 för garanti + 695 för en trackpad med. Fyller den mina behov?

 

Vi surfar, skriver i word (blir ju pages hehe) laddar in bilder från kameran och jag redigerar lite hd video med (avchd).

 

Jag vet ni kommer säga: Satsa på 27 tum om du redigerar video.. men räcker kraften i minstingen till för lite hemmavideos och dyl? Är väll så att renderingstiden blir längre såklart men annars.. ?

27 tum tar också större plats och jag är lite begränsad.

 

Vad ska jag köpa?

 

Tror du kommer att bli mycket nöjd. Kan vara värt att uppgradera minnet, men det ska du inte beställa från Apple utan montera själv, både lätt och enkelt på en iMac. Rekommenderar 8 GB som är max vad som funkar på 21". 27" klarar upp till 32 GB men kostar ju ett antal tusen mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Tror du kommer att bli mycket nöjd. Kan vara värt att uppgradera minnet, men det ska du inte beställa från Apple utan montera själv, både lätt och enkelt på en iMac. Rekommenderar 8 GB som är max vad som funkar på 21". 27" klarar upp till 32 GB men kostar ju ett antal tusen mer.

 

Satt precis och tänkte på det att 8 GB istället kan ja ju ta...

 

Sitter idag på en Dual Core E4600 och 2 GB ram. Lär ju bli ett lyft.

 

Som jag fattat det kan macen LÄSA ntfs men inte skriva till. Har 2 st. NYA 2,5" diskar liggandes på 320 resp. 500 gb. Tänkte beställa kabinett till dig och formatera med HFS (heter det så). Då kan jag väll bara dunka i gamla ntfs disken (det är en extern den med) och kopiera över allt till de nya diskarna? Har bilder och hemvideos liggandes där, och sedan formatera om den med HFS. Har även en del word dokument och dyl. på datorn men det går la bra att kopiera dessa till disk enligt samma princip?

 

Tänkte isf pilla med detta i helgen.

 

På sikt kommer jag att köpa en timecapsule med 2 gb för säkerhetskopiering via timemachine. Går det snabbt att kopiera stora filer via n nätverk (avchd filerna ligger på mellan 1-8 gig). När man sedan har en grundbackup på den, väljer den bara filer som är nya eller förändrade så det inte blir full backup varje gång?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sirlindqvist

Tror du kommer att bli mycket nöjd. Kan vara värt att uppgradera minnet, men det ska du inte beställa från Apple utan montera själv, både lätt och enkelt på en iMac. Rekommenderar 8 GB som är max vad som funkar på 21". 27" klarar upp till 32 GB men kostar ju ett antal tusen mer.

 

Köper jag nya 2 x 4 eller vad gör jag? eller 2x2 och kompletterar med? Vilket minne rekomenderas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åka över till Köpenhamn och köpa Mac? Tack vare svenska kronans förstärkning ligger priserna ca 10 % under de svenska, räknat på de nominella växelkurserna. Nu uppnår man ju inte dem, och utsätts ofta dessutom för växlingsavgifter, så det handlar väl om hur man kan få bästa möjliga kurs och minimera avgifter.

- Växla på Forex? Dålig kurs

- Betala med kort i Köpenhamn? Säj hej till höga kortavgifter på utländska betalkort (minst 3%)

- Ta ut pengar i bankomat i Danmark?

- Ta ut danska pengar i svensk bankomat? Kanske bästa kursen och ingen avgift?

 

Finns det andra alternativ, någon som räknat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åka över till Köpenhamn och köpa Mac? Tack vare svenska kronans förstärkning ligger priserna ca 10 % under de svenska, räknat på de nominella växelkurserna. Nu uppnår man ju inte dem, och utsätts ofta dessutom för växlingsavgifter, så det handlar väl om hur man kan få bästa möjliga kurs och minimera avgifter.

- Växla på Forex? Dålig kurs

- Betala med kort i Köpenhamn? Säj hej till höga kortavgifter på utländska betalkort (minst 3%)

- Ta ut pengar i bankomat i Danmark?

- Ta ut danska pengar i svensk bankomat? Kanske bästa kursen och ingen avgift?

 

Finns det andra alternativ, någon som räknat?

 

Svenskt tangentbord 700kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper jag nya 2 x 4 eller vad gör jag? eller 2x2 och kompletterar med? Vilket minne rekomenderas?

 

 

 

2x4 och byt ut (finns bara 2 minnesplatser i 21"-modellen)

 

Själv brukar jag köpa Crucial-minnen från Komplett.se.

Fungerat utmärkt varje gång..

 

 

Här är deras konfigurator, men just nu får jag inte typiskt nog inte upp några minnen.

Förhoppningsvis en tillfällig liten glitch i deras system, annars finns det säkert andra leverantörer med motsvarande konfigurationer..

http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getProductLineList&strMfr=Apple

 

Lycka till!

Redigerad av iRicci
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har tänkt att uppgradera mig till Apple/Mac från PC för att jag hade tänkt att börja producera lite i Logic Pro. Jag hade tänkt mig antingen iMac 21,5' 2.5ghz eller MacBook Pro 13.3 2.5ghz men jag kan fan inte bestämma mig, Känns lite som om Macbooken är bättre på något sätt men med imace med större skärm kan man ha fler plugins uppe i logic? Skulle någon kunna förklara lite för och nackdelar med de två?

Vad skulle ni rekommendera? Har läst att det kommer en ny imac, vad kommer det att vara för skillnad mot den förra? Är det något man ska vänta på?

 

När man byter till Apples produkter måste man ha speciella "appletillbehör" till den då? T.ex. skrivare, hårddisk?

 

De jag främst kommer att använda datorn till: Musikproduktion i Logic Pro och lite skolarbeten, och KANSKE lite AutoCad...

 

Och sen tillslut vad är det för skillnad på USB 2.0 (iMac) och USB 3.0 (MBPro)?

 

Många frågor men jag hoppas att någon snäll kan svara på dom.

 

Mvh

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...